گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

علی مطهری: توجه به سلایق فکری مختلف در حکم رهبری به آقای صالحی برجسته بود/ رهبری می خواهد تندروی ها را کنترل کند

علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حکم مقام معظم رهبری برای مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات، به جماران گفت: حکمی که رهبری برای آقای صالحی زدند و صحبتی که در پایان سخنرانی 14 خرداد داشتند، اقدامات عملی است و به نظرم می تواند مؤثر باشد. امیدواریم که اینها ادامه داشته باشد و به موضوع انتخابات های آینده هم سرایت پیدا کند و کم کم ما به انتخابات آزاد و واقعی برسیم.

پایگاه خبری جماران: نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رهبری می خواهد تندروی ها را کنترل کند، گفت: ما ضمن اینکه باید توجه به افکار و سلایق مختلف افراد و گروه های معتقد به انقلاب و نظام اسلامی داشته باشیم، باید فضای اظهار نظر برای مخالفان و منتقدان نظام را هم باز کنیم و باب گفت و گو و مناظره را باز کنیم تا آنها هم بتوانند حرف هایشان را بزنند و دیگر متوسل به رسانه های خارجی نشوند؛ در مقابل معتقدان به نظام هم جواب بدهند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با علی مطهری را در ادامه می خوانید:

حکمی که مقام معظم رهبری به مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات، جناب آقای دکتر صالحی، دادند را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه در حکم مقام رهبری برای مدیرمسئولی آقای صالحی در مؤسسه و روزنامه اطلاعات وجود داشت و برجسته بود، توجه به سلایق فکری مختلف کسانی است که به انقلاب و نظام معتقد هستند. البته قطعا نظر ایشان این نیست که به نظرات مخالفان نظام نباید توجه کرد؛ چرا که آزادی منتقدان و مخالفان در بیان عقاید خودشان، از اصول اولیه انقلاب اسلامی بوده که مورد تأکید امام خمینی(س) و شهید آیت الله مطهری قرار داشته و اساسا سیره امام علی(ع) در حکمرانی بهترین شاهد برای این موضوع است.

ولی توجه رهبر انقلاب در این حکم به سلایق مختلف در میان معتقدان به نظام در شرایط کنونی که احساس می شود سیاست بسیاری از افراد یا اساسا سیاست نظام یکدست کردن حکومت و میدان دادن صرفا به نیروهای موسوم به انقلابی و حذف سایر نیروها است، یک امر مغتنمی است و نشان می دهد که رهبر انقلاب در مسائل اجتماعی و سیاسی به افکار و اندیشه های متفاوت توجه دارند.

البته این پدیده مبارکی است. چون بعد از دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری احساس می شد که به طور کلی سیاست نظام حذف کسانی است که به طور مستقل اظهار نظر می کنند و بنا بر این است که فقط افرادی که صرفا مطیع هستند و اساسا اهل اظهار نظر نیستند در دایره حکومت باقی بمانند. ولی متن این حکم و نوع انتخاب نشان داد که توجه به افکار مختلف دارند.

به نظر من یکی دیگر از نشانه های این تغییر رویه در نظام همین مطلبی است که در سالگرد رحلت امام خمینی(س) رهبر انقلاب در پایان سخنرانی به صراحت اعلام کردند که من این اخلال ها در سخنرانی حاج حسن آقا را قبول ندارم. این هم نشانه ای است که آشکار می کند ایشان توجه به حفظ همه نیروهای انقلاب دارند. البته بهتر بود که در گذشته هم به همین روش عمل می شد. یعنی در همان زمانی که این اخلال ها صورت می گرفت، کار این اخلالگران تقبیح می شد؛ نه اینکه شش ماه یا یک سال بعد تقبیح شود. اگر از ابتدا در همان زمان این گونه اخلال ها کار این افراد تقبیح می شد و اینها تنبیه می شدند، ما به اینجا نمی رسیدیم.

 

قضیه شیراز شما هم یکی از آنها است؟

بله؛ از همان موقع که در شیراز با آجر و سنگ و گاز فلفل به بنده حمله کردند، اگر به جای اینکه فرمانده آنها به یک مقام بالایی منصوب شود آن افراد تنبیه می شدند، یا زمانی که به رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در قم با مهر و کفش حمله کردند همان موقع اقدام و این کار تقبیح می شد، ما الآن شاهد این چیزها نبودیم. این بار ایشان دقیقا در همان موقع بلافاصله اعلام موضع کردند و این می تواند خیلی مؤثر باشد.

