نشست «واکاوی آخرین تحولات فلسطین و محور مقاومت» عصر امروز(دوشنبه 21 فروردین ماه) با سخنرانی حسین جابری انصاری و مسعود اسداللهی در مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات برگزار شد.

نشست «واکاوی آخرین تحولات فلسطین و محور مقاومت» عصر امروز(دوشنبه 21 فروردین ماه) در مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حسین جابری انصاری در این نشست با اشاره به تاریخچه تحولات سیاسی در رژیم صهیونیستی، گفت: روزهای اخیر در موضوع تحولات فلسطین با دو مسأله مواجه هستیم که یکی مرتبط با تحولات عمیق داخلی رژیم صهیونیستی و دیگری مرتبط با فلسطینی‌ها می‌شود و احتمالا یک انتفاضه جدید در جریان است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه شکاف درون رژیم صهیونیستی از ابتدای تأسیس این رژیم وجود داشت، افزود: با گذشت زمان برخی اتفاقات و منازعات بین جریان چپ و راست در داخل آن رژیم تشدید شد. یکی از علل افزایش این شکاف‌ها در رژیم صهیونیستی، غلبه طیف راستگرا و تندرویی بود که در سرزمین های اشغالی توانست گفتمان چپ را به حاشیه ببرد و خود را مسلط بر اوضاع کند.

وی یادآور شد: از زمانی که رابین کشته شد، جریان چپ در رژیم صهیونیستی ناتوان شد و پس از آن تا به امروز منازعه بین دو جریان جدید راست‌های تندرو مذهبی و راست‌های میانه‌رو سیاسی آغاز شد. اما آنچه که می‌توان از غالب اعضای میانه‌روی رژیم صهیونیستی تعریف کرد این است که اکثریت از ریزش راست گراهای نزدیک به لیکود هستند.

جابری انصاری با بیان اینکه اصلاحات قضایی صحنه سیاست اسرائیل را منفجر کرد، اظهار داشت: آنچه چند ماه اخیر در اسرائیل شاهد هستیم، فعال شدن شکاف دین و دولت است. پرونده‌های فساد اقتصادی نتانیاهو یکی از تشدیدکنندگان شکاف دین و دولت است. این فرد یک بازیگر سیاسی بدون ضابطه است و در سر کار گذاشتن بسیاری از بازیگران داخلی و خارجی نیز مهارت دارد و پروژه اصلاحات قضایی برای این است که یک دفعه این پرونده‌ها را کنار بزند.

وی تأکید کرد: به طور طبیعی انتفاضه سوم باید درون سرزمین های فلسطین اتفاق بیفتد. به دلیل بازی خاص و ویژه رهبری فلسطینی به تأخیر افتاده که همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشته و عملا تحمیل وضع موجود اتفاق افتاده است. راه خروج از این بن بست صدور بحران به خارج است و سعی می‌کنند از طریق جنگ با ایران یا متحدان ایران مسأله را مدیریت کنند. اما برای ما بهترین مدیریت صحنه این است که بازی اسرائیل را کنترل و بحران را در داخل اسرائیل نگه داریم.

واکاوی آخرین تحولات فلسطین و محور مقاومت/ خدادی - مسعود اسدالهی - حسین جابری انصاری

معاون پیشین عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مهمترین پیشران مسأله فلسطین اشغال این سرزمین است، تصریح کرد: تبلیغات صهیونیست‌ها سعی دارد بگوید مشکلی وجود ندارد و اگر مشکل و مسأله‌ای درباره فلسطین هست از سوی ایرانیان بوده است. اما مسأله فلسطین پایان ندارد تا به یک نقطه اطمینان بخش برای این ملت اشغال شده برسد و چنین چیزی نه تنها محقق نشده بلکه در افق هم قابل تصور نیست.

وی گفت: مسأله فلسطین از ابتدا تا امروز مسأله جهان اسلام بوده و هست. در دوران ابتدایی مبارزه، برخی فلسطینیان کوچ کردند و گفتند ارتش‌های عرب منطقه به آنها کمک می‌کنند، در واقع آنها منتظر شدند که دیگران از خارج به آنها کمک برسانند. یکی از مسائل و دردها این است که دیگران باید فلسطین را نجات بدهند.

جابری انصاری ادامه داد: بزرگترین کاری که انقلاب اسلامی ایران کرده این بود که تحول انقلاب سنگ از دل گل جلوی لوله تفنگ اتفاق افتاد.‌ امام دنبال یک حرکت عمومی مردمی بود. کاری که امام خمینی(س)، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی کردند این بود که ماهیگیری به فلسطینی ها یاد داده شود و اگر اسرائیلی ها عصبانی هستند به خاطر همین است که فلسطینی ها ماهیگیری یاد گرفته اند و ایران و کشورهای دیگر هم باید فضای تنفسی فراهم کنند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق ایران و عربستان، اظهار داشت: یکی از دلایل توافق ایران و عربستان این است که بحران جانشینی در عربستان سعودی حل شده و مسأله دوم پیشروی ایران در منطقه است که از یک جهت تثبیت شده و عربستان بخشی از این پیشروی را پذیرفته است. در این لحظه تاریخی، عربستان ادامه جنگ یمن را تداوم فرسایش می‌داند و برداشتش این است که باید واقعیت را بپذیرد.

