در جلسه امروز مجلس در 25 آبان 1400، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش. عکس: فارس، محمد صادق نیک گستر

به گزارش جماران؛ مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد مجلس را نگرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

 

۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و  5 رای ممتنع  

 

 سرپرست بعدی وزارت آموزش و پرورش با اذن رهبری انتخاب می شود

طبق قانون درصورت رای نیاوردن وزیر پیشنهادی در انتخاب دوم رئیس جمهور طی ٣ ماه سرپرست بعدی وزارت آموزش و پرورش باید با اذن رهبری انتخاب شود.

***

 

مخالفت حداکثری کمیسیون آموزش با تصدی فیاضی بر وزارتخانه آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون متبوعش را در رابطه با تصدی فیاضی بر پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آراء مخالف اعلام کرد.

رضا حاجی‌پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان ماه) گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد.

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسالمی

با سلام و احترام؛

 مستند به ماده (۲۰۲ ) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه میشود.

 علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت مو ضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیرپیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صوورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحصویلی جناب آقای مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/۶/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنا یت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ ،۲/۲/۱۳۹۳ ،۱۶/۱۲/۱۳۹۴ و ۱۱/۴/۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- بسط عدالت آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزش

۲- تمرکز زدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری

۳ -هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت

۴- تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین

۵- ارتقاء کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

۶- اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی

۷- ارتقاء معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه بندی معلمان

۸- ارتقاء سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان

۹- تسهیل دسترسی و ارتقاء بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی

۱۰- توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی

۱۱- ارتقاء جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می باشد و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس جمهور محترم حضرت آیه‌الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت نمود.

 

سید ابراهیم رئیسی، نمایندگان مخالف و موافق و مسعود فیاضی چه گفتند؟

 

 

امروز بیش از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارم

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ر دفاع از فیاضی عنوان کرد: هشتاد و سه روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسائلی را عرض کردم با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل شود.

وی افزود: امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها امیدوارترم. دلایل این امیدواری آن است که تفضل و کرم الهی و امدادهای حضرت حق و لطف خانواده شهدا و تلاش همه عزیزان برای رهنمودهای رهبری و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات باز شدن گره‌ها محقق شده شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: بیش از همیشه و پیش از همیشه امروز احساس من آن است که جلوه‌هایی از گشایش به حمدالله وجود دارد آن قدمی که با کمک همگان در ارتباط با واکسیناسیون عمومی برداشته شد و شاهدیم با ۱۰۰ میلیون دوز گام مثبتی برای صیانت از جان مردم برداشته شده البته خطر مرتفع نشده اما گام خوبی برداشته شده است و چه در زمینه تامین دارو و چه در زمینه واکسیناسیون با مراجعه‌ام به برخی داروخانه‌ها و دستوراتی برای تامین واکسن شاهدیم که نگرانی تامین دارو و نگرانی دسترسی به واکسن مرتفع شده و شرایط متفاوت شده است.

وی افزود: قبلا هم گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم که هر چه زمان می‌گذرد امیدواری بنده نسبت به آینده بیشتر می‌شود. ۸۳ روز از آغاز به کار دولت می‌گذرد و با تمام مشکلات مالی پرداخت‌های دولت به ویژه پرداخت حقوق کارکنان بدون تاخیر و بدون استقراض از بانک مرکزی انجام شده است.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم که موضوع ایجاد مسکن و اشتغال است اکنون کلید خورده است، قانونی که شما برای تشکیل شورای عالی مسکن تصویب کردید، در همین روزهای ابتدایی تشکیل شده و تقسیم کار شد و کلید زده شد، در بسیاری از شهرستان‌ها تامین زمین و پیگیری در حال انجام است. در موضوع اشتغال، شورای عالی اشتغال تشکیل شده و تقسیم کار صورت گرفته است و برنامه مشخصی برای آن تدوین شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نسبت به فعال کردن تعامل بین‌المللی به ویژه با اولویت دیپلماسی با همسایگان کار دنبال می‌شود به نحوی که وضعیت و شرایط کاملا نشان می‌دهد امروز مسئله تعامل بین‌المللی با شرق و غرب فرق نمی‌کند و تمام کشورهایی که بخواهند با جمهوری اسلامی ایران روابطی بر اساس تعامل طرفین و حفظ احترام به جمهوری اسلامی ایران، عزت، حکمت و مصلحت داشته باشند، از حالت انفعال خارج و به حالت فعال بازگشته است.

