گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله طباطبائی نژاد، امام جمعه اصفهان: امام مساوی با انقلاب است/ مسئولان فرهنگی افکار امام را بیشتر رونق دهند

عضو مجلس خبرگان رهبری به خبرنگار جماران گفت: درباره مرحوم امام، کم تبلیغ نشده و هر روز و در خطبه‌های نماز جمعه از ایشان کم گفته نمی‌شود، اما امام آن قدر بزرگ است که هر چه درباره ایشان بگوییم کم است، نه اینکه کم گفته شده است. هر چه درباره امام گفته شود در واقع درباره خدا، دین، و اسلام و... گفته شده است.

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با گلایه شدید از بسیاری دستگاههای فرهنگی کشور نسبت به امام خمینی، گفت: «نمی‌خواهم نام بیاورم اما این‌ نهادها یا تحلیل غلط دارند و یا توجه ندارند. بحث بر سر فرد یا شخص نیست، بلکه امام هویت تمام جمهوری اسلامی است. همه چیز را باید با امام مقایسه کرد؛ همچون قرآن که در دین بستر است و همه چیز دین با قرآن قیاس می‌شود، در انقلاب اسلامی نیز همه چیز با امام قیاس می‌شود. اصل، امام است. هر چیزی که با متن مقدس انقلاب و آن بنیان مرصوص انقلاب در تضاد است، باید کنار برود. این عین بحثی است که رهبر معظم انقلاب دارند».

در این خصوص با آیت الله یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت و گویی را انجام دادیم.

با توجه به اظهار گله‌مندی یادگار امام، جناب حاج سید حسن‌آقای خمینی از دستگاه‌های فرهنگی به‌خاطر کم توجهی یا بی‌توجهی به یاد و نام و معرفی و ترویج حضرت امام و هشداری که ایشان دادند، لطفا بفرمایید؛ پیامد بی‌توجهی به حضرت امام چیست و مسئولان درباره ترویج یاد و نام امام چه کار باید انجام دهند؟

درباره مرحوم امام، کم تبلیغ نشده و هر روز و در خطبه‌های نماز جمعه از ایشان کم گفته نمی‌شود، اما امام آن قدر بزرگ است که هر چه درباره ایشان بگوییم کم است، نه اینکه کم گفته شده است. هر چه درباره امام گفته شود در واقع درباره خدا، دین، و اسلام و... گفته شده است.

مقام معظم رهبری هم همیشه در سخنرانی خود گفته‌اند که درباره امام کم گفته‌ایم و نتوانسته‌ایم آنگونه که باید، امام را معرفی کنیم. این بزرگی امام را می‌رساند.

در بسیاری از مواقع و در سرودها و برنامه‌های متعددی که ساخته می‌شود، نامی از امام برده نمی‌شود. حتی نام امام در صدا و سیما خیلی کم‌رنگ است.

صحبت از انقلاب، صحبت از امام است. برخی اوقات در جامعه موضوع حجاب مطرح است لذا سرود حجاب پخش می‌شود. گاهی موقعیت‌ها فرق می‌کند. درباره امام کوتاهی هم کرده‌ایم و همه کوتاهی می‌کنیم اما همان طور که عرض کردم هر چه درباره امام صحبت کنیم باز هم کم است.

کم‌توجهی یا بی‌توجهی درباره نام و یاد امام به صورت عمدی یا سهوی، چه تبعات منفی متوجه نظام و آینده کشور می‌کند؟

امام مساوی با انقلاب است، لذا هر چه درباره انقلاب صحبت شود درباره امام صحبت شده است و هر چه درباره امام کم گفته شده درباره انقلاب کم شده است و طبعاً آثار منفی دارد. اگر درباره امام گفته نشود، مردم متوجه حقیقت انقلاب نمی‌شوند.

از دیدگاه حضرتعالی دلیل هجمه به هویت امام چیست؟

دلیلش این است که «وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِن‌» خداوند در قرآن می‌فرماید: ما برای هر پیامبری، دشمنی از شیاطین جن و انس قرار دادیم. یعنی کار خداست؛ طبیعتاً وقتی در بین بشر بیش از دو قانونِ انبیاء و طاغوت نیست، طرفداران طاغوت همیشه علیه انبیا و قانون آنان صحبت می‌کنند.

نقطه مهم و قلّه انقلاب امام است، لذا همه هجمه‌ها متوجه ایشان می‌شود کما اینکه درباره ائمه(ع) این گونه بوده است؛ دشمنان که علیه اصحاب ائمه(ع) بدگویی نمی‌کردند بلکه علیه ائمه(ع) بدگویی می‌کردند و دروغ می‌بستند. اما مثل ریشه درخت تنومند است که اگر ریشه را بزنند درخت خشک می‌شود.همیشه اینگونه بوده است؛ کسی که حرکت کند را سنگ می‌زنند اما خوابیده را سنگ نمی‌زنند.

توصیه شما به مسئولان دستگاه‌های فرهنگی برای توجه بیشتر به تبلیغ و ترویج افکار امام چیست؟

توصیه من همان است که مقام معظم رهبری می‌گوید که ما بیشتر درباره امام صحبت کنیم؛ درباره شخصیت، مقام و کار بزرگی که ایشان انجام داد و آثار کار امام که انقلاب است و در پی انقلاب امام امروزه ایران در دنیا آبرو پیدا کرده است، باید گفته شود. امروزه ایران در منطقه قدرتمند است و همه از ما حساب می‌برند. همچنین درباره آثار زیادی که از امام وجود دارد، گفته شود و هر چه از آثار امام کم گفته شود از انقلاب کم گفته شده است.

توصیه من این است که مسئولان فرهنگی افکار، حرکت و کار بزرگی که امام انجام داد را بیشتر رونق دهند. البته این‌ها گفته می‌شود و شاید اسم امام کمتر گفته شود.

در حوزه عملی هم هر چه محصول عملکردهای نظام عالی باشد، جایگاه و محبوبیت امام هم بیشتر می‌شود.

بله همین طور است. هر چه ما رونق بگیریم، کار امام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.