یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بیگانه با فرهنگ و هنر!

راه حل چیست ؟ ما و بسیاری از دلسوزان کشور مثل دولتمردان و آقای اسماعیلی دلمان برای فرهنگ و هنر کشور می سوزد. ما هم دغدغه دین داریم و از این که مردم از علاقمندیشان به ارزشهای دینی و اخلاقی کم می شود نگرانیم.

از قول وزیر ارشاد اسلامی نقل است که در آینده نزدیکی، با ورود ۴۰۰ نیروی حزب‌اللهی مشکل فرهنگ و هنر حل می شود. البته از طرف معاون نیروی انسانی وزارتخانه توضیحی داده شد که بر ابهام آن افزود. ناچارم به عنوان یک مدیر با سابقه نکاتی را یادآور شوم .

الف - اعلام استخدام و به کارگیری ۴۰۰ نیروی مکتبی و ارزشی به منظور حل معضلات فرهنگی به خصوص موضوع حجاب، نشان می دهد ، دولت سیزدهم  شناخت صحیحی از مقوله فرهنگ و هنر ندارد .

البته این نقیصه در حوزه اقتصاد هم به چشم میخورد !!

ادبیاتی از طرف رئیس دولت نظیر به صف کردن اقتصاددان‌ها و تدوین برنامه ۷۰۰۰صفحه ای و اقدامات آنی و بدون مطالعه نتوانست تورم افسار گسیخته را مهار کند وارزشی پول ملی را حفظ نماید .

اساسا معلوم نیست چرا به عنوان یک فتح الفتوح خبر ورود ۴۰۰ نیروی تازه نفس اعلام شده است؟!

اگر ورود این نیروها یک سیاست و استراتژی باشد نمی بایست  اعلام می شد . ما با اعلام بی موقع  همه آنها را سوزاندیم و اگر احتمالا ورودشان آثاری داشت به دست خودمان از بین بردیم .

ب- ساده انگاری است که معضل فرهنگ و هنر این کشور با ورود و استخدام ۴۰۰نیرو قابل حل باشد !!

با چه تحلیلی به این نتیجه رسیدید که با تزریق این میزان نیرو و مبلغی اعتبار می توانید مشکلات را حل و فصل نمایید؟!

در ارشاد و صداوسیما و سایر دستگاههای فرهنگی بارها نیروهای تازه نفس ارزشی وارد و نیروهای باتجربه و ارزشمند ،به عنوان غیر ارزشی خانه نشین شدند . آیا کوچکترین تغییری ایجاد شد؟ آیا استخدام دهها نفر نیروی ممیز و به کارگیری  دهها دستور العمل در دولت نهم و دهم توانست کم ترین تاثیری داشته باشد؟!

چرا مثل سایر کشورهای پیشرفته، فعالیتها و اقدامات خود را بر پایه مطالعات و پیمایش های علمی بنا نمی کنید ؟!

چگونه بدون افکارسنجی و نظرسنجی از مردم به ویژه جوانان می توان تشخیص داد که آنها چه می خواهند و ما باید چه برنامه ای داشته باشیم ؟

آیا مشکل امروز جامعه استخدام این ۴۰۰ نیرو است؟ برخی دوستان در یادداشت هایشان گفتند که مشکل اصلاح فرهنگ و هنر کشور با ۴۰۰  نیرو که هیچ با ۴۰۰۰ هم درست نمی شود !

ج- راه حل چیست ؟ ما و بسیاری از دلسوزان کشور مثل دولتمردان و آقای اسماعیلی دلمان برای فرهنگ و هنر کشور می سوزد. ما هم دغدغه دین داریم و  از این که مردم از علاقمندیشان به ارزشهای دینی و اخلاقی کم می شود نگرانیم.

راه حل در حوزه فرهنگ ؛

استفاده از تمام ظرفیت‌های این کشور و تواضع در برابر پیشکسوتان عرصه اندیشه و فرهنگ و هنر .

شناخت دقیق وضعیت ارزشها و نگرش‌های جامعه با انجام تحقیقات دقیق و علمی و سپس انجام پروژه هایی که بتواند تغییراتی اندک ایجاد نماید.

در حوزه سیاست

بازگشت به میراث امام خمینی ،که جمهوریت نظام می باشد وتمکین از رای مردم .

در یادداشت قبلی تحت عنوان سراب پیشرفت تاکید کردم که قهر کردن مردم از صندوق رای بزرگترین رفراندومی بود که در سالهای ۹۸ و۱۴۰۰ انجام شد. کیفیت مشارکت مردم، رای دادن یا ندادن و آراء مردم حتی رای باطله معنا و مفهوم دارد .

د- جناب اسماعیلی، برای ما و بسیاری از دوستان دوره انقلاب و دفاع مقدس ، پایبندی به ارزشها ، دین ، اخلاق فرهنگ مردم در اولویت بوده است .

دولت سیزدهم با شعار اصلاحات اقتصادی، دوسال است که بخش اجرائی کشور را به عهده گرفته است و با یک دست شدن قوای ۳گانه امید می رفت قدمی در ارتقاء زندگی مردم بردارد که متاسفانه به دلیل برخی نیروهای ضعیف، کم تجربه و غیر متخصص، و بهره نبردن از تجربه و دانش بشری، هر روز معیشت مردم بدتر شد. پول ملی نابود شد. تورم رکورد شکست و وضع فرهنگ و هنر به این روز افتاد که شما فکر می کنید با ورود ۴۰۰ نیرو بهبود پیداکند !

این سنت تاریخ است، زمانی که نخبگان، هنرمندان وفضلای جامعه خانه نشین باشند، همین می شود برادر!

 

------------------------------------------------------------------

☆ حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا حشمتی معاون اسبق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.