سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه امروز جریانات تروریستی امنیت منطقه را به خطر انداخته‌اند، افزود: همه برای مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌اند و لذا ضرورت دارد امروز نگرانی‌هایی که در سوریه به خصوص در مناطقی چون ادلب نسبت به حضور تروریست‌ها وجود دارد، با عزم جدی همه کشورها برطرف شود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور اظهار داشت: در نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه تاکید شد که «حضور آمریکایی‌ها به هر بهانه‌ای در سوریه وجاهتی ندارد و باید از این منطقه خارج شوند»، «باید هر اقدامی که منجر به نقض حاکمیت سوریه است، پرهیز شود» و «حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نقض حاکمیت این کشور و خلاف قوانین بین‌المللی است».

سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی «هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه»، با تشکر از روسای جمهور روسیه و ترکیه برای حضور در هفتمین نشست مذاکرات آستانه به منظور پیگیری حاکمیت صلح در سوریه، اظهار داشت: در این نشست بر حاکمیت دولت مستقر سوریه بر تمامیت ارضی این کشور تاکید شد.

رئیس جمهور افزود: حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات به هر بهانه‌ای که باشد، هیچ وجاهتی ندارد و باید آنها از این منطقه خارج شوند و همه نقاط سوریه تحت حاکمیت دولت قانونی مستقر قرار گیرد.

 رئیسی اظهار داشت: در این نشست، بر مبارزه قاطع بر تروریسم و همکاری همه کشورها در این عرصه تاکید کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز جریانات تروریستی امنیت منطقه را به خطر انداخته‌اند، افزود: همه برای مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌اند و لذا ضرورت دارد امروز نگرانی‌هایی که در سوریه به خصوص در مناطقی چون ادلب نسبت به حضور تروریست‌ها وجود دارد، با عزم جدی همه کشورها برطرف شود.

رئیسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت و مبارزه با تروریسم یاد کرد و گفت: مبارزه جانانه جمهوری اسلامی با جریانات تروریستی تجربه موفقی بوده است و حتما مبارزه جدی و بی‌امان با تروریسم موفق خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این نشست بر تداوم کمک‌های انساندوستانه به مردم مظلوم سوریه تاکید شد، تصریح کرد: همه اعضا، هم نظر بودند که باید برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سوریه تلاش شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این نشست بر لزوم پرهیز از هر اقدامی که منجر به نقض حاکمیت سوریه شود، تاکید شد. اعضا توافق داشتند که هر اقدامی باید در جهت تقویت حاکمیت دولت قانونی این کشور باشد.

رئیس جمهور گفت: روسای جمهور حاضر در اجلاس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم سوریه، بر توقف این حملات تاکید و عنوان کردند که حمله به مردم و نیروهای مسلح در سوریه نقض حاکمیت این کشور و خلاف قوانین بین‌المللی است.

رئیسی با بیان اینکه همکاری ایران، روسیه و ترکیه با دولت مستقر در سوریه برای استقرار صلح و ا جرای توافقات برای تامین امنیت سوریه همواره ضرورت دارد، تصریح کرد: معتقدیم چارچوب روند آستانه موفق بوده و این مذاکرات نتایج خوبی داشته و برای امنیت و پیشرفت کار باید این روش ادامه یابد.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری این سه کشور و دیگر کشورهای منطقه می‌تواند به تسریع در تثبیت حاکمیت سوریه کمک کند تا مردم این کشور از آرامش برخوردار شده و به زندگی عادی بازگردند.

رئیسی همچنین گفت که در این نشست بر فراهم کردن زمینه بازگشت هر چه سریع‌تر پناه‌جویان سوری به کشورشان تاکید شد و افزود: مردمی که به کشورهای دیگر پناه برده‌اند باید هر چه سریع‌تر به سرزمین خود بازگردند. امیدواریم همکاری سه کشور در مذاکرات آستانه، این روند را سرعت بخشد تا مردم سوریه هر چه زودتر به آرامش دست یابند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این نشست مطبوعاتی دیدار سران کشورهای ضامن روند آستانه را برای کمک به حل و فصل مسأله سوریه بسیار مفید دانست و گفت: این نشست بسیار پرمحتوا و سازنده بود و با همراهی آقایان رئیسی و اردوغان به صورت مفصل مسایل مختلف و کلیدی همکاری‌های فیمابین را برای موضوع سوریه بررسی کردیم.

پوتین با بیان اینکه در بیانیه پایانی این نشست بر تحکیم همکاری سه‌جانبه به منظور عادی‌سازی پایدار در سوریه تاکید شد، اظهار داشت: سه کشور موافق هستند که حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق سازوکار سیاسی امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و با ضروری دانستن رعایت کامل اصول اساسی احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت سوریه خاطرنشان کرد: آینده سوریه باید توسط سوری‌ها بدون دیکته کردن از سوی بیگانگان ترسیم شود.

پوتین اعلام کرد: امروز با دوستان ایرانی و همکاران ترکیه‌ای توافق کردیم که رایزنی کارشناسی بین‌المللی تحت چارچوب آستانه را با حضور دولت سوریه، اپوزیسیون، کشورهای ناظر این روند همچون اردن، عراق و لبنان و به همراه نمایندگان سازمان ملل متحد ادامه دهیم.

