گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جوادی آملی: فضای باطنی حوزه، اعتدالی است/ هیاهوکنندگان در مسیر اعتدال و عقلانیت حذف خواهند شد / به عقلانیت و اعتدال و توجه به خط اصیل برآمده از از جایگاه امام راحل نیازمندیم

یک استاد حوزه علمیه با بیان این که هیاهو کنندگان در مسیر درست جامعه اسلامی یعنی اعتدال و عقلانیت حذف خواهد شد، گفت: به نظر در فضای درونی و باطنی حوزه های علمیه، اعتدال نقش اصلی و اساسی را دارد در حالی که ممکن است فضای بیرونی و ظاهری به گونه دیگری بنماید.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار جماران در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در ابتدای سال 96 و فقدان ایت الله هاشمی این سال را چگونه می بینید، اظهار کرد:سال 1395 با همه فراز و فرودهایش پشت سر گذاشته شد، سالی که بزرگترین حادثه سیاسی آن ارتحال آیت الله هاشمی رفسجانی بود که به حق سلمه ای بود که به اسلام و نظام انقلاب اسلامی وارد شد.

وی ادامه داد: سال 96 سال بسیار سنگینی است. حادثه ارتحال آقای هاشمی و فقدان ایشان همچنان اثر گذاری خود را در این سال خواهد داشت و آن شخصیتی که نظام و جامعه را  اعتدال می بخشید و آن ها را در خط مستقیم انقلاب و اندیشه های امام نگاه می داشت، اکنون در بین ما نیست. ما نیازمندیم که در سال جدید به فکر و خرد او اقتدا کنیم و اندیشه نابی که همواره او در صحنه انقلاب نگاه می داشت را نصب العین قرار دهیم و در مسیر انتخاب شایسته، راهی را طی کنیم که او در گذشته رقم زد.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به این که راهی که ایشان انتخاب کرد راه شخص نیست بلکه راه نظام و اسلامی است که بر صراط مستقیم انقلاب و اندیشه های امام حرکت کرده است، گفت: اگر جامعه به خود باشد و همان گونه که پیکر شریف ایشان را با شکوه بدرقه کرد، اندیشه او را نیز همچنان حفظ کند و در جمع خود نگاه دارد ما این بشارت را خواهیم داشت که جامعه و نظام ما همچنان بر سر خط اعتدال پیش می رود.

وی خاطرنشان کرد: فرمایش امام(س) در خصوص آیت الله هاشمی یک فرمایش کامل و راهبردی است؛ وقتی امام فرمودند: «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» می توانیم اکنون بگوییم هاشمی زنده است نهضت هم زنده است چون اندیشه آیت الله هاشمی در جامعه راه دارد.

جوادی آملی تاکید کرد: به هر حال آنچه که ما بدان نیاز داریم عقلانیت و اعتدال و توجه به خط اصیلی است که از جایگاه امام راحل آمده است و چیزی که برای جامعه ما گوارا و شیرین خواهد بود، خط و ظفرمندی  انقلاب است.

وی در مورد تلاش عده ای برای خارج کردن نظام از این مسیر گفت: هیاهو ها زیاد است و این هیاهوها از اوایل انقلاب تا به امروز در نهادهای قدرت  وجود اداشته است اما همه این ها کم کم در مسیر اندیشه درست جامعه اسلامی حذف خواهند شد. کما این که ما در دوره های قبلی انتخابات این را شاهد بوده ایم.

این استاد حوزه ابراز داشت: آنچه که باعث می شود ما با یک اطمینان حرکت کنیم این است که این هیاهوها و سر و صداهایی که از جایگاه های مختلف برای جامعه و نظام اسلامی ساخته می شود، نیروی واحدی به معنای این که در مقابل خط عدال چندان به نظر بیایند نیست. گرچه ظاهر و شرایط بیرونی ممکن است متفاوت نشان دهد.

وی اضافه کرد: ما آنچه که به آن دل بسته ایم این است که به قول آقای هاشمی  مردم دوباره به خط انقلاب برگشته و اصالت و اندیشه انقلاب را درک کرده اند  و به همین خاطر ایشان فرموده بودند که به راحتی می توانم بمیرم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پایان در خصوص وضعیت اعتدال و میانه روی در حوزه های علمیه اظهار کرد: فضای درونی و باطنی یک چیزی است و فضای ظاهری به گونه ای دیگر، به نظرمی رسد در فضای درونی و باطنی حوزه علمیه، اعتدال نقش اصلی و اساسی را دارد در حالی که ممکن است فضای بیرونی و ظاهری به گونه دیگری بنماید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.