دستیار ویژه رئیس جمهوری با هشدار در مورد خطر وجود جریان عوام فریب در رقابت های انتخاباتی گفت: دولت فعلی، کشور را هوشمندانه در مسیر اصلی قرار داده و ریل گذاری گردیده است و آن خطای بزرگ تاریخی در دولت قبل، و عوام فریبی و دروغ پردازی اصلاح شده و لذا باید مراقب بود تا کشور بار دیگر از مسیر عقلانیت خارج نشود.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در نشست کارشناسی مجمع مشورتی استان تهران با عنوان «انتخابات، در تداوم تدبیر و امید» انتخابات را بزرگترین کنش و کار سیاسی دانست و گفت: انتخابات، بزرگترین حرکت سیاسی یک ملت است و هیچ عملی، سیاسی تر از انتخابات نیست. زیرا انتخابات، قدرت سازی و دولت سازی می کند و به هر سیستمی مشروعیت می بخشد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در همین رابطه از مشارکت سیاسی گسترده نیز به عنوان مؤلفه ای مهم در انتخابات و دموکراسی یاد کرد و گفت: انتخابات، با حضور مردم و مشارکت آنان، سرنوشت هر جامعه ای را تغییر می دهد، قدرت را جا به جا می کند و خود مردم را در سرنوشت خویش و آینده جامعه مشارکت می دهد و شریک می سازد.

وی در تحلیل همین ضرروت، به خطرات بی توجهی به انتخابات در برخی کشورها اشاره کرد و افزود: اگر شرکت در انتخابات، در جامعه ای کم و یا جهت دار باشد و با بی تفاوتی مردم، همراه باشد، استبداد بر آن جامعه مسلط می شود و با تسلط استبداد، بزرگترین ضربه را ابتدا مردم و بعد، خود حکومت و قدرت های مستبد می خورند.

یونسی با بیان اینکه یکی از دلایل برگزاری انتخابات، این است که فضای جامعه امنیتی نشود و حکومت خود را بی نیاز از عموم مردم، مشارکت گسترده آنان، و نخبگان جامعه نداند، تاکید کرد: به حاشیه رفتن نخبگان و بی تفاوتی و بی انگیزی مردم برای مداخله در سرنوشت خویش، امنیت عمومی را به مخاطره می اندازد و جامعه را استبدادی می کند.

وی به دلایل شکست و سقوط رژیم گذشته اشاراتی کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی سقوط رژیم گذشته، عدم حضور مردم و مشارکت عمومی در تصمیم گیری و انتخابات، به کنار زده شدن نخبگان جامعه، و بی توجهی و بی تفاوتی مردم بود که نهایتا به سقوط این رژیم منجر شد.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات یادآور شد: آمار و شاخص های اقتصادی و اجتماعی، سال 56 نشان می دهد که دولت شاه در آن مقطع، به ظاهر از بهترین وضعیت برخوردار بوده است، در عین حال آن سیستم، در موقعیتی سقوط کرد که نُرم های اجتماعی و اقتصادی مثبت نشان می داد اما از نظر مشارکت مردمی و عمومی و حضور نخبگان جامعه در تصمیمی گیری وتصمیم سازی وضعیت خراب بوده و رضایت بخش نبود و نارضایتی نخبگان و مردم، تبدیل به حرکت اعتراضی و اجتماعی و سقوط شاه شد.

وی، تاکید کرد: پس می بینیم که فقدان این شاخص های مهم، و استراتژی اصلی، یعنی برگزاری انتخابات و حضور و مشارکت حداکثری مردم، از جمله دلایل سقوط رژیم گذشته و برخی رژیم های مستبد منطقه بود. 

دستیار ویژه رئیس جمهوری، در ادامه به بحث پیرامون انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: بحث مشارکت حداکثری در ایران پس از انقلاب، همواره  به عنوان اصلی ترین استراتژی مطرح بوده و اصل برگزاری انتخابات، همواره مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است.

یونسی تصریح کرد: به خاطر داریم که امام راحل، همواره در سخت ترین شرایط بر برگزاری انتخابات عمومی و رفراندوم تاکید داشتند و حتی زمانی که برخی دلسوزان، در آن شرایط زمانی و انقلابی، نسبت به برگزاری انتخابات عمومی تردید ایجاد می کردند، امام امت، انتخابات و رفراندوم جمهوری اسلامی برگزار کرد.

