با ریاست قالیباف صحن علنی چهارشنبه سوم شهریور آغاز شد و دهمین جلسه بررسی کابینه پیشنهادی دولت برگزار شد.

به گزارش جماران؛ پنجمین روز و دهمین جلسه بررسی کابینه دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس آغاز شد.

صحن علنی امروز چهارشنبه سوم شهریورماه مجلس شورای اسلامی با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸:۰۳ آغاز شد. 

دستور جلسه امروز مجلس ادامه بررسی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم بوده که بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری نخستین دستور کار خواهد بود.

 

ضرغامی در دفاع از برنامه‌های خود: با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را هماهنگ کنیم

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه به دلیل تجربه خود در اجرای امور فرهنگی وزارت گردشگری را پذیرفته است، اظهار کرد: من با تمامی این حوزه‌ها آشنا هستم اما از نهادهای کشور می‌خواهم تا به کمک من بیایند. ما با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری این مجموعه را هماهنگ کنیم.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم درباره برنامه‌های خود در مجلس سخن گفت.

وزیر پشنهادی دولت رئیسی در ابتدای جلسه توضیح داد: بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، موافقت خود با برنامه‌های من را اعلام کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم. مخالفان نیز نکات خوبی درباره برنامه‌ پیشنهادی من ارائه دادند که قدردان این نظرات هستم.

وی گفت: مجلس انقلابی جایگاه ویژه‌ای در اجرای امور دارد و با همراهی دولت مردم و با استفاده از تجربه‌های قوه‌قضاییه می‌توان جهش‌های اساسی در امور مختلف داشته باشیم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک وزارتخانه بزرگ است که هرکدام از بخش‌های آن می‌تواند به تنهایی یک وزارتخانه باشد. بخش‌های این وزارتخانه هم‌پوشانی دارند و به همین دلیل قانونگذار آن را یک وزارت‌خانه اعلام کرده تا از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی هرکدام استفاده شود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه به دلیل تجربه خود در اجرای امور فرهنگی وزارت گردشگری را پذیرفته است، اظهار کرد: من با تمامی این حوزه‌ها آشنا هستم اما از نهادهای کشور می‌خواهم تا به کمک من بیایند. ما با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری این مجموعه را هماهنگ کنیم. وزارت گردشگری، وزارتخانه‌ای نوپا و مهجور است که با تلاش می‌توان آن را به بستر جدید اقتصادی در کشور تبدیل کرد.

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به اینکه نگاهی یکسان به تمامی بخش‌های این وزارتخانه دارد، تصریح کرد: نگاه من به تمامی بخش‌ها یکسان و برابر است. در واقع، تمامی بخش‌ها مکمل و همپوشان یکدیگر هستند و هم افزایی دارند. من برنامه خود را در ۳۰ صفحه ارائه دادم و سعی کردم. نکات ضعف برنامه پیشنهادی احصا شده است. من با نخبگان این حوزه جلساتی برگزار کردم و برنامه خودم را ارائه دادم. برنامه من در رسانه‌ها منتشر شد و در کلاب‌هاس هم مورد بررسی قرار گرفت.

عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: نکاتی درباره برنامه من ارائه شد که از موارد مطرح شده حدود ۶۴ محور استخراج و ۲۸ پیشنهاد جدید ارائه دادم. مردم باید بدانند که برنامه‌های پیشنهادی تخصصی است و برای نمایندگان مجلس ارائه شده و در اینجا به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: میراث فرهنگی، شناسنامه و هویت ماست؛ ما در دوره‌ای قرار داریم که بی‌هویتی توسط رسانه‌های معاند ارائه می‌شود. ما میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس در کشور داریم که جوانان باید با آن آشنا شوند. ۳۲ هزار اثر ثبت شده در بخش ملموس و ۱۹۰۰ مورد در حوزه غیرملموس داریم. بخش غیرملموس همان فرهنگ و گویش بین مردم است. بهترین فرهنگ غیرملموس در جهان را داریم اما توفیقی در این حوزه نداشته‌ایم. آیات قرآنی این مسیر را نشان می‌دهد، سوره «حجر» که سرنوشت قوم «لوط» را برای آیندگان بیان می‌کند، می‌تواند چراغ راهی در حوزه میراث فرهنگی باشد. میراث فرهنگی باید در دسترس باشد، اما این موضوع به کار رسانه‌ای نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی افزود: اگر یک کاخ را ببنید هم از آن عبرت خواهید گرفت و هم سرپنجه هنر و اقتدار ایرانیان را می‌بینید که عاملی برای همبستگی است اما تبدیل به دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» هم افزاییی این بخش را مطرح می‌کند و ما این حوزه را دوقطبی می‌کنیم. کسانی که همراه با رییس‌جمهوری پیشین به ایتالیا سفر کردند و تندیس سرباز ایتالیایی را دیدند، اگر نقش رستم را دیده بودند که پادشاه رم جلو شاه ایران به خاک افتاده، متوجه صبغه ما در تاریخ می‌شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به جاذبه‌های گردشگری می‌روند اما امکانات رفاهی مناسبی در دسترس نیست. بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد تا زمینه ساماندهی مردم فراهم شود.  

