آیت الله علامه حسن زاده آملی عالم ربّانی و سالک توحیدی به دلیل عارضه ریوی در روز سوم مهر 1400 درگذشت.

به گزارش جماران؛ واکنش ها به درگذشت آیت الله علامه حسن زاده آملی در پی می آید:

 

 

رهبر معظم انقلاب: آیت‌الله حسن‌زاده آملی چهره‌ نادر و فاخری بود

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. 

اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۴ مهر ۱۴۰۰

***

سید حسن خمینی: درگذشت آیت الله حسن زاده آملی ثلمه ای است که تنها لطف خدای متعال می تواند آن را جبران نماید

به گزارش جماران؛ متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم متأله حضرت آیت الله حسن زاده آملی طاب ثراه ثلمه ای است که تنها لطف خدای متعال می تواند آن را جبران نماید. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به حوزه های علمیه و خانواده محترم و ارادتمندان ایشان و هم چنین به مردم شریف آمل از خدای متعال علو درجات و حشر با اولیاء را برایشان مسئلت دارم. 

سید حسن خمینی

***

تسلیت سید محمد خاتمی

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی درگذشت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عارف واصل و عالم متأله ژرف اندیش حضرت آیت الله حسن زاده آملی خسارتی است بزرگ به عالم دین و فضلیت و معرفت که تنها لطف حضرت پروردگار می تواند آن را جبران کند.

من این مصیبت بزرگ را به همه رهروان راه حقیقت و به همه اصحاب فضل و فضلیت و به انبوه به شاگردان و همراهان آن عزیز و بخصوص خاندان شریف و بزرگوار حسن زاده آملی صمیمانه تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت احدیت برای آن فقید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

سید محمد خاتمی

 ۱۴۰۰/۷/۳

***

رئیسی رحلت علامه حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت 

متن پیام رئیسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی ألإسلام ثُلمة لا یَسُدّها شَیء

 رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا، علامه حسن‌زاده آملی طاب ثراه، موجب اندوه و تاثر خاطر گردید.

این اندیشمند متبحر و جامع نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

مقام والای علمی، پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذیب نفس، سلوک عرفانی و تعهد انقلابی و اجتماعی، از ویژگی های متمایز و ماندگار این چهره فرهیخته بود که باقیات صالحات ارزشمندی برای ایشان است.

اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی، علمای اعلام، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت شریف آن عالم مجاهد تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) را مسالت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

***

پیام تسلیت قالیباف

رییس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی رحلت آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی را تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت قالیباف آمده است:  یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً،  درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایه نجم الدین علامۀ ذوالفنون یگانۀ آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زادۀ آملی، موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام گفت: علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینه حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینۀ ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد.

وی افزود: فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعۀ علمی به خصوص حوزه‌های علمیۀ جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است.

قالیباف در این پیام خاطرنشان کرد:  اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را خدمت ولی‌الله الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامۀ ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیاء الله را مسئلت می‌کنم.

 

***

تسلیت علی لاریجانی

به بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم است

دلی کو اعظم از عرش عظیم است

 

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت عارف روشن‌ضمیر و حکیم وارسته، جامع معقول و منقول، علامه آیت‌الله حسن حسن‌زادۀ آملی (قدس الله نفسه الزکیه)، داغی سوزان بر دل‌هایمان برجا گذاشت.

این مرد الهی که بحر معارف الهیه از علوم حصولی و شهودهای حضوری بود، با هستی و قلم و بیان عطرآگین و جذاب خویش قلوب انسان‌ها را در دنیای مدرن اما غفلت‌زدۀ معاصر، به‌سوی نفحات روحانی الهی هدایت می‌کرد. جوانان می‌توانند با مطالعۀ «الهی‌نامه» از محتوای جذاب آن بهره بگیرند و دانشجویان و طلاب با خواندن «دروس معرفت نفس» از برهان دقیق او مستفیض گردند. فلسفۀ او پشتیبان عرفانش، و دریافت‌های باطنی وی گواهی بر صدق نظرورزی‌هایش بود. این مرد بزرگ، قرآن و عرفان و برهان را در مکتب اهل‌بیت (ع) جمع نمود و یکجا متمثل کرد. آنگونه که در رساله‌ای در باب صدیقۀ کبری (س) به رشتۀ تحریر درآورده‌اند. 