وی ادامه داد: حتی در زمان جنگ هم که معمولا انتخابات، در هر سیستم حکومتی، تحت الشعاع جنگ و دفاع از مرزها می باشد، در ایران، هرگز این اتفاق نیفتاد و مردم هم به دفاع از مرزهای کشور رفتند و هم در انتخابات شرکت کردند و دولت ها در هر دوره، انتخابات رقابتی برگزار کردند.

دستیار ویژه روحانی گفت: در طول 37 سال پس از انقلاب اسلامی، هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری بر اصل انتخابات، برگزاری انتخابات، خلق حماسه سیاسی و حق الناس همواره تاکید کرده اند و همانطوری که شاهد هستیم، رهبری در سخنرانی نوروزی خود نیز تاکید کردند که برای ایشان، حضور حداکثری و مشارکت حداکثری در انتخابات، از هر چیز دیگری مهم تر است.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد امام راحل، ملت احتیاج به انتخابات و تمرین مردم سالاری دارد، گفت: انتخابات دانشگاه دموکراسی و تربیت انسانهای آزاده است و ایران باید به قله این جایگاه برسد.

یونسی افزود: اگر مردم قدرت تشخیص و حق تغییر داشته باشند، امنیت ملی تامین می شود و مجالی برای بازگشت استبداد باقی نمی ماند چون حاکمیت از آن ملت است و هیچکس صاحب حق تر از مردم نیست.

وی نگاهی هم به اصول قانون اساسی کرد و گفت: در جمهوری اسلامی هم، این مردم هستند که همه مقامات از رهبری تا رییس جمهوری و نمایندگان مجلس را بی واسطه و با واسطه انتخاب می کنند و این نشان دهنده اهمیت انتخابات از نظر قانون اساسی و وضع کنندگان آن است. و در واقع این حقی است که خداوند به مردم داده و لذا آنان باید به این حق آگاه باشند.

یونسی بر ضرورت تمرین بیشتر دموکراسی و مردم سالاری در کشور تاکید کرد و گفت: در چنین شرایطی است که مردم سالاری در جان و روح و فرهنگ جامعه نفوذ می کند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به انتخابات در پیش و عملکرد دولت قبل اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز ریشه های استبداد پذیری در فرهنگ جامعه وجود دارد. در 8 سال دولت پیشین، دو جریان سیاسی مطرح کشور با شعارهای عوام فریبانه یک جریان ناشناخته، کنار زده شدند و آن فجایع به بار آمد. لذا باید مردم به خاطر داشته باشند که آن خطر هنوز وجود دارد.

یونسی گفت: ساخت سیاسی ایران، پس از انقلاب اسلامی، و میدان رقابت، عمدتا میان دو جریان ریشه دار انقلابی تقسیم شده و هر موقع رقابت سیاسی و انتخاباتی میان این دو جریان بوده عملا فرصت از افراطی ها و فرصت طلبان گرفته شده است و به حاشیه رانده شده اند.

وی تصریح کرد: این دو جریان مطرح، همواره مورد تایید نظام بوده اند.  البته هر چند، در هر دو جریان، تعداد اندکی تندروی هایی بوده است اما همواره هر دو جریان اصیل، مورد تایید جمهوری اسلامی بوده است.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات درباره علت اقبال بیشتر مردم به اصلاح طلبان، گفت: دلیل اینکه اصلاح طلبان، بیشتر پیروز رقابت های سیاسی و انتخاباتی بوده اند، به درک درست تر؛ عاقلانه تر و واقع بینانه تر اصلاح طلبان، به خواسته های مردم و مطالبات آنان، و رفتار مردم سالارانه آنان  باز می گردد. عامل پیروزی اصلاح طلبان، به ویژه در همین انتخابات اخیر مجلس، انتخابات 92 ریاست جمهوری و انتخابات 76 نیز حرکت درجهت خواسته ها و مطالبات مردم بوده است.

وی همچنین به بحث مربوط به ضرورت فعالیت احزاب فراگیر در جامعه نیز پرداخت و گفت: یکی از مشکلات این است که ما هنوز هم فاقد احزاب فراگیر هستیم و شاید تا به حال فرصت ایجاد چنین احزاب و تشکل هایی داده نشده و لذا ممکن است احزاب موجود، بدلیل نبودن شرایط لازم برای فعالیت حزبی، به سمت تک حزبی شدن حرکت کنند.

یونسی یادآور شد: مردم ایران، اصولا با افراط گرایی، تنگ نظری و خشونت ضدیت دارند و علاقه آنان به تسامح و اخلاق است و این از ویژگی های مردم ایران است.

