از همه کسانی که در بخش های مختلف دلداده ترویج نام امام و نگران کمرنگ شدن ارزش های انقلاب هستند و اصلی ترین، ماندگارترین و شاخص ترین ارزش انقلاب را امام و نام امام می دانند و معتقدند این انقلاب بی نام امام نه جایی شناخته می شود و نه مشروعیت و مقبولیت دارد و دغدغه این کار را دارند، در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام دعوت به همکاری می کنیم.

مراسم تجلیل از کارگردان فیلم مستند «بانو قدس ایران» سه شنبه 23 آذر ماه در حسینیه جماران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در این مراسم گفت: ما در دنیایی قرار داریم که مخاطب ما هر ثانیه و هر لحظه در معرض دریافت پیام های متنوع و متعدد هست. شاید عصر حاضر از این جهت یک دوره بی نظیر باشد. یعنی ما این ویژگی در سرعت انتقال پیام و اطلاعات را در هیچ برهه دیگر تاریخی نداشته ایم. البته به محتوا کار ندارم، سرعت ارسال و دریافت پیام دیگر از سال، ماه، هفته، روز و ساعت به لحظه رسیده است. یعنی شما در لحظه با پیام های متعدد از مراکز پیام رسان متعدد مواجه هستید. یک اتفاق بی نظیر و یک فضای متفاوت هست و یک هژمونی در عالم اطلاع رسانی به وجود آورده است که تقریبا نظیر نداشته است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: در این شرایط که به نظر من معجزه ای تحت عنوان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باعث این سرعت بخشیدن شده است، خیلی اهمیت دارد که ما در ارسال پیام چگونه عمل کنیم. اگر تا دیروز می گفتیم برای ارسال پیام باید به قالب های هنری رو بیاوریم و برای ماندگار، دیده و شنیده شدن از زبان هنر استفاده کنیم، من امروز اعتقاد دارم حتی هنر هم برای ماندگار، دیده و شنیده شدن باید بر بستر فضای دیگری بنشیند که این اتفاق در عرصه شبکه های اجتماعی رخ داده است.

 

سانسور در عصر حاضر بی معنا شده است

 

وی تأکید کرد: البته فرقی هم نمی کند این پیام، حق یا باطل باشد؛ صرف اینکه از ویژگی های یک پیام برخوردار باشد امروز در معرض مخاطبان قرار می گیرد و ما دیگر در ارسال و دریافت پیام کار دسته بندی نداریم و عنصری به نام سانسور در عصر حاضر بی معنا شده است. یعنی اگر در گذشته برای مراقبت از ذهن و ضمیر مخاطب، دلسوزانه به سانسور روی می آوردیم، امروز دیگر امکان سانسور وجود ندارد. چون مراکز انتقال پیام از دست متولیان امر فرهنگ خارج شده است.

کمساری اظهار داشت: اینکه بعضا می بینیم سردرگمی هایی وجود دارد به خاطر این نیست که نسبت به نوع و محتوای پیام عجزی وجود دارد بلکه این ویژگی در سرعت دریافت پیام های متعدد باعث شده که مراکز فرهنگی به نوعی از قافله عقب بمانند و ما امروز شاهد یک سردرگمی سیاستگذاری ها در مواجهه با این واقعیت عصر حاضر هستیم. تا دیروز می گفتیم پیام حق جای خودش را باز می کند. البته که این طور هست و این یک واقعیت و سنت الهی است اما امروز باید ابزارهای دیگری هم به کار گرفته شوند تا مراکز و نهادهای فرهنگی بتوانند به رسالت خودشان عمل کنند.

 

متأسفانه امروز مراکز فرهنگی ما به صرف تولید محتوا و ارسال پیام بسنده می کنند و به نوعی رفع تکلیفی عمل می کنیم در حالی که مخاطب ما هم متفاوت است

 

وی افزود: من فکر می کنم امروز اصلی ترین عنصر در ارسال پیام، مواجهه اقناعی با مخاطب است. مواجهه اقناعی یعنی با مخاطبی که ما در ارسال پیام، چینش مطالب و ارائه و دسته بندی داده ها به گونه ای عمل کنیم که مخاطب ما اقناع شود. متأسفانه امروز مراکز فرهنگی ما به صرف تولید محتوا و ارسال پیام بسنده می کنند و به نوعی رفع تکلیفی عمل می کنیم در حالی که مخاطب ما هم متفاوت است. بالأخره مخاطبی که در معرض پیام های مختلف از چپ و راست و بالا و پایین هست، برای اینکه حرف ما را بپذیرد باید اقناع شود و به نظرم این یک نکته بسیار مهم در سیاستگذاری فرهنگی است.

