گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون انرژی: ما به اندازه نیاز گاز داریم، ولی مصرف زیاد است/ بارش‌های اخیر مجال به مسئولان اجرایی نداده؛ این نشان ضعف مدیریتی نیست/ مردم مصارفی که ضروری نیست را کم کنند

موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت: ما به اندازه نیاز گاز داریم، ولی مصرف گاز زیاد است. بارشی که صورت گرفت موجب شد بیش از اندازه نیاز به مصرف داشته باشیم که تا امروز هم مدیریت شده است. با توجه به تعطیلی مدارس در بعضی استان‌ها و بعضی صنایع با افت فشار روبه رو بودیم، چون در تهران مصرف داریم و به این خاطر ممکن است گاز به شمال نرسد بر این اساس برای پیشگیری و جلوگیری از افت فشار دولتمردان و وزارت نفت تصمیم گرفتند تهران تعطیل شود.

پایگاه خبری جماران: چند ماه قبل محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته ای گفته بود، در زمستان سخت اروپا، این کشورها به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به ایران وابسته خواهند بود و ایران می‌تواند از اهرم گاز برای تحمیل خواسته‌های خود به اروپایی‌ها استفاده کند. اما چند روزی از ورود موج سرما به ایران نمی‌‌گذرد که صحت این سخنان محل تردید افکارعمومی قرار گرفته است؛ چرا که اروپا توانسته کمبود گاز خود را کنترل کند و در مقابل، کشور خودمان به دلیل کمبود گاز با قطعی و تعطیلی ادارات و مدارس مواجه شده است.

در این خصوص موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم بوشهر (جم کنگان دیر) به خبرنگار جماران گفت: در بحث گاز چندین ماه در کمیسیون مطالعه و برنامه‌ریزی صورت گرفت و در این راستا وزیر نفت و معاونین وی در کمیسیون حضور پیدا می‌کردند و گزارشاتی مبنی بر مدیریت جریان گازرسانی به مناطق مختلف را اعلام می‌کردند. منتها این وضعیت و کیفیت را که شنبه  پیش آمد، هواشناسی پیش‌بینی نمی‌کرد. امسال نسبت به سال‌های قبل شایدتولید گاز بیشتری داشتیم، اما با بارش برف و بوران میزان مصرف در تهران و بعضی کلان شهرها به اندازه‌ای بود که برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند و مدارس و بعضی از اماکن تجاری تعطیل شدند تا با افت فشار مواجه نشویم.

 

وزرات نفت تمام توان خود را انجام داده است که تا امروز با مشکلاتی مواجه نشدیم

 

وی بر خلاف صحبت‌هایی مبنی بر کمبود گاز در فضای مجازی گفت: ما گاز داریم. اما با توجه به مصرف با افت گاز روبه رو شدیم. ضمن اینکه وزرات نفت در دیپلماسی با کشورهای همسایه و ترکمنستان توافق نامه بسیار کامل  جامعی داشتند که از ناحیه ترکمنستان به شهرهای شمالی گازرسانی شود، اما چون ترکمنستان با کمبود و قطع گاز مواجه شد گازی که به سمت ایران می‌آمد را هم قطع کرد. وزرات نفت تمام توان خود را از نظر کارشناسی و پیش‌بینی‌هایی که نیاز بود انجام داده است که تا امروز با مشکلاتی مواجه نشدیم.

 

ما به اندازه نیاز گاز داریم، ولی مصرف گاز زیاد است

 

احمدی ادامه داد: ما به اندازه نیاز گاز داریم، ولی مصرف گاز زیاد است. بارشی که صورت گرفت موجب شد بیش از اندازه نیاز به مصرف داشته باشیم که تا امروز هم مدیریت شده است. با توجه به تعطیلی مدارس در بعضی استان‌ها و بعضی صنایع با افت فشار روبه رو بودیم، چون در تهران مصرف داریم و به این خاطر ممکن است گاز به شمال نرسد بر این اساس برای پیشگیری و جلوگیری از افت فشار دولتمردان و وزارت نفت تصمیم گرفتند تهران تعطیل شود.

 

در بحث بهینه‌سازی سیستم‌ها هماهنگ نشدند تا مدیریت صورت بگیرد و مانع از وضعیت فعلی شوند

 

عضو کمیسیون انرژی درباره‌ی بهینه سازی مصرف انرژی افزود: ما در کمیسیون انرژی قبل از فصل زمستان در خصوص بهینه سازی جلسه داشتیم؛ مراجع مختلفی در این قضیه وجود دارد؛ یکی از آن‌ها بحث پنجره‌های دوجداره بود مانع از خروج گرما می شد. در این موضوع وزارت نفت تبلیغات وسیعی انجام داد اما در بحث بهینه‌سازی سیستم‌ها هماهنگ نشدند تا مدیریت صورت بگیرد و مانع از وضعیت فعلی شوند. ما در این زمینه حرف بسیار داریم و ایراداتی نیز وجود دارد و من این را می‌پذیرم.

 

بارش‌های اخیر به صورتی بوده که مجال به مسئولان اجرایی نداده و این نشان ضعف مدیریتی نیست

 

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برف و بوران مختص به ایران نیست؛ در دنیا مثل آمریکا . اروپا هم شاهد بودیم با آمدن سیل و طوفان نیمی از کشورها فلج شدند. این نشان ضعف مدیریت نیست؛ مدیریت برای وضعیت فعلی برنامه ریزی می‌کند و گاهی برای پیش برد کارها وضعیت اضطراری پیش می‌آید که در آنجا باید مدیریت بحران تشکیل شود. در مدیریت بحران باید دستگاه‌ها مستقر شوند اما بعضی مواقع بارش‌ها به صورتی است که مجال به مسئولان اجرایی نمی‌دهد و این را نمی‌توانیم تنها حمل بر ضعف مدیریت بگذاریم.

وی در پایان گفت: من فکر می کنم با اتاق فکری که وزرات نفت و نیرو دارد؛ در بحث برف و باران بخش‌های مختلف دولت هماهنگ کار می‌کنند. مثل چند روز اخیر که تصمیم گرفتند برخی سیستم‌ها را تعطیل تا به خانواده‌ها گازرسانی و برق کنند. اولویت ابتدا مردم، صنعت و دستگاه‌هایی اجرایی هستند. البته این موضوع وابسته به مردم و مصرف آنان نیز است؛ مصارفی که ضروری نیست را باید کم کنند تا فشار گاز طبیعی باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.