آیت‌الله قربانعلی درّی نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، به همراه دست‌اندرکاران برگزاری هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» با حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند.

جمعی از دست‌اندرکاران هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»، در آستانه برگزاری دومین سال این رویداد فرهنگی، با حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار و در خصوص برگزاری دومین دوره هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» تبادل نظر داشتند و نکاتی را در خصوص نواقص دوره نخست این رویداد مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله قربانعلی درّی نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در این دیدار با تأکید بر اینکه رهبری حضرت امام در جنگ کار بزرگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: به نظرم نخستین هفته فرهنگی خمین برنامه پرباری بود؛ چون به سطح مردم رفت. امسال هم دوباره دست‌اندرکاران در این زمینه برنامه دارند. هر اقدامی راجع به امام انجام بدهیم، وظیفه و افتخار ما است؛ همه ما مدیون هستیم.

دیدار دست اندرکاران هفته فرهنگی بر استان آفتاب با سید حسن خمینی

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز در این دیدار گفت: هفته فرهنگی در ارتباط با حضرت امام ایده‌ای بود که قبل از کرونا در مؤسسه روی آن کار کرده بودیم، ولی به محدودیت‌های کرونا خورد. بعد از تغییر مدیریت مؤسسه فرصتی فراهم شد که این ایده را پخته‌تر و عملیاتی کنیم و همان اول هم گفتیم در خمین این کار را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته و اتفاقی که برای بیت حضرت امام در خمین افتاد، افزود: نگرانی‌هایی بود، ولی فکر می‌کنم در کشور ما اولین جایی بودیم در آن شرایط نگرانی کار انجام دادیم. مثلا شورای تأمین ملاحظاتی داشتند و در تهران هم به ما توصیه‌هایی داشتند که مراقبت کنید، اما با تدبیری که در استان به وجود آمد، نخستین هفته فرهنگی بر آستان آفتاب با شکوه برگزار شد.

کمساری تأکید کرد: نکته بعدی همراهی جدی مدیران استان مرکزی بود. جلسه اولی که این کار شکل گرفت، شورای فرهنگ عمومی به ریاست آیت‌الله درّی نجف آبادی بود. ایشان در آن جلسه خیلی محکم و البته با ملاحظاتی که داشتند، بحث را در سطح کلان مطرح کردند و بعد از آن جلسه هم آقای استاندار همراهی و همفکری داشتند؛ به گونه‌ای که کاری که ما فکر می‌کردیم انجام بدهیم و مسئولین استان همراهی کنند یا نکنند، کار آنها شد. یعنی کار اول استان و شهرستان شد و الحمدلله یک کار ملی بود.

وی با اشاره به اینکه 15 هزار کودک از برنامه‌های نخستین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»، اظهار داشت: ایده ما این بود که هفته فرهنگی در کشور دور بزند و یادگار امام تأکید داشت که سال آینده هم این برنامه رادر خمین بگذارید. امسال رویکردهای جدیدی هم داریم؛ دوستان ما یک گزارش نقد و آسیب‌شناسی تهیه کرده‌اند و ان شاء الله با برطرف کردن نقاط ضعف به سمت برگزاری یک هفته فرهنگی با شکوه برویم.

دیدار دست اندرکاران هفته فرهنگی بر استان آفتاب با سید حسن خمینی

به گزارش خبرنگار جماران، فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی، در این دیدار گفت: در اردوی راهیان نور اهواز خدمت سردار سلامی و همه فرماندهان سپاه استان‎های کشور بودیم. چند نفر از فرماندهان استان‌ها و به خصوص استان‌های میزبان راهیان نور گزارش دادند و تصمیم‌گیری شد. من هم وقت گرفتم و گفتم من گزارش و آمار عملکرد نمی‌دهم و فقط نکته‌ای را عرض می‌کنم. یک جزء تفکیک ناپذیر دفاع مقدس، رهبری حضرت امام در جنگ بوده و این در اردوهای راهیان نور تا حدودی مورد غفلت است.

وی تصریح کرد: معمولا در اردوهای راهیان نور از شهدا و یادمان‌ها می‌گویند و صحبتی از امام نیست؛ اصلا اقتضای اردو این نیست و ما آمادگی خودمان را اعلام می‌کنیم که حداقل استان‌های بالادست ما که مسیرشان از استان مرکزی است، حدود 50 درصد کاروان‌ها به نحوی از استان ما عبور می‌کنند، تنظیم کنیم که حداقل 10 درصد از آن جمعیت، در خمین حاضر شوند.

