گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفتگو با جماران؛

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: طرف آمریکایی و اروپایی هنوز برای توافق ابراز تمایل دارند/ اروپایی‌ها از ابزار حقوق بشر استفاده سیاسی می‌کنند/ آسیب زدن به روابط ایران و اروپا بیشتر برای اروپایی‌ها مشکل ساز خواهد بود

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تلاش‌های برخی رسانه‌ها و افراد خارج از کشور برای برگشت سفرای ایرانی از اروپا به جماران گفت: ما یک روابط باسابقه با کشورهای اروپایی مختلف داریم و آسیب زدن به این روابط بیش از اینکه مشکلی برای ایران ایجاد کند برای کشورهای اروپایی نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

پایگاه خبری جماران: چند روز قبل روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا گفت: تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفت و گوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود.

در این‌باره ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: چند روز قبل پارلمان اروپا اعلام کرد که تماس مستقیم خود را با مجلس شورای اسلامی متوقف میکند؛ نکته کلیدی این است که در طول دو سال اخیر ارتباط مستقیمی بین مجلس ایران و مجلس اروپا وجود نداشته است و البته آن‌ها سال گذشته درخواست برای سفر تعدادی از نمایندگان خود داشتند که به جهت مواضع و تلاش آن‌ها در جهت انتشار اخبار دروغ و سابقه منفی آن‌ها در بهره‌برداری سیاسی مورد پذیرش کشور ما قرار نگرفت.

در واقع تماسی وجود نداشته است که بخواهند این موضوع را امروز تعلیق کنند این اقدام فرار رو به جلو بوده و تاثیر مهمی ندارد، در عین حال پارلمان اروپا در تعیین خط مشی سیاسی کشورهای اروپایی نقش موثری ندارند هر چند شاهد هستیم در کشورهای اروپایی جریانات ضد ایرانی و معاند تمام تلاش خودشان را برای تخریب روابط ایران و اروپا انجام می‌دهند.

 

تاثیرپذیری کشورهای اروپایی از جریانات معارض حتما مورد آسیب و  خدشه قرار می‌گیرد

 

وی ادامه داد: روابط ایران و اروپا دیرینه است، اما با تأثیرپذیری کشورهای اروپایی از جریانات معارض حتما مورد آسیب و خدشه قرار می‌گیرد. در این چارچوب تلاش‌های اروپایی‌ها در مجامع بین‌الملل برای فشار به کشورمان را تلاش‌های سازنده‌ای نمی‌بینیم و فکر می‌کنیم این تلاش‌ها به منافع اروپایی‌ها در ایران آسیب میزند.

 

اروپایی‌ها از ابزار حقوق بشر استفاده سیاسی می‌کنند

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها از ابزار حقوق بشر استفاده سیاسی می‌کنند، اظهار کرد: در واقع با استانداردهای دوگانه خودشان سعی دارند اغراض سیاسی خود را در قالب ادعای حقوق بشر پیگیری کنند، حقوق بشر یک موضوع جدی برای جمهوری اسلامی است. ما سازوکارهای داخلی برای تقویت حقوق بشر را همیشه شاهد بودیم و مورد توجه قرار دادیم و در تحولات اخیر هم کمیته‌ای در وزارت کشور جهت رسیدگی به آسیب‌های احتمالی که مردم ما از جانب اغتشاشگران و گروه‌های دیگری دیدند تأسیس شد. در این چارچوب فکر می‌کنیم اقدام طرف مقابل مداخله در امور ما و تأثیر پذیری از جریانات معاند ضد ایرانی است.

 

آسیب زدن به روابط ایران و اروپا بیشتر برای اروپایی‌ها مشکل ساز خواهد بود

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص تلاش‌های برخی رسانه‌ها و افراد خارج از کشور برای برگشت سفرای ایرانی از اروپا تاکید کرد: ما یک روابط باسابقه با کشورهای اروپایی مختلف داریم و آسیب زدن به این روابط بیش از اینکه مشکلی برای ایران ایجاد کند برای کشورهای اروپایی نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

 

طرف آمریکایی و اروپایی هنوز برای توافق ابراز تمایل دارند

 

عمویی در خصوص ادامه مذاکرات برجام از سوی آمریکایی‌ها گفت: طرف آمریکایی مذاکرات را در دو ماه گذشته به دلیل مسائل داخلی خودش متوقف کرد؛ با این حال تبادل نظر از طریق واسطه‌های اروپایی همچنان در جریان است و از مواضعی که ما دریافت می‌کنیم طرف آمریکایی و اروپایی هنوز برای توافق ابراز تمایل دارند. واقعیت این است که ایران جزئی از توافق است و این آمریکایی‌ها هستند که می‌خواستند به توافق برگردند، ولی اقدام لازم و اراده‌ی جدی برای بازگشت به توافق را هنوز نشان ندادند و باید بدانند تا موقعی که خواسته‌های ایران محقق نشود دستیابی به یک توافق که متضمن منافع ملی ایران نباشد محقق نخواهد شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.