یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

دعایی آنچنانکه بود!

دعایی یک سیاستمدار بود که در عالم سیاست‌ورزی به قول خودش می‌توانست از کوته‌قامتان وادی سیاسی، «سروقامت» بسازد. از زشت‌چهره‌های عالم سیاست، «مه‌پیکران» بسازد و تا مرز تشکیل انجمن خالی‌بندان پیش رود.

پایگاه خبری جماران: سیره و صورت سیاسی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی در انقلاب اسلامی یک پدیده است که شباهت چندانی با دیگر سیاستمداران کشور ندارد. او یک سیاستمدار، روزنامه دار و روزنامه نویس و یک روحانی باسابقه روشن و یک مبارز جدی علیه مظالم شاه بود. او پیرو صدیق امام و رهبری بود و در این وادی اهل تقیه نبود.

دوستان و و علاقه‌مندان او طی چند روزی که او به دیار باقی شتافته صفاتی را از او فهرست کرده‌اند که در زیر می‌توان آن را دسته‌بندی کرد.

1- دعایی اهل اخوت بود و رفاقتش را با رقابت قاطی نمی کرد.

2- دعایی اهل جذب حداکثری بود و دفع حداقلی در مرام او کمتر دیده می شد.

3- دعایی را با «فعل» او می توان شناخت نه با «قول» او .

4- دعایی فروتن ، خاضع ، اخلاق مدار ، صبور و ساده زیست بود.

5- دعایی از مهرورزی و خیرخواهی، مرامی ساخته بود دنبال مرزبندی با اغیار نبود.

6- دعایی کسانی را که زخمی حرکت دور تند انقلاب بودند ، تیمارداری می‌کرد و از مذمت برخی خوبان ابایی نداشت.

7- دعایی «متین» ، «روادار» بود و «سعه صدر» داشت و همواره سعی می کرد در میدان «اعتدال» خود را نگه دارد.

8- دعایی شجاع بود و یک زیست سیاسی توام با وحدت و همگرایی را رسالت خود می‌دانست.

9- دعایی اهل شوخی و خنده و مطایبه بود اما از متلک‌گویی و کنایه پرهیز داشت.

10- دعایی پاک بود و پاک زیست به دور از حرص و آز و حب جاه

این‌همه صفات پسندیده از کسی که 50 سال پیش در یکی از پایگاه‌های الفتح در شمال طرابلس لبنان آموزش چریکی می‌دید برای مبارزه با شاه قدری عجیب به نظر می رسد . یک چریک نمی‌تواند این‌همه صفات خوب را در یک جا جمع نگه دارد.

دعایی یک سیاستمدار بود که در عالم سیاست‌ورزی به قول خودش می‌توانست از کوته‌قامتان وادی سیاسی، «سروقامت» بسازد. از زشت‌چهره‌های عالم سیاست، «مه‌پیکران» بسازد و تا مرز تشکیل انجمن خالی‌بندان پیش رود.

می‌گویند کسانی که از او تعریف می‌کردند و در ستایش رفتار او حرفی می زدند او در عوض یک کارتی به آنها می‌داد که روی آن نوشته شده بود «به انجمن خالی بندان خوش آمدید»!! او همیشه لبخند به چهره داشت و شاد بود. ارسطو معتقد بود کسی که حس رضایت‌مندی از عملکرد خود دارد همواره شاد است او این‌چنین بود. این‌که این سیره دعایی در عالم سیاست می‌تواند تداوم داشته باشد قدری محال به نظر می رسد. چراکه او در نظام و سازمان انقلابی حرکت مردم در جایگاهی قرار داشت که شبانه روز مشغول «آچارکشی» بود.هرکسی نمی‌تواند این جایگاه را داشته باشد مگر اینکه آن 10 صفتی که در آغاز فهرست کردم داشته باشد. 

***

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیت درگذشت آقای دعایی او را یار دیرین امام (ره) و مبارز قدیمی خواندند و 10 صفت نیک و پسندیده از او یاد کردند. 

صفا و سلامت نفس ، فروتنی و ساده‌زیستی ، پاک‌دستی و قناعت ، ارادت عمیق به امام (ره) و انقلاب و بالاخره پایداری و وفا و دوستی و رفاقت

همچنین در حکم سیدعباس صالحی برای تصدی نمایندگی ولایت فقیه در روزنامه اطلاعات سه ویژگی و مأموریت این روزنامه را یادآور شدند.

1- روزنامه اطلاعات نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب است.

2- روزنامه اطلاعات سخنگوی قشرهایی از مردم بوده که بیشتر مایل بودند دیدگاه آنان در این روزنامه منعکس شود.

3- روزنامه اطلاعات چندوجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد به انقلاب و نظام مشترک بودند را منعکس می‌کرد.

رهبری در این حکم شهادت دادند که آقای دعایی از سوی ایشان مأموریت داشتند به طور شایسته این جهت‌گیری را حفظ کنند . ضمن اینکه اعلام فرمودند آقای صالحی سابقه درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی دارند و برای اجرای این مأموریت در روزنامه اطلاعات انتخاب شدند.

رساندن روزنامه اطلاعات به قله‌ای که پرچم فتح آن در دست آقای دعایی بود مأموریتی «سخت» و در عین حال «نرم» است . برای توفیق جناب سیدعباس صالحی در انجام این مأموریت باید دعا کرد ان‌شاءالله به زودی جای خالی دعایی در سپهر سیاست و رسانه کشور پر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.