مخلص الائمه افزود: با کمک مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) یک بسته فرهنگی آماده داریم و حاضر هستیم مجدد تنظیم کنیم تا با همان هدفی که برای اردوهای راهیان نور می‌روند، برای زیارت بیت تاریخی حضرت امام در خمین بیایند و بعد یک بسته فرهنگی مرتبط آماده کنیم. در آن جلسه خیلی استقبال و مصوب هم شد؛ سردار ابلاغ کرد و ان شاء الله در استان میزبانی اینها را انجام بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: سال گذشته یک رویداد بی سابقه در استان مرکزی برگزار شد. ما بحث هفته فرهنگی را در استان مرکزی مبنا کردیم و گفتیم همه شهرستان‌ها و شهرها هفته‌‌ای را به عنوان هفته فرهنگی تعیین کنند و مؤلفه‌های هویتی آن شهرستان را معرفی و تقویت کنند تا یک هم‌افزایی ایجاد شود. خمین مبنای آن حرکت شد و هفته‌های فرهنگی ساوه، تفرش، آشتیان، زرندیه تا شهر امیرکبیر تقریبا یک جریان هفته‌های فرهنگی شد. ولی هفته فرهنگی خمین تراز متفاوتی داشت و آن هم عمدتا به دلیل همکاری با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بود.

وی افزود: در روز ولادت حضرت زهرا(س) می‌توانیم خمین را کانون توجه رسانه‌ای قرار بدهیم که هم تقویت هویت استان مرکزی می‌شود و هم می‌توانیم از آن استفاده فرهنگی داشته باشیم. این هدفی بود که به نظر من تا حدودی سال گذشته محقق شد. ضمن اینکه برنامه‌های فرهنگی دیگری در استان ضمیمه آن شد. سال گذشته به دلیل تقارن با فتنه سال گذشته در اراک برنامه‌ای نداشتیم و در سراسر کشور برنامه‌ای برگزار نمی‌شد ولی ما از سراسر کشور مهمان داشتیم اما آن طور که باید نتوانستیم اراک را درگیر کنیم؛ گرچه در مجموع جزء استان‌های سفید بودیم ولی اقتضائات خاص آن ایام را داشت. امسال برای مدرسه امام برنامه ویژه داریم. خمین این قابلیت را دارد که ستون اصلی هویت استان مرکزی شود.

دیدار دست اندرکاران هفته فرهنگی بر استان آفتاب با سید حسن خمینی

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا نظری، نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی، نیز در این دیدار گفت: یکی از نگرانی‌های جدی بنده همیشه این بود که با توجه به اینکه هنوز فاصله زیادی از رحلت امام نگرفته‌ایم، ولی ما در عرصه ترویج مکتب امام و فرهنگ ایشان در میان نسل‌های جدید، واقعا کم کار شده و اگر با این دست فرمان حرکت کنیم، در آینده این فاصله بیشتر هم خواهد شد و با یک گردش نسلی قطعا اتفاق خوبی به دنبال نخواهد داشت. لذا به این فکر بودیم که خمین به عنوان یکی از هفت اقلیمی که حضرت امام در دوران حیات‌شان آنجا بوده‌اند، از اینکه پایگاهی باشد که افراد صرفا آنجا توقفی داشته باشند، فراتر باشد و یک برداشت ذهنی هم داشته باشند.

وی تأکید کرد: مسیری رفتیم که اردوهای راهیان نور جوانان و نوجوانان در خمین توقفی داشته باشند و بتوانیم از این فرصت بهره فرهنگی داشته باشیم. خوشبختانه در سپاه استان تصویب شد که یکی از مسیرهای تردد راهیان نور از خمین باشد تا بیت حضرت امام هم بهانه‌ای برای ترویج مکتب و مرام امام باشد. همچنین در بحث اردوهای دانش‌آموزی پیگیر بودیم که اردوگاه آموزش و پرورش خمین را به اردوگاه ملی تبدیل کنیم

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: از 64 اردوگاهی که وزارت آموزش و پرورش در کشور دارد، چهار اردوگاه ملی و کشوری هستند؛ خمین هم اردوگاه ملی شود که ما بتوانیم از سراسر کشور نسل جوان را در یک برنامه منظم به این شهر بیاوریم و بتوانیم اهداف امام راحل عظیم الشأن را منتقل کنیم. این کار پیگیری شد و مجوز وزارت  آموزش و پرروش را گرفتیم که اردوگاه خمین هم ملی باشد.

وی هفته فرهنگی خمین را گام مثبت و ارزشمندی دانست و اظهار داشت: با اینکه سال اول این رویداد بود، نمود خوبی داشت و ان شاء الله هر سال ضعف‌ها و کاستی‌های سنوات قبل برداشته خواهد شد. اگر به صورت دورانی  در جاهای دیگر هم باشد، مطمئنم خروجی لازم را نخواهد داشت بلکه همین بیت مرکزیت دارد و عنوان شهر خمین و انتساب حضرت امام به این شهر، همین پایگاه ثابت را معرفی کند و هر سال بتوانیم با روش‌های جدید بتوانیم پیام امام را به جوانان منتقل کنیم و باید روی محتوای این هم خیلی کار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.