حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نایب رییس مجلس گفت: معمولا در اجلاس‌های بین‌المجالس جهانی غربی‌ها می‌توانستند رای لازم ماده اضطراری‌شان را از کشورها بگیرند اما این بار ماده اضطراری غربی‌ها به پیشنهاد کانادا رای نیاورد و ماده اضطراری کشورهای اسلامی رای اکثریت را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در تشریح دستاوردهای هیات پارلمانی ایران در اجلاس IPU گفت: ۲۰۶ کشور در دنیا وجود دارند که ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل و ۱۷۸ کشور عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی هستند؛ سالی دو بار این اجلاس جلسه سراسری دارد و هر سال یک کشور میزبان است. در این دوره اجلاس در لوآندا پایتخت آنگولا با حضور ۱۲۰ کشور برگزار شد. هیات اعزامی ایران متشکل از ۸ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی، تعدادی کارشناس از وزارت امور خارجه و تشریفات و امور بین‌الملل مجلس بود که جمعا ۱۷ نفر را تشکیل می‌داد لذا جمعیت بالای ۲۰۰۰ نفر از سراسر دنیا در این اجلاس شرکت کرده بودند.

وی ادامه داد: اتفاقات رخ داده در افتتاحیه اجلاس باعث برداشت‌های مختلف رسانه‌های دنیا شد؛ پاچکو رئیس پرتغالی اتحادیه بین‌المجالس جهانی که در این دوره مسئولیتش تمام شد، پیش از برگزاری اجلاس دو بیانیه در دفاع از رژیم صهیونیستی صادر کرده بود و به مردم غزه حمله کرد و حماس را محکوم به حمله به اسرائیل کرده بود با توجه به این پیشینه ما نگران بودیم که ایشان گرایش خود را در اجلاس دخالت دهد که در وسط سخنرانی هم چنین چیزی را بروز کرد و اعلام داشت که حمله به غزه حق طبیعی اسرائیل است چون اسرائیل حق دفاع از خود را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: پیش‌بینی این اتفاق را کرده بودیم لذا این هماهنگی در هیات وجود داشت که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی از جلسه خارج شویم؛ با صحبت‌های پاچکو هیات ایرانی به نشانه اعتراض نشست را ترک کردند و سایر کشورهای مسلمان دیگر همچون عراق، یمن، ترکیه، پاکستان، بحرین و کویت هم با ما همراهی کرده و در پشت ساختمان اجلاس تجمع کردیم آنجا مشورتی شد که در ادامه کار چه اتفاقی بیافتد. با توجه به این‌که سخنران بعدی رئیس جمهور آنگولا بود اتفاق نظر بر این بود که اگر به اجلاس بر نگردیم بی‌احترامی به میزبان شده است لذا از در جلو وارد اجلاس شدیم که همگان هم ببینند. وقتی وارد شدیم صحبت‌های پاچکو تمام شده بود و هنوز رئیس جمهور آنگولا صحبت‌هایش را شروع نکرده بود لذا ما جلوی جایگاه تجمع کرده و شعاری علیه آقای پاچکو دادیم که عمده‌ترین شعار به معنای شرمت باد بود این اقدام اولیه نتایج خوبی تا پایان اجلاس داشت.

ذوالنوری با بیان موضع‌گیری رئیس جمهور آنگولا گفت: تاثیر دیگر در موضع‌گیری محکم رئیس جمهور آنگولا به نفع غزه و محکوم کردن اسرائیل بود که باید به ۷۰ سال اشغالگری‌اش پایان دهد این موضع‌گیری رئیس پرتغالی اتحادیه بین‌المجالس و کشورهای غربی سنگین تمام شد. علاوه بر این اتفاقات افتتاحیه سمت و سوی اجلاس را تعیین کرد به طوری که تا پایان اجلاس هیچ کشوری جرات نکرد رسما حمایتی از اسرائیل داشته باشد. پنج کشور اسلامی پنج ماده اضطراری را ثبت کرده بودند و غربی‌ها با محور کانادا یک ماده را ثبت کرده بود؛ هیات ایرانی با میانجیگری از کشورهای اسلامی خواست که پیشنهادها را تجمع کنند که کشورهای اسلامی نیز همکاری کرده و انسجام حاکم شد.

نماینده مردم قم افزود: معمولا در اجلاس‌های بین‌المجالس جهانی غربی‌ها می‌توانستند رای لازم ماده اضطراری‌شان را از کشورها بگیرند اما این بار ماده اضطراری غربی‌ها به پیشنهاد کانادا رای نیاورد و ماده اضطراری کشورهای اسلامی رای اکثریت را کسب کرد. منتها رئیس اجلاس یعنی آقای پاچکو آن را اعلام نکرد با این توجیه که دو سوم رای را به دست نیاورده است حال این‌که در اینجا ما شاهد استاندارد دوگانه بودیم چون در سال گذشته ماده اضطراری علیه روسیه علی‌رغم کسب نکردن دو سوم رای اعلام شد اما این بار ماده اضطراری به نفع غزه را اعلام نکردند که رای اکثریت را به دست آورده بود. آثار بعدی این اقدام آن بود که وقتی نمایندگان کشورها دیدند که می‌توانند علیه رژیم صهیونیستی موضع بگیرند تا آخر اجلاس علیه اسرائیل و در دفاع از غزه حرف زده و غربی‌ها جرات سخن‌ گفتن علیه اسرائیل را نداشتند.

وی گفت: در پایان اجلاس پاچکو مشغول مصاحبه دوربینی بودند که وقتی ما از جلوی ایشان رد شدیم، مصاحبه را قطع کرد و برای خداحافظی آمد، بنده از او به خاطر نطق پایانی‌اش تشکر کردم اما گفتم ای کاش از اول همین حرف‌ها را می‌زدید و دو قطبی ایجاد نمی‌کردید؛ او در پاسخ گفت که مکنونات قلبی و باورش همین بوده و شاید سوء برداشت و نارسایی در بیان سخنانش در افتتاحیه داشته، این حرف‌ها را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که ایشان تغییر ۱۸۰ درجه‌ای کرده است. در تمامی جلسات کمیته‌ها نمایندگان مجلس ایران حضور داشتند و موضوعی خلاف ما صادر نشد جز یک مورد که نماینده‌ای از ایران حضور نداشت دلیل هم این است که IPU دنیا را به شش منطقه جغرافیایی تقسیم کرده و هر یک منطقه کارگروه خود را دارد در کارگروه منطقه جغرافیایی اروپا نماینده‌ای از ایران نبود.

وی در پایان تصریح کرد: این کارگروه از تریبون ما را به خاطر زندانی بودن یک ایرانی در کشورمان محکوم کردند که اخیرا این زندانی جایزه نوبل را گرفته است.  و آخرین گزارشی که از کمیته‌ها قرائت شد مربوط به این کمیته بود ولی ما باز هم درخواست وقت برای پاسخ را مطرح کردیم که در ۳ دقیقه پاسخ طوفانی داده شد به آنها گفتیم کار شما را دخالت در امور کشور نمی‌دانیم بلکه فضولی می‌دانیم و کشورهایی که این پیشنهاد را دادند بهتر است به وضعیت کشور و زندانی‌های خودشان بیاندیشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.