رئیس جمهور همچنین به دغدغه های نمایندگان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از مسائلی که دغدغه نمایندگان بود به ویژه در بعضی مناطق مانند خوزستان، موضوع هفت تپه که من در دولت گذشته در جایگاه رئیس قوه قضائیه چندین بار با دولتمردان پیرامون این موضوع صحبت کردم که مسئله حل شود و آنها گفتند با کدام بودجه و امکانات؟ مگر ممکن است؟ اما در این مدت شاهد بودید که این مسئله را خداوند تفضل کرد در مدت کوتاهی حل شد. مسئله عدم پرداخت حقوق کارگران و معوقات آنها، سامانی پیدا کرد و موضوعات از این دست پیش روی دولت بود.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مواردی که امروز در دست اقدام است، گزارشات آن باید خدمت نمایندگان ارائه شود و مردم هم از آن مطلع باشند، منتهی قرارمان آن است با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم نه با فعل مضارع، بگوییم کارهایی که شده است نه کارهایی که می‌شود، چراکه برنامه‌هایی که می‌شود؛ بسیار است و ارتباط با نمایندگان را به این میزان کافی نمی‌دانیم، بهتر می‌دانیم نمایندگان بیشتر در جریان مسائل قرار گیرند، کما اینکه به دوستان و همکاران در دولت نیز گفته‌ام.

رئیسی با اشاره به برگزاری جلسات میان دولت و مجلس، ابراز داشت: البته ما نشست‌های صبح پنجشنبه با نمایندگان را داریم و با نمایندگان استان ها می نشینیم و دغدغه هایی را که مطرح می کنند، بررسی می شود، ضمن اینکه در این جلسات به هیچ عنوان ندیدیم که نمایندگان کلمه‌ای نسبت به خودشان و مسائل شخصی مطرح کنند و آنچه مطرح شده فقط دغدغه های مردم و مشکلات حوزه انتخابیه بوده و در آنجا سازوکارهایی نیز جهت تحقق آنها فراهم می شود.

وی با اشاره به سفرهای استانی، گفت: در جلسات استانی که قریب به یک سوم استان‌های کشور را در این ۸۳ روز به آنها سفر کرده‌ام، قبل از اینکه تریبون در اختیار وزرا قرار گیرد، در اختیار نمایندگان منطقه است تا سخنان مردم را مطرح کنند، اما من این را کافی نمی‌دانم و به نظر می‌رسد که لازم است نشستی با نمایندگان داشته باشیم و خودم نیز در خدمت آنها باشم، بنابراین هفته بعد از هفته آینده که ظاهرا برنامه سرکشی به حوزه انتخابیه دارند، جلسه‌ای در اسرع وقت با حضور برادر مجاهدم آقای قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی و حضور وزرا نشست دولت و مجلس داشته باشیم.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: در این جلسه مسائلی که احیاناً نتوانسته‌اند در نشست‌های استانی مطرح کنند، بررسی می‌شود و ما باید به صورت متناوب این نشست‌ها را داشته باشیم که امروز پیشرفت کشور نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس است و همه مسائل اینگونه پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: مردم عزیزمان؛ بدانید اگر کاری در این کشور پیش می‌رود با کمک همگان است، اگر امروز امیدواری پیدا کرده‌ایم، امیدواری مردم به مجلس و دولت، دولتمردان و همه مسئولان باید روز به روز افزوده شود و در بین مردم عینیت یابد که آنچه خواستند، محقق شده و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخش‌ها به ویژه دولت و مجلس است و این را به عنوان نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال کرد که دغدغه نمایندگان مجلس درخصوص حوزه های انتخابیه و مسائل مردم و اگر احیاناً پیشنهاداتی برای دولت دارند، دنبال شود.

رئیسی اضافه کرد: ان‌شاالله اگر عمری باقی بود در دوره دوم سفرها نیز برای پیشبرد برنامه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی گفت: در خصوص مسأله آموزش و پرورش که امروز بحث معرفی وزیر مطرح است، باید بگویم که ما اول مهر را داشتیم و باید اول مهر را آغاز کار مدارس در ۱۴۰۰-۱۴۰۱ داشته باشیم. تعطیلی مدارس طولانی بود بنابراین باید در جهت بازگشایی مدارس اقدام کنیم. آموزش مجازی و حضوری باید تثبیت می‌شد که این کار انجام شد.