وجود او سراسر تذکر و تنبّه در جهت عالم حقیقت بود. این ضایعۀ بس عظیم را به محضر امام زمان (عج)، و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید (دامت توفیقاتهم) و ملت بزرگ ایران و بیت شریف و شیفتگان و دوستان ایشان، به‌خصوص اهالی شریف دیار عالم‌پرور آمل، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. و از خداوند متعال علو درجات و هم‌نشینی با شهدای کربلا را برای این عالم ربانی مسئلت می‌کنم.

بندۀ خدا،

علی لاریجانی

***

پیام تسلیت حسن روحانی درپی ارتحال علامه حسن زاده آملی

انا لله و انا الیه راجعون

إذا ماتَ العالم ثُلِمَ فی ألإسلام ثُلمهً لایَسُدّها شَیء

ارتحال فقیه وارسته علامه ذوفنون، حضرت آیت‌‌الله حاج حسن حسن‌زاده آملی موجب تأثر و تألم خاطر فراوان شد.

این استاد فقه و فلسفه و عرفان افزون بر تسلط بر علوم حوزوی، ریاضیات، نجوم و ادبیات، شهره به اخلاق و تهذیب نفس بود و تمام عمر پربرکت خود را وقف ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اسلامی، تربیت شاگردان فراوان و انجام  فعالیت‌های مختلف علمی و فرهنگی کرد که بی‌شک خدمات این عالم ربانی در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، عموم شاگردان و علاقه‌ مندان و به‌‌ویژه بیت مکرّم آن فقید سعید تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه الهی و همجواری با ائمه اطهار(علیهم‌ السلام) و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت ‌دارم. 

حسن روحانی

***

پیام تسلیت علی اکبر صالحی

 

‎إنا لله و إنا الیه راجعون

‎« اِذا ماتَ ‌العالِمُ ثُلِمَ فِی‌الاسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسدُّها شَیءٌ»

‎با نهایت تأسف و تأثر اطلاع یافتم که در آستانه ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عالم ربّانی و فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله حسن حسن زاده آملی پس از سالها تلاش و مجاهدت مستمر و خستگی ناپذیر در مسیر روشنگری  و احیا و ترویج معارف و تعالیم  اسلام ناب محمدی (ص) دعوت حق را لبیک گفته و به لقاالله پیوسته است.بی شک تلاش‌های بی وقفه و خدمات ماندگار آن مجاهد نستوه و عالمِ عامل به مکتب انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)  در دیوان عدل الهی ثبت و بر علو درجات آن استاد معظم خواهد افزود.

‎اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آیات عظام و شخصیت های فرهیخته حوزوی و دانشگاهی و ابراز همدردی عمیق با خاندان جلیل القدر حسن زاده آملی و بازماندگان ایشان، از درگاه ایزد منان برای آن فقید فقیه و فیلسوف خلد آشیان، علوّ درجات و همنشینی با اولیاء الله و ابرار و نیکان مسألت می نمایم.

‎" و سلام و درود بر او باد، روزی که زاده شد، روزی که دیده از جهان فرو بست و آن روز که برانگیخته خواهد شد."

‎علی اکبر صالحی

***

آیت‌الله جنتی با صدور پیامی درگذشت علامه حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت

متن پیام به شرح ذیر است:

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

درگذشت فقیه عالی مقام، عارف بالله و یار صدیق رهبری، حضرت علامه حسن‌زاده آملی را به محضر امام زمان(عج)، نائب بر حق ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی، تسلیت می‌گویم.

این عارف ربانی در طول عمر با برکت خود، همواره در راستای حق و حقیقت و اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) گام برداشته‌اند. تالیفات گرانسنگ ایشان در حوزه‌های مختلف علمی، نشانگر وزانت بالای علمی این دانشمند برجسته جهان اسلام بوده که این آثار، چراغ راه رهروان علم و دانش و همچنین سالکان و عارفان الی الله خواهد بود.

آیت‌الله حسن زاده آملی، عالمی ذوفنون و وزنه‌ای در ساحت علم، تقوا و عرفان ناب اسلامی به شمار می‌رفتند و رحلت ایشان حقیقتاً ثلمه به اسلام و جامعه علمی است. (إذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمة لا یسدّها شیء إلى یوم القیامة)

اینجانب ضمن عرض تسلیت مجدد رحلت این عالم وارسته، برای ایشان از درگاه ایزد منان علو درجات مسئلت نموده و برای خاندان معظم و خیل عظیم دوستداران ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

***

▪️پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی ارتحال آیت‌الله حسن‌زاده آملی

متن پیام آیت‌الله صادق آملی لاریجانی به شرح زیر است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون 

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملایکه الاتخافوا و لا تحزنوا

ارتحال حضرت علامه، آیت الله آقای حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه، موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب گردید.

