سید عباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: مقام معظم رهبری مشی مرحوم دعایی را تأیید کرده است. کسانی می گفتند دعایی در فضای مناسبات رهبری قرار دارد ولی اکنون می فهمیم که در فضای مناسبات استراتژیک قرار دارد و حرکت دعایی و دعایی ها می تواند در این مناسبات استراتژیک معنا پیدا کند. ان شاء الله با کمک همه عزیزانی که در فضای فرهنگ، رسانه، هنر، ادبیات و همه حوزه هایی که به نحوی با این مقولات ارتباط دارند بتوانیم راه این سید جلیل القدر، محبوب الخصایل و کم نظیر را ادامه بدهیم.

مراسم نکوداشت خدمات حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی و معارفه سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز(23 خرداد ماه) با حضور جمعی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و همچنین خانواده مرحوم دعایی، در سالن آمفی تئاتر مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، احمد مسجدجامعی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه ویژگی های مجموعه ای که با آقای دعایی کار کردند را حس کرده است، گفت: در این مدت طولانی آقای دعایی و مجموعه اطلاعات پیکره واحدی شده بودند که ادب، اخلاق و تواضع را در رسانه ها بسط داد؛ یعنی فراتر از یک رسانه. اینها نسبتشان با قدرت را هم تعریف می کردند. یعنی آقای دعایی نسبتش با قدرت را تعریف می کرد و در جایگاهی قرار می گرفت که به لحاظ عملی و نظری قدرت را نقد کند. این کار چهارچوب داشت و فریادهای بلند نمی کشید ولی این روال و رفتار را داشت که منشأ اثر بود.

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نسبتی که با قدرت داشت را در خدمت مردم به کار می گرفت و این نکته بسیار مهمی بود. ایشان از سال های بسیار دور همراه امام بود و به آقای هاشمی و رهبری بسیار نزدیک بود. اما شما هیچ موردی نمی بینید که آقای دعایی از رابطه ای که با مقامات سیاسی و اجرایی کشور داشته برای خودش استفاده کند. این یک تربیت اخلاقی و مدیون نجف، امیرالمؤمنین(ع) و سنت حوزه های قدیم است.

وی یادآور شد: تجربه زندگی در کنار مردم محروم، نه ادای زندگی در کنار مردم محروم را در آوردن، چیزی است که در زندگی او بوده و از همه ارتباطی که با قدرت داشت برای حل مشکلات استفاده می کرد.  قطعا در تاریخ مطبوعات 40 ساله بعد از انقلاب این نشریه اخلاقی که به کسی توهین نکرد، و اگر مسأله ای را حق تشخیص می داد می گفت، اگر ناسزایی به کسی می گفتند جبران می کرد و اگر در معرض تهمت بوده تهمت زدایی می کرد، به عنوان یک نشریه اخلاقی نماد جمهوری اسلامی و بزرگان این نظام خواهند ماند.

مسجدجامعی تأکید کرد: وقتی غرض می آید هنر پوشیده نشود و آقای دعایی این را داشت. یعنی نمی گذاشت غرض مبنای رفتارش قرار بگیرد. در عین حال که حد و حدود و حریم قدرت و مناسباتش را تعریف می کرد، هیچ گاه این را منشأ استفاده شخصی قرار نمی داد و منشأ تصمیم گیری هایی قرار نمی داد که حقی از کسی ضایع شود.

وی افزود: همه ما در کلیات سخنرانی می کنیم ولی رفتار مهم است. آقای دعایی در رفتارش متفاوت عمل می کرد. این مهم است که آدم ها ماشین نیستند و عاطفه و سلیقه دارند؛ سلیقه ها متفاوت است و به این سلیقه های متفاوت احترام بگذاریم. هرکس درباره ایران سخن می گفت، ایشان می نوشت. همه نویسندگان به اندیشه آقای دعایی که اندیشه انقلاب و اسلام بود احترام می گذاشتند. آقای دعایی به ذات بشریت و انسانیت احترام می گذاشت و همه با صفای باطن ایشان همراه می شدند.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی

 

جلال رفیع روزنامه نگار، طنزپرداز و نویسنده نیز در این مراسم گفت: در شبکه مجازی دیدم کسی ضمن تصدیق خوبی های دعایی نوشته بود صرف این خصلت های حسنه راه به جایی نمی برد و ما را به توسعه نمی رساند. از قضا آقای دعایی از معدود مدیرانی بود که بینش توسعه خواه و توسعه یاب داشت. بعد از جنگ جایگاه مؤسسه را تغییر داد و شبکه مستقل روزنامه، مجله و کتاب را توسعه داد.