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره صنایع دستی توضیح داد: صنایع دستی ۴۶۰ اثر دارد که ۳۷۰ مورد آن در ایران موجود است اما به دلیل مشکلات بازاریابی و فروش این حوزه مهجور مانده و از بین رفته است. ما در حوزه بازار رقابتی دچار مشکل هستیم. فقدان برندسازی از مشکلات جدی صنایع دستی است و عدم کاربرد آن سبب شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و به دلیل مشکلات اقتصادی مردم از سبد کالای خانواده‌ها حذف شده‌اند. این موضوع را در بخش مشاغل خانگی تقویت خواهیم کرد تا مشکلات برطرف شود.

ضرغامی با اشاره به پیشران بودن صنعت گردشگری گفت: درآمد بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری است. ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص و ۱۰ درصد اشتغال جهان برای گردشگری است و از هر ۵ شغل جدید، یک مورد برای این حوزه است. ما در رقابت با همسایگان خود شکست خورده‌ایم. با توجه به اینکه دلار در ایران گران است، اما مردم برای گردشگری خارجی هزینه می‌کنند. کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، اردن، اسراییل درآمد بیشتری نسبت به ما در این حوزه دارند و ما با کشورهایی مثل لبنان و کویت رقابت می‌کنیم. اگر چاه نفتی مشترکی با قطر داشته باشیم و نسبت به این کشور کمتر برداشت کنیم، همه متوجه خواهند شد اما این موضوع در حوزه گردشگری و سرمایه از دست رفته آن دیده نمی‌شود. ما می‌توانیم گردشگری در حوزه فرهنگی، سلامت و کشاورزی داشته باشیم.

وی  ادامه داد: اخیراً با نمایندگان  به استان هرمزگان  سفری داشتم، این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است مگر می‌شود جایی ساحل باشد اما مردم بیکار باشند.

وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری افزود: این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت‌های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می‌پندارند که به خاطر محدودیت‌ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می‌تواند برای ما درآمدزا باشد.

این وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور تاکید کرد: این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است.  بسیاری از اروپایی‌ها به دنبال گردشگری حلال و پا ک هستند ما می‌توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می‌توانیم وزارتخانه‌ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

گزارش کمیسیون صنایع درخصوص وزیر پیشنهادی نفت/ اوجی بیشترین انعقاد قراردادهای گازی را داشته است

 روح اله عباس پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی، نفت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.

متن گزارش به شرح زیر است:

با سلام و احترام

مستند به ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده رضا اوجی وزیر پیشنهادی نفت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن

شرح توضیحات:

مهم ترین برنامه ها و راهبردها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

توسعه متوازن و پایدار زنجیره ارزش نفت و گاز در جهت جلوگیری از خام فروشی

تامین پایدار نفت، گاز، سوخت و خوراک موردنیاز

اکتشاف، توسعه، حفظ و نگهداشت تولید با اولویت میادین مشترک

بازاریابی و فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی

ارتقاء بهره وری و بهینه سازی زنجیره تولید با مصرف انرژی

تامین منابع مالی و جذب سرمایه در صنعت نفت از مسیر مشوق های لازم

ارتقاء فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان با هدف افزایش ساخت داخل

دیپلماسی غربی و تنظیم روابط بین الملل در حوزه انرژی

اشتغال، مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی

حکمرانی و تجدید ساختار صنعت نفت، گاز و شرکت های تابعه

اهمیت دادن و ساماندهی منابع انسانی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۴ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۲۷ درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد ۹ درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور محترم صلاحیت ایشان را تائید می نماییم.

نتیجه گیری کمیسیون:

ایشان را برای تصدی وزارت نفت با اکثریت مطلق آراء مناسب تشخیص داد.

