گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک نماینده مجلس: جای تعجب است رییس‌جمهور اختیار را از دولت و وزارت ارتباطات به سمت غیر دولتی‌ها سوق می‌دهد/ با مصوبه شورای عالی فضای مجازی دیگر به طرح صیانت نیازی نیست/ سعی می کنند اختیارات مجلس را بگیرند

نوری قزلجه از اعضای کمیسیون ویژه طرح صیانت در رابطه با مصوبه تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی به جماران گفت: در این طرح به مواد بعدی طرح صیانت از جمله محدودیت، مسدودسازی، تعریف جرایم، وضعیت پیام رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی اشاره نشده است، اما یک سری اختیارات کلی به این کمیسیون داده شده که این کمیسیون یک تغییرات جزیی نسبت به طرح صیانت در آنها ایجاد کرده است و به صورت کلی اختیاراتی را به آن‌ها داده که اگر توان استفاده از ظرفیت وجود داشته باشد، می‌توان هم اهداف طرح صیانت و هم نکات مثبت چون افزایش سرعت اینترنت، پهنای باند و تسهیل دسترسی مردم به اینترنت را دنبال کرد.

پایگاه خبری جماران: چند روز قبل شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. این مصوبه واکنش‌ها و اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.

عمده کاربران فضای مجازی و کارشناسان، تأسیس کمیسیون یاد شده را اجرای «بخش مهمی از طرح صیانت مجلس» خواندند؛ طرحی که به خاطر اعتراضات شدید مردم و نهادهای مدنی تا امروز متوقف مانده است. اما سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: «این مصوبه ربطی به طرح صیانت ندارد».

اکنون این سوال پیش می‌آید که این طرح چطور و چگونه بدون تایید مجلس اجرا می‌شود؟!

در این خصوص غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و از اعضای کمیسیون ویژه طرح صیانت به خبرنگار جماران گفت: 
در مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی، عنوان نشده است که ما طرح صیانت را تصویب کردیم یا نکردیم، ولی در آن دو یا سه بند اولیه از طرح صیانت معروف آمده است و این مربوط به «کمیسیون عالی تنظیم‌گری در حوزه فضای مجازی کشور» است که در شاکله اصلی آن، همان قسمتی که در طرح صیانت چیده شده بود را مصوب کرده اند.

وی افزود: در این طرح به مواد بعدی طرح صیانت از جمله محدودیت، مسدودسازی، تعریف جرایم، وضعیت پیام رسان‌ها و پلتفرم‌های خارجی اشاره نشده است، اما یک سری اختیارات کلی به این کمیسیون داده شده که این کمیسیون یک تغییرات جزیی نسبت به طرح صیانت در آنها ایجاد کرده است و به صورت کلی اختیاراتی را به آن‌ها داده که اگر توان استفاده از ظرفیت وجود داشته باشد، می‌توان هم اهداف طرح صیانت و هم  نکات مثبت چون افزایش سرعت اینترنت، پهنای باند و تسهیل دسترسی مردم به اینترنت را دنبال کرد. 

نوری قزلجه تصریح کرد: اما واقعیت این است که تمام این‌ها بستگی به این دارد که کمیسیون عالی چه رویکردی نسبت به مسائل دیگر داشته باشد. اگر آنها به دنبال همان اهداف طرح صیانت باشند، با این مصوبه هم می‌توانند دنبال و اجرا کنند و دیگر نیازی به طرح صیانت نخواهد بود. ما امیداریم با این ظرفیت قانونی و تشکیل کمیسیون و اختیارات شورای عالی فضای مجازی همه‌ی این‌ها در خدمت توسعه و پیشرفت کشور در خدمت حقوق اساسی و شهروندی مردم بوده و در جهت افزایش دسترسی و کاهش هزینه مردم برای اینترنت و در جهت توسعه و رونق کسب و کار در فضای مجازی و در جهت نظم دادن به آن و امنیت بیشتر برای کاربران باشد.

 

عملا سعی بر این دارند اختیارات مجلس را بگیرند

 

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی مجلس شورای اسلامی باید قانون وضع کند، ولی ما امروز در کشور شوراهای بسیاری داریم که مقررات وضع می‌کنند و بعضا این مقررات خیلی محکم‌تر از مجلس در جامعه اجرا می‌شود.

نوری قزلجه یادآور شد: با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی یک اساسنامه دارد که بر مبنای آن می‌تواند به این موضوعات ورود پیدا کند و از لحاظ شکلی ورود شورای عالی فضای مجازی به این موضوع دارای اشکال و ایراد نیست و خصوصا با توجه به احاله‌‌ی صیانت به شورای عالی فضای مجازی توسط رئیس مجلس -که به نوعی چراغ سبز را نشان داد که در این حوزه مقررات را وضع کنند- بهتر بود همان مقررات در مجلس وضع می شد، چون مجلس مرجع قانون گذاری در کشور است و وکلا و نمایندگان مردم در آن حضور دارند و با اینگونه تصمیمات در شوراهای مختلف در کشور عملا سعی می کنند اختیارات مجلس را بگیرند و مجلس را از رأس امور پایین بیاورند.

 

رییس جمهور که خود رییس شورا است، آنجا اختیار را از دولت و وزارت ارتباطات و مجموعه وزرا به سمت غیر دولتی‌ها سوق می‌دهد

 

نوری در خصوص ایرادات به مصوبه شورای عالی فضای مجازی گفت: محتوای مصوب یک سری ایرادات و اشکالات از منظر قانون اساسی دارد و با قوانین ذیل اصل ۴۴ در جهت صدور مجوزهای کسب و کار در جهت تنظیمی که برای شورای رقابت است، سازگار نیست که این اشکال باید حل شود. اما دولت در حال واگذاری اختیارات خود به نهادها و ارکان‌های غیر دولتی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عالی از نظارت پذیری مجلس خارج می شود، ادامه داد: وقتی تعداد دولتی‌ها و آراء آنها خیلی موثر و قاطع نباشد، دیگر نظارت پذیری مجلس بر اعضای هیأت دولت و کل دولت موضوعیت خود را از دست می دهد و خیلی کمرنگ می شود. البته این مصوبه ایرادات محتوایی دیگری هم دارد. مثلا، از نظر شکلی شورای عالی فضای مجازی می‌توانست و اجازه دارد که در این حوزه ورود کند، ولی باز هم احتیارات خود را به این کمیسیون داده است.

نوری قزلجه در پایان تأکید کرد: از نظر محتوا و ماهیت نیز این کمیسیون دارای اشکالات اساسی است و خیلی جای تعجب است رییس جمهور که خود رییس این شورا است، اختیار را از دولت و وزارت ارتباطات و مجموعه وزرا به سمت غیر دولتی‌ها سوق می‌دهد و خودش اثر خود را کمرنگ می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.