وی یادآور شد: سال 1371 کلنگ ساختمان را زد و سال 1377 کارکنان مؤسسه را به این ساختمان انتقال داد. دستگاه های قدیمی را برای موزه نگه داشت و دستگاه های مدرن را وارد کرد و مدیران روزنامه را سال 69 به کشورهای مختلف فرستاد که آخرین تحولات فناوری های جهان مدرن را ببینند و برای او سوغات بیاورند. آقای دعایی با دل خونین لب خندان می آورد.

رفیع ادامه داد: از جلوه های توسعه کیفی ارتباط با نخبگان علمی است. یکی از کارهای کیفی آقای دعایی دعوت از نخبگان بود. تأسیس مجله سیاسی یا حکمت و معرفت یا مجله ادبستان، اطلاعات جبهه، انتشار بیش از هزار کتاب تألیفی و ترجمه، از دیگر کارهایی بود که دعایی توانست نخبگان را به سوی خود جذب کند.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا مهدوی راد پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه با اشاره به آیه دهم سوره حدید گفت: دعایی مصداق بسیار روشن این آیه و از معدود کسانی بود که هم قبل و هم بعد از فتح مجاهد و انقلابی بود. معلوم است که بعد از فتح کسانی هستند که پای سفره بنشینند اما مهم این است که بمانند. دعایی آنچنان که بود، ماند.

وی با اشاره به نگاه انسانی مرحوم دعایی، افزود: آقای صالحی فرهنگ شناس، فرهنگ بان و فرهنگ گستر است و گستره آگاهی حیرت آوری از علوم اسلامی دارد. من ایشان را یک بار با عمامه دیدم و آن هم در جبهه بود. بسیار متواضع، فروتن و برای گسترش آگاهی ها دغدغه مند هستند. مقاله های متعددی از ایشان درباره مسائل مختلف تولید شده است.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

 

محمدمهدی فرقانی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در این مراسم در سخنانی گفت: توسعه آمرانه راه به جایی نمی برد و توسعه باید در قاعده جامعه و از پایین به بالا باشد و به همین دلیل نیاز به شهروندان آگاه، پرسشگر و پیگیر دارد؛ دعایی چنین بود. اگر قرار است توسعه از قاعده شکل بگیرد به انسان های همچون دعایی نیاز داریم که توسعه یافته و توسعه گرا بود و با رفتارش سعی می کرد راه توسعه دیگران را هم باز کند.

وی تأکید کرد: جامعه برای اینکه توسعه پیدا کند نیاز به همگرایی دارد؛ با زبان تند نمی شود همگرایی کرد. متأسفانه بخش عمده رسانه های ما به تأسی از سیاست زبان سخت دارند در حالی که نرم زبانی لازم است. آقای دعایی یک الگو برای نرم زبان، نرم رفتار و نرم گفتار بود و این چیزی است که امروز به آن نیاز داریم.

فرقانی اظهار  داشت: شهادت می دهم آقای صالحی اشبه الناس به دعایی است و روزنامه ‌نگاری صلح را در مؤسسه اطلاعات دنبال می کنند.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

 

به گزارش خبرنگار جماران، سید حسین دعایی، فرزند مرحوم دعایی نیز در این مراسم گفت: زوایایی از وجود مبارک مرحوم پدرم آنقدر برای ما عادی شده بود که از اهمیت آن غافل بودیم. نکاتی که رهبری در پیامشان فرمودند و انصافا باعث آرامش خاطر خانواده و دوستان شد، نکات بسیار مهمی بود. پاکدستی، سلامت نفس، اعتقاد راسخ به انقلاب و امام و به نظر من آنچه باعث شد اینگونه از او یاد کنند الگو گرفتن از امام بود و باقی ماندن بر عهدی که با امام و انقلاب بستند.

