علی اکبر صالحی رییس سابق سازمان انرژی اتمی و وزیر پیشین خارجه در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: درست است که به نیمه خالی لیوان هم دوست داریم نگاه کنیم اما تا رسیدن به قله های اهداف انقلاب ممکن زمان نیاز باشد. یکی از ویژگی های بارز و مبارک انقلاب اصلاح پذیری آن است.

به گزارش جماران؛ اولین همایش دیپلماسی اقتصادی در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.

رامین مهمان پرست دبیر این همایش با بیان اینکه تعریف‌ مشخصی از دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد، گفت: این همایش در نظر دارد یک چالش فکری بین مسئولین اصلی دیپلماسی اقتصادی ایجاد کنیم تا برای تشکیل ساختار آن به یک جمع بندی برسد.

علی اکبر صالحی دیگر سخنران این همایش گفت: کشور ما در ۴ دهه اخیر، علیرغم فراز و فرودها، به لطف الهی، همت مردم بزرگ و مساعی دولت ها، کارهای زیادی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: درست است که به نیمه خالی لیوان هم دوست داریم نگاه کنیم اما تا رسیدن به قله های اهداف انقلاب ممکن زمان نیاز باشد.

صالحی گفت: یکی از ویژگی های بارز و مبارک انقلاب اصلاح پذیری آن است.

وی تاکید کرد: در بحث زیرساخت ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: تعداد کل دانشجویان ما ۱۷۵ هزار نفر بوده است که علی رغم دو برابر شدن جمعیت، جمعیت دانشجویی به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است. در دانشگاه ها ما از لحاظ کیفی امار قابل قبولی داریم.

وی افزود: در اول انقلاب چند شهر گاز داشت؟ الان حدود ۹۵ درصد خانواده های ایرانی به گاز شهری وصل هستند. 

صالحی گفت: اینها در شرایطی محقق شده که ما شاهد جنگ تحمیلی، تحریم های فلج کننده و ... بوده ایم.

وی بیان کرد: مجموع پیک برق ایران قبل از انقلاب ۴ هزار مگاوات بود، امروز پیک ما به ۶۸ هزار مگاوات رسیده است. تولید ۶۸ هزار مگاوات برق شوخی نیست.

صالحی یادآور شد: قطعا ما نباید راضی باشیم و باید مطالبه کنیم. ما یک جاهایی اشتباه کردیم مثل ماجرای حفر چاه ها که الان میبینیم چه بلاهایی سر ما آمده است.

 

معاون وزیرخارجه: در سه کشور پالایشگاه هایی برای عملیاتی شدن نفت ایران فعال شده/ تجارت ما با کشورهای اروپایی رشد کرده که مصلحت نیست نام ببریم

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی گفت: در ماه های اخیر در سه کشور پالایشگاه هایی برای عملیاتی شدن نفت ایران فعال شده است.

صفری افزود: تجارت ما با کشورهای اروپایی رشد کرده است که به مصلحت نیست نام آنها را ببریم اما برای مثال می توان گفت اخیرا از یک کشور اروپایی روغن آفتاب گردان وارد کرده ایم و در ازای آن محصولات پتروشیمی و نفتی داده ایم.

وی گفت: در مواردی برای تامین برخی کالاها مانند گوشت و کود، از کشورهای مبدا مشکلاتی ایجاد میشد که با راهبرد تامین از چند منبع مختلف گشایش هایی صورت گرفته است.

 

 معاون پیشین وزارت خارجه: نباید به برجام دل ببندیم/ ما و امریکا دو برداشت متفاوت از برجام داریم!

غلامرضا انصاری معاون پیشین وزارت خارجه در اولین همایش دیپلماسی اقتصادی گفت: نباید به انعقاد یا عدم انعقاد مجدد برجام دل ببندیم چون من احساس میکنم ما و امریکا دو برداشت متفاوت از برجام داریم. ممکن است حتی اگر به توافقی برسیم، بعد ها شاهد همان اتفاقاتی باشیم که در سال ۲۰۱۵ به بعد رخ داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.