محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به اصلاح قانون سربازی پرداخت و گفت: ما در مصوبه‌ای از ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان متولی مباحث سربازی خواسته‌ایم که نسبت به اصلاح قانون سربازی اقدام کند که این شامل مواردی همچون کاهش مدت سربازی، متناوب بودن زمان سربازی و تبدیل سربازی به خدمات دیگر است.

به گزارش خبرنگار جماران؛ صبح امروز محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست خبری به مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، پرداخت گفت: کمیسیون تلفیق در طول ۴۱ روز و نزدیک به ۶ هفته کاری به بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم پرداخته است. البته مواردی مربوط به حوزه فرهنگ، آموزش عالی، سیاست خارجی، ساختارهای اداری و حقوق و دستمزد بوده است. 

زنگنه در ادامه به مصوبات تلفیق درباره بودجه صدا و سیما پرداخت و گفت: تکالیف زیادی در قانون برنامه برای صدا وسیما پیش بینی شده است. در جدول ماده ۷۶ در خصوص سریال‌های ملی در طول پنج سال برنامه مقرر شد که حداقل ۱۱۰۰ قسمت صدا و سیما ساخت سریال داشته باشد که رشد ۶۱ درصدی سالانه نسبت به سال پایه است. ۲۹۲۰ قسمت پویانمایی یا انیمیشن، ساخت ۳۶۵ قسمت مستند الف و ۵۲ قسمت مستند الف ویژه برای صدا و سیما تکلیف شد که این سالانه رشد ۲۶۰ درصدی به شمار می‌آید.صدا و سیما مکلف است به ساخت ۱۴۶۰ قسمت برنامه شاخص، ۱۶۰۰ قسمت سریال استانی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ قسمت پویانمایی استانی، ۳۷۰ قسمت تله فیلم استانی، ۱۴۶۰ قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان و ساخت سالانه یک سریال الف ویژه.

 

افزایش بودجه صداوسیما مشخص شد

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به افزایش صداوسیما گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق در سال اول برنامه سهم بودجه صدا و سیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۵ درصد رشد خواهد داشت. اکنون سهم صدا و سیما از بودجه سال جاری نزدیک به ۰.۸ درصد است که این رقم در سال اول برنامه به ۱.۱۵ درصد از منابع بودجه عمومی می‌رسد. این نسبت باید تا انتهای سال برنامه حفظ شود؛ این مصوبه به این دلیل است که پیش از این در سرفصل برنامه‌های فرهنگی ساخت ۲۰ فیلم سینمایی فاخر مصوب شده بود که بر اساس آن صدا و سیما باید قراردادهای چند ساله ببندد و آن را مدیریت کند. البته سهم صدا و سیما از بودجه نسبت به سایر کشورها با سطح استاندارد فرق دارد. صدا و سیما باید عملکرد سالانه خود را به تفکیک به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت اعلام کند.

 

مصوبه خرید کالاهای اساسی بر اساس نرخ ارز

 

محسن زنگنه (1)

 

زنگنه در مورد مصوبه خرید کالاهای اساسی بر اساس نرخ ارز اضافه کرد: برخی فعالان اقتصادی این مصوبه را به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی معنا کردند اما با تصویب ما قیمت گذاری محصولات اساسی توسط شورای قیمت گذاری متشکل از سازمان برنامه، وزارت کشاورزی، برخی دستگاه‌ها و تشکل‌های کشاورزی باشد. در آنجا عنوان شد بر اساس قیمت هزینه‌های انجام شده و تورم سالانه و قیمت محصول در کشورهای همسایه نرخ تضمینی محاسبه شود.

وی در ادامه به قیمت پرداخت و افزود: دولت می‌تواند یارانه ریالی بدهد که در اینجا حدود ۱۰۴ همت برای خرید گندم در اختیار دولت به صورت بلاعوض گذاشته‌ایم و رابطه مالی بین دولت و کشاورز برای حمایت از تولید تعریف شده است؛ اما اینکه دولت بخواهد چگونه آن را در اختیار نانوایی‌ها قرار داده و محاسبه کند با دولت است. اگر دولت می‌خواهد به مردم یارانه دهد نباید از جیب کشاورز باشد. دولت می‌تواند یارانه را از جیب خود به مصرف کننده دهد. در ادامه مصوبه هم آمده که اگر ضرر و زیانی متوجه کشاورز به دلیل سیاست‌های قیمتی شد دولت این خسارات را باید جبران کند.

 

صندوق فرهنگیان متعلق به آنان است

 

وی با بیان اینکه صندوق فرهنگیان متعلق به آنان است، اظهار داشت: بخشی از سرمایه صندوق توسط دولت تامین می‌شود و بخشی از حقوق فرهنگیان هم در طول سال‌های خدمت به صندوق ریخته می‌شود. لذا منابع صندوق مشترک بین دولت و فرهنگیان است. ما در مصوبه خود تعرضی به حقوق فرهنگیان نداشتیم.خیلی از فرهنگیان در طول ۳۰ سال خدمت مبلغ قابل توجهی را به صندوق می‌دهند و دولت هم منابع قابل توجهی به صندوق واریز می‌کند اما در نهایت خروجی، برای سبد معیشتی فرهنگیان مورد قبول و مطلوب نیست و نبود شفافیت وجود دارد. بهدطور مثال، فرهنگیان می‌گویند که با پول آنها فلان ساختمان خریداری شده که در طول سال‌های گذشته به چند برابر رسیده است. پس تکلیف آنها از سود حاصله از این افزایش قیمت ساختمان چیست؟ ما دولت را ملزم کردیم که تمامی اموال صندوق تجدید ارزیابی شود که این شامل اموال منقول و غیر منقول و کلیه دارایی‌ها است و بعد تبدیل به اوراق سهام شود که این سهام به فرهنگیان داده خواهد شد.

 

قانون سربازی اصلاح می شود

 

زنگنه در پایان به اصلاح قانون سربازی پرداخت و گفت: ما در مصوبه‌ای از ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان متولی مباحث سربازی خواسته‌ایم که نسبت به اصلاح قانون سربازی اقدام کند که این شامل مواردی همچون کاهش مدت سربازی، متناوب بودن زمان سربازی و تبدیل سربازی به خدمات دیگر است. قرار است این اصلاحات در سال اول برنامه آورده شده و به تایید مقام معظم رهبری برسد. مصوب شد معافیت‌ نیز مشمول کسانی شود که بالای ۳۵ سال و دارای دو یا سه فرزند هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.