گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: آمریکا چندین بار پیام‌هایی مبنی بر برگشت به برجام با رویکردی جدید ارسال کرده؛ می‌خواهند خود را جایگزین سایر طرف‌های برجامی کند/ ایران نمی پذیرد

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص پیام‌های ارسال شده از سوی آمریکا برای برگشت ایران به برجام، به جماران گفت: آمریکا چندین بار پیام‌هایی مبنی بر برگشت به برجام با رویکردی جدید ارسال کرده است. اما سیاست و رویکرد آمریکا این است که خود را جایگزین سایر طرف‌های برجامی کند و آن‌ها را کنار بزند؛ اما جمهوری اسلامی این را نمی‌پذیرد که آمریکا روبروی ما باشد، چرا که اگر هر بحثی دارند باید در قالب همان برجام بزنند.

پایگاه خبری جماران: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وقتی آمریکا از برجام خارج شد، یکی از شروطی که جمهوری اسلامی آن را تعیین کرد این بود که آمریکا باید در چه قالبی با ما مذاکره کند. در آن چهارچوب امروز هم آمریکا به صورت غیر مستقیم و فعال در برجام حضور دارد، اما طی پیام‌هایی که فرستاده به دنبال این است تا به صورت یک جانبه در برجام حاضر شود، اما این رویکرد به صلاح ما نیست که طرف ما در برجام آمریکا باشد.​

 شهریار حیدری در خصوص آخرین وضعیت برجام به خبرنگار جماران گفت: از طریق واسطه‌هایی که بین طرف‌های برجام و ایران وجود دارد گاه و بی‌گاه پیام‌هایی از طریق سفارت‌خانه‌ها رد و بدل می شود و این امری متعارف است؛ در این چهارچوب آمریکا چندین بار پیام‌هایی مبنی بر برگشت به برجام با رویکردی جدید ارسال کرده است. اما سیاست و رویکرد آمریکا این است که خود را جایگزین سایر طرف‌های برجامی کند و آن‌ها را کنار بزند؛ اما جمهوری اسلامی این را نمی‌پذیرد که آمریکا روبه روی ما باشد، چرا که اگر هر بحثی دارند باید در قالب همان برجام بزنند.

وی افزود: آمریکا خود را فراتر از طرف‌های برجامی می‌بیند، زیرا تمام تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود از ناحیه آن‌ها است. حتی وقتی سایر طرف‌های برجامی بارها با ما مذاکره می‌کنند، حصول توافق مشروط بر این است که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را بردارد. در واقع، اصل موضوع در برجام آمریکا است؛ منتها از ابتدا قرار بر این شد که کشورهای اروپایی با آمریکا طرف مذاکره باشند.

حیدری یادآور شد: وقتی آمریکا از برجام خارج شد، یکی از شروطی که جمهوری اسلامی آن را تعیین کرد این بود که آمریکا باید در چه قالبی با ما مذاکره کند. در آن چهارچوب امروز هم آمریکا به صورت غیر مستقیم و فعال در برجام حضور دارد، اما طی پیام‌هایی که فرستاده به دنبال این است تا به صورت یک جانبه در برجام حاضر شود، اما این رویکرد به صلاح ما نیست که طرف ما در برجام آمریکا باشد.

 

یک‌سری ملاحظات سیاسی این اجازه را به ما نمی‌دهد که مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شویم

 

وی ادامه داد: یک‌سری ملاحظات سیاسی این اجازه را به ما نمی‌دهد که مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شویم؛ آمریکا در این قضیه برنامه‌های مختلفی دارد و طرف‌های مذاکره نیز مطلع هستند. اگر آمریکا خواستار حل برجام است باید در چارچوب آن مذاکره کند.

 

زیر سایه برجام، لابی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی است تا به برجامی ضعیف برسیم

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاری مجلس تصریح کرد: موضوع برجام باید دو طرفه باشد. اما موضوع مهم و تاثیرگذار این است که زیر سایه برجام دو لابی‌ صورت می‌گیرد؛ یک لابی‌ صهیونیست‌هاست که با حساسیت تمام برجام را رصد و بالانس می‌کنند و می‌خواهند به نفع طرف‌های برجامی از جمهوری اسلامی امتیاز بگیرند. دومین لابی، لابی عربی یا همان «ایران هراسی» است که طی چهل سال فعالت کرده است که سیاست برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان، بحرین و امارات متحده متاثر از آن است. آنها کمک می‌کنند که برجام دیر به سرانجام برسد، ولی در عین حال برای آن‌ها مهم این است که یک برجام ضعیف به نفع دیگر طرف‌های برجامی تمام شود.

 

وقتی در فضای سیاسی تنش شکل می‌گیرد قطع به یقین در مرز اثرگذار است

 

شهریار حیدری در رابطه با تنش‌های شکل گرفته بین ایران و آذربایجان نیز افزود: زمانی که سرزمین‌های آذربایجان آزاد شد، تعبیر نظام جمهوری اسلامی این بود که «اشغال شده است». در واقع تا آنجا ایران بحثی بر سر حرکت جمهوری آذربایجان نداشت، اما زمانی که جمهوری آذربایجان؛ اسراییل، ترکیه و آمریکا را وارد قضیه کرداین رفتار از سوی آن‌ها مورد نقد ایران قرار گرفت. با این وجود الهام علی‌اف با حمایت‌های ۳ کشور یک سری تحرکات و صحبت‌هایی را انجام داد که این موضع از سوی رییس جمهور یک کشور برای ایران غیرقابل تأمل است، اما وقتی در فضای سیاسی تنش شکل می‌گیرد قطع به یقین در مرز اثرگذار است. در سال‌های دور ۱۳۰ کیلومتر در اختیار ارمنستان بود که یکباره به مرز مشترک ما و آذربایجان اضافه شد. سال‌های قبل هم به تعبیر ما با مرزهای آذربایجان همان میزان با احتساب اشغال بود.

 

مقصر تمام این تنش‌ها جمهوری آذربایجان و شخص الهام علی اف متاثر از شورای فرامنطقه‌ای است

 

وی در پایان گفت: ما با ارمنستان 44 کیلومتر مرز داشتیم و همیشه هم بر این موضوع تاکید داریم، اما ۱۳۰ کیلومتر از  مرز آذربایجان در اختیار ارمنستان بود و آذربایجان حضوری در آنجا نداشت که این امر خود به خود حساسیت ایجاد می کند. البته اصلاحیه جدید مرز آن دو کشور در کنار مرزهای ما قرار می گیرد و طبیعی است که آمریکا به بهانه کمک نظامی و اطلاعاتی به آذربایجان میزان حساسیت را بالا ببرد. از همین رو، الهام علی اف چون خود را مدیون این کشورها می‌داند حرف‌های دیکته شده آن‌ها را بیان می کند، اما بهتر است به عنوان یک کشور همسایه که نقاط مشترک مذهبی، زبانی و فرهنگی با ایران دارد به تقویت روابط بپردازد. مقصر تمام این تنش‌ها جمهوری آذربایجان است که متأثر از شوراهای فرامنطقه‌ای است. البته در خصوص بعضی تحرکات که علیه ما در آذربایجان شکل گرفت، سفیر ما وظیفه داشت فضا را در آنجا تلطیف و تعدیل کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.