از ساعات اولیه پس از عملیات وعده صادق، شاهد تکثیر روایت‌هایی هستیم که درصدد عادی‌انگاری و یا بی‌حاصلی این اقدام راهبردی و هوشمندانه نیروهای مسلح کشور هستند. رژیم صهیونیستی پس از شکست در بعد نظامی دل به پیروزی در جنگ روایت‌ها دارد

اقدام شجاعانه، قاطع، هوشمند، محدود و در عین حال موثر نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به شرارت‌های رژیم منحوس صهیونیستی، فصلی نو در سیاست‌های تقابلی جمهوری اسلامی اسلامی و محور مقاومت در مواجهه با این رژیم شرور به حساب می‌آید. این اقدام قاطع و وعده صادق در به عقب راندن متجاوزین به منافع ملی ایرانیان، نخستین ضربه‌ بر هیمنه نظم فاسد جهانی در فصل جدید از عمر شجره طیبه مقاومت در برابر جنایت جنایتکاران و حامیان آن است که مدت‌هاست چشم بر جنایت‌های سبعانه چند ماهه ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و در محاصره غزه فرو بسته‌اند و در مقابل، در صف حامیان این رژیم کودک‌کش قرار گرفته‌اند.

آنچه از مرور اطلاعات و زوایای پنهان این اقدام قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست می آید آن است که این اقدام نه بر اساس یک راهبرد جنگی که بر اساس یک راهبرد سیاسی انتظام یافته است تا با فرو ریختن قواعد حاکم بر تمام معادلات پیشین در میدان نبرد، مستقیما از درون مرزهای ایران، پاسخ مقتضی، متناسب و بازدارنده به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونسیتی داده شود تا هشداری جدی به سردمداران جنگ‌طلب و خون‌ریز این رژیم غاصب داده شود.

از حیث منطق عملیاتی، چنانچه ایران به دنبال یک ارزش نظامی بود، لاجرم ملزم به رعایت اصل غافلگیری بود، اما پروازهای مشهود و گروهی پهپادهای انتحاری به عنوان پیشقراولان این نبرد، نشان از اهمیت روانی و سیاسی این اقدام دارد. همچنین آگاهی بخشیدن به کشورهای منطقه در بعد دیپلماسی در ۷۲ ساعت قبل از آغاز این عملیات نیز موید همین نکته است. عدم هدف‌گیری مراکز اقتصادی و یا زیرساخت‌های شهری، و تمرکز بر مراکز امنیتی و نظامی گواه دیگری بر اراده سیاسی این عملیات است.

با این همه، دقت در هدف‌گیری، عبور امن موشک‌های ایرانی تا مرزهای اراضی اشغالی، شلیک طیف متنوعی پرتابه‌ها و استفاده از لانچرهای پرتابی متنوع متحرک و ثابت در پراکندگی جغرافیایی وسیع، شناسایی نحوه عملکرد سامانه‌های پدافند هوایی اسراییل، خنثی‌سازی و مهار ایالات متحده برای عدم ورود به تنش، همگی نشان از پختگی و حساب‌شدگی این اقدام دارد.

از سوی دیگر، این اقدام حکایت از بلوغ یک اراده جمعی در منطقه با پشتوانه قدرت اجتماعی‌ فزاینده‌ایست که درصدد الغای ساختارهای سلطه و سرکوب با هدف رهایی‌بخشی است. آنچه در اقدام شجاعانه مقاومت فلسطینی در ۷ اکتبر در جریان عملیات طوفان الاقصی آغاز شد، اگر چه در جرقه عملیاتی کاملا فلسطینی بود اما واجد تاثیرات و پیامدهای شگرفی در روندهای نظم‌ساز منطقه‌ای بود. دومینوی اقدامات حق‌طلبانه در دفاع از آرمان قدس از سوی مقاومت اسلامی در عراق، یمن، سوریه و لبنان نشان از ساخت یک جبهه متحد و قدرتمند برای غلبه بر شرارت‌های رژیم صهیونسیتی و افزایش قدرت بازدارندگی جوامع ملی دارد.

با این همه، آنچه موجب گشت تا این سطور را به تحریر درآورم مشاهده روایت‌های مخدوش از ماهیت، اهداف و پیامدهای این اقدام قاطع و شجاعانه سپاهیان اسلام است. در همین ساعات اولیه پس از عملیات وعده صادق، شاهد تکثیر روایت‌هایی هستیم که درصدد عادی‌انگاری و یا بی‌حاصلی این اقدام راهبردی و هوشمندانه نیروهای مسلح کشور هستند. بزرگنمایی در میزان قدرت ارتش رژیم اشغالگر، اغراق در موفقیت سامانه‌های پدافندی سپر دفاع موشکی همچون پیکان، گنبد آهنین و فلاخن داوود، کوچک‌نمایی در هدف‌گیری و طیف قابل‌توجهی از اخبار و اطلاعات مخدوش از جمله اقداماتی است که در جنگ روایت‌ها شاهد آن هستیم.

آنچه بارها و بارها در تحلیل‌های پیشین خود در طی تجاوز اخیر رژیم صهیونسیتی به غزه متذکر آن شده‌ام، توجه بر بعد واقعیت‌سازی رسانه‌ها بوده است. اگر در این مصاف اهمالی صورت پذیرد دیری نخواهد پایید که روایت‌ اصیل جای خود را به روایت‌های وارونه می‌دهد.

رژیم صهیونیستی پس از شکست در بعد نظامی دل به پیروزی در جنگ روایت‌ها دارد و می‌کوشد تا به هر وسیله‌ای این اقدام نظامی تاریخی و قاطع ایران را به فرصتی برای مظلوم‌نمایی در نزد افکار عمومی و مجامع جهانی تبدیل نماید و پوششی بر شکست‌های متوالی خود در معرکه جنگ بگذارد.

در این مرحله تاریخی از تقابل و رویارویی حق و باطل، بر همگان لازم است تا با تبیین اهداف و واقعیت‌های این اقدام تاریخی، مانع از غلبه روایت‌های مخدوش از این اقدام راهبردی و تاریخی شویم.

-----------------------------------------------------

*عضو هیات علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.