روز گذشته سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، در پی ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش جماران، روز گذشته سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، بر اثر کرونا درگذشت.

او که یکی از چهره های نظامی شناخته شده در ایران به ویژه در ۱۵ سال اخیر محسوب می شد، دوران پر فراز و نشیبی را از نظر دیدگاه سیاسی طی کرد و با اینکه برخی مواضعش در مقاطعی مورد حمایت یک جریان خاص در قدرت بود، اما اظهارنظرهای متفاوت او نیز در مواقعی قابل چشم پوشی نیست.

 

photo_2021-09-04_10-12-04

 

به عنوان مثال، با اینکه او در دوره ای یکی از حامیان احمدی نژاد محسوب می شد و در حمایت از وی عبارات تعجب برانگیزی به کار می برد اما بعدها، با فاصله گرفتن از رئیس جمهور اصولگرایان، از حسن روحانی به مثابه چهره ای معتدل در میان این جریان تعریف و تمجید کرد.

او همچنین در واکنش به وقایع پس از انتخابات ۸۸ نیز تصمیم به نوشتن نامه ای خطاب به امام زمان(عج) گرفت و در آن از به تعبیر خود «خطای عده ای خواص» انتقاد کرد.

 

اما در سال۹۳، سرلشگر فیروزآبادی با انتقاد از رسانه های وابسته به نهادهای نظامی که علیه دولت روحانی خبر می زدند، گفت:« رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبط هستند، خطا می‌کنند و برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند. باید روش‌ خود را اصلاح کنند والا ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم».

 

photo_2021-09-04_10-09-55

هرچند اظهارنظر او در آن مقطع، مورد توجه هیچکدام از این رسانه ها قرار نگرفت، اما به نظر می رسد که از آن هنگام و شاید هم زودتر، دوره ای جدید از زندگی سیاسی او آغاز شد که تا پایان عمرش ادامه داشت. دوره ای که به انزوای بیشتر سردار فیروزآبادی یا به تعبیر عده ای، به طرد او از سوی برخی جریان های درون قدرت منجر شد.

برکناری او از ستاد کل نیروهای مسلح در سال ۹۵ و موج انتقادی برخی رسانه های وابسته از تصرف یک ویلای ۱۰ هزارمتری توسط وی، نشان دهنده طرد بی سروصدای فیروزآبادی در سالهای پایانی عمر اوست.

 

2

 

البته برخی تحلیلگران معتقدند که انتقادها از تصرف ۲۰ ساله یک ویلا توسط فیروزآبادی و هجمه های فراوان به او، درست از بعد از حمایتش از برجام صورت گرفت و این شائبه را ایجاد کرد که کاسبان تحریم از اظهارنظرهای وی کلافه شده اند.

از مواضع فیروزآبادی، پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در مصاحبه ای با پایگاه خبری جماران، گفت: «من از نزدیک سال‌ها در کنار ایشان در قرارگاه خاتم الانبیا در فرماندهی جنگ و ستاد فرماندهی کل قوا بودم. شرح صدر، اراده قوی و اشراف بر همه مسایل، اخلاق خوب و صمیمانه از ویژگی این بزرگمرد الهی انقلاب بود.»

 

حسن فیروزآبادی

 

تعریف های مکرر مرحوم فیروزآبادی از تیم دیپلماسی ظریف و حسن روحانی نیز خود مزیدی بر علت شد تا این نظامی برجسته، مغضوب جریانی خاص اما پرسروصدا در این کشور شود.

فیروزآبادی عضو ارتش و سپاه نبود و تا پایان با لباس بسیجی در مراسم ها و محافل حاضر می شد.

او سرانجام پس از یک دوره مبارزه با ویروس کرونا، روز گذشته دار فانی را وداع گفت. در این میان اما، پیام های تسلیت زیادی در پی درگذشت سردار فیروزآبادی منتشر شده است. از رهبر انقلاب تا روسای سه قوه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر امور خارجه و چهره هایی نظیر سیدحسن خمینی و سیدمحمد خاتمی به مناسبت فوت فیروزآبادی در پیام هایی جداگانه تسلیت گفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.