پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنان حضرت امام خمینی درجمع مسئولان وزارت امور خارجه

ما نمى‏خواهیم در کشورى زندگى کنیم که از دنیا منعزل باشد

ما نمى‏خواهیم در یک کشورى زندگى کنیم که از دنیا منعزل باشد، ایران امروز نمى‏تواند این طور باشد، بلکه کشورهاى دیگر هم نمى‏تواند این طور باشد، که در یک جا بنشینند و مرزهایشان را ببندند، این غیر معقول است. امروز دنیا مانند یک عایله و یک شهر است، و یک شهر داراى محله‏هاى مختلفى است که با هم ارتباط دارند. وقتى دنیا وضعش این طور است ما نباید منعزل باشیم.

حضرت امام خمینی 11 آبان سال 1364 در جمع مسئولان وزارت امور خارجه فرمودند: ما نمى‏خواهیم در یک کشورى زندگى کنیم که از دنیا منعزل باشد، ایران امروز نمى‏تواند این طور باشد، بلکه کشورهاى دیگر هم نمى‏تواند این طور باشد، که در یک جا بنشینند و مرزهایشان را ببندند، این غیر معقول است. امروز دنیا مانند یک عایله و یک شهر است، و یک شهر داراى محله‏هاى مختلفى است که با هم ارتباط دارند. وقتى دنیا وضعش این طور است ما نباید منعزل باشیم.


