گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محسن اسماعیلی: عاقبت به خیری مسئولین در دنیا و آخرت به این است که سیره امام را یاد بگیرند/ یکی از انتقادات به مسئولین نمایشگاه کتاب محل غرفه‌ی مربوط به امام است؛ باید بهترین جا و بیشترین امکانات در اختیار امام باشد، اما این غرفه در پستو واقع شده است!

محسن اسماعیلی، عضو پیشین شورای نگهبان که در غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافته بود به خبرنگار جماران گفت: یکی از انتقاداتی که باید به مسئولین نمایشگاه داشت، محل غرفه‌ای است که مربوط به امام است. همیشه و در هر جایی باید بهترین جا و بیشترین امکانات در اختیار امام باشد؛ همان طور که باید در اختیار مقام معظم رهبری، شهید مطهری و یا شهید بهشتی، به عنوان رهبران فکری انقلاب، باشد و جایی باشد که بازدید آسان است. خود من امسال برای پیدا کردن این غرفه کلی به زحمت افتادم، چون در پستو واقع شده است.

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اگر خدای ناکرده افکار و آثار امام کمرنگ شود، ما هویت وجودی خودمان را از دست داده‌ایم، گفت: بازخوانی آثار امام را در دستور کار خودمان قرار بدهیم. من شخصا چه در درس‌های تخصصی که می‌دهم و چه در مطالعات آزادی که دارم، همیشه سهم ثابتی از فعالیت علمی من به بازخوانی آثار امام اختصاص دارد و به این افتخار می‌کنم و از خدا می‌خواهم که من را مروج آثار و افکار ایشان قرار بدهد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محسن اسماعیلی در غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در ادامه می‌خوانید:

 

آقای دکتر اسماعیلی! نمایشگاه کتاب امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امام حق حیات بر گردن همه ما و مخصوصا نسل ما دارد. ما این نظام مقدس را بر اساس افکار ایشان بنا کرده‌ایم. اینکه مردم داوطلبانه فرزندان خودشان را برای برپایی این نظام فدا کردند، به دلیل ارادت معنوی بود که به امام داشتند و صداقتی که از امام می‌دیدند. این باید به همین شکل پویا و زنده بماند.

یکی از انتقاداتی که باید به مسئولین نمایشگاه داشت، محل غرفه‌ای است که مربوط به امام است. همیشه و در هر جایی باید بهترین جا و بیشترین امکانات در اختیار امام باشد؛ همان طور که باید در اختیار مقام معظم رهبری، شهید مطهری و یا شهید بهشتی، به عنوان رهبران فکری انقلاب، باشد و جایی باشد که بازدید آسان است. خود من امسال برای پیدا کردن این غرفه کلی به زحمت افتادم، چون در پستو واقع شده است.

باید کمک‌هایی شود تا آثار امام ارزان‌تر و راحت‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد. هرچه ما به امام علاقه داریم، باید این علاقه با زنده نگه داشتن یاد امام و افکار ایشان همراه باشد. زنده بودن به زنده بودن افکار و زنده بودن افکار به رایج بودن آثارش است. بنابر این من به سهم خودم می‌خواهم دعوت کنم از همه کسانی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند حتما از غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بازدید داشته باشند.

بازخوانی آثار امام را در دستور کار خودمان قرار بدهیم. من شخصا چه در درس‌های تخصصی که می‌دهم و چه در مطالعات آزادی که دارم، همیشه سهم ثابتی از فعالیت علمی من به بازخوانی آثار امام اختصاص دارد و به این افتخار می‌کنم و از خدا می‌خواهم که من را مروج آثار و افکار ایشان قرار بدهد.

