گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بهشتی پور، تحلیلگر مسائل هسته‌ای: تهدیدات اسرائیلی‌ها جدی است/ مسئولان نظامی آنها را جدی تلقی کنند/ وزارت خارجه از رژیم صهیونیستی به سازمان ملل شکایت کند/ صهیونیست‌ها مخالف هرنوع توافق بین ایران و غرب هستند

بهشتی پور، تحلیلگر مسائل هسته ای به جماران گفت: در مجموع صهیونیست ها مخالف هرنوع توافق بین ایران و غرب هستند و در واقع آنها از اینکه ایران بتواند با کشورهای 5+1 توافق کند، ناراحت هستند. همانگونه که در دور اول برجام هم، تمام امکانات‌شان را بسیج کردند تا مانع از این موضوع شوند و بعد هم که توافق به دست آمد تمام امکانات‌شان را بسیج کردند تا این به نتیجه نرسد؛ الان هم طبق همان روال قبلی دارند تلاش می کنند تا مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شوند.

پایگاه خبری جماران: یک تحلیلگر مسائل هسته ای درباره تهدیدات اسرائیل در آستانه دور هشتم مذاکرات برجامی گفت: تهدیدات صهیونیست ها، تهدیداتی جدی هستند و یقینا باید از سوی مسئولان نظامی جدی تلقی شود تا تمهیدات لازم را برای مقابله با‌ آن انجام دهند.

حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل هسته ای در پاسخ به این سوال که تهدیدات اسرائیل علیه مراکز هسته‌ای ایران در آستانه دور هشتم مذاکرات برجامی در وین چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟ به خبرنگار جماران گفت: به هر حال این تهدیدات، تهدیداتی جدی هستند و یقینا باید از سوی مسئولان نظامی جدی تلقی شود تا تمهیدات لازم را برای مقابله با‌ آن انجام دهند؛ اما از نگاه مردم، فکر می‌کنم این مجموعه اقدامات، عملیات روانی است یعنی بیشتر می‌خواهند روی فکر مردم کار کنند تا آنها را ناامید کرده و بترسانند.

او افزود: وقتی رژیمی که خودش بیش از ۳۰۰ هزار کلاهک هسته‌ای دارد و عضو آژانس است ولی پیمان NPT که پیمان مادر است را امضاء نکرده و به آن نپیوسته است، ایران را که بیشترین کنترل‌ها و نظارت‌ها را از طرف آژانس پذیرفته و همین الان به رغم اینکه کاهش تعهدات داده ولی بیشترین نظارت و کنترل آژانس بر آن وارد می شود را به این متهم می کند که ایران، بمب هسته‌ای می‌سازد و به بیانی پرچمدار این ماجرا شده که مانع از ساختن بمب هسته‌ای در ایران باشد؛ در حالی که اصل این موضوع یک اتهام بی اساس است.

 

اسرائیل سعی می کند در افکار عمومی تأثیر بگذارد

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین، به نظر من مردم باید موضوع را در چهارچوب یک عملیات روانی بنگرند؛ بدین گونه که اسرائیل سعی می کند در افکار عمومی تأثیر بگذارد و به نوعی یک اهرم فشار از طریق افکار عمومی به دولت ایران برای تجدید نظر در سیاست‌هایش باشد، ولی از آن طرف به عنوان یک تهدید حتما باید جدی گرفته شود و وزارت خارجه باید به سازمان ملل شکایت کند؛ چون این خلاف تمام موازین قواعد بین المللی است که یک حکومتی بتواند یک کشوری را تهدید کند.

بهشتی پور گفت: به هر حال به نظر من هم اقدامات حقوقی لازم دارد و هم اقدامات پیشگیرانه نظامی که آمادگی‌های لازم برای اینکه اگر احیانا خواستند اقدامی کنند را داشته باشند. از طرفی اطلاع رسانی به مردم که بسیار مهم است که این عملیات روانی نتواند موفق باشد چون به هر حال آنها مردم را هدف گرفتند و تلاش می کنند روی فکر مردم تاثیر بگذارند.

