گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله غروی: بی انصافی است که حوزه علمیه را فاقد پیشرفت بدانیم/ روحانیون متحجر بسیار نادر هستند/ نفوذ کلمه روحانیت پا برجاست

محمد غروی ابراز داشت: در همان زمان امام هم، این متحجرین و مقدس نما ها زیاد نبودند منتها امام کم این مسئله را هم زیاد می دانست. لذا من به ذهنم می رسد که در حال حاضر چنین وضعیتی نیست.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم با بیان این که روحانیت در جامعه امروز جایگاه خود را از دست نداده است و به برای مادیات کار نمی کند، گفت: این خیلی بی انصافی است که ما امروز حوزه علمیه را فاقد پیشرفت بدانیم، در حالی که حوزه در هیچ زمینه ای قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

آیت الله محمد غروی در سالروز پیام تاریخی حضرت امام به روحانیان، مراجع، مدرسان، طلاب و ائمه جمعه و جماعات(منشور روحانیت) در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص جایگاه و نقش روحانیت در جامعه امروز گفت:  ارزیابی من این است که بر خلاف این توهم که احیاناً روحانیت جایگاه خودش را در جامعه از دست داده است، روحانیت امروز هم جایگاه خودش را دارد و آن نفوذ کلمه سابقش، هنوز پا برجا است.

وی ادامه داد: البته به طور طبیعی وقتی این تلقی وجود دارد که حکومت به نحوی وابسته به روحانیت است، در حالی که این گونه نیست و اکثر مسئولین ما غیر روحانی هستند و این تلقی با در رأس حکومت قرار داشتن ولی فقیه و حضور روحانیت در قوه قضائیه تقویت می شود، طبیعتاً اگر مشکلات و سختی هایی برای مردم به وجود می آید، مردم روحانیت را مسئول می دانند و این موضوع می تواند در نگاه مردم به این قشر تاثیر بگذارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اما با این وجود وقتی خوب نگاه می کنیم، ملاحظه می کنیم که امروز روحانیت جایگاه خودش را حفظ کرده است و می بینیم که اگر مردم قرار باشد به کسی اعتماد کنند به روحانیت بیشتر اعتماد دارد تا به دیگران، این چیزی است که ما از نزدیک مشاهده می کنیم، این گونه نیست که با مردم بی تعامل باشیم و چون خودمان روحانی هستیم این حرف را می زنیم. در نتیجه اعتقادم این است که روحانیت همچنان جایگاه خودش را دارد و همچنان که در اصل نهضت و پیروزی انقلاب نقش بی بدیلی داشت امروز هم، این نقش را در بقای انقلاب دارد.

وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری تاکید دارند که حوزه باید انقلابی بماند این بدان معنا است که حوزه در حال حاضر انقلابی است و باید این گونه بماند به معنای این نیست که حوزه انقلابی نیست. معنای انقلابی بودن این است که حوزه در اسلامیت و حتی جمهوریت نظام نقش دارد و باید در صحنه باشد.

آیت الله غروی در خصوص وظیفه روحانیت در قبال اعتماد مردم و به فرموده امام ایفای نقش متعهدانه خود، گفت: به نظر من کاملاً این تعهد در روحانیت امروز هم وجود دارد، این گونه نیست که روحانیت مادی گرا نشده است. شما ملاحظه کنید آن جایی که روحانیت مسئولیت دارد کجاهاست؟ روحانیون همه مسئولیت ها را ندارند، اما در جاهایی هم که مسئولیت دارند و اتفاقاً بعضی جاها از مسئولیت های کلیدی نظام هم است، کجا روحانیت بدون تعهد عمل کرده است؟

وی اضافه کرد: اما از طرفی هم حقیقت این است که  در کل روحانیت باید نقش خودش را در قبال اعتماد مردم ایفا کند. این نقش در درجه اول هدایت مردم در جنبه های مختلف اخلاقی و اعتقادی و... است  و یک قسمت هم مربوط به مسائل اجتماعی و حکومتی می شود که روحانیت باید در این حوزه ها روشنگری داشته باشد و اگر دید جایی لازم است نقد کند، صراحتاً نقد خود را از مسائل نادرست بیان کند؛  در آن جایی که نیاز به حمایت و دفاع است همین کاررا انجام دهد حتی جایی ممکن است که مصلحت بر سکوت باشد باید سکوت کند. اتفاقاً معتقدم که این امر در حال تحقق است و روحانیت در مسیر درست حرکت می کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: البته این گونه نیست که همه سلیقه ها به یک شکل باشد در این زمینه ها اختلاف سلیقه وجود دارد و ممکن است گاهی اشتباهاتی هم صورت بگیرد و در عین حال که چهارچوب های کلی مشترک وجود دارد هر کسی ممکن است به روش خود به اندازه ای که امکانات در اختیارش است نقشش را ایفا کند.

