گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقه‌ای نداریم نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سؤال که مسأله حجاب چقدر در استقبال جوانان از این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را بکند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه، گفت:نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را بکند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، در خصوص استقبال ناشران  از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: امیدواریم امسال نمایشگاه پرشوری داشته باشیم و پیش‌بینی می‌کنیم استقبال خوبی از نمایشگاه صورت بگیرد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: ناشران طی سال گذشته خیلی زحمت کشیدند برای اینکه آثار خوبی را در معرض دید مردم قرار بدهند و به نمایشگاه برسانند. مردم می‌توانند با اطمینان از اینکه تازه‌های نشر ویژه‌ای را در اینجا خواهند دید، به نمایشگاه بیایند.

وی تأکید کرد: نمایشگاه امسال 150 هزار متر مربع وسعت دارد، ولی همین مقدار هم پاسخگوی همه نیازهای حوزه نشر نیست و تقاضا بیش از این هست. هر ناشری که طبق آیین‌نامه تعداد کتاب‌های آن به حد مجاز رسیده، در نمایشگاه حضور دارد و برخی از ناشرانی که تعداد کتاب‌های آنها کمتر از آن میزان بوده را هم توانسته‌ایم جواب بدهیم. اما طبیعتا فضا برای تعدادی هم وجود ندارد و طبیعتا آنها در بخش مجازی حضور دارند. ناشری که عناوین قابل اعتنایی داشته باشد و در نمایشگاه حضور نداشته باشد را نمی‌بینیم.

احمدوند در پاسخ به سؤالی در خصوص مقایسه با سال گذشته نیز گفت: عدد دقیق نمی‌دانم، ولی تنوع حضور ناشران خوب است. یعنی هم در موضوعات مختلف و هم برای مخاطبان مختلف، به نظرم یک نمایشگاه حداکثری است. تعداد ناشران خصوصی زیادی حضور دارند و طبیعتا تعدادی از نهادهای دولتی هم در بخش ناشران فعال هستند؛ ناشران با افتخاری هستند، آثار خوبی ارائه کرده‌اند و مخاطبین قابل توجهی هم دارند که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند. حتما باید اینها در نمایشگاه حضور داشته باشند و ناشران خصوصی که کارهای خوبی دارند هم در نمایشگاه هستند.

وی افزود: در جانمایی سعی شده به ناشرانی که تعداد عناوین زیاد و مخاطبین بالایی دارند، توجه شود. در هر دوره‌ای این شائبه هست که تبعیض اتفاق می‌افتد. واقعا تلاش بر این است که فضا برای مخاطب آرامش‌بخش باشد و در پیدا کردن محصول مورد نظر خود راحت باشد.

رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین گفت: نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده می‌کنند و کشاندن مسائل حاشیه‌ای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچ‌کس نباید این کار را کند و ما هم طبیعتا هیچ علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه محل حاشیه‌های اجتماعی یا سیاسی شود.

وی تأکید کرد: نمایشگاه کتاب باید یک نمایشگاه آرام فرهنگی باشد؛ رویکرد ما سال گذشته همین بود و امسال هم همین است. اینجا فضای مقدسی است؛ اگر هنجارشکنی اتفاق بیفتد، طبیعتا خود مردم، غرفه‌داران و ناشران اجازه این کار را نمی‌دهند. اما برخوردی که حاشیه و تنش ایجاد کند را ما به هیچ وجه در نمایشگاه نداریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.