گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: جمهوری اسلامی در شکل گیری جریانات سیاسی و قدرت در عراق دخالت نمی‌کند

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به جماران گفت: عراقی ها در زمان نبرد با داعش به کمک‌های جمهوری اسلامی نیاز داشتند و ما هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کردیم، اما جمهوری اسلامی در شکل گیری جریانات سیاسی و قدرت در عراق دخالت نمی‌کند، بلکه تأکید به اعتماد و توجه به قانون دارد.

پایگاه خبری جماران: دو روز قبل خبر کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق همچون بمب خبری صدا کرد؛ اقدامی که برای اولین بار نبود اما ناآرامی های وسیعی را در عراق و  خوصا بغداد به وجود آورد. پس از اولتیماتوم صدر به هوادارانش برای عقب نشینی از منطقه سبز بغداد، امروز وضعیت عراق تا حدودی آرام شده است و در پی آن  زائرین ایرانی می‌توانند بدون نگرانی برای حضور در مراسم اربعین راهی مرزها شوند.

اما در خصوص این تحولات،  شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار جماران گفت: بعد از انتخابات مجلس عراق انتظار می‌رفت مقتدی صدر با رأی بالایی که آورد مجلس شکل بگیرد، اما به دلیل اختلاف نظر احزاب و گروه‌ها در انتخابات، برخی از جریانات همدیگر را به تخلف و تقلب متهم کردند و دولت مجبور شد بار دیگر آرا را بازشماری کند و در پی آن، تغییراتی نیز صورت گرفت، اما تقلب و تخلف مبنایی برای اختلاف نظر احزاب و گروه‌ها شد.

وی یادآور شد: پارلمان عراق  یک عنصر موثر قدرت در عراق است و چون تشکیل نشد، بخش‌های مختلف قدرت هم معطل ماند و از این جهت اختلاف نظرها زیاد شد که خیلی از جریان‌های سیاسی مقتدی صدر را مقصر می‌دانستند. از سوی دیگر مقتدی صدر از این فاصله استفاده می کرد تا جریانات و احزاب را برای اکثریت مجلس عراق همراه کند و چون این اتفاق‌ها نیافتاد تنش‌ها ادامه پیدا می کرد تا اینکه فضای جدید سیاسی، مذهبی عراق باعث شد  مقتدی صدر از صحنه قدرت خارج و استعفا دهد و با استعفای وی درگیری‌هایی در نقاط مختلف به خصوص در بغداد ایجاد شد.

 

مسائل عراق به سرعت حل می‌شود ولی اصل موضوع ماندگار است

 

وی ادامه داد: اما من معتقدم این تمام ماجرا نیست، بلکه کل موضوع تشکیل مجلس برای تعیین ارکان قدرت است. تا زمانی که همه‌ی جریانات، احزاب و گروه‌ها که در مجلس فعالیت کرده و رأی آوردند با هم توافق نکنند نباید این ثبات پایدار باشد. به هر حال هر آنچه امروز وظیفه جریانات سیاسی، اعضا و گروه‌های مقتدی صدر است دعوت به آرامش، تشکیل مجلس، ارکان قدرت مثل نهاد ریاست جمهوری، دولت و کابینه است. در آن صورت ما شاهد امنیت پایدار ثبات در عراق خواهیم بود و چون این ایام منتهی به مراسم اربعین حسینی است بسیاری از افرادی که برای مراسم حسینی در عراق هستند باید به هشدارهای ستاد اربعین توجه کنند، در حالی که مسائل عراق باعث نگرانی زائرین ما نیست؛ البته در وضعیت فعلی بخش‌های امنیتی در بغداد متمرکز می‌شوند و از آن جهت امکان دارد خلاءی پیش بیاید، اما لازم است زائرین نکات را رعایت کنند و اگر تا امروز مشکلی در رفت و آمد وجود دارد به سرعت حل می‌شود ولی اصل موضوع ماندگار است.

 

الکاظمی نقش کلیدی در وضع موجود دارد اما در بی ثباتی هیچ نقشی ندارد

 

حیدری افزود: الکاظمی در حال حاضر نخست وزیر، مسئول امنیت، فرمانده نیروهای مسلح عراق است و نقش کلیدی در وضع موجود دارد، اما در بی ثباتی هیچ نقشی ندارد. وی منتظر کل کابینه مجلس، انتخاب رییس جمهور و معرفی نخست وزیر جدید است. امروز مدتی هم از نخست وزیری او گذشته است و با این وجود تا زمانی که قدرت شکل می‌گیرد وی مسئول مستقیم امنیت و ثبات در کشور عراق است.

 

خیلی از تیپ‌ها و لشکرهای عراق حشدالشعبی هستند

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خیلی از تیپ‌ها و لشکرهای عراق مربوط به حشدالشعبی هستند؛ حشدالشعبی صرفا یک جریان و متشکل از احزاب و گروه‌های سیاسی نیست، بلکه در کنار ارتش و پلیس برای ایجاد امنیت نقش اساسی و کلیدی دارد. اگر امروز حشدالشعبی نبود وضعیت امنیت عراق به گونه‌ای دیگر بود. عراقی ها در زمان نبرد با داعش به کمک‌های جمهوری اسلامی نیاز داشتند و ما هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کردیم، اما جمهوری اسلامی در شکل گیری جریانات سیاسی و قدرت در عراق دخالت نمی‌کند، بلکه تأکید به اعتماد و توجه به قانون دارد.

 

جریان مقتدی صدر متاثر از آیت الله حائری نیست

 

وی در پایان گفت: آیت‌الله حائری یک مرجع است و عنوان کردن استعفای مقتدی صدر به دلیل کنار کشیدن مرجعیت بهانه است. البته اما کل جریان مقتدی صدر متاثر از آیت الله حائری نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.