 

اگر خدای ناکرده افکار و آثار امام کمرنگ شود، ما هویت وجودی خودمان را از دست داده‌ایم

 

به کسانی که با انگیزه‌های سیاسی سعی بر کمرنگ کردن تصویر و یا اسم دارند، پیام شما چیست؟

حقیقت این است که من چنین کسانی را نمی‌شناسم. یعنی فکر نمی‌کنم کسی امام را بشناسد و شیفته امام نباشد. ولی اگر کسانی چنین تصوری دارند، بهترین تعبیر برای آنها این است که بر سر شاخه نشسته‌اند و بن می‌برند. همه ما مهمان سفره افکار امام هستیم. اگر خدای ناکرده افکار و آثار امام کمرنگ شود، ما هویت وجودی خودمان را از دست داده‌ایم.

امروز علاوه بر حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و همه مراکز آموزشی و تحقیقاتی باید پرداختن به آثار امام را برای خودشان یک فریضه بدانند و ان شاء الله این گونه خواهد بود.

 

امام نقش پدر را در جامعه ایفا می‌کند

 

شما عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده‌اید و اکنون نیز عضو مجلس خبرگان رهبری هستید. اخیرا لیست رأی امام در دوره‌های اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و همچنین دوره اول مجلس خبرگان رهبری منتشر شده و ما دیدیم که در لیست رأی امام افراد مختلف با سلیقه‌های مختلف سیاسی از مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی تا یدالله سحابی حضور داشتند. اگر این اندیشه و الگوی عملی امام خمینی(س) مورد توجه سیاست‌مداران امروز کشور قرار بگیرد، چه کمکی به حل مشکلات کشور می‌کند؟

امام نقش پدر را در جامعه ایفا می‌کند. در روایات هم داریم که والی مثل یک پدر مهربان و دلسوز برای کل جامعه است. امام از این منظر همه را شاگردان و فرزندان خودش می‌دانست و برای همین بود که چه در ورودش به کشور و چه در بدرقه تاریخی 15 خرداد سال 68 ما می‌بینیم همه، با هر طرز تفکری، با عشق و علاقه شرکت کردند. این عشق و علاقه طرفینی بود و اصولا دلیل اینکه نام نظام سیاسی در اسلام «ولایت» گذاشته شده همین است.

هر کدام از نظام‌های سیاسی مختلف دنیا یک اسمی برای خودشان انتخاب می‌کنند که اشاره به فلسفه وجود و مهمترین عنصر تشکیل دهنده هویت آنها است. مثلا وقتی می‌گویند ما جمهوری هستیم، جمهوریت برای آنها کانون مرکزی است و وقتی می‌گویند پادشاهی هستیم معلم می‌شود که سلطنت برای آنها کانون مرکزی است. اسم نام نظام سیاسی برآمده از خودش را «ولایت» گذاشته است. ولایت به معنای نزدیکی است؛ یعنی میان حاکم و مردم یا مردم و مردم هیچ فاصله‌ای وجود ندارد.

اگر ما به اسلام، تشیع، انقلاب و نظام علاقه داریم باید بدانیم که نظام برخاسته از اسلام و تشیع، نظام ولایی است و باید همدلی، عشق و علاقه و نزدیکی روحی و روانی ما نسبت به همدیگر، به عنوان یک اصل فراموش نشدنی همیشه سرلوحه کارهای ما باشد.

 

عاقبت به خیری مسئولین در دنیا و آخرت به این است که سیره امام را یاد بگیرند

 

در خصوص توجه به نگاه جامع امام به افراد با سلیقه‌های مختلف سیاسی چه توصیه‌ای به شورای نگهبان دارید؟

من به شورای نگهبان توصیه‌ای ندارم ولی همه کسانی که به هر شکلی در این نظام مقدس دارای جایگاه، پایگاه و مسئولیتی هستند باید بدانند که عاقبت به خیری آنها در دنیا و آخرت به این است که سیره امام را یاد بگیرند و مثل امام عمل کنند. یکی از ابعادی که هست، همین جامع‌نگری و مشارکت عمومی در حفظ این نظام است که امام برای ما به یادگار گذاشت و ان شاء الله تا ابد یادش پاینده باشد و خداوند ما را در قیامت با ایشان محشور کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.