 

باید بدانیم با نسلی مواجه هستیم که تا وقتی اقناع نشود، نمی پذیرد

 

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تأکید کرد: ما که امروز در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام می خواهیم حقایق و واقعیت های مربوط به امام و انقلاب را روایت کنیم، باید بدانیم با نسلی مواجه هستیم که تا وقتی اقناع نشود، نمی پذیرد. اتخاذ رویکرد اقناعی در مواجهه با این مخاطب بسیار مهم است. لذا اگر کسی می خواهند تولید هنری و ادبی داشته باشد یا کار پژوهشی و رسانه ای کند حتما باید به این عنصر توجه کند که با یک مخاطب متفاوت مواجه است که حتما باید اقناع شود و اگر اقناع نشود با ما همراه نمی شود.

 

چه اتفاقی در سیاستگذاری فرهنگی ما افتاده است؟

 

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: چه اتفاقی در سیاستگذاری فرهنگی ما افتاده است؟ چه اتفاقی در اولویت بندی های فرهنگی افتاده است؟ من اعتقاد دارم اینکه حضرت امام می فرمود «فرهنگ مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های ملت است»(صحیفه امام، جلد 3، صفحه 305) و مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی بر اهمیت عنصر فرهنگ دارند، ظاهرا در سیاستگذاری های کشور جای خود را از دست داده و متأسفانه بعضی ها متوجه نیستند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کاری که در گذشته مؤسسه کرده و امروز ما با جدیّت بیشتری دنبال خواهیم کرد، ورود در عرصه فرهنگی، هنری و ترویجی است. بیش از دو دهه پیش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام «عروج فیلم» را راه انداخته و در این سال ها تولیدات فراوانی انجام شده و به هر دلیلی در کشاکش زمان قدری از فعالیت و عملکرد آن کاسته شده است.

وی تصریح کرد: این یک واقعیت است که اگر بخواهیم حقیقت امام و انقلاب اسلامی را معرفی کنیم چاره ای نداریم جز اینکه از طریق زبان هنر حرکت کنیم. تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی که می فرمایند «اگر امروز قرار بود پیامبری بیاید با معجزه دوربین بود»، واقعیتی است که نشان می دهد اگر بخواهیم در انتقال پیام موفق باشیم باید از زبان هنر استفاده کنیم.

کمساری افزود: مستند «بانو قدس ایران» در همین حوزه اتفاق افتاده است. مستندی که در جهت معرفی نقش بانوی انقلاب، همسر مرحومه حضرت امام، ساخته شده است و با زبان هنر و ژانر مستند می خواهد نشان دهد ایشان چه نقشی داشته و مخاطب را با واقعیت زندگی یک بانوی فاضله و ایثارگر آشنا کند. به اذعان منتقدانی که این فیلم را دیده اند، آقای رزاق کریمی به خوبی از عهده این کار برآمده اند و با علاقه مندی و دلسوزی این کار سخت را انجام دادند. امیدوارم با همکاری سازمان سینمایی و صدا و سیما این فیلم بتواند در معرض دید همه مردم قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: آقای رزاق کریمی مستندی را هم ویژه زندگی امین امام، کسی که گنجینه اسرار امام و انقلاب بود، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی در دست مطالعه دارند و کارهای پژوهشی آن به پایان رسیده و ان شاء الله به زودی کارهای مربوط به فیلمنامه و بحث های بعدی را هم آغاز می کنند. آن هم مستندی است که ان شاء الله یکی دو سال آینده تمام خواهد شد و شاهد دومین کار استاد رزاق کریمی خواهیم بود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بخش پایانی سخنان خود گفت: از همه کسانی که در بخش های مختلف دلداده ترویج نام امام و نگران کمرنگ شدن ارزش های انقلاب هستند و اصلی ترین، ماندگارترین و شاخص ترین ارزش انقلاب را امام و نام امام می دانند و معتقدند این انقلاب بی نام امام نه جایی شناخته می شود و نه مشروعیت و مقبولیت دارد و دغدغه این کار را دارند، در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام دعوت به همکاری می کنیم.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.