به هر حال هم حکم آقای صالحی و هم اقدام ایشان در پایان سخنرانی سالگرد امام، به نظر من نشانه های خوبی است که می خواهد تندروی ها را کنترل کند. البته خوب است این کار ادامه داشته باشد و به موضوع انتخابات هم سرایت کند و مقام رهبری به همین ترتیب مانع تندروی هایی شوند که در شورای نگهبان انجام می شود و اجازه ندهند که رویه انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری گذشته تکرار شود.

 

به نظر شما در ابعاد عملی هم این مسیر لازم است که تداوم یابد؟

 این که روشن است. اگر کسانی مجرم هستند، طبیعتا باید با آنها برخورد هم بشود. ولی همین گونه کارها مثل حکمی که برای آقای صالحی زده شد و صحبتی که در پایان سخنرانی 14 خرداد داشتند، اقدامات عملی است و به نظرم می تواند مؤثر باشد. امیدواریم که اینها ادامه داشته باشد و همین طور که اشاره کردم به موضوع انتخابات های آینده هم سرایت پیدا کند و کم کم ما به انتخابات آزاد و واقعی برسیم.

 

چون شما هم آقای دعایی و جامعیت ایشان را خوب می شناختید و هم آقای صالحی را می شناسید. چه توصیه هایی به مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات دارید؟

مرحوم آقای دعایی انصافا از نظر شخصیت، اخلاق و خصایل روحی یک آدم خاص و برجسته ای بود. ایشان مراقب بود که مردم در انقلاب اسلامی حفظ شوند و به همه اقشار مردم توجه شود؛ و از هر گونه تندروی سیاسی در روزنامه اطلاعات جلوگیری می کرد. حکم رهبر انقلاب هم نشان می دهد ایشان خواهان این هستند که همان رویه ادامه داشته باشد و این روزنامه سخنگوی اقشار مختلفی از جامعه باشد؛ و نه سخنگوی یک قشر تندرو. طبعا روحیات جناب آقای صالحی هم اقتضای همین رویه را دارد و من فکر می کنم ایشان همین رویه را ادامه خواهند داد.

البته همین طور که اشاره کردم، ما ضمن اینکه باید توجه به افکار و سلایق مختلف افراد و گروه های معتقد به انقلاب و نظام اسلامی داشته باشیم، باید فضای اظهار نظر برای مخالفان و منتقدان نظام را هم باز کنیم و باب گفت و گو و مناظره را باز کنیم تا آنها هم بتوانند حرف هایشان را بزنند و دیگر متوسل به رسانه های خارجی نشوند؛ در مقابل معتقدان به نظام هم جواب بدهند. مقصود من این است که تأکید مقام معظم رهبری به اینکه سلایق مختلف معتقدان به نظام مطرح باشد، منافی با این نیست که حتی نظرات منتقدان و مخالفان نظام هم در این روزنامه مطرح و پاسخ داده شود.

به هر حال باید جای حجت الاسلام و المسلمین دعایی پر شود که انصافا انسان وارسته ای بود و مقداری که من با ایشان ارتباط داشتم، واقعا شیفته شخصیت ایشان بودم و ایشان علاقه بسیار شدید و زیادی به آیت الله مطهری داشت؛ و خاطرات زیادی داشت از نامه هایی که شهید مطهری برای امام می فرستادند و یا سفری که استاد مطهری در سال 1355 به نجف کردند و استقبالی که امام از ایشان داشتند و اینکه جلسه خصوصی تشکیل دادند که علمای نجف به دیدن شهید مطهری بیایند و خود امام در این جلسه شرکت کرد. چون معمولا خود امام در این گونه جلسات شرکت نمی کردند. مرحوم آقای دعایی می گفت این نشان می داد که امام ارزش و اهمیت فوق العاده ای برای شهید مطهری قائل بودند.

امیدواریم که جناب آقای صالحی همان راه مرحوم آقای دعایی را ادامه بدهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.