ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست و مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده سال 2015 میلادی است. خط قرمز ما این است که تحریم ها برداشته شود و جمهوری اسلامی بتواند از منافع برجام برخوردار شود و همچنین به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی از منافع آن برخوردار شود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکره برای بازگشت متعهدانه همه طرف ها به توافق پایبند است.

امیدواریم زمینه توافق فنی فراهم شود و بهانه از کسانی که این گونه موارد فنی را مانع می دانند گرفته شود.

با توجه به سفر دو روز گذشته گروسی و توافقات صورت گرفته انتظار این است که اجلاس آژانس در روند فنی و خارج از سیاست زدگی به خوبی پیش برود و روند گفت و گوهای فنی ایران و آژانس ادامه پیدا کند تا مسائل باقیمانده حل شود.

 

اعلام آمادگی مجدد ایران برای رفع سوء تفاهمات با جمهوری آذربایجان

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: در چهارچوب موافقتنامه معاضدت قضایی اعلام آمادگی همکاری برای رفع سوء تفاهمات در رابطه با سفارت جمهوری آذربایجان در ایران داریم. اخیرا گفت و گوهای تلفنی دادستان های کل دو کشور در ارتباط با این موضوع صورت گرفته است.

 

سخنگوی وزارت خارجه: کسی نمی تواند ایران را به دلیل رابطه با روسیه مواخذه کند

کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: پهپادهای ما ماه ها قبل از جنگ اوکراین به روسیه داده شده و روسیه هم تأکید کرده که از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده نکرده است.

نکته بعدی این است که طرف اوکراینی نتوانسته مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی ارائه کند. بنابر این به نظر ما مسأله نیست و مسأله سازی با انگیزه های سیاسی است.

 

هیات فنی آژانس اتمی به ایران می آید

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: در سفر گروسی توافق شد که در آینده سفر هیأت فنی آژانس به ایران انجام شود.

 

 میان ایران و آمریکا پیامی رد و بدل می شود یا نه؟

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوال جماران در خصوص تاکید مسئولین ایران بر تبادل پیام علی رغم تکذیب مقامات آمریکایی: گفت و گوهایی که با بورل صورت می گیرد طبیعتا به نمایندگی از اتحادیه اروپا و به عنوان میانجی گر با آمریکا است. باید این دوگانگی را از مقامات دولت آمریکا بپرسید.

 

تهران از نقش عراق از رابطه میان ایران و عربستان استقبال می کند

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: دولت عراق همچنان علاقه مند به ایفای نقش در رابطه میان ایران و عربستان است و ما هم از نقش عراق استقبال کرده ایم و همچنان هم استقبال می کنیم.

 

 بستن سفارت انگلیس در تهران تکذیب شد

 کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص خبر رسانه های خارجی مبنی بر بررسی ایران برای بستن سفارت انگلیس در ایران گفت: تکذیب می کنم.

 

 سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران بخشی از روند بازگشت به برجام است

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: تبادل پیام های دیپلماتیک ادامه دارد و با شخص آقای بورل این ارتباط ها و تماس ها برقرار است.

سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند بازگشت طرف های برجامی به توافق است.

 

توافق جدید ایران با ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توافقی با دولت ونزوئلا برای باربری مستقیم با استفاده از ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه: توافق موقت مطرح نیست

ناصر کنعانی در نشست خبری گفت: توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست و مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده سال 2015 میلادی است.

خط قرمز ما این است که تحریم ها برداشته شود و جمهوری اسلامی بتواند از منافع برجام برخوردار شود و همچنین به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی از منافع آن برخوردار شود.

 

***

 

به گزارش خبرنگار جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جوزف بورل به نمایندگی از اتحادیه اروپا و به عنوان میانجی گر میان ایران و آمریکا با ایران گفت و گو می کند، گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده، اما اساسا همان طور که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده، تبادل پیام ها در کانال های ارتباطی میان دو کشور انجام می شود. مقامات آمریکایی هم بارها اعلام کرده اند که ما کانال هایی برای انتقال پیام خود به طرف ایرانی داریم.