وی در مورد نسبت امروز جامعه روحانیت از تقسیم بندی که امام خمینی در منشور روحانیت در مورد روحانیت  انجام می دهد و روحانیت را به متعهد و مقدس نما و متحجر تقسیم می کند، اظهار کرد:  به فرض هم که امروز چنین چیزی (روحانیون مقدس نما) داشته باشیم، این دسته بسیار نادرند و یا این که نقشی در انقلاب ندارند. بله یک عده ای دین دار هستند و وقتی مسائلی را بر خلاف دین می بینند واکنش نشان می دهند که این نوع امر به معروف ها و نهی از منکر ها لازم است. این گونه نیست که احیاناً هر کسی که خیلی باز بود و هر چیزی را تجویز کرد انقلابی باشد و کسی که مثلاً به برخی مسائل  فرهنگی و هنری در برخی جشنواره ها اشکال می گیرد غیر انقلابی و متحجر باشد. اتفاقا این اشکال ها به جا است؛ برای این که بعضی ها فقط جنبه های هنری این مسائل را می بیند و جنبه های محتوایی را مورد توجه قرار نمی دهند.

محمد غروی ابراز داشت: در همان زمان امام هم، این متحجرین و مقدس نما ها زیاد نبودند منتها امام کم این مسئله را هم زیاد می دانست. لذا من به ذهنم می رسد که در حال حاضر چنین وضعیتی نیست.

این استاد حوزه علمیه در خصوص وضعیت امروز حوزه های علمیه با وضعیت قبل از انقلاب و برخی نقد هایی که به عملکرد حوزه  ها می شود، ابراز داشت: حوزه الان قابل مقایسه با حوزه پیش و اول انقلاب نیست. منتها هر کسی از این موضوع اطلاع نداشته باشد به گونه دیگری موضوع را تعبیر می کند. درزمینه فقه، فلسفه، کلام جدید و قدیم، اصول و ... هم همینطور است. در زمینه علوم جدیدی که امروز مورد نیاز جامعه است و لازم است که حوزوی ها نسبت به آن ها علم دشته باشند حوزه علمیه امروز اساساً قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی ادامه داد: حوزه  امروز هم به روز تر و هم عمیق تر است، حتی در زمینه های مانند فقه و اصول این چنین است. کسانی که پیشرفتی در حوزه نمی بینند اطلاعاتشان به روز نیست. حوزه در حال حاضر در زمینه هایی ورود پیدا کرده است که در گذشته اساساً مطرح نبوده است .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آور شد: برای نمونه زمانی که انقلاب فرهنگی صورت گرفت و بنا شد بازسازی علوم انسانی صورت گیرد ما در حوزه کسانی را که در ارتباط با بعضی از رشته های علوم انسانی حتی اطلاعات لازم را داشته باشند، نداشتیم. مثلاً در روان شناسی و جامعه شناسی ما دو نفر را نمی توانستیم پیدا کنیم که در این زمینه ها اطلاعات داشته باشند. اما در حال حاضر اعضای انجمن روان شناسی ما در حوزه، که دانش آموخته این رشته در دانشگاه هستند و در عین حال از فضلای حوزه نیز محسوب میشوند نزدیک به 200 نفر است و در دیگر رشته ها هم این گونه است.

وی در پایان تأکید کرد:  این خیلی بی انصافی است که ما امروز حوزه را فاقد پیشرفت بدانیم، در حالی که حوزه در همه زمینه ها قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. در فقه و اصول هم همین طور است، در حال حاضر مدرسین ما در این زمینه ها، افاضل جوانی هستند که از نظر فضل و کمالات علمی در درجات بالایی هستند و دارای نظریه های مهمی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.