نمایندگان مجلس به رضا مراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش اعتماد کردند.

به گزارش جماران؛ بررسی برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد به وی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه علنى حاضر شده است.

 

رتبه بندی معلمان در برنامه‌های "صحرایی" وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جایی ندارد

به گزارش خبرنگار جماران؛ سید علی موسوی نماینده مردم ملکان و عضو کمیسیون صنایع در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا مراد صحرایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش گفت: سوابق صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست.

وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است.

به رئیس جمهور توصیه می‌کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند.

رتبه بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد.

در زمینه توسعه مدارس غیردولتی وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید.

با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی  صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می‌توانست گزینه مناسب‌تری معرفی کند.

 

دلیل عدم حضور رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش مشخص شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور: قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.

 

حمله سنگین خضریان نماینده تهران به صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید؛ یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید/ ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستان‌تان چیست؟

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی خضریان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود گفت:

شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان بعد از ۱۳ ماه نمی‌توانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند!! چطور می‌خواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.

شما فکر می‌کنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق نوری بود یا تیم ایشان، شما از ۱۴ فروردین سرپرست آموزش و پرورش شدید و آن تیم ضعیف که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جز حلقه دوستان شما بودند

نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید؟! برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند

یکی از اشتباهات اساسی نوری در دوران وزارت وقت این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود ۸ ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد

شما از ۱۴ فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباط‌گیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهم‌ترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمون‌های نهایی با تأخیر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد.

شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است.

شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید.

ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخابات‌های گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستان‌تان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیدتی؟!

 

 نماینده نائین در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: صحرایی پله پله به این جایگاه رسیده/ ایشان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی است

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی الهام آزاد نماینده مردم نائین گفت:

رضا مراد صحرایی فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است

در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست

برنامه‌های صحرایی را به طور کامل مطالعه کردیم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است

تحول وقتی رخ می‌دهد که ما نتیجه تحول‌های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم

آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تکرار تغییر وزرا و تصدی‌گری چندباره سرپرست های مختلف در رأس آن با بی‌ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی‌ثباتی به هیچ وجه عادی نیست

از تمام همکاران تقاضا دارم که با تائید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.

 

دهنوی نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: جوان بودن صحرایی یک امتیاز است

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس، گفت:

جوان بودن صحرایی امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی می تواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.

مشکلات متعدد آموزش و پرورش برای یک یا دو ماه اخیر نیست بلکه این وزارتخانه به دلیل عدم ثبات در مدیریت، عدم توجه کافی دولت‌ها است.

آقای خضریان بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان می‌کنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی یک بار ایشان را در مجلس ندیدم.

روز گذشته یکی از حاضران در جلسه به آقای صحرایی گفت، آیا شما فرزند شهید هستید؟ ایشان نیز پاسخ داد فرزند شهید بودن افتخار است اما پدرم بیش از ۸ سال در منطقه جنگی بود و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود، حال باید گفت این که مطرح شود صحرایی به دلیل برکناری یک جانباز با جبهه و فرهنگ جنگ زاویه دارد شاید روا نباشد.

وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش آموزان ضربه خواهد زد.

باید در مسائل بودجه‌ای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم.

 

کارنامی نماینده ساری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم

به گزارش خبرنگار جماران؛ در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علی بابایی کارنامی نماینده ساری گفت:

وزارت آموزش و پرورش توانسته است در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.

برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آن‌ها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد.

وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود.

مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم.

 

 رحیمی مظفری نماینده سروستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: آقای صحرایی شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند؛ آیا برای حل این مشکل از رئیس‌جمهور قول گرفتید؟!

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و عضو کمیسیون انرژی گفت:

به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین صحرایی باید در این خصوص برنامه ارائه دهد

فراکسیون به صحرایی رأی داده و شما باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی‌شود سوالات تخصصی خود را نپرسم

متاسفانه امروز مشکل اصلی این وزارتخانه علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحا به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود،  صحرایی باید بگوید چه برنامه‌ای برای این امر دارد، چرا که ما در برابر رأی که می‌دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم

آقای صحرایی چگونه می‌خواهید دغدغه معلمان را در حوزه‌های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس‌جمهور قول گرفتید؟!

 

صحرایی: حال آموزش و پرورش خوب نیست/ به وفاق ملی نیاز داریم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.

رضامراد صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار کرد: انتظار می‌رفت همکار دانشگاهی‌ام کمی تحقیق می‌کرد و بعد مطالب را بیان می‌کرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن می‌خواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست. برای آنکه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

صحرایی با بیان این‌که باید خلأ ارتباطی و شناختی با نسل فعلی را از بین ببریم، تصریح کرد: باید دانش آموزان را از چنگال وحشی فضای مجازی نجات داد، همچنین باید فنی و حرفه‌ای و هنرستان را تقویت کرد و برای دختران برنامه ‌ریزی داشت. سبک زندگی ایرانی – اسلامی را آموزش داد و فرهنگ ایرانی را نهادینه کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید برای همه معلمان فعلی برنامه داشت و برای تضمین کیفیت برنامه ‌ریزی کرد.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: من رضامراد صحرایی روستازاده‌ای هستم که هنوز بوی خاک خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی کردم و در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات می‌گویم که تمامی راه‌ها از مدرسه می‌گذرد هر پایه باید یک مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند.

