کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حمید بقایی که گفته است رد صلاحیت نخواهد شد، تصریح کرد: شورای نگهبان نیز تا اینقدر مطمئن نیست و اظهارنظر نمی‌کند. هر اظهارنظری هم تا پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان فاقد اعتبار است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور وزیر اطلاعات دولت پیشین در جلسه برسی صلاحیت آیت الله هاشمی، گفت: ما گفتیم ای کاش حضور پیدا نمی‌کردند تا به این میزان رسانه‌ها به آن نمی‌پرداختند. وی همچنین در مورد صحبت های رئیس مجلس در مورد ترس از شورای نگهبان اظهار کرد: کسی از شورای نگهبان ترس ندارد، هر کسی هر چه دل تنگش می‌خواهد بگوید.

به گزارش خبرنگار جماران، عباسعلی کدخدایی در آخرین  نشست خبری خود در سال 95 با خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به صحبت های رئیس مجلس  مبنی بر اینکه منتقدان به دلیل ترس از ردصلاحیت شورای نگهبان تنها از مجلس انتقاد می‌کنند، گفت: شورای نگهبان ترس ندارد، مگر شما از ما می‌ترسید؟ هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید. صحبت رییس مجلس نیز نشان می‌دهد که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد.

وی در خصوص سخنان آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان، که گفته بود «انتخابات شوراها و عدم بررسی صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان را مصیبتی بزرگ است» و این سوال که  آیا شورای نگهبان قصد ورود به این انتخابات را دارد، اظهار داشت: شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا ورود نمی‌کند. اصل ۹۹ چنین اختیاری را به شورای نگهبان نداده است. اظهارات ایشان در مقام رییس مجلس خبرگان بوده است  نه در مقام دبیر شوای نگهبان و در واقع، صرفاً نگرانی از یک مساله بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما گفته‌اید که ای کاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی حضور نداشت، در این‌باره توضیح دهید، گفت: منظور من این بود که ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد که رسانه‌ها اینقدر به آن بپردازند و هر بار نسبت به آن سئوال کنند. طبق قانون ما از مراجع استعلام می‌کنیم و نظر آنها را می‌شنویم و این موضوع در تمام موارد انجام می‌شود.

خبرنگاری بار دیگر نسبت به این گفته کدخدایی که ای کاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در جلسه بررسی صلاحیت هاشمی حضور پیدا نمی‌کرد سئوال پرسید که سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما گفتیم ای کاش حضور پیدا نمی‌کردند تا به این میزان رسانه‌ها به آن نمی‌پرداختند. به قول دوستان پشت دوربین گفتیم که اینقدر فلاش‌بک نکنید و بازگشت به گذشته نداشته باشید.

کدخدایی درباره آخرین وضعیت رجل سیاسی نیز گفت: موضوع رجل سیاسی در دستور کار است، امیدواریم این کار به زودی انجام شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حمید بقایی که گفته است رد صلاحیت نخواهد شد، تصریح کرد: شورای نگهبان نیز تا اینقدر مطمئن نیست و اظهارنظر نمی‌کند. هر اظهارنظری هم تا پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان فاقد اعتبار است.

وی در ادامه در مورد ثبت نام برخی از افراد که در انتخابات پیشین رد صلاحیت شده‌اند اما مجددا نامزد انتخابات شده‌اند و این که  آیا برای نامزدی در انتخابات این افراد پالسی را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این سوال را باید از خود آن افراد پرسید اما شورای نگهبان به هیچ کسی نه پالس می‌دهد و نه نظری را اعلام می‌کند و اظهارنظر رسمی شورا هم پس از ثبت نام افراد در زمان انتخابات خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مجادله تلگرامی‌اش با علی مطهری نیز ابراز داشت: من با هیچ کسی بگو مگو و مجادله‌ای نداشته‌ام و فقط نظر‌قانونی شورای‌نگهبان را اعلام کرده‌ام. هر کسی نظری دارد باید این نظرات را به مراجع قانونی اعلام کند تا قانون عوض شود؛ چراکه قوانین با نظر یک نفر قابل تغییر نیست و باید قانون را مدنظر قرار داد.

وی همچنین در مورد رد برخی از مواد لایحه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های کلی نظام که  برای اولین بار رخ داده است اظهار کرد: این برای اولین‌ بار نیست و از گذشته یعنی از سال ۷۸ تا به امروز هم اتفاق افتاده است که شورای نگهبان بر این اساس ایراداتی می‌گرفته و مجلس محترم هم آن را اصلاح می‌کرده است. در سال ۹۲ نیز آیین نامه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به تصویب رسید که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره نظارت‌هایی را انجام می‌دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی شورای نگهبان به تبلیغات فضای مجازی کاندیداها نیز عنوان کرد: تا آنجا که امکانات ما اجازه دهد این مساله را رصد خواهیم کرد. ما نیازمند قانون جامعی در این باره هستیم و ان‌شاالله مجلس هر چه زودتر کار را در این باره تمام کند تا اختیارات نهادهای نظارتی متناسب با شرایط جدید باشد.

عباسعلی کدخدایی در ابتدای این نشست  گزارشی اجمالی از عملکرد شورای نگهبان ارائه داد و گفت: از تاریخ یکم فروردین سال 95 تا 21 اسفندماه، 93 مصوبه از سوی مجلس واصل شده که 61 مورد لایحه و 32 مورد طرح بوده است.

وی ادامه داد: از 93 مورد مصوبه 48 مورد در مرحله اول عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی آن اعلام شد. ‌24 مورد ایرداتی داشته که با چند مرحله رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان نسبت به آن اعلام نظر شد. 20 مورد هم هنوز بین مجلس و شورای نگهبان در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تلاش داریم در مورد لایحه بودجه در این هفته نتیجه را اعلام کنیم. 6 مورد اساسنامه از سوی دولت نیز داشتیم. 3 مورد عدم مغایرت آنها اعلام شده و 3 مورد هم ایراد داشته است. 58 مورد نامه دیوان عدالت اداری واصل شده که در مجموع 62 مورد توسط فقها اعلام نظر شده و دو مورد هم استفساریه شرعی از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام نظر شده است.

وی در ادامه درباره لایحه برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه گفت: ایرادات بندهای 1، 2، 4 و 7 سابق شورای نگهبان با عنایت به اینکه اصلاحی به عمل نیامده، کماکان به قوت خود باقی است که البته مجلس هم به این موارد اصرار دارد و در آخر این موضوع باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد

کدخدایی از عدم مغایرت لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، لایحه احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست، طرح اصلاح بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی فارسی زبانان، اصلاح بند ۴ لایحه برنامه پنج ساله ششم، لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام ناجا، طرح استفساریه قانون بند ی تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۴ و بند ه قانون بودجه سال ۹۵، طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین و تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، لایحه موافقتنامه ایران و ترکیه درخصوص تامین اجتماعی و اصلاحیه اساسنامه شرکت‌های آب منطقه‌ای برخی استان‌ها با قانون اساسی و شرع خبر داد.

وی در رابطه با طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس هم اظهار داشت: صرف نظر از عدم تطابق سوال و پاسخ استفساریه، اشکال سابق این شورا باقی است و مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی و نظریه تفسیری آن است.

سخنگوی شورای نگهبان برخی از مواد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه و طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد را مغایر با شرع و قانون اساسی اعلام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.