گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت‌الله مسعودی خمینی: امام دنبال حذف افراد نبودند و می‌خواستند همه در ساخت کشور سهیم باشند

آیت‌الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به جماران گفت: هر کجا که نشستیم از دیگران بد گفتیم! هرچند که واقعا بد هستند و واقعا بی‌ربط هستند، اما ما برای مردم خودمان چه‌قدر قرآن تفسیر کردیم؟! جوانان را چه‌قدر با قرآن آشنا کردیم؟! ما اسلام و قرآن را به خوبی بیان نکردیم و اشکال از ماست.

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما بیشتر حرف‌مان این بود که می‌خواهیم سایه آمریکا و بیگانگان را از سر این کشور و این مردم از بین ببریم. این درست..! ولی ما چه‌قدر مردم را با احکام، اسلام، قران و انسانیت آشنا کردیم؟

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله مسعودی خمینی در پی می آید:

اخیرا موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام اسنادی را منتشر کرده است؛ از جمله رای دادن‌های حضرت امام که خیلی جالب و در جامعه مورد توجه قرار گرفته است. در این اسناد، امام به ملی-مذهبی‌ها، آقای بازرگان و آقایان سحابی و دیگران رأی داده است و از طرف دیگر به آیت‌الله خامنه‌ای، آقای هاشمی رفسنجانی، حزب جمهوری اسلامی و دیگر اعضا شورای انقلاب هم رأی داده است.  می‌خواهیم تحلیل شما را از رای دادن‌های امام و جامع نگری ایشان بدانیم و بپرسیم که این جامعیت چه‌قدر در شکل‌گیری مجلس قوی موثر است؟

درباره امام یک روز و دو روز و یک ساعت و دو ساعت نمی‌شود صحبت کرد. اگه بخواهم صحبت کنم باید یک عمر حرف بزنم.

عده‌ای فکر می‌کنند امام تکثر گرا نبودند و فقط یک طیف خاصی را حمایت می‌کردند.

اصلا چنین نیست، امام فقط یک موجود را می‌شناختند و بس! خدا. هیچ‌کس را نمی‌شناختند، الّا خداوند. چون من با ایشان بودم می‌گفتند این راه ( راه خدا) درست است و هیچ راهی جز این نیست. می‌گفتند فقط باید خدا را شناخت و به دنبال خدا و اجرای فرامین خدا بود.

می‌فرمودند، اگر خدا را شناختید، یعنی همه چیز را شناخته‌اید.

یعنی معیار امام رضایت خداوند بود و بر این اساس رای می‌دادند.

بر اساس خدا. رضایت خدا یا سخط خدا را من کار ندارم . می‌گفتند؛ باید برای خدا کار کرد. غیر از این اصلا کسی را نمی‌شناخت.

امام واقعا تکثرگرا بود و می‌خواست همه در ساخت کشور سهیم باشند؟

البته. بله. امام یک راهنما بود. راهنما یعنی کسی که کنار نشسته و می‌گوید چه‌کار کنید. لذا هر وقت بن بستی ایجاد می شد، همه می‌رفتند پیش ایشان؛ و وقتی ایشان می‌گفت این کار را انجام دهید یا ندهید، به آن عمل می‌کردند. حتی در جنگ هم ایشان دخالت داشت. ایشان فرمودند خرمشهر باید آزاد شود. رفتند، آزاد کردند و برگشتند. ایشان دنبال حذف افراد نبودند و می‌خواستند همه در ساخت کشور سهیم باشند. ایشان نظیر ندارند.

در انتخابات مجلس که نزدیک است برای این‌که کشور از این بن بست خارج شود راهکار شما چیست؟ حاکمیت باید چه فضایی را ایجاد کند که همه سلائق حضور داشته باشند و خروجی انتخابات محدود به طیف خاصی نباشد؟

من همیشه حرف زدم و بعد از فوت امام  هم گفته و می‌گویم که: راهکار جامعه روحانیت این بود که قرآن، اسلام، احکام و روایات را به مردم بیان کنیم. ما بیشتر حرف‌مان این بود که می‌خواهیم سایه آمریکا و بیگانگان را از سر این کشور و این مردم از بین ببریم. این درست..! ولی ما چه‌قدر مردم را با احکام، اسلام، قران و انسانیت آشنا کردیم؟

مگر نه این‌که قرآن می‌فرماید، «و امرهم شوری بینهم» . لذا باید در تصمیمات و کارهای بزرگ از عقل جمعی و همه ظرفیت‌ها و سلائق مثبت استفاده کرد.

هر کجا که نشستیم از دیگران بد گفتیم! هرچند که واقعا بد هستند و واقعا بی‌ربط هستند، اما ما برای مردم خودمان چه‌قدر قرآن تفسیر کردیم؟! جوانان را چه‌قدر با قرآن آشنا کردیم؟! ما اسلام و قرآن را به خوبی بیان نکردیم و اشکال از ماست. 

در همین چهل سال علمای ما چه‌قدر درباره حجاب بحث کردند؟ ما بحث نکردیم. خیال می‌کنند ما حجاب را به زور می‌خواهیم اعمال کنیم. این‌طور نیست. حجاب گفته ی خدا و قرآن است. ما چه‌قدر این‌ها را برای مردم بیان کردیم؟! ما کوتاهی کردیم؛ خیلی کوتاهی کردیم!

در مسأله اقتصاد هم همین‌طور است؟ آیا حجاب اولویت نخست است؟

در حوزه فرهنگ دینی حجاب اولویت اول است. چون نگاه قرآن را به دنبال دارد. مسأله معیشت و اقتصاد هم با اقتصاد دانان است و البته که آن هم در اولویت است.

 ما در تفسیر روایات و قرآن برای مردم کوتاهی کردیم. همیشه حواشی را بحث کردیم و از متن و وظیفه اصلی غافل شدیم.

یعنی امام دنبال حکومت کردن نبود، بلکه به دنبال جمهوری اسلامی بود؟

 بله. ایشان خودشان گفتند که ما نمی‌خواهیم حکومت کنیم بلکه می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم.در عوض اما ما اسلام را پیاده نکردیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.