حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه گفت: از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و به طور جداگانه با هر دو طرف مشورت داریم. شب گذشته با تدبیر جناب رئیسی تلاش شد تا نتبجه گیری صورت بگیرد. همچنین مایلم تاکید کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آمارگان به بازگشت به منازل‌شان و شهرهای‌شان مورد تاکید نشست سه جانبه آستانه و گفت‌و‌گوهای من و آقای فیصل مقداد قرار داشت و ذکر پیش شرط برای این موضوع غیر قابل قبول است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه گفت: حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است. آمریکا این حضور خود را بهانه مبارزه با داعش قرار داده و این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق سوریه است و منبع نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در ان بخش هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوربت از خاک سوریه خارج شوند. مردم و ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان از صلاحیت لازم برخوردار هستند.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه گفت: ضمن عرض خوش‌آمد به همتای خودم آقای فیصل مقداد لازم است اعلام کنم که ما امروز و بلافاصله بعد از نشست سران آستانه گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر محترم امور خارجه جمهوری عربی سوریه داشتیم. در ابتدا مایلم ادای احترام کنم به همه شهدای سوری و ایرانی به ویژه شهیدان ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند. 

وی ادامه داد: هفتمین اجلاس سران آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که امروز سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال بروز درگیری در مناطق مرزی این کشور این نشست تلاش کرد کمک کند تا مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد ح لو فصل و توافق قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم این توصیه‌ها که از زبان کشورهای شرکت کننده مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و سوریه و ترکیه از این مرحله به خوبی عمبور کنند و بیانیه پایانی این نشست هم حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس بحران در منطقه، اوکراین است و امنیت انرژی و غذایی مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار داشت.

وی افزود: همچنین مایلم تاکید کنم در مساله سوریه حضور مسلحین و گروه‌های تروریستی مایه نگرانی ما و متحدین‌مان در منطقه است و ما از فرصت نشست سه‌جانبه اسفاده کردیم تا در موضوع خروج و پاک سازی گروه‌های تروریستی از سوریه و بازگشت امنیت به مرزهای این کشور با حفظ تمامیت ارضی بتوانیم گامی به جلو برداریم.  در همین جا مایلم بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کنم. یکبار دیگر مایلم در ادامه گفت‌وگوهای شب گذشته به ویژه گفت‌وگو در بخش بسته تاکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و به طور جداگانه با هر دو طرف مشورت داریم. شب گذشته با تدبیر جناب رئیسی تلاش شد تا نتبجه گیری صورت بگیرد. همچنین مایلم تاکید کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آمارگان به بازگشت به منازل‌شان و شهرهای‌شان مورد تاکید نشست سه جانبه آستانه و گفت‌و‌گوهای من و آقای فیصل مقداد قرار داشت و ذکر پیش شرط برای این موضوع غیر قابل قبول است. 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است. آمریکا این حضور خود را بهانه مبارزه با داعش قرار داده و این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق سوریه است و منبع نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در ان بخش هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوربت از خاک سوریه خارج شوند. مردم و ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. 

 

فیصل مقداد: حضور آمریکا در خاک سوریه دوره استعمار را به ذهن متبادر می‌کند/ ایران بخشی از هر روندی است که در سوریه ایجاد می‌شود

وزیر امور خارجه سوریه گفت: حضور آمریکا در حقیقت در پایگاه نظامی بین سوریه و اردن حضوری غیرقانونی است و دوره استعمار را به ذهن متبادر می کند. به آمریکا می‌گویم که ثروت سوریه را چپاول می‌کنند باید از کشورمان خارج شوند در غیر اینصورت هرچند تهدید نمی‌کنم اما ملت‌ها شیوه‌های خودشان را برای رهایی از اشغالگران دارند.

فیصل مقداد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان گفت: بشار اسد من را مکلف کرده بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کنم. بعید نبود من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. بسیار رضایتمندیم از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است و این تمام قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وی ادامه داد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد. تجاربی را در این زمینه داشتیم که در طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط شد که مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.

وزیر امور خارجه سوریه گفت:  به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را از قبیل نفت و آب چپاول کند و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حل‌های مسالمت آمیز همکاری کنیم. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌‌کنند. جهان امروز در هم تنیده است.