رئیس دولت ادامه داد: از این تریبون قول دادم که در شورای عالی آموزش و پرورش شرکت خواهم کرد که بعد از ۱۰ سال این شورا تشکیل شد و با فرهنگیان گفت‌وگو کردم و مسائل را بررسی کردیم. ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش به ریاست معاون اول تشکیل شد، چون اجرایی شدن سند تحول به همه وزارتخانه‌ها وابسته است لذا نیازمند این بود که دولت سهم بیشتر و همکاری بیشتری با وزارتخانه داشته باشد.

وی افزود: مسأله واکسیناسیون مدارس انجام شد. به حمدالله شاهدیم بعد از ۸۳ روز از کار دولت کسب و کارها رونق یافته و مراکز علمی و فرهنگی بازگشایی شده است.

رئیسی بیان کرد: معرفی وزیر در زمان قانونی خود صورت گرفته است. من فرایند معرفی وزیر را ۸۳ روز پیش بیان کردم؛ درفرایند انتخاب وزیر، محور، شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت و فشار آوردن‌های احیاناً رسانه‌ای هیچ کدام موجب معرفی فردی نشده است. در سه دهه گذشته دولت ما را با دولت‌های پیش بررسی کنید که روابط و رفاقت چقدر در آن نقش داشته است.

وی با بیان اینکه در دولت بارها اعلام شده که محور شایستگی است، گفت: ما محور شایستگی را به عدالت نزدیک می‌دانیم و همچنین بهترین روش می‌دانیم. افرادی که برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شدند، با کارگروه‌ها و اشخاصی که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند. این وزارتخانه با جایگاهی که دارد، ایجاب می‌کند که حساسیت داشته باشد. داشتن روحیه انقلابی و کارآمدی و روحیه تحولی از شروط همکاری ماست. این شرط باید همواره به صورت مستمر در افراد بماند و مقطعی نیست. این ارزیابی‌ها مستمر خواهد بود تا مسائل کشور پیش برود.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: با بررسی‌هایی که انجام شد، دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من نیز چند بار با ایشان صحبت کردم. وزرای اسبق اعلام کردند که آموزش و پرورش را می‌شناسیم و ایشان را هم می‌شناسیم بنابراین ایشان را فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.

رئیسی افزود: ممکن است افرادی با یکدیگر خویشاوند باشند اما با دستاوردهای زندگی خودشان روی کار آمدند. هر کسی در زندگی دستارودهای علمی دارد. در مورد مسئولیت‌هایی که من انتخاب می‌کنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست. آنچه مهم است این است که با شاخص‌های لازم هم‌خوانی دارد. لذا آنچه برای من مهم است، حجت الهی است. برای معرفی وزیر یا هر مسئول حجت و شایستگی برای من مهم است البته در خصوص وزیر، در نهایت تصمیم با مجلس است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای فیاضی سال‌هاست معلم را می‌شناسد، هم معلم آموزشی بوده و هم معلم پرورشی و با یادگیری آموزشی و فیلم‌های آموزسی آشنایی دارد . در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده است ایشان در سال ۹۸ سامانه رشد را طراحی کرده است. در یک مقطعی مسئول فناوری وزرات خانه در یک مقطعی با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد ایشان شناختنش از آموزش و پرورش کم نبوده است.

وی ادامه داد: ما چهره‌های شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پروش مطلع هستند؛ ایشان هم شناخت و برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نشسته‌اند برنامه‌های ایشان را شنیده‌اند و بحث‌های مهمی پیرامون برنامه ایشان شکل گرفته است.

رئیسی ادامه داد: آقای فیاضی تحول‌گرا است، ما عزیرانی داریم که دارای مدارک و مدارج عالی هستند اما آن چیزی که مهم است روحیه تحولی است. امروز والدین گله‌مند هستند و مردم انتظار دارند آموزش و پرورش کارش را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: مردم هرچه امیدواری بیشتری به دولت داشته باشند انتظارات‌شان هم بیشتر است امروز می‌گویند دولت و مجلس باهم هستند بنابراین باید مشکلات را هم حل کنند.

