جلسه بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهادکشاورزی و اخذ رأی‌ اعتماد به وی، صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ محمدعلی نیکبخت با رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی‌اعتماد در دستور کار قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون جهاد کشاورزی و نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی، نیکبخت با ۱۹۸رای موافق،۴۰ رای مخالف و  ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ به عنوان وزیر جهادکشاورزی انتخاب شد.

***

نماینده میاندوآب: امروز با خشکسالی مزارع مردم مواجه هستیم

 در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب گفت:

آقای نیکبخت ما امروز با خشکسالی مزارع مردم مواجه هستیم، شما باید امروز توضیح دهید که در زمینه خشک‌سالی آبی چه اقداماتی را مدنظر قرار خواهید داد. 

میزان دریافت پروتئین کشور ما با بسیاری از کشورها فاصله زیادی دارد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید توضیح دهد که در این زمینه چه برنامه‌ای دارد. 

آقای نیکبخت در برنامه‌های شما در زمینه خودکفایی جو، ذرت و سویا موضوعات به خوبی مطرح نشده است. 

ما از ۲۴ کشور گوشت وارد می‌کنیم و باید برای تأمین منابع پروتئینی تصمیمات درستی گرفته شود.

***

نماینده ارومیه:  ۴۰ همت بدهی کشاورزان هنوز پرداخت نشده است

در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه گفت:

 در برنامه‌های وزیر پیشنهادی به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

 آیا می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟

 در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجه هستیم و ۴۰ همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است.

 شما تاکید داشتید که می‌خواهید کشاورزی را مردمی‌سازی کنید، اما متاسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین به مشکلات آنها توجهی نشده است و همچنین آبیاری قطره‌ای نیز مدنظر قرار نگرفته است.

***

نماینده کوهرنگ: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است

 در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد گفت:

یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده است.

احیای مدیریت جهادی در وزارت‌خانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی است. 

استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی کاری‌ها و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه‌های نیکبخت است.

آقای نیکبخت هم متخصص است و ما نمایندگان با گزارش‌های وی در مجلس متوجه شدیم مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه‌های خوبی برای حل این مشکلات دارد.

تعامل وزیر پیشنهادی با مجلس در گذشته زبان زد عام و خاص است./ جماران

***

نماینده ایلام: نیکبخت قول داد از نیروهای ارزشی و توانمند استفاده کند

 در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام گفت:

 نیکبخت مرد روزهای سخت جمهوری اسلامی بوده و از پیروان مکتب امامین انقلاب بوده است

وزیر پیشنهادی تجربه کاری در سطوح مختلف را دارد و از سربازی به سرداری می‌رسند. وی یار غار آنهایی است که صاحبان اصلی انقلاب نام گرفته‌اند.

رئیس جمهور برای انتخاب نیکبخت و نگاه جامع جهادی که به همه نقاط کشور دارند و از سیستان و بلوچستان فردی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کردند، تشکر می‌کنم.

امروز مهمترین مشکل مردم کمبود کالاهای اساسی است که همه مشکلات آن در وزارت جهاد کشاورزی است که امیدواریم با برنامه‌های وزیر پیشنهادی این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

مشکل آب شرب و کشاورزی از مهم‌ترین مشکلات کشور بوده که ایشان در برنامه‌های خود به حوزه آب‌خیزداری و آبخوان‌داری توجه ویژه‌ای داشته است.

وزیر پیشنهادی در جلسات متعدد قول دادند که در مجموعه خود از نیروهای ارزشی، توانمند ، کارآمد و باتجربه این وزارتخانه استفاده کند.

***

نماینده شیراز: در وزارت جهاد کشاورزی حیف و میل زیاد است

 در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز گفت:

قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد کشور از این بخش باشد، در صورتی که در حال حاضر این میزان حدود ۴ درصد است. شما در سازمان تعاون روستایی مسئولیت داشتید، برای تقویت این تعاونی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

در وزارت جهاد کشاورزی حیف و میل زیاد است و این وزارت‌خانه فربه شده است. چگونه می‌خواهید انضباط مالی و صرفه جویی را در این وزارت‌خانه حاکم کنید؟

در حوزه رشد اقتصادی برای سال جاری رشد اقتصادی کشور ۸ درصد مدنظر قرار گرفته شده که ۳ درصد آن مربوط به افزایش بهره‌وری است. با توجه به پایین بودن بهره‌وری در وزارت‌خانه شما، چگونه می‌خواهید آن را افزایش دهید.

برنامه شما برای حفظ و حراست از جنگل‌ها خصوصا جنگل‌های زاگرس که هر جنوب ایران قرار دارند، چیست؟ 

۸۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می‌شود، حال برنامه‌ای برای آبیاری نوین با توجه به اینکه کشور هر روز به سمت خشک‌سالی پیش می‌رود، دارید؟

***

نماینده خرم آباد: نیکبخت تحصیلات کلاسیک از هیچ کدام از رشته‌های وزارت کشاورزی را ندارد

در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد گفت:

چرا دولت رئیسی در یافتن افراد این همه کند کار می‌کند و گویا گاهی از روی ناچاری در آخرین روزها وزرای پیشنهادی را معرفی می‌کند.

آقای نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یعنی دانشجوی دکتری هستند، سوالی که ذهن بنده را به خود مشغول می کند این است آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی متناسب ارزیابی کرد

واقعا تصور یک وزیر که تحصیلات کلاسیک از هیچ کدام از رشته‌های وزارت عریض و طویل از قبیل کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، آب و محیط زیست  ندارد و گویای تحصیلات ایشان در علوم انسانی است چیست؟

برنامه پیشنهادی برای شیلات و تولید ماهی که دارای ارزش افزوده زیادی است در برنامه ایشان مشاهده نمی‌شود. ای کاش راهکار کنترل بازار گوشت، مرغ و ماهی را به صورت قابل ارزیابی ارائه می‌دادید./ جماران

***

در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مهرداد مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز گفت: 

آقای نیکبخت 35 سال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس، پله به پله فعالیت خود را آغاز کرده و با سفارش این و آن ارتقاء پیدا نکرده است.

امنیت غذایی کشور به حفظ زمین‌های حاصل‌خیز کشور و ارتقاء بخش مکانیزه کشاورزی گره خورده است، باید در این بخش از تشکل‌های مردمی به درستی استفاده کنیم.

در برنامه‌های نیکبخت توجه به تشکل‌های واقعی هم در تولید و هم در توزیع محضولات مدنظر قرار گرفته است 

با سوء مدیریت‌ها بخشی از کشور را به کویر تبدیل کرده‌ایم که با توجه به بخش کشاورزی و با استفاده از ظرفیت متخصصین باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.