وی بار دیگر بر ضرورت وجود انتخابات در هر کشوری بازگشت و با بیان اینکه انتخابات مدرسه و آموزشگاه مردم سالاری و حق مداری است و مردم در این بین صاحب حق هستند و ثبات می خواهند، گفت: نظر من این است که در این دوره از انتخابات، مردم خواهان ثبات در سیاست، برنامه و دولت هستند و این ثبات، یک خواست ملی است.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در باره دلایل استقبال مردم از ثبات سیاسی و برنامه ای که در دولت مستقر کنونی دیده اند، گفت: در منطقه بحران های زیادی وجود دارد و اتفاقاتی که در عراق و یمن و سوریه و برخی دیگر از کشورها در جریان است، بالقوه بسیار خطرناک است و مردم خواستار آن هستند که بحران و خطر افراطی گری و داعش، قدرت سرایت به مناطق دیگر و کشورهای دیگر را نداشته باشد.

وی افزود: نیاز منطقه خاورمیانه امروز به ثبات، بیش از هر چیزی است و هر نوع تغییری که منجر به انقلاب ها می شود، ناخواسته و خطرناک است و نمونه هایی از آن، اتفاقاتی است که در برخی کشورهای عربی منطقه رخ داده و آنان را به بی ثباتی، ناامنی و جنگ داخلی کشانده است.

یونسی با تأکید بر اینکه معتقد است دولت مستقر فعلی رقیبی جدی در رقابت های انتخاباتی ندارد، اظهار داشت: تنها امید رقبای روحانی، بزرگ کردن کاستی هاست که این خود، اتفاقا می تواند، پاشنه آشیلی برای رقیبان رییس جمهوری کنونی باشد.

وی تصریح کرد: مردم ایران هوشمند هستند، شرایط  داخلی و منطقه ای را درک می کنند و خوب می دانند که چه باید بکنند. باید انتظارات از دولت کنونی، حتی اگر در مواردی به جا هم باشد، را واقع بینانه کرد زیرا دولت مسیر خوبی در پیش گرفته و اگر این اعتدال و عقلانیت حاکم بر فعالیت دولت بر هم بخورد خسارتی جبران ناپذیر برای شرایط کنونی و آینده خواهد بود.

دستیار ویژه رئیس جمهوری به کارشکنی ها و موانع ایجاد شده بر سر راه دولت تدبیر و امید هم اشاره کرد و افزود: برخی کاستی ها را می پذیریم اما مردم بدانند که دولت در مسیر عقلانیت، منافع ملی، تدبیر و امید، و آینده سازی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: کشور در مسیر خدمت و دوری از دشمن تراشی قرار گرفته، و غلبه بر مشکلات تنها در سایه ثبات و آرامش، امکان پذیر است نه در سایه دروغ و عوام فریبی. چاره ای جز این نیست که کشور بر پایه امنیت، اعتدال و ایجاد فرصت سرمایه گذاری، مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه دهد.

یونسی گفت: پس از آن دو دوره ای که کشور از مسیر و ریل اصلی خارج شد، مردم در سال 92 دولت تدبیر و امید را برای هدایت امور کشور به مسیر اصلی، حمایت کردند تا اینکه امور کشور در مسیر نرمال قرار گرفت. بدانید که دولت فعلی، کشور را هوشمندانه در مسیر اصلی قرار داده و ریل گذاری گردیده است و آن خطای بزرگ تاریخی در دولت قبل، و عوام فریبی و دروغ پردازی اصلاح شده و لذا باید مراقب بود تا کشور بار دیگر از مسیر عقلانیت خارج نشود.

وی در عین حال، وجود برخی مشکلات و حرکت های کُند و برخی گله مندی ها را پذیرفت اما گفت که بخش اعظم این مشکلات به مانع تراشی ها و عملکرد دولت پیشین باز می گردد.

دستیار ویژه رییس جمهوری افزود: کار سیاسی و فعالیت انتخاباتی، هزینه های سیاسی برای فعالان سیاسی دارد و البته نفعش بیشتر برای مردم و جامعه است و برای فعال سیاسی در بهترین شرایط، ریسک، خطرپذیری و تحمل اعتراض و گرفتاری است.

وی در پایان خواستار حضور مردم با مشارکت و انگیزه  بالا در انتخابات شد و تاکید کرد: هدف اصلی باید انجام وظیفه و استفاده از حقوق شهروندی برای تعیین سرنوشت فردی و اجتماعی باشد. آقای روحانی هم، با نیت خدمت آمده و سختی ها را تحمل می کند و بار سنگینی بر دوش او گذاشته شده است لذا باید او را کمک و حمایت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.