بقای جریان احمدی نژاد ظاهرا در دست بقایی است، لااقل مشایی دیروز این طور توصیف کرد.

بقایی که یکی از یاران اصلی احمدی نژاد محسوب می شود و در دوران ریاست جمهوری علاوه بر سمت های دیگر سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم بود، هفته گذشته 30 بهمن اعلام کرد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است و از همان ابتدا هم اعلام کرد که کاندیدایی مستقل است و با کسب اجازه از مردم این کار را کرده است. (متن پیام اینجا)

به نظر می رسد داستان به همین سادگی نیست که یک نفر طی یک اطلاعیه ای اعلام کاندیداتوری کرده باشد، چرا؟

یک هفته قبل از اعلام کاندیداتوری بقایی، یعنی در تاریخ 23 بهمن 95 احمدی نژاد طی پیامی (متن پیام اینجا) اعلام کرده بود که به هیچ وجه قصد حمایت از هیچ فرد گروه و یا جریانی را نخواهد داشت و تمامی شایعات حتی از سوی نزدیکانش را پیشاپیش تکذیب کرده بود.

این سوال پیش می آید که آیا منظور احمدی نژاد از نزدیکانش بقایی بوده است؟ و او از کاندیدا شدن او اطلاع داشته است؟

تقریبا یک هفته پس از کاندیداتوری بقایی، مشایی -نزدیک ترین یار احمدی نژاد به او - سکوت خود را شکست و در یک مصاحبه مطبوعاتی، تمام قد از بقایی حمایت کرد. (متن سخنان مشایی اینجا) متن پیام نشان می دهد مشایی بقایی را ادامه جریان احمدی نژاد دانسته و حمایتش از او هم بر همین مبناست، آیا این حمایت با نظر احمدی نژاد بوده یا اختلاف نظری است میان این سه نفر؟  آیا این میان تقسیم کار صورت گرفته است؟ چرا مشایی که حتی در زمان خود احمدی نژاد از مصاحبه با مطبوعات گریزان بود، این طور به میدان آمده است؟

احمدی نژاد در بخشی از پیامش نوشته بود: "ممکن است برخی افراد یا جریانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهی، اخبار و شایعاتی تحت عنوان حمایت از شخص خاصی به نقل از اینجانب منتشر نماید. صریحا اعلام می‌نمایم که این نوع شایعات و اخبار حتی اگر از زبان نزدیکان اینجانب باشد، خلاف واقع است و قویا تکذیب می‌شود." 

جالب آن که مشایی به نوعی موضوع حمایت احمدی نژاد از بقایی را پیش کشیده و در تفسیری از نهی مقام معظم رهبری از کاندیداتوری احمدی نژاد می گوید: "آنچه از بیانات مقام معظم رهبری دریافت کردیم این است که دکتر احمدی نژاد فقط به عنوان نامزد حضور نداشته باشد"

این یعنی این که احمدی نژاد علی رغم پیام خود به زودی از بقایی حمایت خواهد کرد و این مقدار حضور در انتخابات از نظر مشایی برای احمدی نژاد مباح خواهد بود. این نظر وقتی قوت می گیرد که تعریف های احمدی نژاد از مشایی در فصل انتخابات 92 را به یاد بیاوریم و اختلافاتی رییس جمهور سابق که بر سر مشایی با ارکان قدرت پیدا کرد.

اگر احمدی نژاد از بقایی حمایت کند، پس سخنان خود را نقض کرده است آنجا که می گوید:  "از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است."

آیا احمدی نژاد بر نظر خود خواهد ماند، یا آنطور که یار غارش گفته به زودی وارد میدان انتخابات خواهد شد و از بقایی حمایت و نظر خود را نقض خواهد کرد؟!

البته در سخنان مشایی و پیام های بقایی و احمدی نژاد نکات دیگری نیز هست که در مناسبت های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.