 

علامه فقید مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی،  عارف و فیلسوف برجسته و کم‌نظیر عصر ما و از سرمایه‌ها و افتخارات گرانبهای جهان اسلام بودند که عمر باسعادت و پربرکت خویش را در خدمت به اسلام ناب و انقلاب و حوزه‌های علمیه و ترویج فرهنگ اسلام و معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت سلام‌الله علیهم اجمعین صرف نمودند و پس از عمری مجاهدت و بر جای گذاردن آثار متنوع گرانبها و ماندگار علمی و توحیدی و تربیت شاگردان بسیار، به لقاءالله پیوستند.

  

ایشان از زمره آن اولیای الهی بودند که بهجت اتصال به مبداء نور، دنیا را در مقابل دیدگانشان کوچک کرده بود. راز پرداختن به معرفت شهودی نفس و آشناساختن تشنگان معارف الهی با این حقیقت عظیم نیز همین بوده است.

اهل‌الله با گفتن ربناالله با تمام وجود و استقامت در این راه، محل نزول ملایکه و بشارت‌های آنان می‌گردند: طوبی لهم ثم طوبی لهم.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداء، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، جهان اسلام، ملت شریف ایران خصوصاً مردم شهیدپرور خطه مازندران و دارالمومنین شهرستان آمل، ارادتمندان، شاگردان و بستگان خصوصاً بیت مکرم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.»

***

 

 

 

 

پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متاله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله حسن زاده آملی را به محضر مبارک حضرت بقیة الله «ارواح من سواه فداه» و جامعه روحانیت و حوزه های علمیه و همه شاگردان و دست پروردگان آن حکیم راحل و عموم مردم بزرگ و بزرگوار آمل و بیت شریف ایشان تسلیت عرض میکنم.

 حکیم و عارف کم نظیر، حضرت آیت الله حسن زاده آملی جامع عقل نظر و عقل عمل بود؛ هم در مسائل علمی از چهار راه استفاده کرد، هم در مسائل عملی از چهار راه بهره برد؛ راه هایی که انسان می تواند از آن راه ها به فیض علمی برسد چهارتاست و راههای عملی که می تواند از آن راههای عملی به فوز الهی بار یابد چهارتاست

خدای سبحان از دو راه به بنده اش فیض علمی و فوز عملی می رساند : یکی به وسیله رهبران الهی، یکی بلاواسطه؛ هم به واسطه رهبران الهی کتاب و حکمت را تعلیم می کند و هم بر اساس ﴿هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ﴾، ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ و مانند آن، بلاواسطه فیض علمی را القاء می کند؛  اگر کسی بخواهد با خدا راز و نیاز کند و ارتباطی برقرار کند، آن نیز دو را ه دارد : یا با توسل به انبیا و اولیا و رهبران الهی است یا بلاواسطه است؛ انسان می تواند بدون واسطه بگوید یا الله، با واسطه هم می تواند بگوید یا الله. اگر کسی خواست با خدا رابطه برقرار کند چه فیض علمی و چه فوز عملی، دو راه دارد یکی مع الواسطه، یکی بی واسطه و اگر کسی خواست فیضی از خدا و فوزی از خدا، علماً و عملاً به او برسد، آن هم دو راه دارد، گاهی بلا واسطه فیض الهی می رسد گاهی مع الواسطه. این بلاواسطه، در علوم عقلی اثباتش آسان نیست ولی در عرفان کاملا محقق است و حکیم و عارف گرانسنگی مثل آیت الله حسن زاده آملی، هم راه عقل را هم راه شهود را به خوبی پیمود و توانست از این چهار راه، هم حرف خودش را به خدا برساند، هم فیض و فوز خدا را دریافت کند.

زندگی سراسر فخر این حکیم الهی در آن اربعین گیری های او، در آن روزه های متصل و مرتبط ماه رجب و شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزی های ممتد او، در آن ناله ها و گریه های او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت. از این کارها زیاد داشت، از این ناله ها زیاد داشت، از این گریه ها زیاد داشت، از این شب زنده داری ها زیاد داشت، از این تعلیم و تربیت های خالصانه زیاد داشت؛ شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی  از اساتید سرآمد حوزه ها هستند و موفق اند و کتابهای گراسنگی چه کتابهای درسی، چه کتابهای مرجعی، یا تالیف کرد یا تصنیف کرد یا تحقیق کرد و آثار گذشتگان را احیا کرد. هم در عرفان، هم در فلسفه، هم در نجوم، هم در ریاضیات، هم در تفسیر، هم در حدیث، انسان جامعی شد که توانست انسانهایی تربیت کند، توانست آثاری به یادگار بگذارد، شاگردانی تربیت کند و دوستانی را بپروراند که از محضر او فیض و از مکتب او فوز، از بنان او فیض و از بیان او فوز دریافت کنند، لذا ارتحال آن بزرگوار بسیار غمبار است.