رئیس ادامه داد: فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامه‌ها با سیاست‌های کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است. هر چند برخی افراد دیگر نیز دارای مدارک، سوابق و مدارج هستند اما احراز روحیه تحول‌گرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما تا این مسئله را احراز نمی‌کردیم نمی‌توانستیم فرد را معرفی کنیم. تدین و تقوا شرایط کلی در نظام ما است که هر فرد باید داشته باشد.

وی افزود: فیاضی با حوزه‌های مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزش و پرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابل اجرا است و این تحول در آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد.

رئیس گفت: بیش از ۲۰ نفر برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده‌اند که رزومه‌های  بسیار خوبی از سوی  از آنها ارائه شد اما از آنجایی که به دنبال تحول هستیم در جریان بررسی صلاحیت‌ها، روحیه انقلابی وزیر مهم بود ما برنامه‌های آقای فیاضی را مشاهده کردیم فیاضی ۲۵ پژوهش قابل قبول در حوزه دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه دارد. همچنین با بررسی دغدغه شما نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش متوجه شدیم فیاضی می‌تواند این مسائل را با روحیه جوانی و تحول خواهی که دارد پیگیری کند و معتقدیم تحول باید در مدرسه رخ دهد تا مردم آن را ببینند لذا اگر تحول به کف مدرسه نیاید، در جاهای دیگر نیز تحول را نخواهیم دید.

رئیسی تاکید کرد: آشنایی با مسائله آموزش و پرورش سازمان و سازو کار و روحیه تحولی سند تحول را همه گفتند می‌خواهیم اجرا کنیم اما مهم این است که این نگاه را چه کسی اجرایی کند. من با آقای فیاضی و اکثر دولتمردان هم‌حزبی و گروهی و هم دسته‌ای نبوده‌ام و ملاک معرفی چیزهای دیگر است آقای دکتر فیاضی با برخورداری از نیروی جوانی و ابتکار و خلاقیت با کمک همه فرهنگیان می‌تواند سند تحول را اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: سند  تحول باید به مدرسه بیاید، سند تحول تا به کف مدرسه نیاید اتفاق نمی‌افتد. نمایندگان نسبت به وزیر آموز و پرورش دقت‌های که به ذهنمان می‌رسد انجام دادیم ما هم به نظر شما احترام قائل هستیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از ۸۳ روز پیش کار دولت آغاز شده و ما برای آن برنامه داریم و من از همین تریبون قول دادم برنامه کوتاه مدتی برای موضوعات داشته باشم و نمایندگان را در جریان بگذارم که در همین راستا سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاست‌های نظام آماده شده و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیه‌های آنها نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دولت با نمایندگان باید همکاری و همیاری داشته باشد. نکات لازم از سوی نمایندگان به وزرا یا شخص بنده از طریق معاون پارلمانی و یا طرق دیگر مثل رئیس مجلس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تلاش داریم درباره موضوعات حساس هرچه سریع‌تر در جریان امور قرار بگیریم تا به دغدغه‌های مردم رسیدگی شده و گره‌گشایی شود.

رئیسی گفت: امروز موضوع ما ارتباط یک نماینده با وزیر نیست بلکه موضوع مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و باید آن را ارتقا دهیم و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز مسأله در حد یک فرد یا بخش نیست بلکه در سطح نظام و کشور است و باید در برابر آنچه مردم را روز به روز ناامید می کند پاسخگو باشیم و به موقع عمل کنیم تا دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی را داریم که روحیه ما می‌توانیم داشته‌اند، سوابق و تجربیات نشان می‌دهد با ما می‌توانیم و همکاری بین دولت و مجلس، مسائل و مشکلات برطرف و زندگی مردم روز به روز رونق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:برای من حضور مجدد در میان نمایندگان بعد از ۸۳ روز توفیق محسوب می‌شود، در تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جمع نمایندگان حاضر می‌شوم، نمایندگان بارها در نطق‌های خود خواستار تحول در ساختار بودجه بوده‌اند. بودجه سال آینده با تعامل بین مجلس و دولت تدوین می‌شود و در حال حاضر روسای کمیسیون‌های دولت با روسای کمیسیون‌های مجلس مانند کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه نشست‌های مشترکی دارند.

