سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.

شهاب مرادی با تأکید بر اینکه مراقب زبانمان باشیم، گفت: سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی در مراسم شام غریبان حرم امام خمینی(س) با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) گفت: بسیاری از خانواده ها به خاطر «حرف بیهوده» دچار سردی و طلاق می شوند؛ زن و مرد و پیر و جوان و باسواد و بی سواد هم ندارد، متأسفانه همه آدم ها این مشکل را دارد. چیزهایی که به ما ربط ندارد را نباید بگوییم. احتمال اینکه انسان در آن گناهکار شود خیلی است.

وی افزود: خیلی از دعواها با حرفی شروع می شود که کسی زده که اصلا ربطی به او ندارد؛ از این کلمات خودداری کنید. امشب با امام حسین(ع) این عهد را ببندیم که مراقب زبانمان باشیم. بسیاری از افراد و حتی مسئولین حرف حقی را می زنند که برای جامعه و نظام هزینه درست می کند. وقتی سخنی می گویید ببینید کجا دارید می گویید. این عاقلانه نیست که من حرف حق را می زنم، هرچه شد. چه بسیار افرادی که حرف حق هم می زنند ولی چون به جایش حرف نمی زنند نکوهش می شوند.

مرادی با اشاره به مقایسه هایی که بین «کلام» و «سکوت» انجام شده، تأکید کرد: خیلی ها به سکوت توصیه می کنند. بستگی دارد کجا باشیم و از کجا به مسأله نگاه کنیم. وقتی نگاه شما در کربلا است، سکوت را خیلی منفی و بد می دانید؛ چون خیلی ها در دفاع از امام حسین(ع) ساکت بودند. سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.

وی یادآور شد: امام خمینی(س) ما را به دور شدن از منیّت و خودخواهی توصیه می کنند. آدمی که گرفتار خودش باشد هرچیزی را بهانه می کند که بگوید من از تو بهتر هستم. مداحی شعر می خواند، برای این واجب ترین موضوعات اشکال گرفتن از او است؛ یک بار هم اشکال نگیری اتفاقی نمی افتد. چرا ما انقدر در خودمان تنیده ایم؟ از همه چیز رها باش. من واقعا گاهی تمرین می کنم، چون در محیط درس یک جایی باید نظرت را بگویی.

سخنران شام غریبان حرم امام خمینی(س) اظهار داشت: تا می توانید از دعوا پرهیز کنید و از آدم ضعیف هم بیشتر آدم قوی بترسید و خردمندانه کار کنید. کربلا صحنه جنگ دو سپاه است؛ ظلمت در برابر نور و جهل در برابر عقل. این جنگ دائمی درون ما هم هست. شما جنود عقل و جهل را بشناسید و به سپاهیان عقل کمک کنید. خیلی ها با ما بگو مگو می کنند، نباید درگیرشان شویم. ما یاد گرفته ایم که پشت سر همه حرف بزنیم و بد بگوییم؛ چاره ای جز تمرین گام به گام ندارد. من در خانه از آدم هایی که می بینم خوبی می گویم.

وی افزود: اگر کسی از زبان ما در امان نباشد مؤمن نیستیم. کسی را نترسانیم و با کلمه ای آزار ندهیم. روایات خیلی زیاد است در خصوص کسی که بنده ای را با یک کلمه آزاد بدهد مأیوس از رحمت خدا محشور می شود. بعضی از افراد هرچه بگویید جواب را با «نه» شروع می کنند و بعضی افراد هم جواد و کریم هستند هرچه بگویید «احسنت» می گویند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.