گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سفیر چین در ایران: چین مایل است روابط خود با دولت ایران را توسعه دهد/ همواره از دولت آمریکا تقاضا می‌کنیم که تحریم غیرعادلانه و یک جانبه علیه ایران را لغو کند

چانگ هوا، سفیر چین در ایران، به جماران گفت: دو کشور در دو سال گذشته قرارداد همکاری جامع را امضا کردند و این برنامه شامل امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حوزه‌های بسیار دیگر است. حالا دو کشور به طور مثبت این برنامه را توسعه می‌دهند. چین مایل است که روابط خود با دولت ایران را توسعه دهد و باور دارم که روابط دو کشور با تلاش‌های همه جانبه و روز افزون توسعه پیدا کند و به سطح بالاتر ارتقا پیدا کند.

پایگاه خبری جماران: سفیر چین در ایران با اشاره به اینکه دولت چین مایل است روابط خود با ایران را توسعه دهد، گفت: عملا دولت چین با تحریم یک جانبه کشور دیگر توسط آمریکا مخالفت می‌کند. فکر می‌کنم این تحریم‌ها یک عمل زورگویانه است و ما کاملا با این امر مخالفت می‌کنیم. ما همواره از دولت آمریکا تقاضا می‌کنیم که این تحریم غیرعادلانه و یک جانبه علیه ایران را لغو کند. چین و ایران کشورهای دوست هستند و دو کشور روابط اقتصادی و تجاری را حفظ می‌کنند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با چانگ هوا، که در حاشیه مراسم شصتمین سال تأسیس حزب مؤتلفه اسلامی انجام شده، را در ادامه می‌خوانید:

نگاه چین به رابطه‌اش با جمهوری اسلامی چیست؟ اخیرا رئیس جمهور کشور ما برای پیگیری توافق 25 ساله به چین سفر کرده است. این سفر و توافق 25 ساله چه اثرات ملموسی در رابطه میان دو کشور دارد؟

بیش از 50 سال از تأسیس روابط رسمی دو کشور سپری شده و توسعه روابط دو کشور در وضع خوبی است. طی سفر آقای شی جین پینگ به ایران در سال 2016، دو کشور مشارکت راهبردی جامع را برقرار کردند. آقای رئیسی هم در فوریه سال جاری به چین سفر کردند. سران دو کشور به طور عمیق صحبت کردند و به اجماع رسیدند و بیانیه مشترک دو کشور همه اینها را نشان می‌دهد.

دو کشور در دو سال گذشته قرارداد همکاری جامع را امضا کردند و این برنامه شامل امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حوزه‌های بسیار دیگر است. حالا دو کشور به طور مثبت این برنامه را توسعه می‌دهند. نه تنها چین مایل است که روابط خود با دولت ایران را توسعه دهد، حزب کمونیست چین می‌خواهد با حزب مؤتلفه اسلامی روابط خود را توسعه دهد و همکاری‌های همه جانبه را توسعه بدهیم.

باور دارم که روابط دو کشور با تلاش‌های همه جانبه و روز افزون توسعه پیدا کند و به سطح بالاتر ارتقا پیدا کند.

 

چانگ هوا سفیر چین در ایران (3)

 

از نظر شما تحریم ایران توسط آمریکا چه تأثیری در افزایش روابط مخصوصا تجاری با چین داشته است؟

عملا دولت چین با تحریم یک جانبه کشور دیگر توسط آمریکا مخالفت می‌کند. فکر می‌کنم این تحریم‌ها یک عمل زورگویانه است و ما کاملا با این امر مخالفت می‌کنیم. ما همواره از دولت آمریکا تقاضا می‌کنیم که این تحریم غیرعادلانه و یک جانبه علیه ایران را لغو کند. چین و ایران کشورهای دوست هستند و دو کشور روابط اقتصادی و تجاری را حفظ می‌کنند و دولت چین بی شک از منافع شرکت‌های خود حمایت می‌کند.

 

به نظر می‌رسد که دولت‌های ایران و چین تلاش دارند که دلار را از روابط تجاری میان دو کشور حذف کنند. به نظر شما چقدر در این زمینه تلاش شده و آیا این تلاش‌ها موفق بوده‌اند؟

من فکر می‌کنم این مسئولیت وزارت‌های مربوطه دو کشور است و من نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.