رئیس جمهور بیان کرد: قصد داریم مجلس در خصوص تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطلع باشد و بداند چه کارهایی قرار است انجام شود،امیدوارم آنچه که من به عنوان خدمتگزار مردم و شما به عنوان نماینده امین مردم انجام می‌دهید مورد رضای خداوند و در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم و در راستای بازگشت آرامش مردم، بازار سرمایه و بازار باشد. این موارد به اقداماتی نیاز دارد که بخشی از آنها انجام شده و برخی دیگر در حال انجام است.امیدوارم به زودی و قبل از پایان سال در تمامی استان‌ها حاضر و از نزدیک در خدمت مردم و نمایندگان باشم و مسائل مردم را دنبال کنیم.

فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده‌ است

محمد باقری بناب نماینده مردم آذربایجان شرقی و بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این باندبازی‌ها پدر کشور را درآورده است. بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرا یا اصلاح طلب هم می‌تواند با تاکید بر اصول خود، روش‌هایش را اصلاح کند.

وی اشاره کرد: ما باید دنبال حجت شرعی باشیم. بنده اگر به حجت شرعی رسیده بودم ایشان را معرفی می‌کردم، برخی هم به این حجت شرعی رسیدند و ایشان را معرفی کرده‌اند اما ما نمایندگان مجلس هم باید به آن برسیم تا بتوانیم به ایشان رای بدهیم. همه می‌دانیم که نزدیک یک میلیون معلم در آموزش و پرورش  داریم که با مدرک دکترا و کارشناسی ارشد کار می‌کنند.

باقری بناب گفت: آیا در بین این یک‌ میلیون نفر کسی مثل آقای فیاضی پیدا نشد؟  یک زمانی بود که آموزش و پرورش مدیر پرور و وزیر پرور بود در اکثر نهاد و وزارت خانه‌ها مثل وزارتخانه صمت که  با مشکل در حوزه مدیریتی مواجه می‌شدند از آموزش و پرورش مدیر انتخاب می‌کردند، اما اکنون بعد از ۴۰ سال به این نتیجه می‌رسیم که از بین یک میلیون نفر نمی‌توانیم یک وزیر را انتخاب کنیم.

این نماینده مجلس گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده‌اند آقای رئیسی گفت ایشان مدیرکل بودند؛ من از دوستان پرسیدم و پاسخ دادند وی حتی مدیرکل هم نبوده است. اکنون آموزش و پرورش و معلمان بزرگوار با این انتخابی که ما می‌کنیم چقدر دلسرد خواهند شد؟ و چقدر توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش خواهد شد؟

وی اشاره کرد: ما معتقدیم باید ارتقاء معلمان را داشته باشیم اما بعد از ۴۰ سال انقلاب یک کدام از این معلمان را پیدا نکردیم که به عنوان وزیر انتخاب کنیم تا کرامت معلمان را حفظ کند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهترین برنامه است که می‌تواند راهگشای آموزش و پرورش باشد ولی متاسفانه نه تنها کسی را نمی‌آوریم که مدیر اجرایی قوی باشد بلکه وی حتی یک روز هم کار اجرایی انجام نداده است.

باقری بناب گفت:‌ ما می‌خواهیم آموزش و پرورش را توسعه دهیم؛ توسعه زیرساخت‌های این کشور با آموزش و پرورش است ولی بنده معتقدم با انتخاب دکتر فیاضی این تحولی که دکتر رییسی می‌گفتند شکل نخواهد گرفت زیرا ایشان حتی یک جایی مدیر نبودند که ببینیم آیا تحول گرا است یا نه؟

وی اشاره کرد: ایشان باید در جایی به عنوان معاونت یا مدیرکلی می‌نشستند و می‌گفتند که چه تحولاتی در آن مقطع ایجاد کردند. من از بزرگواران می‌خواهم که به ایشان رأی ندهیم.

این نماینده مجلس گفت: برخی می‌گویند اگر ایشان انتخاب نشود وزارتخانه سه ماه معطل می‌شود ولی نه اینطور نیست،‌ رئیس جمهور موظف است تا یک هفته دیگر وزیر بعدی را معرفی کند. درخواستم این است که به خاطر معلمان به ایشان رای ندهید.

گزارش کمیسیون آموزش با استعلام انجام شده و نظر شخصی نبوده است/ در فضای مجازی بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است

محمد وحیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این جملاتی که بنده عرض می‌کنم قطعا از باب مخالفت با جناب آقای رئیسی و دولت نیست. ما با افتخار پشت سر رئیس جمهوری ایستاده‌ایم که انقلابی و ولایی است و من هم از استانی صحبت می‌کنم که بالاترین رای را به جناب رئیسی داده‌اند، پس اگر در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می شود بحث مخالفت با دولت نیست.