 

حسن بهشتی پور

 

 

صهیونیست ها مخالف هرنوع توافق بین ایران و غرب هستند

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با آغاز مذاکرات (دور هشتم مذاکرات برجامی) تهدیدات و یا به نوعی ابراز نگرانی های اسرائیلی ها نیز شروع می‌شود؟ عنوان کرد: در مجموع صهیونیست ها مخالف هرنوع توافق بین ایران و غرب هستند و در واقع آنها از اینکه ایران بتواند با کشورهای 5+1 توافق کند، ناراحت هستند. همانگونه که در دور اول برجام هم، تمام امکانات‌شان را بسیج کردند تا مانع از این موضوع شوند و بعد هم که توافق به دست آمد تمام امکانات‌شان را بسیج کردند تا این به نتیجه نرسد؛ الان هم طبق همان روال قبلی دارند تلاش می کنند تا مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شوند.

 

پیش بینی می‌شود مذاکرات طولانی شود

 

او در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات را چگونه می بینید؟ آیا امیدوارکننده است؟ تصریح کرد: در این دور از مذاکرات به این دلیل که در رویکرد دولت جدید تفاوت‌هایی ایجاد شده است. به نظر می‌رسد طرف مقابل حاضر به تغییر در مواضع نیست. بنابراین، پیش بینی می‌شود مذاکرات طولانی شود و حداقل ما باید چند ماه آینده را منتظر باشیم تا حداقل چند دور مذاکرات انجام شود، اما نباید فراموش کرد به هر حال باعث و بانی این ماجرا دولت آمریکا بود که از برجام خارج شد و این خروج امریکا از برجام باعث ایجاد این اتفاقات شده است و ما نباید این موضوع را فراموش کنیم.

این تحلیلگر مسائل هسته ای در پاسخ به این سوال که آیا در صحبت های آمریکایی‌ها مبنی بر لغو همه تحریم ها و یا ...، تغییری ایجاد شده یا اینکه همان مواضع قبلی است؟ تاکید کرد: در مجموع باید گفت آنها سیاست اعلامی‌شان با سیاست اعلانی‌شان بسیار متفاوت است. آنچه در رسانه‌ها می‌گویند سیاست اعلانی آنها است ولی آنچه که پای میز مذاکرات بیان می‌کنند زیاده خواهی و بسیار متفاوت از آن چیزی است که اعلام می کنند. آنها می خواهند افکار عمومی را با خودشان همراه کنند و سیاست‌هایی که باعث و بانی این همه مشکلات شده است را توجیه کنند چراکه  این آمریکایی‌ها بودند که با خروج از برجام بد عهدی کردند و این همه مشکلات به وجود آوردند.

او در ادامه عنوان کرد: آمریکایی ها بیشتر می خواهند با حرف‌های متناقض توجیه کنند و یکسری وعده و وعیدها در رسانه می دهند و می خواهند سعی کنند آن جنبه‌ای که باید مسئولیت بپذیرند را نپذیرند و توجیه کنند که ما دنبال صلح و توافق هستیم ولی حاضر به دادن هزینه‌ها یا دادن امتیازهای لازم برای رسیدن به یک چنین توافقی نیستند؛ یعنی حاضر نیستند دارایی‌های ایران که حق ایران است و مسدود شده را آزاد کنند و حاضر نیستند برای نشان دادن حسن نیت‌شان اجازه دهند ایران بدون مانع نفت صادر کند و بسیاری از مسائل دیگر که الان امریکایی‌ها هیچ گونه انعطافی از خودشان نشان نمی دهند و فقط در حرف همیشه اعلام آمادگی می کنند که ما حاضر هستیم تحریم‌ها را لغو کنیم اما عملا کاری انجام نداده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.