رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به افتتاح دومین هفته فرهنگی بر آستان آفتاب و برنامه‌هایی که قرار است در این هفته برگزار شود، گفت: وقتی شخصیت ریشه‌دار، انقلابی و عاشق امام و بیت امام مثل آیت‌الله دری نجف آبادی توجه دارد که همه چیز باید از این زاویه حرکت‌ کند و استاندار خالصانه پای این کار می‌ایستد، نشان‌ می‌دهد که‌ می‌توان کارهای جدی کرد. امیدواریم الگوی هفته‌ فرهنگی بر آستان آفتاب در سراسر کشور تعمیم پیدا کند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، در مراسم افتتاحیه دومین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» امام خمینی(س) را سلسله جنبان عزت، آزادی و آزادگی در دوران معاصر دانست و گفت: امشب یک مناسبت ناگوار در تاریخ کشور ما رخ داده که دل‌های همه عاشقان آزادگی و مقاومت و دلدادگان به راه و مرام حضرت امام را غصه‌دار کرده و آن هم شهادت سردار سلیمانی است؛ کسی که افتخار داشت شاگرد مکتب امام است، سرباز راه ولایت و رهبری بود و پس از یک عمر مجاهدت و تلاش بی وقفه مخلصانه به دست خبیث‌ترین دشمنان انسانیت و آزادگی عاشقانه شربت شهادت را نوش کرد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به اینکه امسال شاهد افتتاح دومین هفته فرهنگی و هنری بر آستان آفتاب هستیم، افزود: این رویداد در نوع خودش یک کار جدید و بدیع بود و به تعبیری یک کار جریان‌ساز، الگو بود و باعث انجام حرکت‌های مشابهی در این حوزه شد. خدا را شاکریم که این دومین رویداد افتتاح شد و ان شاء الله در پی این افتتاح یک هفته برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و خدماتی به مردم عزیز شهر خمین ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: حجم و تنوع کارهایی که در این هفته فرهنگی و هنری انجام می‌شود، در نوع خودش کم‌نظیر است. یعنی اسمش هفته فرهنگی و هنری هست اما علاوه بر کارها و اتفاقات فرهنگی و هنری، کارهای متفاوت و متعددی در حوزه خدمات اجتماعی، امدادرسانی، صنایع دستی و امثالهم و همچنین مشارکت دانش‌آموزان و نسل جوان اتفاق می‌افتد که انصافا از این جهت ارزشمند و قابل تقدیر است. گزارشی که دوستان به ما داده‌اند حاکی از این است که اتفاقات خیلی خوبی در این هفته رقم خواهد خورد. 

کمساری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز زن، اظهار داشت:  یکی دو بار دیگر هم گفته‌ام و همچنان اعتقاد دارم‌ یکی از بزرگترین و طلایی ترین کارهای امام دادن منزلت به زنان بود. یک مرور بسیار سریع در تاریخ معاصر ما می‌تواند ادعای من را محکم جلوه بدهد. چون در همین 40، 50 سال گذشته زنان ما در معرض دو انتخاب بودند. یعنی زن اگر می‌خواست. یک زن متدیّن، دارای نقش مادری و همسری باشد باید در خانه بماند و محروم از هرگونه رشد و فعالیت علمی و اجتماعی باشد.

وی یادآور شد: یک عده هم از پایگاه دین و با قرائت‌های متحجرانه و سطحی‌نگرانه بر تنور جدایی زن از همه فرصت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌دمیدند و آتش را همواره شعله‌ور نگه می‌داشتند. از سوی دیگر زن نقش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خودش می‌پرداخت و از منزلت فردی و اجتماعی نقش مادری و همسری فاصله می‌گرف و به دامن فرهنگ غرب و فمنیست افراطی سقوط می‌کرد. این وضعیت زنان ما تا پیش از پیروزی انقلاب بود و این پارادوکس همواره زنان را رنج می‌داد که به عنوان یک زن مسلمان به وظیفه خودمان عمل کنیم و یا اگر بخواهیم به وظیفه اجتماعی عمل کنیم، آن نقش را چه کار کنیم؟ این واقعیت تاریخی ما بوده و هیچ کس نمی‌تواند کتمان کند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: در کوران این دوگانه ضد هم، اندیشه یا روایت سومی به وجود می‌آید که امام منادی آن است. امام یک روایت سوم را ارائه می‌کند که زن می‌تواند هم مسلمان و دارای عفاف باشد و هم‌ نقش اجتماعی خودش را ایفا کند و پا به پای مردان‌ و بلکه بالاتر نقش‌ آفرینی اجتماعی و سیاسی داشته‌ باشد. این اتفاق بسیار بزرگ بود و اگر امروز شاهد هستیم که زنان و دختران ما در صحنه‌های مختلف موفقیت دارند گوی سبقت را از مردان می‎‌ربایند، به واسطه همین تفکر بوده است.

وی تأکید کرد: امام فضا را برای رشد فراهم کردند و امروز زنان‌ ما در همه‌ عرصه‌ها نسبت‌ به‌ مردان‌ پیشتاز هستند. باید اندیشه امام بازخوانی شود؛ اگر بازخوانی نشود، روایت سازی می‌کنند و موج‌های کذایی به وجود می‌آورند، آدم‌های شیاد دم از زن و زندگی و آزادی  می‌زنند، حقایق را جعل می‌کنند و نسل‌ امروز کم اطلاع ما را دچار فریب و تأثیرپذیری از امواج کذایی می‌کنند.

کمساری گفت: امام یک مرجع تقلید است و کاندیدای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری نیست که بخواهد حرف شعاری بزند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری امام یک حکیم است و حرف غیر حکیمانه نمی‌زند. امام می‌فرماید در نظام اسلامی زن همان حقوق مرد را دارد. یعنی امام فضایی را ایجاد می‌کند که زمینه‌ساز رشد، شکوفایی و تعالی زن‌ها می‌شود.

وی افزود: امیدواریم همه دستگاه‌های فرهنگی در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی، بسیج و حوزه‌های علمیه نسبت به امام و اندیشه امام کم توجهی شده است. بپذیریم، توجیه نکنیم و به دنبال پیدا کردن مقصر نباشیم، همه کوتاهی کرده‌ایم؛ صدا و سیمای ما کوتاهی کرده و همه‌ نهادهای فرهنگی کوتاهی کرده‌ایم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: باید بپذیریم که به تعبیر مقام معظم رهبری «این انقلاب بی نام امام خمینی(س) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». این را بپذیریم که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «امام روح جمهوری اسلامی است». کجای تصمیم‌گیری‌های ما پیوست اندیشه امام وجود دارد؟ نمی‌خواهم بگویم ما برکنار هستیم، می‌خواهم بگویم ما نیازمند مراجعه بیشتر به اندیشه امام هستیم؛ نقد من به کم‌کاری است و به این نیست که هیچ کسی کاری نمی‌کند.

وی در پایان گفت: وقتی شخصیت ریشه‌دار، انقلابی و عاشق امام و بیت امام مثل آیت‌الله دری نجف آبادی توجه دارد که همه چیز باید از این زاویه حرکت‌ کند و استاندار خالصانه پای این کار می‌ایستد، نشان‌ می‌دهد که‌ می‌توان کارهای جدی کرد. امیدواریم الگوی هفته‌ فرهنگی بر آستان آفتاب در سراسر کشور تعمیم پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.