رایزنی درخصوص مسائل دوجانبه از جمله تعاملات اقتصادی و نیز گفتگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه اصلی‌ترین دستورکار رئیس‌جمهور در این سفر یک‌روزه است.

به گزارش جماران؛ روسای جمهور ایران و روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند.

رایزنی درخصوص مسائل دوجانبه از جمله تعاملات اقتصادی و نیز گفتگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه اصلی‌ترین دستورکار رئیس‌جمهور در این سفر یک‌روزه است.

 

 

 پوتین به رئیسی: می‌خواستم مستقیماً به تهران بیایم و ملاقات کنم، اما آنها به من خبر دادند در حال سفر به مسکو هستید

رییس جمهور روسیه در دیدار با رئیسی گفت: وقتی بر حریم هوایی ایران پرواز می‌کردم میخواستم برای دیدار شما به فرود بیایم ولی خب خود جنابعالی تمایل دارید به روسیه سفر کنید.

حتما روابط دوکشور  به خوبی توسعه می یابد؛ موجب امتنان خواهد بود که بهترین آرزوها را خدمت مقام معظم رهبری برسانید، چون ایشان از روابط ما حمایت می‌کنند.

 

رئیسی: زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌های ایران و روسیه فراهم است/ تاکید بر توقف هر چه سریع‌تر بمباران‌ها و جنایات علیه فلسطینیان غزه/ پوتین: روابط دو کشور در بهترین سطح در جریان است/ رشد 20 درصدی تجارت فیمابین گواه عزم دو کشور برای گشودن فصلی جدید از روابط

رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با آقای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه موجب رنج بشریت شده، یکجانبه‌گرایی و نظم ناعادلانه جهانی است که یکی از جلوه‌های آن امروز در غزه قابل مشاهده است.

رئیس جمهور جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و افزود: شهادت بیش از 6 هزار کودک به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی باعث رنج و تأسف است، اما تاسف‌بارتر این است که این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد و یا با سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق بشری مواجه شده و ناکارآمدی آنها را به رخ می‌کشد.

رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در غزه در هر 10 دقیقه یک کودک مظلوم به شهادت می‌رسد، بر ضرورت توقف هر چه سریع‌تر بمباران‌ها و جنایات علیه فلسطینیان غزه به عنوان مهم‌ترین دغدغه امروز جهان بشریت تاکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو تصریح کرد: روابط دو کشور در بهترین سطح در جریان است و معتقدیم با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، این روابط وسیع‌تر و پویاتر خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه استقبال چشمگیر تجار روسیه از نمایشگاه‌های تجاری ایران و رشد 20 درصدی تجارت دو کشور با گردش مالی 5 میلیارد دلاری طی یکساله گذشته را نشان‌دهنده عزم و اراده تهران-مسکو برای گشودن فصلی جدید از روابط دانست و افزود: پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با پیشرفت خوبی میان دو کشور در حال انجام است و همکاری‌های قبلی ایران و روسیه در بخش انرژی شرایط رو به رشدی را تجربه می‌کند.

پوتین همچنین با اشاره به اشتراک نظر دو کشور نسبت به مسائل منطقه، بحث و تبادل نظر درباره مسئله فلسطین و غزه را از جمله محورهای مذاکره دوجانبه میان ایران و روسیه عنوان کرد.

 

برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و روسیه

نشست هیئت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد.

پس از برگزاری دیدار دوجانبه سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین، هیئت‌های عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشست مشترک به گفتگو و تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداختند.

در این نشست که با حضور وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همتایان روسی برگزار شد، طرفین در حضور روسای جمهور دو کشور در خصوص موضوعات دوجانبه و مورد توافق از جمله در حوزه انرژی، بانکی و پولی، حمل و نقل و کشاورزی گفتگو و تبادل نظر کردند و ابتکارات جدیدی نیز برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته مطرح شد.

 

رئیسی در تشریح نتایج سفر خود به روسیه:

بررسی و پیگیری توافقات دو کشور در بخش تجاری و اقتصادی از محورهای دیدار با رئیس جمهور روسیه بود / تاکید طرفین بر توقف فوری حملات به غزه و رفع محاصره این منطقه

رئیس جمهور بررسی و پیگیری توافقات دو کشور در بخش‌های اقتصادی و تجاری و همچنین بحث و تبادل نظر درباره آخرین وضعیت غزه با تاکید بر ضرورت توقف فوری حملات و رفع محاصره این منطقه را از جمله مهمترین محورهای دیدار خود با رئیس جمهور روسیه عنوان کرد.

سید ابراهیم رئیسی پس از سفر فشرده کاری یک روزه به روسیه حوالی ساعت 3 بامداد امروز جمعه به تهران بازگشت و در سخنانی به تشریح نتایج این سفر پرداخت و گفت: این سفر فرصت خوبی برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهور محترم و مسئولان عالی‌رتبه روسیه بود و در جریان این دیدارها درباره مسائل مورد نظر دو کشور به ویژه در بخش‌های انرژی، کشاورزی، ترانزیت و همکاری‌های مسیر شمال-جنوب به عنوان مهمترین محورهای همکاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس جمهور همچنین موضوع فلسطین را از جمله مهمترین محورهای مذاکرات با طرف روسی در این سفر عنوان کرد و گفت: اقدام فوری در جهت توقف سریع بمباران‌ها علیه مردم مظلوم غزه، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق ملت فلسطین به عنوان نکات اشتراکی و مورد تاکید طرفین در این مذاکرات مطرح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.