فیصل مقداد در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و جنایات حقوق بشری ایالات متحده و غارت نفت مردم سوریه، پایان این اشغالگری چه زمانی خواهد بود، گفت: ارزش‌هایی که در این سوال بیان شد نشان دهنده عمق روابط ایران و سوریه است. همچنین آنچه مقام معظم رهبری بیان کردند نشان دهنده اراده ملت ایران و بیانگر اراده جامعه بین الملل است چرا که حقوق بین الملل مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در حقیقت در پایگاه نظامی بین سوریه و اردن حضوری غیرقانونی است و دوره استعمار را به ذهن متبادر می کند. به آمریکا می‌گویم که ثروت سوریه را چپاول می‌کنند باید از کشورمان خارج شوند در غیر اینصورت هرچند تهدید نمی‌کنم اما ملت‌ها شیوه‌های خودشان را برای رهایی از اشغالگران دارند. هر اشغالگری چه آمریکا و چه همسایه شمالی باید به این نتیجه برسند که حضور اشغالگرانه آن‌ها در سوریه و فلسطین همیشگی نخواهد بود. همین الان که با شما صحبت می‌کنم اشغالگری را پایان یافته می‌دانم.   

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به این سوال که ایران چه جایگاهی در روند بازسازی سوریه دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از مقاومت در سوریه دور نبوده و این کشور همواره دوشادوش ملت سوریه بوده است و شهدای ایران در سوریه و به خصوص شهید سلیمانی هنوز در ذهن ما هستند. ایران هرگز بخشی از بازسازی نبوده بلکه بخشی از هر روندی است که در سوریه ایجاد می‌شود. ایران همواره در کنار ما بوده چه زمانی که اسرائیل در حال ویران کردن کشور ما بود و چه در زمانی که داعش کشور ما را ویران می‌کرد. 

مقداد همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سیطره این کشور بر خاک خود و همچنین روند بازگشت آوارگان گفت: دولت سوریه در تمامی سرزمین‌های خود به جز شمال غرب و  شمال شرق  سیطره دارد و به آنچه در نشست تهران انجام شد نگاهمان مثبت است. طرف دیگر می‌خواست سیاست‌های خود را تحمیل کند. این تنها نشست میانجیگری نبوده است. در مورد موضوع آوارگان سوریه استقبال می‌کند از سوری‌ها. تصور می‌کردند این جنگ مدت زمان کوتاهی ادامه می‌یابد و آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند الان شهروندان را برای بازگشت به وطنشان دعوت می‌‌کنیم آنها حق دارند همه وسایل مورد نیاز زندگی را برایشان فراهم کنیم. کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی را برگزار و شروطی را برای بازگشت آوارگان می‌گذارند. اگر کمک‌هایی به آنها ارائه شود آنها ممکن است برگردند چون در وطن انسان شاهد زندگی کریمانه است. کشورهای غربی مانع کمک به آنها می‌شوند. از کمیساریای عالی آوارگان خواستیم در اختیار آنها پول قرار بدهند که به کشورشان برگردند ولی چنین نکردند. از این شهروندان می‌خواهیم به کشورشان برگردند و از جامعه جهانی می‌خواهیم خواسته‌های انسانی آنها را در نظر بگیرند نه اینکه آنها را وجه المعامله خواسته‌های سیاسی آنها کنند. 

وی ادامه داد: در وضعیت منطقه شمال شرقی همانطور که گفتیم پیگیر رنج‌های شهروندان هستیم و اینها در نتیجه اشغالگری آمریکا و گروه‌هایی است که ثروت‌های آنها را چپاول می‌کنند. به دست نشانده‌ها و ابزارهای دست آمریکا اعلام می‌کنیم ما یک ملت هستیم ملت سوریه ملت واحدی است. سوریه در طول تاریخ وطن هر کسی بوده که خواستار آزادی و زندگی است. آمریکا نباید از اشغالگری سوء استفاده کند و هدفش برای تجزیه سوریه محقق نخواهد شد و هر ذره‌ای در شمال غرب و شمال شرق به سوریه باز می‌گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.