یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

ساده انگاری در مورد تعطیلی مساجد

پایگاه خبری جماران: سخنان آقای حاج ابوالقاسم دولابی، نماینده رئیس جمهور در روحانیت را در باره مساجد ایران شنیدید. ایشان گفته اند به دلیل اینکه دولتهای قبل از مساجد حمایت نکرده اند، اکثر مساجد ایران تعطیل هستند!

به عنوان فردی که سالها مسئول حوزه های فرهنگی مساجد بوده و مطالعات کافی در این زمینه دارم، اعلام می کنم، احاله دادن معضلات و مشکلات دین گریزی جامعه و تعطیلی مساجد به دولتهای دیگر ساده انگاری است. ما یاد گرفتیم برای پاسخگویی راحت ترین راه را انتخاب کنیم. در جواب پدیده تورم، می گوییم دولتهای گذشته مقصرند، درباره تعطیلی مساجد دیگران تقصیر دارند.

پدیده دین گریزی و بی اعتنایی مردم به مسجد و نماز وحجاب از مقولات پیچیده ای است که ضرورت دارد متفکرین با انجام تحقیقات علمی و افکارسنجی به آن پاسخ بگویند. در مقوله قرآن هم همینطور. درباره بداخلاقیها و معضلات اجتماعی نیز چاره کار فرافکنی نیست . 

با شناخت و تجربه اجرائی که در سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد دارم، مسئله اعتبار و بودجه مهم است اما مسئله اصلی نیست.

در دولت فعلی و دولت آقای احمدی نژاد، که تمام نهادها و اعتبارات در اختیار شما بوده و هست، چرا معضلات اجتماعی و اخلاقی لاینحل مانده است!؟ 

آقای حاج ابوالقاسم از وضع مساجد تعطیل گفتند، خوب است سری به مساجد فعال هم بزنند، ازجهت جمعیت نمازگزار، از جهت نظافت و بهداشت، از جهت تاثیر گذاری در منطقه و محل، از جهت محوریت اخلاق و ادب و فرهنگ دینی و....ببینید چقدر با وضعیت مطلوب فاصله داریم. آیا با تعدادی محدود نمازگزار مسن و امام جماعت سنتی انتظار مسجد طراز تمدن اسلامی را داریم!

از افراد مومن و محقق انتظار می رود با واقع بینی وبا اتکا بر آمار و اطلاعات علمی، مسائل را بررسی نموده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ،زمینه تحلیل صحیح را فراهم نمایند . 

معضل کمبود مسجد، تعطیلی آن، عدم رغبت جوانان برای حضور در جمعه و جماعات، بی نظمی و تشتت، ناتوانی مسجد در حل معضلات محله و.... مقوله ای است که برای شناخت آن و پیدا کردن راههای مناسب نیازمند مطالعه و بررسی با حضور کارشناسانی از حوزه های علوم اجتماعی، روانشناسی، سیاسی خواهد بود.

شاید اظهارنظرهای سطحی و بدون مطالعه مصداق آیه شریفه سوره اسرا آیه ۳۵ باشد که فرمود ؛

(ولا تقف ما لیس لک به علم )

والسلام 

محمد رضا حشمتی .۱۵ خرداد ۱۴۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.