واکاوی آخرین تحولات فلسطین و محور مقاومت/ خدادی - مسعود اسدالهی - حسین جابری انصاری

به گزارش خبرنگار جماران، مسعود اسداللهی نیز در این نشست گفت: تحولی که به واسطه انتخابات اخیر در اسرائیل رخ داد این بود که افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی روی کار آمد که در طول تاریخ آن رژیم بی‌سابقه است و مقامات سابق و فعلی رژیم صهیونیستی روی کار آمدن دولت فعلی تلاویو را زنگ خطری برای فروپاشی آن رژیم مطرح کردند. اما نتانیاهو هیچ اولویتی جز ایران ندارد و تمام تمرکزش این است که یک ائتلاف منطقه ای یا بین المللی علیه ایران تشکیل بدهد؛ چرا که ایران را تهدید اصلی رژیم صهیونسیتی می‌داند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه دولت نتانیاهو پر از تناقض، پارادوکس و مشکل است، افزود: برگزاری پنج انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی به معنای عدم ثبات در شرایط سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی است و در واقع هیچ دولتی نتوانسته دوره چهار ساله خود را به اتمام برساند. اما این رژیم روز به روز به سمت «افراط کور» پیش می‌رود به نحوی که حتی روابط بایدن و نتانیاهو بسیار سرد و بحرانی است.

وی با تأکید بر اینکه تحولات اخیر در رژیم صهیونیستی تهدید جدی برای مقامات تل‌آویو و فرصتی مناسب برای ایران است، تصریح کرد: اسرائیل به تنهایی قادر نیست وارد حمله به ایران شود. چون اولا با کشور ما مرز ندارد و دوما توانش را ندارد و می خواهد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند. آنها می‌خواستند ابتدا ایران را هدف قرار دهند و پس از پاسخ ایران به آنها، از منظر آنها آمریکا مجبور بود برای دفاع از رژیم صهیونیستی وارد جنگ با ایران شود.

 

گزارش تصویری >>> نشست واکاوی آخرین تحولات فلسطین و محور مقاومت

 

اسداللهی اظهار داشت: این موضوع زمانی محقق می‌شد که آمریکا از پایگاه‌های نظامی خودش در هشت کشور منطقه استفاده کند. اما الآن اولویت آمریکایی ها جنگ اوکراین است و به هیچ عنوان حاضر به پذیرش هیچ جنگ دیگری نیستند. در موضوع جنگ با ایران، محاسبات آمریکا و غرب این است که جنگ با ایران می‌تواند 70 الی 80 درصد از صادرات نفت جهان را تحت الشعاع قرار دهد و بنابراین به نفع آنها نخواهد بود.

وی با اشاه به اینکه گزینه دیگر صهیونیست‌ها حمله از طرف عربستان سعودی به ایران بود، گفت: پس از توافق میان ایران و عربستان تنها گزینه‌ای که برای اسرائیل باقی مانده، جمهوری آذربایجان است. در تحولات اخیر شاهد دخالت‌های رژیم صهیونیستی در آذربایجان هستیم و ممکن است همان اشتباهاتی که صدام مرتکب شد را الهام علی‌اف مرتکب شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین ضربه انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی این بود که بزرگترین متحد منطقه ای او را سرنگون کرد. اما در پیش بینی آخرالزمانی یهودی ها این است که در نهایت دولت صهیونیستی توسط یک پادشاه ایرانی از بین خواهد رفت؛ بنابراین یک تضاد عقیدتی با ما دارند. لذا همیشه گزینه نظامی اسرائیل علیه دیگران از جمله ما وجود دارد و ترورها را می بینیم.

وی تأکید کرد: دو سوم نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری جمع شده اند. ارتشی که دو سومش به میدان آمده به چه کسی می تواند حمله کند؟! از سوی دیگر الآن اسرائیل به هیچ عنوان نمی خواهد با حزب الله وارد جنگ شود چون معتقدند حزب الله به موشک های نقطه زنی دسترسی پیدا کرده که می تواند آنها را نابود کند و این برای آنها کابوس است و می گویند این دولت باعث متفرق شدن اسرائیلی ها و اتحاد محور مقاومت شد.

اسداللهی اظهار داشت: سردار سلیمانی گفت هرچه در بیرون با اسرائیل بجنگیم فایده ندارد و باید جنگ را به درون سرزمین های اشغالی منتقل کنیم و باید با حوصله و گام به گام اسرائیل را وارد یک جنگ فرسایشی کنیم که از درون بپوسد. سردار سلیمانی بین مسأله مقاومت در لبنان و فلسطین پیوند داد.

وی یادآور شد: روزنامه‌های رژیم صهیونیستی موضوعات بسیار مختلفی را در نقد تحولات و وقایع آن رژیم منتشر می‌کنند، در همین ارتباط سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته بود که هر ماه هزار صفحه از مطالب منتشر شده در روزنامه‌های رژیم صهیونیستی را مطالعه می‌کند و اسرائیلی ها می گویند هیچ کسی مثل سید حسن نصرالله اسرائیل را نمی شناسد. به نظر می‌آید که جهت شناخت بهتر آن رژیم خوب است که ما هم از رسانه‌های آن رژیم و مطالبی که منتشر می‌کنند استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.