امیدوارم ذات اقدس الهی به عنوان عطیه ای الهی، این سانحه و این سوگ سنگین را بر همگان آسان کند که بتوانند تحمل کنند و این بار سنگین را بکشند، روح پرفتوح آن حکیم الهی، آن منجم، آن ریاضیدان، آن عارف، آن فقیه، آن مفسر و آن محدث را با انبیای الهی محشور کند و صبر جمیل به عموم بازماندگان، شاگردان، کسانی که از کتابهای او فیضی بردند و می برند و از محضر و مکتبشان استفاده کرده اند، خصوصا مردم بزرگ و بزرگوار آمل که متاسفانه وضع حالم مساعد نیست که در مراسم تشییع و در مراسم بزرگداشت این حکیم در کنار آنها شرکت کنم، عنایت فرماید. به طایفه محترم ایشان به دوستان ایشان به شاگردان ایشان و به بیت شریف ایشان تسلیت عرض می کنم، علوّ منزلت آن حکیم راحل را از خدا مسئلت می کنم و صبر جمیل و اجر جزیل عموم بازماندگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنم؛ امیدواریم خدای سبحان حشرشان را با انبیا و اولیا قرار بدهد و دلهای داغدیده ها را تسلی بخشد.

غفر الله لنا و لکم

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

***

تسلیت آیت الله حسینی قائم مقامی در پی ارتحال آیت‌الله حسن زاده آملی

هوالحق 

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران

کز سنگ گریه خیزد روز وداع یاران

 

زبان الکن و قلم عاجز است از توصیف درد هجران و غم مصیبت استاد عزیزم علامه ذوفنون حضرت آیت‌الله حسن حسن زاده آملی( رفع الله درجاته فی علیین)!

استاد بی مثالی که بی هیچ اغراق و مبالغه ای لحظه لحظه تمام سالهایی که توفیق ملازمت و تلمذش را داشتم ، همه آکنده از درس توحید و معرفت النفس بود.

چگونه می توان از استادی سخن گفت که اگر دوران طلائی بهره مندی و حضور در محضر نورانی و ملکوتی اش  از  صفحات عمر کم شود ، سنگینی حسرت و خسارت این محرومیت و حرمان بر همه عمر سایه می افکند.

او در عین برخورداری از فضیلت های کم نظیر و بیشمار اخلاقی و معنوی، نمونه ای نادر از نسل عالمان و متفکرانی بشمار می آمد که جامعیت و برخورداری از تخصص های ویژه و مختلف، آنان را در زمره سرآمدان تاریخ علم و اندیشه قرار داده است ، عالمان سرآمدی چون فارابی ، شیخ الرئیس، خواجه‌ نصیرالدین طوسی و...

تخصص و مهارت ویژه در شاخه های مختلف علمی نظیر فقه،  اصول ، فلسفه،  عرفان ، تفسیر ، نجوم ، ریاضیات ، طب ، لغت ، ادب عربی و فارسی( افزون بر آشنائی با زبان و ادبیات عبری و فرانسوی ) و....

از این استاد علامه ، شخصیتی بی مثال ساخته بود که اینک فقدانش بی تردید مصداق تام و بارز "خسارت جبران ناپذیر( ثلمة لایسدها شئ)" است.

هَیهاتَ أن یَأتی الزَمانُ بِمِثلِهِ. 

إِنَّ الزَمانَ بِمِثلِهِ لَعقیم

اکنون شرایط و شدت تألمات ، اجازه تفصیل سخن بیشتر را به این شاگرد کمترین نمی دهد ! همچنانکه مجال سخن از پاره ای ناسپاسی ها و جفاهای رنج آوری که بر این سرمایه های گران رفته و می رود نیست ،  باشد تا وقت دگر .

من چه گویم یک رگم هشیار نیست

شرح آن یاری که او را یار نیست

شرح این هجران و این خون جگر

این زمان بگذار تا وقت دگر.