وی با تأکید بر اینکه حکم رهبری به آقای صالحی را پیام دومی در مورد پدر خودم تلقی می کنم، تصریح کرد: به گمانم چه نکته ای بالاتر از اینکه رهبر آدم در حکم نفر بعدی از برادر نیکو خصال و مدیریت شایسته او می گویند؛ فکر می کنم باعث آرامش روح ایشان خواهد بود.

فرزند مرحوم دعایی افزود: پدرم برای آقای صالحی عنوان «عبد صالح» را به کار بردند و هرچه بیشتر ما با ایشان آشنا می شویم می فهمیم که چه قدر دقیق آقای صالحی را می شناختند و خوشحال هستیم که رهبری شخصیتی را به این سمت منصوب کردند که به شایستگی ان شاء الله ادامه دهنده مشی آقای روحانی خواهد بود.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی عضو دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم مرحوم دعایی را مردی از تبار جوانمردان و سلاله پاکان دانست و گفت: مرحوم دعایی را در سلسله جوانمردان می بینیم، که هم در قرآن از آنها نام برده شده و هم پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به این صفت نامیدند. مروّت و جوانمردی خصلت انسان هایی است که در این سلسله قرار دارند.

نماینده مقام معظم رهبری در سازمان هلال احمر تأکید کرد: حقا که وفادار بود و تمام قامت در خدمت امام ایستاده بود و یک لحظه تردید نکرد. یک جوانمرد خلق را عیال خدا و انسان به ما هو انسان را می بیند و به او مهر می ورزد. یکی دیگر از رفتار جوانمردان حسن خلق است و همه از حسن خلق مرحوم دعایی می گویند. همه اینها همراه با ایمان و خلوص بود و نکته دیگر اینکه از باور عمیق به امام و رهبری نشأت می گرفت.

وی با بیان اینکه دعایی تا روز آخر طلبه بود، تصریح کرد: شش دوره نماینده مجلس و 42 سال میرمسئول روزنامه اطلاعات بود ولی هیچوقت حقوق نگرفت و اگر به سازمان امور اداری و استخدامی مراجعه کنید هیچ سابقه ای از سیدمحمود دعایی نمی بینید. کسانی که هرگز مبارزه نکرده بودند و اصلا نمی دانستند طاغوت چیست آمدند و ادعا کردند اما ایشان گفت من طلبه هستم.

معزی افزود: تلاش 42 ساله او نه تنها در تاریخ مطبوعات بلکه در تاریخ این کشور می ماند و فراموش نخواهد شد. مؤسسه اطلاعات امروز یک سرمایه ارجمند برای کشور است که به همت دعایی احیا شد و ارتقا یافت و تریبونی شد برای کسانی که مایل هستند حرفشان را در این روزنامه بزنند و عرصه بروز و ظهور نخبگان را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه دعایی الگوی اخلاق و مروّت بود و به صداها پاسخ می داد و به احتیاجات می رسید، گفت: پس از دعایی گروهی از دوستان وی نگران جانشین وی بودند که آیا این مشی ادامه پیدا می کند، و رهبر انقلاب فردی را مأمور کردند که نه تنها نگرانی  علاقه مندان به اطلاعات را برطرف ساخت، بلکه به این تدبیر نیک و حکیمانه احسنت گفتند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی سید عباس صالحی، اظهار داشت: فاضل فرزانه جناب آقای دکتر عباس صالحی که جانشین مرحوم دعایی شده است با همان سبک و سیره در اخلاقمداری، تواضع و فروتنی و با داشتن شخصیتی معتدل این مؤسسه را اداره خواهد کرد.

وی افزود: صالحی برادر شهید است ولی بزرگواری وی به گونه ‌ای است که تا کنون به آن اشاره نکرده است. صالحی در حوزه نواندیشی دینی از جمله فضلایی اس که در سال 81 نامه ای به رهبر انقلاب نوشتند که مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفت و از اندیشه ایشان تجلیل کردند. در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارهایی انجام دادند که فراموش نخواهد شد.