سخنرانى [در جمع مسئولان وزارت امور خارجه (ایجاد محیطى اسلامى در سفارتخانه‏ها)]
زمان: صبح 11 آبان 1364/ 18 صفر 1406
مکان: تهران، جماران‏
موضوع: تغییر وضع سفارتخانه‏ها به محیطى اسلامى‏
حضار: ولایتى، على اکبر (وزیر امور خارجه)- معاونان، سفرا و کارداران جمهورى اسلامى ایران در کشورهاى عربى و آفریقایى‏
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
فهم درد مردم توسط مسئولین نظام‏
من امیدوارم که خداوند همه آقایان را موفق به خدمت کند. خداوند به ما منت گذاشته است که سفرا و دولت ما همه از اشخاصى هستند که درد جامعه را مى‏فهمند، زیرا بسیارى از آنها روحانى هستند که با مردم رابطه داشته‏اند و مى‏دانند مردم چه وضعى داشته‏اند و درد آنها را ادراک مى‏کنند. ولى سابق وضع این طور بود که افراد حکومت هیچ ارتباطى با مردم نداشتند و نمى‏فهمیدند که بر مردم چه مى‏گذرد. ولى اکنون خدا خواسته است که حکومت مستضعفین تشکیل بشود که بحمد اللَّه تا کنون عملکرد او خوب بوده است و امیدوارم از این به بعد بهتر باشد.
اسلامى بودن محیط سفارتخانه‏ها
اما راجع به آقایان سفرا، آن طورى که آقاى وزیر امور خارجه گفته‏اند، وضع سفارتخانه‏هاى ما در خارج خوب است و ما میل داریم خوبتر بشود. سفارتخانه در هر کشورى متعلق به آن کشورى است که سفیر آن به آنجا مى‏رود؛ یعنى یک قطعه‏اى است از یک کشور دیگر. وقتى مردم به سفارتخانه‏هاى ما مى‏آیند، باید وضع ایران را ببینند، نه وضع امریکا و فرانسه و سایر کشورها را. شما آقایان تحت تأثیر هیچ چیزى واقع نشوید که در سابق چه بوده است که الآن آن طور نیست. ما اگر بخواهیم خودمان باشیم، باید همه چیزمان از خودمان باشد، و در آداب و رسوم، خودمان را از غرب جدا کنیم. ما از غرب‏ خیلى بدیها دیده‏ایم، و چیزى که بشود گفت که خوبى آنها بوده است، از حکومتهاى غربى نبوده بلکه از اهل صنعت بوده است که البته بسیارى از آنها براى حکومتها کار مى‏کنند. بنا بر این، باید وضع شما جورى باشد که هر کس وارد به آنجا مى‏شود یک محیط اسلامى ببیند، چه از حیث پرسنل و چه از جهت زندگى.
ارتباط مقتدرانه نظام اسلامى با کشورها
مسأله دیگر هم این است که ما نمى‏خواهیم در یک کشورى زندگى کنیم که از دنیا منعزل باشد، ایران امروز نمى‏تواند این طور باشد، بلکه کشورهاى دیگر هم نمى‏تواند این طور باشد، که در یک جا بنشینند و مرزهایشان را ببندند، این غیر معقول است. امروز دنیا مانند یک عایله و یک شهر است، و یک شهر داراى محله‏هاى مختلفى است که با هم ارتباط دارند. وقتى دنیا وضعش این طور است ما نباید منعزل باشیم. ما باید با کشورهایى که با ما هستند و ما را اذیت نمى‏کنند، روابط داشته باشیم و آقایان در این فکر باشند که روابط را تحکیم کنند. البته ما با آنها که بخواهند به ما تعدى کنند، نمى‏توانیم بسازیم و از اول هم اعلام کردیم، مگر آنها خودشان را اصلاح کنند. و این معنا که گاهى اهل غرض یا جهّال این حرف را مى‏زنند که ما نباید روابط داشته باشیم، از این باب است که یا نمى‏فهمند یا غرض دارند؛ زیرا تا انسان، جاهل یا مخالف با اصل نظام نباشد، نمى‏تواند بگوید یک نظام باید از دنیا منعزل باشد. بنا بر این، اگر زمزمه‏اى مى‏شود آنها را نباید به حساب آورد، زیرا آنها غرض سیاسى دارند، و الّا آدم عاقلى که توجه به مسائل دارد مى‏داند اسلام، وضعش چگونه است. و اسلام یک نظام اجتماعى و حکومتى است و مى‏خواهد با همه عالم روابط داشته باشد. و در زمان صدر اسلام هم که خود رسول اللَّه به اطراف، سفیر مى‏فرستادند این حرف را نمى‏زدند. در هر صورت ما باید روابط داشته باشیم، آنها که غرض ندارند، ما هم با آنها غرض نداریم، کم کم باید روابط حسنه بشود.
من امیدوارم این عمل را انجام دهید و دولت هم موفق باشد، منتها نباید تحت سلطه خارجى باشیم، نباید آنها دخالت در امور ما بکنند و نباید به ما خط بدهند. بنا بر این،اشخاصى که گاهى مطالبى گفته‏اند و متوجه به مطالب هستند، مى‏خواهند جمهورى اسلامى را به هم بزنند. و ما از اول گفتیم مى‏خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشى نیست، بلکه مى‏خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم که یکى از آن مراکز، وزارت امور خارجه است که باید مسائل ایران و اسلام و گرفتاریهایى که ایران از شرق و غرب داشته است، به دنیا برساند و به دنیا بگوید که مى‏خواهیم این گونه عمل کنیم و روابط حسنه داشته باشیم، و الّا آنهایى که مى‏خواهند ما را به تباهى بکشند، ما اصلًا میل نداریم با آنها روابط داشته باشیم، مگر اصلاح بشوند.
امیدوارم که خداوند به همه شما توفیق بدهد که به اسلام و کشورتان خدمت کنید. این حکومت، حکومتى باشد که براى مستضعفین کار کند؛ چرا که تا کنون حکومتها به ضد مردم بوده‏اند و براى خودشان یا اربابانشان کار مى‏کردند، و ما مى‏خواهیم حکومت براى مردم، خصوصاً آنها که زحمت کشیده‏اند و خون داده‏اند و آقایان را از گرفتاریها بیرون آوردند، و از رژیم سابق و گرفتاریهاى شرق و غرب نجات دادند، کار کنند. و عمده این است که همه خدا را در نظر بگیریم که همه چیز از اوست و ما چیزى نیستیم. خداوند همه را موفق بدارد.
صحیفه امام،ج19 ،412 تا 414

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.