این مصیبت عظمی را به محضر مولایش و مولایمان حضرت بقیة الله الاعظم( سلام الله علیه) و حوزه ها و مجامع علمی و همه حقیقت جویان و تشنگان معرفت تسلیت عرض می نمایم .

فی سَلَامٍ آمِنِینَ

سید عباس حسینی قائم مقامی 

یکشنبه ۴/۷/۱۴۰۰ =۱۹ صفر ۱۴۴۳

***

پیام تسلیت اسحاق جهانگیری:

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال تاسف بار فیلسوف و عالم برجسته و فقیه گرانقدر آیت الله حسن حسن زاده آملی که عمر پر برکت خویش را وقف ترویج آموزه های دینی و معرفتی و گسترش علم و دانش در عرصه های مختلف نمود و آثار علمی گرانبهایی به یادگار گذاشت، خسارتی بزرگ برای کشور است.

ضایعه فقدان این علامه نامدار و عارف بافضلیت را به مردم ایران به ویژه مردم انقلابی و متدین آمل، شاگردان و ارادتمندان و بستگان بخصوص بیت شریف ایشان تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ برای آن روحانی مهذب و وارسته علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت میکنم.

اسحاق جهانگیری

***

پیام تسلیت آیت الله فاضل لنکرانی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ارتحال استاد عالیمقام حکیم الهی و فیلسوف ربانی حضرت ایت الله آقای حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه

موجب تاثر و تاسف همگان خصوصاً رهپویان علم و معرفت وحکمت گردید.

 این شخصیت بزرگوار به شاگردان و اصحاب بحث خویش قرآن و عترت را با دید بسیار جامع علمی و برهانی و معرفتی و عرفانی آموخت، در همه حالات خشیت  از خداوند متعال در حد بسیار بالائی در وجود عالمانه او مشهود بود. إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ را با تلاش و جدیت فراوان در فرا گیری همه یا کثیری از علوم در وجود خود محقق ساخت،سفارش اکید  او به حوزه های علمیه نسبت به توجه عمیق به قرآن و تفسیر آن و به عترت و فهمیدن متون حدیثی نظیر اصول کافی تلاش و جدیت در احیاء تدریس متون فلسفی از و یژگیهای بارز ایشان بود..

فقدان این عالم برجسته خسارتی بس سنگین بر علم و دانش و اصحاب فکر و معرفت و همه مراکز علمی و دینی است.

این مصیبت را به ساحت مقدس ولی الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف و رهبری معظم و مراجع بزرگوار و همه روحانیت و شاگردان خصوصاً بیت شریف ایشان تسلیت عرض می نمایم .

خداوند روح بلند ایشان را مصاحب و همراه ارواح انبیاء و صلحا و ائمه معصومین علیهم السلام قرار دهد.

محمد جواد فاضل لنکرانی 

4/7/1400

***

 

مجمع روحانیون مبارز: ارتحال آیت الله حسن زاده آملی خسارتی جبران ناپذیر در عرصه علم و اندیشه و معرفت است

به گزارش جماران؛ پیام مجمع روحانیون مبارز به مناسبت ارتحال آیت الله حسن زاده آملی بدین شرح است:

بسمه تعالی

قالَ رَسُول الله (ص)

إِذَا مَاتَ اَلْعالم اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ

رحلت عالم ربانی و سالک روشن ضمیر، علامه ذوفنون، آیت الله حسن زاده آملی ضایعه ایی بزرگ و خسارتی جبران ناپذیر در عرصه علم و اندیشه و معرفت است.

شخصیت بزرگی که عمر پر ثمر خود را در راه تبیین و ترویج علمی و عملی اسلام، و معارف قرآن و عترت علیهم السلام گذراند و با مجاهدت علمی و سلوک اخلاقی و عرفانی، به تربیت خیل عظیم از شاگردان و مشتاقان علوم و معارف الهی همت گماشت و با خلق آثار گرانسنگ و ماندگار در  حوزه های مختلف علوم، گنجینه ای ارزشمند از خود به یادگار نهاد.

مجمع روحانیون مبارز این مصیبت بزرگ را به همه اصحاب علم و فضیلت و حوزه های علمیه و شاگردان و ارادتمندان آن عزیز خصوصا خاندان سربلند حسن زاده و مردم شریف  استان مازندران و  شهرستان عالم پرور آمل تسلیت میگوید، و از خداوند کریم برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان شکیبایی و پاداش شایسته مسئلت دارد.

مجمع روحانیون مبارز

۱۴۰۰/۷/۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.