وی ادامه داد: همکاران محترم، در روز رای اعتماد به کابینه به همه وزرا به جز آموزش و پرورش رای اعتماد دادید. این وزیر وزیر ۴۰ درصد از جمعیت دولت است و زیربنا و تاثیرگزار است. برای همین وزیر آموزش و پرورش مهمترین وزیری است که می‌تواند تحول زیربنایی ایجاد کند. وزیر آموزش و پرورش اگر می‌خواهد انتخاب شود باید با مجلس همراه باشد نه اینکه برخی در لابی و پارک‌ها با وعده مدیریتی وزیر انتخاب کنند. گزارش کمیسیون آموزش با استعلام انجام شده و نظر شخصی نبوده است. ما مدیری می‌خواهیم که در دستگاه عظیمی مثل آموزش و پرورش که برای مدیر مدرسه شرط تعیین می کند که باید ۵ سال معاون باشد،‌عضو همین دستگاه باشد.

وی افزود: در فضای مجازی بیش از ۲۰ ابهام نسبت به این گزینه مطرح شده است؛ اگر مسائلی به عنوان ابهام مطرح می شود باید ابهام زدایی کنیم. آقایان وزرا و رئیس جمهور محترم در مجلس حضور پیدا می‌کنند این وزرای محترم فقط برای رای اعتماد به وزیر وارد مجلس نشوند. روز حمایت از آموزش و پرورش وارد مجلس شویم. شما باید تلاش کنید مشکلات این دستگاه عظیم حل شود. خیلی از مدیران آموزش و پرورش با جریان فشار انتخاب می‌شوند اگر وزیر برنامه دارد باید این موضوع در برنامه اش باشد. سند تحول بنیادین مهمترین مطالبه است و اگر وزیر برنامه می‌نویسد باید مبتنی بر این دیدگاه باشد. با کلی گویی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه پیشنهادی باید قدرت ایجاد برنامه عملیاتی داشته باشد والا نمی‌تواند این دستگاه را مدیریت کند. سه چالش عظیم وجود دارد؛ یک نگاه کمبود نیروی انسانی است. نظام رتبه بندی در مجلس و دولت به چالش تبدیل شده است. صندوق ذخیره فرهنگیان که مهمترین سرمایه فرهنگیان است در حالت بلاتکلیفی است و هنوز گزارشی به مجلس نرسیده است. باید بتوانیم کسی را انتخاب کنیم که قدرت مدیریت این دستگاه را داشته باشد. آموزش و پرورش بزرگ نیاز به شخصیت بزرگ برای اداره خود دارد.

 با معرفی فیاضی، معاندان و مروجان سند ۲۰۳۰ شروع به تخریب او کردند

 موسی غضنفرآبادی نماینده حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج، نرماشیر در صحن علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: عرض سلام و خدا قوت به ملت شریفو نمایندگان مجلس دارم. هفته پیش دکتر فیاضی بعد از ماه‌ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور ارائه شد. بلادرنگ معاندان، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و مروجان سند  ۲۰۳۰ و پدرخواده‌های آموزش و پرورش شروع به تخریب ایشان کردند و در جبهه مقابل فرهنگیان و دلسوزان موافقت و حمات خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

وی افزود: ایشان می‌تواند وزیری باشد که برنامه‌های جدی خود را ارائه کرد و نشان داد می‌تواند تحول گسترده‌ای در آموزش و پرورش داشته باشد. من نیز مثل شما وقتی اسم وزیر را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقات و جلسه دیروز نه تنها تردیدها برطرف شد بلکه ایشان را نیرویی قابل یافتم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های یک مدیر درک درست از مشکلات و ظرفیت‌هاست که این توانمندی را الحمدلله در ایشان یافتم سوابق اجرایی ایشان را که رئیس‌جمهور بیان کردند دیدم و برایم ثابت شد که می‌تواند به عنوان مدیری ناشناس تحول‌آفرین باشد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که فارغ از اینکه از مجموعه باشد یا نه باید باور قلبی به اهمیت آموزش و پرورش داشته باشد که او دارد چرا تکرار می‌کنیم که وزیر باید حتما از آموزش و پرورش باشد؟ چرا می‌گوییم از مربیان خارجی فوتبال استفاده کنیم؟ مگر جزو تیم هستند؟ آموزش و پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم مطالبات زیادی دارد. وزیر باید کسی باشد که از لابه‌لای این مطالبات رای صحیح را انتخاب کند و پیش برود و من این شهامت و توانمندی را در فیاضی یافتم .