به گزارش خبرنگار جماران، ناصر کنعانی در نشست خبری امروز(دوشنبه 15 اسفند ماه) در پاسخ به سؤال جماران مبنی بر اینکه چرا علی رغم تکذیب های مکرر مسئولین آمریکایی مقامات ایران تأکید دارند که تبادل پیام میان دو کشور در جریان است، گفت: مقامات آمریکا همزمان تأکید کرده اند که ما کانال های خودمان را با انتقال پیام به جمهوری اسلامی ایران داریم. آقای بورل و یا دیگر نمایندگان اتحادیه اروپا به نمایندگی از خودشان با جمهوری اسلامی ایران صحبت نمی کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: اگر طرف ما آقای بورل و اتحادیه اروپا بود، گمان می کنم مشکلات ما تا حالا حل و فصل شده بود؛ آقای بورل به نمایندگی از اتحادیه اروپا و به عنوان میانجی گر میان ایران و آمریکا گفت و گو می کند. در این زمینه باید از مقامات دولت آمریکا بپرسیم که دلیل تکذیب ها چیست؛ پیام منتقل می کنید و تکذیب می کنید؟ باید این دوگانگی را از مقامات دولت آمریکا بپرسیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده، اما اساسا همان طور که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران تأکید شده، تبادل پیام ها در کانال های ارتباطی میان دو کشور انجام می شود. مقامات آمریکایی هم بارها اعلام کرده اند که ما کانال هایی برای انتقال پیام خود به طرف ایرانی داریم. بنابر این تبادل پیام های دیپلماتیک از کانال های مختلف ادامه دارد. تماس ها و گفت و گوها با شخص آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی گر در تبادل پیام ها میان ایران و آمریکا برقرار هست.

کنعانی ادامه داد: در نشست های آقای باقری و تماس هایی که با طرف های مختلف وجود دارد این دیدگاه ها و پیام ها منتقل می شود. طبیعتا سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف های برجامی به این توافق هست و امیدواریم رفع مسائل و مشکلات فنی مدنظر آژانس در جهت بازگشت طرف ها به برجام هم بتواند کمک کننده باشد.

وی تأکید کرد: ایران به دیپلماسی پایبند است و آن را بهترین چهارچوب تلقی کرده و عمل می کند. پویایی ایران هم در همین چهارچوب است و باید مناسبات را دوجانبه و چند جانبه پیش ببرد. ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته ای اساسا بر اساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است. در مورد تحولات اخیر، ایران اعلام کرده است که به بازگشت همه طرف ها و متقابل پایبند بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در همین چهارچوب هم دیپلماسی فعال است و سفر گروسی ادامه دیپلماسی فعال با آژانس است که منجر به تفاهم های خوبی شد. امیدواری زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و بهانه از دست کسانی که این موضوع را مانع بازگشت به دیپلماسی می دانند، گرفته شود. باید ببینم این مسیر برای طرف مقابل وجود دارد یا خیر.

از همه ظرفیت های سیاسی و حقوقی برای صیانت از حقوق ملت ایران استفاده می کنیم

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از همه امکانات و ظرفیت‌ های سیاسی و قانونی برای حمایت از حقوق شناخته شده ملت ایران در چهارچوب قوانین بین المللی استفاده کرده است، گفت: ایران در چهارچوب فعالیت ها و ارتباطات خود با آژانس، نشست ها و مکاتباتی داشته است و بارها قطعنامه‌ های 533 و 444 استناد کرده است. در کنفرانس های مربوط به ان پی تی و بازنگری آن نیز جمهوری اسلامی ایران پیگیر حقوق ملت ایران بوده است. در پیش نویس سند نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان ‌پی ‌تی جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را مطرح کرد که در پیش نویس آن گنجانده شد اما به دلایل دیگری در آنجا مصوب نشده است.