معزی در ادامه حکم مقام معظم رهبری برای سید عباس صالحی را قرائت کرد و با قرائت آن فراز پیام رهبری که « چند وجهی بودن نگاهها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه ‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی میکرده، و اکنون نیز آن‌چنان است»، گفت: این نشان می دهد که  تک صدایی نمی شود.

 

مراسم بزرگداشت سید محمود دعایی (ره) و معارفه سید عباس صالحی -2

 

به گزارش خبرنگار جماران، سید عباس صالحی نیز در این مراسم از اعتماد رهبر انقلاب تشکر کرد و گفت: بخشی از عطر فرد را در محیط اطراف او باید دید. همسر مرحوم دعایی و دختران و پسران وی جزو خانواده ای هستند که عطر وجود دعایی را دارند. من روز جمعه برای اجازه، خدمت این عزیزان رسیدم. چون معتقدم اینجا خانه دعایی است.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات افزود: آقای دعایی را از قبل شناخت داشتم اما در هشت سالی که معاون فرهنگی و بعد وزیر ارشاد بودم بشتر شناختم. ایشان در این هشت سال با سماجت پیگیر گره گشایی از کار مردم بود. او به جای گره زدن گره ها را می گشود. برای من سخن گفتن سخت است چون در مؤسسه ای می آیم که با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی کار آسانی نیست. اما امیدوارم با مدد همکاران بتوانیم راه دعایی را ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: در فضایی که جهان به دوره جدیدی نزدیک می شود، بنگاه بزرگ اطلاعات و رسانه های ایران در کجا قرار می گیرد؟ در فرصتی مناسب این امر را بررسی خواهیم کرد. اما خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در حکم خود افق گشایی و ممشای مرحوم دعایی را تنفیذ کردند. برخی تصور می کردند چون آقای دعایی منصوب امام است در این مسئولیت باقی مانده و  برخی تصور می کردند رابطه عاطفی برقرار است. اما این حکم نشان داد که این ممشایی است که رهبر انقلاب به آن اعتقاد دارند.

صالحی با اشاره به اینکه ایران ویژگی هایی دارد که نمی توان آن را تک حزبی و تک صدایی مدیریت کرد، افزود: ایران رنگین کمانی است که با یک صدا نمی توان از آن سخن گفت. تنوع قومیت ها به ضرورت چندصدایی، اما همگرا، نیاز دارد. حزب رستاخیز و یک سلیقه رسانه ای نمی تواند ایران را اداره کند. هر مقداری که رسانه رسمی را تک صدا کنیم، رسانه های غیر رسمی را رسمی تر می کنیم. در حالی که رسانه ‌های غیر رسمی مرکز نفاق هستند و سونامی درست می کنند.

وی با تأکید بر  اینکه جامعه ایران قطبی نیست و طیفی است، گفت: امکان ندارد بتوانید با یک طیف حکومت و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. حکم رهبر انقلاب می تواند سرفصل یک نگاه عمیق به حکمرانی و رسانه داری باشد که در چهارچوب نظام، انقلاب، منافع ملی، ادب، منطق و اخلاق می توان حرف های متفاوت زد و با یک سلیقه و در پوشش یک سلیقه حرکت نکرد.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات افزود: مقام معظم رهبری این مشی مرحوم دعایی را تأیید کرده است. کسانی می گفتند دعایی در فضای مناسبات رهبری قرار دارد ولی اکنون می فهمیم که در فضای مناسبات استراتژیک قرار دارد و حرکت دعایی و دعایی ها می تواند در این مناسبات استراتژیک معنا پیدا کند. ان شاء الله با کمک همه عزیزانی که در فضای فرهنگ، رسانه، هنر، ادبیات و همه حوزه هایی که به نحوی با این مقولات ارتباط دارند بتوانیم راه این سید جلیل القدر، محبوب الخصایل و کم نظیر را ادامه بدهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.