رئیس جمهور روسیه در مورد دیگر توافقات نشست کشورهای ضامن روند آستانه در تهران، اظهار داشت: توافق کردیم دوازدهمین اجلاس تا آخر امسال در سطح کارشناسی برگزار شود.

پوتین با تشریح روند ایجاد و فعالیت کمیته قانون اساسی در سوریه به نقش روسیه در تشکیل این کمیته اشاره کرد و گفت: با شرکای ایرانی و ترکیه‌ای خود و با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در هماهنگی هستیم و آمادگی داریم به کارکرد ثابت و پایدار این کمیته که نقش اصلی در حل و فصل مسأله سوریه دارد، کمک کنیم.

پوتین با اشاره به مذاکرات امروز خود با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: تهدیدهای تروریستی و سطح توسل به زور طی سال‌های اخیر در سوریه کمتر شده و داعش و گروه‌های دیگر تروریستی که در سوریه مستقر بودند، از بین رفته‌اند و دولت قانونی این کشور توانسته کنترل خودش را در بسیاری از بخش‌های سوریه احیاء کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در نشست کشورهای ضامن روند آستانه اعلام کردند که همکاری خودشان را در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تا ریشه‌کن کردن کامل این تهدیدات در سوریه ادامه خواهند داد.

پوتین با اشاره به بررسی حضور کشورهای نقض کننده حاکمیت سوریه در شمال شرق این کشور، در نشست کشورهای ضامن روند آستانه، تصریح کرد: در خصوص شرق فرات، موضع روسیه قرار گرفتن این منطقه تحت کنترل دولت سوریه است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به لزوم رعایت کامل حقوق بین‌الملل و همچنین منشور سازمان ملل متحد در سوریه، بر ضرورت کمک به همه مردم این کشور برای بازگشت به زندگی عادی تاکید کرد و گفت: از جامعه بین‌الملل و آژانس‌های مختلف بشردوستانه سازمان ملل متحد درخواست می‌کنم که کمک خودشان را به سوریه برای تحقق برنامه‌های مختلف زیربنایی و اصلی و اقتصادی یعنی تأمین برق، آب، ایجاد مدرسه و بیمارستان و اجرای برنامه‌های مین‌زدایی افزایش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید مهاجرین سوری و آوارگان داخلی این کشور به صورت داوطلبانه به خانه های خود برگردند.

پوتین با اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب، گفت: در این دیدار مسایل مختلف استراتژیک و همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه را بررسی کردیم. هر دو طرف اعلام کردند که برای توسعه همه جانبه و روابط حسن همجواری متعهد هستند.

وی با تاکید بر تحکیم همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی و صنعت، اظهار داشت: استفاده از پول ملی دو کشور را برای مبادلات مالی فعال کنیم.

پوتین با ضروری دانستن احیا و حفظ برجام و با یادآوری نقش روسیه در این مذاکرات خاطرنشان کرد: بسیار مهم است شرایطی برای احیاء و تحقق پایدار برجام براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد کنیم. بسیار لازم است که برجام احیاء شود و تمام طرفین ضمانت دهند که حق برابر در تمامی بخش ها بدون هیچ تبعیضی داشته باشند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به مرور فعالیت های کشورهای ضامن روند آستانه در نشست امروز سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، اظهار داشت: چارچوب روند آستانه مؤثرترین اقدامی است که می‌تواند راه‌حلی برای حل مشکل سوریه ارائه دهد.

وی افزود: مبارزه با ترور یکی از موضوعات مهم نشست تهران بود. ما بین همه سازمان‌های تروریستی هیچ تفاوتی نمی‌بینیم و قبول نمی‌کنیم که از یکی به عنوان ابزار استفاده شود و با یکی دیگر مبارزه شود. مبارزه ما با ترور تحت هر نام و عنوانی ادامه خواهد یافت.

اردوغان با تاکید بر حل بحران سوریه تنها از طریق مذاکرات سیاسی اظهار داشت: باید روند مذاکرات سیاسی برای یک راه‌حل پایدار تسریع پیدا کند و فعالیت کمیته قانون اساسی باید هر چه زودتر به نتیجه برسد. متأسفانه در این زمینه از یک موضع ناسازگار پیروی می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر عملی شدن قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل گفت: به تلاش‌های خودمان در زمینه تشویق طرفین در جهت رسیدن به صلح و ثبات ادامه خواهیم داد. هدف اصلی‌ ما پایان دادن به تراژی انسانی موجود در سوریه است.

وی با اشاره به بررسی وضعیت ساکنان ادلب گفت: در اجلاس تاکید کردیم که آتش‌بس باید در این منطقه حفظ و توافق‌های قبلی در این منطقه به طور کامل اجرا شود.

اردوغان با اشاره به تاکید اجلاس بر ضرورت بازگشت مهاجران سوری به خاک خودشان، افزود: هدف ما این است که مهاجران سوریه‌ای با آرامش خاطر به شکل امن و به شکلی که شایسته کرامت انسانی باشد بتوانند به خاک خودشان برگردند. در مناطقی که از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی شده، نزدیک به ۵۰۰ هزار شهروند سوری به خاک خودشان برگشته‌اند و این روند ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴ میلیون غیرنظامی سوریه‌ای بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک‌های بین‌المللی هستند، اظهار داشت: ترکیه در زمینه تسهیل و تسریع ارسال کمک‌های بین‌المللی همه اقدامات لازم را انجام داده و تلاش‌های دوستان ما در این زمینه از اهمیت حیاتی برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.