رئیس جمهوری به همراه چند تن از وزیران، پنجم فروردین همزمان با نخستین روز کاری سال 96، برای بهره برداری از برخی خدمات دولت تدبیر و امید که عمدتا با هدف ایجاد اشتغال و افتتاح واحدهای فرآوری مواد معدنی برای تولید احداث شده بودند به کردستان سفر کرد.

به گزارش جماران، در این سفر 21 طرح اقتصادی و عمرانی زیرساختی به بهره برداری رسید و علاوه بر ایجاد 6 هزار شغل، گامی مهم در تامین زیرساخت های ورود کردستان در مسیر صنعتی شدن بویژه در بخش پتروشیمی و صنایع فولاد برداشته شد.
عبدالمحمد زاهدی روز یکشنبه در تشریح دستاوردهای دومین سفر رئیس جمهوری به کردستانبا بیان اینکه همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان در مجموع 27 هزار و 500 میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسید افزود: در این سفر علاوه بر افتتاح 21 طرح عمرانی، عملیات اجرایی سه طرح دیگر زیربنایی نیز آغاز شد.
به گفته وی با بهره برداری از این طرح ها امکان ایجاد اشتغال بیش از 6 هزار نفر در بخش های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی مهیا شد تا بکارگیری نیروهای جوان بومی در توسعه و پیشرفت کشور که از اهداف مهم دولت یازدهم و وعده های ریاست جمهوری در کشور و کردستان است تحقق یابد.
وی با بیان اینکه سوق دادن توسعه کردستان به سمت صنعتی شدن از دیگر برنامه های دولت در استان است ادامه داد: طرح های پتروشیمی، کارخانه لاستیک بارز، تولید کنسانتره آهن شرکت کیمیا معادن سپاهان و تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت صبا نور از طرح هایی است که می توان با تدبیر ایجاد صنایع پایین دستی آن، آرزوی صنعتی شدن استان را تحقق داد.
استاندار کردستان گفت: تامین زیرساخت های حمل و نقل ریلی و زمینی از نیازهای استان برای صنعتی شدن و توسعه فضای کسب و کار است که دولت تدبیر و امید با بهره برداری از 155 کیلومتر بزرگراه از ابتدای شروع خدمت خود، باعث شده جان تازه ای در کالبد جاده های اصلی و روستایی کردستان دمیده شود.
زاهدی ادامه داد: با تکمیل طرح های در دست اجرا در استان از جمله کریدور شمال به جنوب (کامیاران - سنندج -دیواندره - سقر)، جاده مسیر سنندج - مریوان، راه بیجار - زنجان، باند دوم گردنه صلوات آباد و راه کامیاران - سروآباد این زیرساخت ها تکمیل خواهد شد.
به گفته وی، تکمیل راه آهن سنندج - همدان - تهران به طول 419 کیلومتر از دیگر مطالبه های مردم و وعده های دولت است که 268 کیلومتر آن تا همدان ریل گذاری شده و 151کیلومتر باقی مانده دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی است.
استاندار کردستان با اشاره به اینکه به گفته رئیس جمهوری اتصال راه آهن همدان به سنندج ‏برنامه قطعی دولت است افزود: طبق برنامه سال 96 دولت، 9 استان کشور به شبکه ریلی متصل می شوند که استان کردستان از جمله این استان ها است.
زاهدی با بیان اینکه سال 96 زمان تحقق بیشتر وعده های دولت در کردستان است گفت: ادامه راه آهن از سنندج به سمت مریوان از دیگر برنامه های دولت است که می توان با اجرای آن در آینده شبکه ریلی کشور را به عراق-سوریه-دریای مدیترانه متصل کرد.
وی با اشاره به مساعدت رییس جمهوری مبنی بر تامین آب و برق سرمایه گذاری های جدید در استان تاکید کرد: این اقدام باعث توسعه استان کردستان از نظر جذب سرمایه گذاری های جدید خواهد شد.
** قدردانی از حضور مردم و فعالان اجتماعی
استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران و مردم از میزبانی بی نظیر ریاست جمهوری گفت: دومین سفر رئیس جمهوری به کردستان باوجود اینکه دیدار مردمی نداشت اما با استقبال گسترده مردم، سمن ها، بخش خصوصی و تشکل های سیاسی مواجه بود.
زاهدی همچنین از اقشار مختلف جامعه به ویژه روحانیون، زنان، جوانان، نخبگان و رسانه ها قدردانی کرد و افزود: امید است دستاوردهای سفر در کنار تلاش مسئولان و همراهی مردم مایه توسعه استان کردستان را فراهم کند.
در سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به کردستان چند طرح بزرگ صنعتی، کشاورزی، انرژی و عمرانی به ارزش بیش از 27 هزار و 500 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
میزان اشتغال زایی این طرح ها 6 هزار شغل مستقیم است که شامل پنج طرح بزرگ صنعتی از جمله کارخانه های لاستیک بارز کردستان، تولیدی های کنسانتره آهن صبانور و کیمیا معادن سپاهان و کیمیا کاشت اطبا، آبگیری دو سد مخزنی چراغ ویس سقز و سد زیویه کامیاران بود.
تکمیل 18.5 کیلومتر از کریدور شمال-جنوب کشور (مسیر سنندج-دیواندره)، تکمیل 30 کیلومتر راه روستایی، تکمیل یک هزار و 170 واحد مسکن مهر، آبرسانی از سد چراغ ویس به شهر سقز، پایان عملیات اجرایی سد قوچم دهگلان، بهره برداری از تصفیه خانه سریش آباد از دیگر طرح هایی بود که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
بهره برداری از چهار طرح احداث و افزایش پست های برق استان شامل پست های 63.20 کیلو وات بهاران سنندج، نظام آباد قروه، نگل سرواباد و مریوان، افتتاح هفت طرح مخابراتی در قالب 833 طرح ایجادی و توسعه ای و احداث 100 ایستگاه دیجیتال روستایی صدا و سیما از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به کردستان بود.
آغاز عملیات اجرایی باند دوم گردنه صلوات آباد و محور کامیاران - سروآباد با 760 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده از دیگر برنامه هایی بود که در دومین سفر رئیس جمهوری به کردستان اجرایی شد.
رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید در نخستین سفر خود به کردستان روز یکشنبه چهارم مرداد 1394 مهمان مردم استان بودند.
طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.