کنعانی تأکید کرد: ایران از حقوق شناخته شده و از همه ظرفیت های سیاسی و حقوق و قوانین بین المللی وجود دارد، استفاده کرده و حفاظت از توانایی های ایران در سایه همین پیگیری ها صورت گرفته است؛ ایران در چهارچوب فعالیت های خود با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است. از آژانس انتظار داریم که متناسب با تعهداتی که در ارتباط با اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد، به مسئولیت ها و تعهدات خود در حفاظت و حمایت از حقوق هسته ‌ای کشورهای عضو آژانس اقدام کند و مسئولیت خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست امروز شورای حکام و طرح پرونده ایران در این نشست اظهار داشت: این نشست ها به صورت دوره ای برگزار می شود؛ نشست امروز مربوط به مسائل هسته ‌ای جمهوری اسلامی ایران یا گزارش ‌دهی آقای گروسی درباره سفر به ایران نیست بلکه موضوعات دیگری هم در برنامه های آژانس قرار دارد. مدیر کل آژانس گزارش سه ماهه از فعالیت ایران ارائه می دهد و طبق قطعنامه 2231 نیز باید به شورای امنیت گزارش دهد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در سفر آقای گروسی به تهران موضوعات جدیدی در مناسبات ایران و آژانس رخ داد فصل جدیدی در همکاری‌های دوجانبه باز شد که این موضوع از طریق مدیر کل گزارش خواهد شد. با توجه به تفاهماتی که در تهران صورت گرفت، انتظار این است که روند اجلاس در روند فنی خود پیش برود و مسائل خارج از سیاست زدگی و اعمال فشار سیاسی برخی طرف‌های خاص در آژانس به خوبی پیش برود.

افزایش بازرسی ها مطرح نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره توافق اخیر ایران و آژانس و افزایش بازرسی ها تأکید کرد: در این ارتباط شما را به اظهارات آقایان کمالوندی و اسلامی ارجاع می دهم که به طور دقیق اشاره کرده و گفتند که افزایش بازرسی ‌ها از برخی از سایت ها از جمله فردو در چهارچوب ان ‌پی ‌تی و پادمان اثر تحول جدیدی نیست بلکه بر اساس توافق ایران و آژانس مشخص می‌ شود که این بازرسی ها چگونه و بر اساس چه فرمولی صورت می گیرد.

کنعانی خاطر نشان کرد: سفر آقای گروسی و تهران تاکید مجدد بر این بود که ایران به عنوان یک عضو آژانس و معاهده ان ‌پی ‌تی به تعامل و همکاری مستمر با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی پایبند است و ایران مایل است در چهارچوب تعهد و حقوق مسئولیت های خود و حقوق آژانس، موضوعات فنی خود را مرتفع کند. همانطور که آقای اسلامی مطرح کرد، موضوع افزایش بازرسی‌ها مطرح نیست بلکه بازرسی‌ها طبق برنامه و توافق رد و بدل شده انجام شده میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی با یادآوری اینکه عضویت ایران در آژانس و معاهده ان پی تی و پادمان و همچنین قانون اقدام راهبردی مجلس مبنای همکاری با آژانس است، اظهار داشت: یکی از بهانه هایی که طرف های مقابل در بحث برجام و بازگشت به تعهدات مطرح می‌ کند، ابهاماتی است که آژانس مطرح کرده است. در این سفر توافق شد که هیأت فنی آژانس به تهران سفر کنند که گامی به جلو برای رفع بهانه از طرف مقابل خواهد بود.

محورهای سفر صفری به باکو

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد سفر معاون وزیر امور خارجه به باکو گفت: این سفر به منظور شرکت در نشست گروه تماس جنبش عدم تعهد انجام شد و فرصت خوبی بود که دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان درباره درباره روابط دو کشور انجام شود. دیدارهایی با وزیر خارجه آذربایجان و دستیار رئیس جمهور این کشور در امور سیاست خارجی و همچنین معاون وزیر خارجه آذربایجان درباره موضوع سفارت آذربایجان در تهران انجام شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عامل این حادثه با انگیزه های شخصی به سفارت این کشور در تهران حمله کرده است و آقای صفری گزارشی از اقدامات انجام شده در این ارتباط به مقامات جمهوری آذربایجان ارائه کرده است. در چهارچوب موافقتنامه معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان، آماده همکاری مشترک و رفع سوء تفاهمات در ارتباط با حادثه سفارت آذربایجان در تهران هستیم و تماس های تلفنی اخیرا میان دادستان های کل دو کشور در این رابطه انجام شده است.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه بحث انتقال محموله سلاح از رژیم صهیونیستی به آذربایجان را پرسید که کنعانی در پاسخ گفت: نمی توانم به اظهارات یک خبرگزاری صهیونیستی استناد کنم و بر اساس آن موضع بگیرم؛ موضع ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی واضح است روابط ما هم در چهارچوب روابط همسایگی با کشورهای منطقه اصول و مبانی روشنی دارد و ما انتظارات و توقعات دقیق و اعلام شده به کشورهای همسایه منطقه در ارتباط با حرکات موزون و تحرکات بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی در منطقه قبلا منتقل کردیم.

موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موضوع حقوقی و غیر سیاسی است

وی در پاسخ به سؤالی درباره موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک گفت: این موافقتنامه از مدتها قبل در جریان بوده و روند حقوقی و قضایی خود را طی کرده بود. موافقتنامه آماده مبادله رسمی میان دو کشور بود که متأسفانه با تحولاتی که در درون بلژیکی شاهد بودیم بحث بازداشت غیرقانونی آقای اسدی دیپلمات کشورمان، متوقف شد. بازداشت دیپلمات ایرانی در بلژیک نقض فاحش کنوانسیون وین است. علاوه بر اعتراض رسمی، در مذاکرات رسمی هم این موضوع را اعلام کردیم که باید ایشان بدون قید و شرط آزاد شده و از وی اعاده حیثیت و جبران خسارت شود.

از نقش واسط عراق در موضوع تهران و ریاض استقبال می کنیم

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد سفر وزیر خارجه به عراق و مذاکرات عربستان گفت: سفر آقای امیر عبداللهیان موضوعات دو جانبه و متنوع بوده است و در دیدار های سطح عالی که صورت گرفت موضوعات مختلف مورد توجه دو کشور مورد گفت و گو و مورد نظر قرار است و از این موضوع استقبال می ‌کنیم. ایران از نقش واسط عراق در موضوع مناسبات ایران و عربستان استقبال می کند، درباره روبط با مصر نیز، جمهوری اسلامی ایران مصر را جزو همسایگان منطقه ‌ای می داند و نگاه ایران نگاه گسترش با کشورهای دوست است و مصر هم از این قاعده مستثنی نیست.

اوکراین نتوانسته هیچ مدرکی علیه ایران ارایه کند

خبرنگاری به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه خبری سی ان ان و بحث حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استناد کرد که کنعانی در پاسخ گفت: کسی نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را به دلیل رابطه با روسیه مؤاخده کند. بارها تأکید شده که همکاری های ایران و روسیه محدود به همکاری‌ های نظامی نیست و تمرکز بر موضوعات نظامی در همکاری میان ایران و روسیه تقلیل دادن سطح همکاری‌ های دوجانبه میان دو کشور است. لذا از نظر ما در این موضوع مسأله سازی با اهداف سیاسی است.

وی اظهار داشت: آنچه که در ارتباط با پهپادها مطرح شد، ادعای آنها است که جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین پهپاد صادر می کند؛ آقای وزیر هم توضیح دادند که  پهپادهایی که ما داده بودیم، ماه ها قبل از شروع جنگ اوکراین بوده و دولت روسیه هم اعلام کرده که از آنها در جنگ اوکراین استفاده نکرده است و اوکراین و طرف های غربی در ارتباط با اثبات ادعای خودشان هیچ مدرک مستند و مستدلی ارائه نکرده اند.

مشکل مرزی با افغانستان حل شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ضرب و شتم یک از مأموران مرزبانی ایران در مرز با افغانستان گفت: در این زمینه هیأت های ذیربط دو کشور بلافاصله ورود کرده‌ و موضوع را حل و فصل کردند. دو کشور در موضوعات مرزی کمیته های مرزی دارند. جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت مرزی خود اهتمام جدی دارد و به موقع اقدام می کند و در عین حال از ظرفیت‌ های دیپلماتیک هم برای رفع مشکلات استفاده می کند.

بستن سفارت انگلیس را تکذیب می کنم

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص خبر یکی از رسانه های خارجی مبنی بر بررسی بستن سفارت انگلیس در تهران، اظهار داشت: تکذیب می ‌کنم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره حضور سرکرده القاعده در ایران، گفت: حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شدند فرافکنی می‌ کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌ک نند. این اتهامات به ایران نمی ‌چسبد.