صحرایی با بیان این‌که اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است، اظهار کرد: اگر مسلط به مدرسه، مسجد و خانواده شکل بگیرد همه مشکلات قابل حل است؛ پیام انقلاب اسلامی عدالت است اما فاصله مدارس از یکدیگر و کیفیت مدارس دولتی به گونه‌ای است که خانواده‌ها دغدغه ثبت نام فرزندانشان را در مدارس دارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که نظام رتبه‌بندی باید براساس صلاحیت حرفه‌ای و توانمندی تخصصی و عمومی معلمان باشد، تصریح کرد: باید کلاس را به محل یادگیری و نه محل آموزش تبدیل کرد راه آن استفاده از شیوه‌های نوین مثل آموزش تلفیقی و ترکیبی است که باید برای این کار هم معلمان آموزش ببینند.

وی با بیان این‌که مساله امور تربیتی و پرورشی مهم است، ادامه داد: تربیت و تزکیه مهم‌تر از تعلیم است ما ۵۹ هزار مربی پرورشی کم داریم که امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب می‌کنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این کمبود جبران شود.

صحرایی درباره زمان حضورش در مورد فعالیت بنیاد سعدی در اینستاگرام اظهار کرد: بنیاد سعدی بنیادی برای گسترش زبان فارسی با دنیاست که راه ارتباطی ما از طریق صفحات فضای مجازی است. آنها در ایامی همچون نوروز و یلدا برای ما شعر می‌خوانند و می‌فرستند این‌که آنها در خانه‌شان بی‌حجاب هستند را ما باید پاسخ بدهیم. آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند و برایمان شعر به زبان فارسی می‌خوانند افتخار ما این است که کتب زبان فارسی را به تمام دنیا برده‌ایم و به آنها ایران را معرفی کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که ما پنج چالش جدی در آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، کم‌توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌ها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و جهت‌گیری عدالت و کاهش فرصت‌های برابر پنج چالشی است که باید آن را رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: عبور از چالش‌های این وزارتخانه بدون کمک شما غیرممکن است، مسائل آموزش و پرورش دستگاهی نیست بلکه مسائل ملی است و حل آنها نیازمند عزم ملی است. برای تحول در آموزش و پرورش ما دو برنامه را ارائه کردیم یک برنامه فوری و یک برنامه‌ای که در بازه دو ساله اجرایی خواهد شد. یکی از برنامه‌های فوری ما تکمیل فرآیند رتبه‌بندی است. رتبه‌بندی معلمان که افتخار خانه ملت بود و کار شما شاهکار بود. حمایت دولت هم شاهکار بود اما در اجرا موفق نشد. آیین‌نامه‌ای که برای رتبه‌بندی معلمان نوشته می‌شود باید بر مبنای وظایف معلمان و ماموریتی که آنها برعهده دارند باشد. در ۵۰ روزی که بنده سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارم نشان داد که می‌توان کار جهادی انجام داد.

صحرایی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفته‌اند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند. بنده به معلمان قول می‌دهم که آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم. رتبه‌بندی باید براساس ماموریت معلمان اصلاح شود. مساله بعدی که با فوریت باید دنبال شود ساماندهی نیروی انسانی است ما بازنشستگان زیادی داشتیم و بحث کمبود معلم در اول مهرماه چندین سال است که مطرح است. یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر تا قبل از مهرماه برگزار خواهیم کرد. ما معتقد هستیم که ساماندهی نیروی انسانی بسیار موضوع مهمی است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در بحث امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد به صورت قطعی در کنکور تاثیر دارند ما ۵۶۰۰ حوزه امتحانی داریم و ممکن است در جایی چند دقیقه با تاخیر امتحان شروع شده باشد وظیفه من صحت و سلامت آزمون و محتوای دقیق آن است ما تلاش کردیم تا هر روز بهتر از دیروز باشیم، سوالات امتحان نهایی متناسب با مطالب کتب درسی طراحی شود. تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران مدارس از دیگر اولویت‌هایی است که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بحث آموزش تابستانی نیز با کمک سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های فوری برنامه‌های اولویت‌دار دیگری داریم که تا پایان دولت باید به سرانجام برسد. اول اجرایی سازی سند تحول بنیادی، دوم تحول در سازوکار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان، سوم کارآمدسازی نظامات و سازوکارهای راهبردی آموزش و پرورش، چهارم عدالت تربیتی، پنجم تمرکز بر مدرسه، ششم کارآمدی نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش، هفتم استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و هشتم ارتقای توانمندی‌های خانواده، از سویی دیگر ۱۹۰ اقدام ذیل تحول سند بنیادین و بیانات مقام معظم رهبری ارائه شده است نقش راه اجرایی سازی سند تحول را در سریع‌ترین زمان ممکن و کمتر از شش ماه برای تصویب آماده می‌کنیم.

صحرایی ادامه داد: در قالب برنامه هفتم نیز یک بند برای اجرای این سند پیش بینی شده است، در بحث تربیت معلم و توانمند سازی معلمان نیز برنامه داریم چرا که معلمان ما بزرگترین سرمایه کشور هستند شخصیت معلم باید ساخته شود تا بتواند شخصیت دانش آموز را بسازد. تربیت معلم یک اصل اساسی است و رهبری نیز در طول این سال‌ها بر این موضوع تاکید داشتند. برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم جذب دانشجویان نخبه در دانشگاه فرهنگیان و تاسیس مرکز ملی توانمند سازی معلمان و ایجاد دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان به عنوان پردیس تربیت مدیر و پردیس تقویت معلم از جمله این برنامه‌ها است در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان برنامه داریم خیر این صندوق باید به فرهنگیان برسد.

وی در پایان بیان کرد: ملت ایران امروز فرزند شما در مقابلتان ایستاده، در تعامل با مجلس شورای اسلامی همواره برای مجلس احترام قائل بودم و معتقد هستیم که حرف مجلس شورای اسلامی حرف ملت است ما باید در مدرسه تمرکز کنیم چرا که دشمن در مدرسه تمرکز کرده است بنده تسلیم در برابر امر خدا و تسلیم در برابر تصمیم نمایندگان هستم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.