غضنفرآبادی تاکید کرد: نکته مهم این است که رئیس‌جمهور برای باند و جناح نیامدند و حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند با گرفتاری جامعه دلسوران و علاقمندان به نظام از او درخواست کردند وارد شود و او وارد شد و پیروز عرصه شد آیا رئیس‌جمهور که شب و روز وقت خود را به خدمتگزاری اختصاص داده مدیری را انتخاب می‌کند که توانمند نیست؟ قطعا می‌خواهد وزیری معرفی کند که دولتش موفق باشد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

وی با بیان اینکه شجاعت در تصمیم‌گیری از نکات برجسته فیاضی است، گفت: ویژگی جوانی از او یک طلبه و دانشگاهی موفق و متخصص فراهم کرده است که آموزش و پرورش را در مسیر تحولی و روشن قرار می‌دهد. رهبری بر جوانگرایی در عرصه‌های مختلف تاکید کردند و امروز جوان مومنی برای وزارت معرفی شده است با توجه به تخصص و جوان بودن و خلاقیت و ابتکار و خطرپذیری و برخورداری از امید، من بین خود و خدای خود فیاضی را مناسب یافتم و از همه درخواست می‌کنم به او رای مثبت بدهید. عزیزان آیا می‌دانیم وزیر پیشنهادی چه کسی خواهد بود اگر رای منفی بدهیم؟ به کارشناسی دولت اعتماد می‌کنیم و آن را کمک می‌کنیم و رای مثبت خود را به فیاضی می‌دهیم.

نه ما در مجلس متولد شدیم و نه رئیسی در ریاست‌جمهوری/ سعی می‌کنند در فضای مجازی ذهن مسئولان را مهندسی کنند

عباس گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تسلیت رحلت حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: روزی که از تریبون مجلس اسم آقای فیاضی قرائت شد، شنیدیم که جمعی از همکاران دو دو کردند و اعلام مخالفت کردند. همکاری را صدا زدم و گفتم آیا ایشان را دیده‌ای و صحبت ایشان را شنیده‌ای؟ گفت خیر؛ ایشان از بدنه آموزش و پرورش نیست. حال سوال این است که مگر ما در خانه ملت متولد شدیم.

وی افزود: این به این معنا نیست که اگر کسی از روز اول اشتغال در آن دستگاه ندارد، قدرت اداره آن دستگاه را ندارد. نه رد کنید و نه تایید. در فضای مجازی سعی می‌کنند که ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آن قدر توانمند است و محاسبات دقیق کشور را می‌داند و قادر است که وزیر انتخاب کند. ما باید وزیری برای وزارتخانه حساس آموزش و پرورش انتخاب کنیم.

گودرزی بیان کرد: مشکل امروز کشور ما این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله زیادی دارد. یعنی ما از برنامه‌ریزی استراتژیک عبور کردیم و تفکر استراتژیک باید بر سازمان‌های ما حاکم باشد.

نماینده لرستان در مجلس اضافه کرد: ما در مجلس متولد نشدیم و رئیسی در ریاست جمهوری متولد نشده و تمامی آقایان متعلق به آن بدنه نیستند. ایشان در بدنه آموزش و پرورش نیست اما مأمور به خدمت در این دستگاه حساس بوده است. فیاضی در بحث اتصال حوزه و دانشگاه مسئولیت داشته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آموزش و پرورش باید علامه شهیدی و سردار شهید بروجردی و باکری‌ها و همت‌ها را تربیت کند. فیاضی کسی است که ذهن فعالی برای این مسائل دارد. راه حل ارائه داده است. امروز مشکل آموزش و پرورش مشکل سیاست‌پژوهی است. امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات نیاز دارد که وفاق و همدلی ما با دولت انقلابی بیش از پیش باشد و خواهش من این است که به این وزیر اعتماد کنیم. ما می‌توانیم به این برادرمان اعتماد کنیم و از همکاران عزیز در مجلس می‌خواهم که به ایشان اعتماد کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.