وی درباره مذاکرات با مقامات اقلیم کردستان برای حفاظت از مرزها نیز اعلام کرد: پیرو مذاکرات فنی و سطح بالای امنیتی که میان دو کشور برقرار شده بود و در ماه های گذشته منجر به تشکیل کمیته عالی امنیتی تهران و بغداد شد، گفت و گوهایی میان دو طرف انجام شد. برای ما حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق و احترام به تمامیت ارضی عراق و حاکمیت این کشور برای ما یک اصل جدی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روابط ایران و عراق را بسیار نزدیک دوستانه و برادرانه دانست و گفت: همانطور که بارها تاکید کردیم انتظار داریم که از خاک عراق هیچ تهدیدی متوجه امنیت ملی و امنیت مرزی جمهوری اسلامی ایران نشود و دولت مرکزی عراق در این زمینه مسئول است. گروه های تجزیه طلب و تروریستی از خاک عراق در منطقه اقلیم اقداماتی را علیه کشورمان ترتیب داده اند. تأکید ما این است که تروریست‌ ها و تجزیه طلبان باید خلع سلاح شوند و مجرمان به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند.

وی درباره حضور ایران در بازسازی سوریه گفت: آمار دقیقی در حال حاضر ندارم که ارائه کنم که حجم مبادلات و یا تجارت ما با سوریه چه میزان است اما رابطه دو کشور نزدیک است. ایران در چهارچوب مناسبات دوجانبه و ظرفیت ‌های شرکت‌ های خدمات فنی و مهندسی تلاش خود را انجام می‌ دهد. برخی پروژه‌های اقتصادی در سوریه از سوی شرکت ‌های ایرانی در حال انجام است و این روند استمرار می ‌یابد.

تنش های سیاسی در سرزمین های اشغالی بیانگر تزلزل رژیم صهیونیستی است

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقال سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان به 20 کیلومتری مرز با ایران، گفت: برخی اوقات گرفتار اخباری می‌ شویم که رژیم صهیونیستی می ‌خواهد ترویج کند. رابطه رسمی میان ترکمنستان و رژیم صهیونیستی رابطه جدیدی نیست این رابطه مربوط به دهه 90 میلادی است. رابطه ایران و ترکمنستان نیز به عنوان دو کشور همسایه رابطه بسیار خوب، دوستانه و توأم با اراده مشترک برای گسترش روابط در همه زمینه ‌ها است و دولت ترکمنستان به حساسیت ‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی اشراف و توجه دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعتراضات گسترده در سرزمین‌ های اشغالی عنوان کرد: نشانه ‌های متعددی از وجود بحران متراکم در اراضی اشغالی وجود دارد. تنش ‌های سیاسی مستمر و بی ‌ثباتی و تزلزل دولت‌ های تشکیل شده در رژیم صهیونیستی، بحران اقتصادی و مطالبات اقتصادی که ساکنان سرزمین‌ های اشغالی دارند. همچنین تنش ‌ها و گسل ‌های اجتماعی که به طور جدی خود را نشان می ‌دهد، مقاومت ملت فلسطین که اکنون نه فقط در غزوه بلکه در کرانه غربی علاوه بر آن در اراضی اشغالی 48، که روزافزون قابل مشاهده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ملت فلسطین به دلیل دیدن نتایج حاصل از روند صلح، اکنون مقاومت را تنها راه دستیابی به آزادی سرزمین خود می ‌دانند و طبیعتا مقاومت جدی می‌ کنند تشکیل دولت افراطی باعث وجود و چالش ‌های جدی در مناسبات رژیم با حامیان شناخته شده خود شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد حضور ناوگان ‌های نظامی ایران در آب های بین المللی اظهار داشت: اکنون ناوگان‌ های نظامی ایران با همراهی ناوگان‌ های پشتیبانی دریایی ایران در آب‌ های بین ‌المللی اقیانوس‌ ها و دوردست‌ ها و در دریای کارائیب در حال دریانوردی هستند و حضور صلح آمیز و امنیت آفرین ناوگان‌ های ایران در پهنه‌ های آبی بین ‌المللی کاملا مشاهده می ‌شود و عبور صلح آمیز و پهلوگیری اقتدارآمیز ناوگان‌ های ایران در بنادر دیگر کشورهای دوردست نشانگر اقتدار و امنیت ایران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.