جماران در گفت‌وگو با کارشناسان هواشناسی و محیط زیست، موضوع پاییز کم بارش امسال و تأثیر آن بر آلودگی هوا را بررسی کرد.

پایگاه خبری جماران: مرداد ماه امسال سازمان هواشناسی اعلام کرد که «دمای هوا در پاییز امسال خیلی خنک نیست و در حد نرمال است، اما تمام مدل‌های پیش‌بینی تا این لحظه از پاییز پربارش‌تر نسبت به پاییز سال گذشته و هم نسبت به دوره بلندمدت خبر می‌دهد. موضوع دوم اینکه انتظار داریم بارش‌های پاییز امسال زودتر از موعد شروع شود».

حالا که حدود دو هفته بیشتر تا پایان پاییز 1402 باقی نمانده، شاخص آلودگی هوا روزهای متوالی در وضعیت ناسالم قرار دارد و در حال همه چشم امید مردم و مسئولین برای کاهش آلودگی هوا به بارش باران است که پاییز امسال، اگر نگوییم خشک‌ترین، یقینا یکی از خشک‌ترین پاییزهای سال‌های اخیر بوده و پیش‌بینی پاییز پر بارش و بارندگی‌های خارق العاده محقق نشد.

علت این عدم تحقق پیش‌بینی بارش را از محمد اصغری، کارشناس هواشناسی، پیگیری کردیم که عدم قطعیت پیش‌بینی‌های بلندمدت را یک مسأله جهانی دانست و به خبرنگار جماران گفت: در همه جای جهان پیش‌بینی‌های فصلی 65 درصد قابل اعتماد است و 35 درصد احتمال خطا هست. چون هوا سیال و روان است و احتمال خطا دارد و علم هواشناسی هنوز به این قدرت نرسیده که برای بلند مدت با دقتی که برای 24، 48 یا 72 ساعت انجام می‌دهد، پیش‌بینی داشته باشد.

 

پیش‌بینی هواشناسی از شرایط بد بارندگی در پاییز و زمستان 1402

 

این کارشناس هواشناسی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیش‌بینی سازمان هواشناسی از بارندگی‌های پاییز و زمستان امسال، اظهار داشت: در نیمه دوم آذر ماه بارش داریم ولی پیش‌بینی می‌شود که در زمستان شرایط خوب نیست؛ البته ممکن است باز هم پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آید.

وی با تأکید بر اینکه بارش‌های نیمه دوم آذر ماه کسری بارش‌ها در سال آبی جاری را جبران نخواهد کرد، افزود: مثل این است که شما 20 یا 30 قسط عقب افتاده دارید و بعد مثلا 100 هزار تومان دست شما را بگیرد.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار جماران در خصوص راهکار کاهش آلودگی هوا در شرایطی که سازمان هواشناسی پیش‌بینی بارندگی چشمگیر در آینده نزدیک ندارد، اظهار داشت: در قانون هوای پاک پیش‌بینی کرده بودیم که چه کار باید کرد برای اینکه مشکل حل شود. شش سال از تصویب قانون هوای پاک می‌گذرد و متأسفانه در طول این شش سال نه تنها کیفیت هوا بهتر نشد، بدتر هم شد.

 

همه 16 دستگاهی که در قانون هوای پاک مسئول بودند، ترک فعل داشتند

 

این فعال محیط زیست یادآور شد: تقریبا همه 16 دستگاهی که در قانون هوای پاک مسئول بودند، ترک فعل داشتند و به وظایف خودشان عمل نکردند. چند مورد هم اخیرا توسط قوه قضائیه احکامی مثل انفصال از خدمت گرفتند. یعنی عملا اتفاق خاصی نیفتاد و احتمال دارد یکی دو سال دیگر مثلا حکم انفصال از خدمت شهردار امروز تهران هم بیاید.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی هوای تهران راه‌حل عملی دارد، تصریح کرد: در تبصره‌ها و مواد قانون هوای پاک، به صورت مشخص راهکار آورده بود. مثلا در ماده چهار قانون هوای پاک گفته بود که تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده است و استاندارد آن باید از سوی سازمان محیط زیست با همکاری سازمان استاندارد تعیین شود. این کار ربطی به تحریم‌ها و بودجه ندارد ولی انجام نشده است.

درویش افزود: بر اساس ماده هشت این قانون قرار بوده سن فرسودگی خودرو را تعیین کنند. قرار بوده این امر در کارگروهی با سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، سازمان استاندارد و بیمه انجام شود. چرا نشده؟ یا در ماده نه وزارت نیرو موظف شده که هر سال 30 درصد از پروژه‌هایش به حوزه استحصال انرژی‌های نو اختصاص پیدا کند و عملا حتی نیم درصد هم اختصاص پیدا نکرده است.

وی تأکید کرد: انگار قانون را تصویب می‌کنند برای اینکه قانون تصویب کرده باشند ولی هیچ کس دنبال حل این ماجرا نیست. مثلا قرار بوده سازمان منابع طبیعی هر سال 300 هکتار برای کنترل چشمه‌های گرد و خاک درخت‌کاری کند و هر هکتار یک میلیون درخت می‌شود؛ یعنی در این شش سال سازمان منابع طبیعی باید یک میلیارد و 800 میلیون درخت می‌کاشت. دوباره می‌خواهند طرح یک میلیارد درخت را اجرا کنند. اول بگویید آن یک میلیارد و800 میلیون درخت به چه سرنوشتی دچار شد تا بعد در مورد این یک میلیارد درخت جدید صحبت کنیم.

 

اگر بخواهند، ابزار کاهش آلودگی هوا وجود دارد و در متن قانون آمده است

 

این فعال محیط زیست اظهار داشت: سرمایه اجتماعی دولت به خاطر حرف‌ها و وعده‌هایی که داد و عمل نکرد، در پیشگاه ملت از بین رفته و ما باور نداریم که آنها می‌خواهند مشکل را حل کنند؛ چون اگر بخواهند، ابزارش وجود دارد و در متن قانون آمده است. یعنی اینها می‌دانند که برای حل مشکل باید چه کار کنند؛ اما نمی‌خواهند و نمی‌کنند.

 

قربانیان آلودگی هوا در سال به بیش از 50 هزار نفر رسیده است

 

وی افزود: متأسفانه مردم دارند قربانی می‌شوند و اعلام شده که هر سال هشت درصد مرده‌زایی جنین به دلیل آلودگی هوا در ایران اتفاق می‌افتد؛ که یکی از بالاترین نرخ‌ها در سطح جهان است. همچنین کشتاری که متأسفانه به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، به بیش از 50 هزار نفر در سال رسیده و در تهران این رقم پنج هزار و 500 نفر در سال است. اینها آمار مستقیم و رسمی است که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند و به نظرم بسیار خوشبینانه است و آمار واقعی شاید از این هم بالاتر باشد.

 

سالانه کشور بیش از 9 میلیارد دلار از محل آلودگی هوا خسارت می‌خورد

 

درویش گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا اعلام کرد که سالانه کشور بیش از 9 میلیارد دلار از محل آلودگی هوا خسارت می‌خورد؛ یعنی بیش از دو برابر بودجه وزارت آمورزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور. دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که صرفه داشته باشد ما مشکل آلودگی هوا را حل کنیم؟ که نکرده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.