عباس پور در ادامه عنوان کرد: از وزیر توقع و انتظار داریم این است که متعهد باشد، مردمی و انقلابی باشد، همچنین تحصیلات متناسب با وزارت مربوطه خود باشد، تخصص لازم در این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین مسئله ای که مطرح است و برخی موارد به دیگران اشکال می گرفتیم این بود که افراد معرفی شده در بدنه وزارتخانه نبوده و تجربیات لازم را در این حوزه ندارند اما جناب اوجی هم تجربیات لازم را در این زمینه دارند، او در زمینه کارشناسی و مدیرعاملی تجربه لازم را داشته است و مدیرعامل ملی نمونه بوده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر در وزارت نفت نبوده است در بنیاد مستضعفین مسئول هولدینگ انرژی سینا گستر بوده است که در بین ۱۱ هولدینگ بالاترین سود را داشته است. بعد از شهید تندگویان تنها وزیر پیشنهادی است که در بدنه وزارت نفت است که مورد استقبال تمام کارکنان شرکت نفت قرار گرفته و ایشان با عنایت به این موضوع می تواند موفق ترین شخصیت در این موضوع باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اوجی در بین مدیران عامل گاز بالاترین شخصیتی است که انعقاد قرارداد گاز را با پاکستان، عراق و سایر کشورها داشته است از این جهت می تواند بهترین و مناسب ترین شخصیت در این حوزه باشد.

گزارش کمیسیون انرژی درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت/ کمیسیون، اوجی را برای تصدی وزارتخانه شایسته تشخیص داد

مصطفی نخعی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارت نفت، گزارش کمیسیون انرژی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون انرژی بدین شرح است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون  انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده  آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی  وزارت نفت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

فریدون حسنوند

رئیس کمیسیون انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی  وزارت نفت

‌بخش اول: مقدمه

در اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی طی جلسه رسمی در تاریخ  ۲۳/  ۰۵/ ۱۴۰۰ با حضور جناب آقای جواد اوجی وزیر محترم پیشنهادی نفت به بررسی سوابق و برنامه ایشان پرداخت. در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن استماع توضیحات ایشان برای عملیاتی نمودن برنامه پیشنهادی، مهم ترین چالش های پیش رو در حوزه عملکرد وزارت نفت را مطرح و اولویت های مورد نظر کمیسیون را در این زمینه تشریح کردند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

    انجام تعهدات قانونی وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی برای تکمیل پروژه‌های عمران و آبادانی مناطق هم‌جوار با تأسیسات نفت و گاز به ویژه استان های جنوبی

    ساماندهی مسائل رفاهی و استخدامی نیروی انسانی شاغل در صنعت نفت شامل حقوق و دستمزد و قراردادها

    حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در صنعت نفت

    رسیدگی به وضعیت تراز گاز کشور

    اجرای برنامه‌های گسترده نگهداشت توان تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل طرح های توسعه و فشارافزایی این میدان

    رفع موانع تأمین سوخت زمستانی کشور

    رفع موانع اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» برای توسعه پتروپالایشگاه ها و کاهش خام فروشی

    اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور و شفاف سازی رابطه مالی دولت با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران

    استفاده از ظرفیت های دیپلماسی انرژی برای جذب سرمایه گذاری خارجی با اولویت کشورهای همسایه

بخش دوم: شرح استعلامات (شامل مدرک تحصیلی و سابقه ایثارگری)

کمیسیون انرژی طی نامه تاریخ  ۲۳/  ۰۵/ ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت مدرک تحصیلی جناب آقای اوجی را استعلام نمود که آن وزارتخانه در پاسخ، اصالت مدرک کارشناسی مهندسی نفت ایشان از دانشگاه صنعت نفت آبادان را تأیید کرد.

 بخش سوم: اهم توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

    استفاده حداکثری از ظرفیت های صنعت نفت برای جهش تولید و صادرات

    تعهد بر بکارگیری مدیران شایسته و فساد ستیز در وزارت نفت

    حل مشکلات مربوط به مسائل رفاهی و استخدامی کارکنان صنعت نفت

    استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش نفت و طراحی روش های نوین از جمله تهاتر کالا و سرمایه گذاری خریداران نفت در صنعت نفت

    تکمیل مخازن سوخت نیروگاه ها تا شهریورماه سال جاری با سوخت مایع برای رفع مشکل ناترازی گاز در زمستان

    اولویت دهی به خط لوله سراسری یازدهم و مخزن گازی خانگیران برای تأمین پایدار گاز شمال شرق کشور

    تقویت دیپلماسی انرژی برای حل و فصل اختلافات با طرف های قرارداد و توسعه همکاری با کشورهای همسایه

    تعیین تکلیف میادین مشترک نفت وگاز اعم از اکتشاف، توسعه، تکمیل توسعه و برداشت و بهره برداری تا پایان دولت سیزدهم   

    تأکید بر استفاده از ظرفیت های قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی برای بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

 بخش چهارم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق آن با اسناد بالادستی

در برنامه ارائه شده توسط آقای مهندس اوجی ضمن تشریح وضع موجود و بیان مهمترین چالش ها، اقدامات لازم برای مواجهه با چالش های مذکور مطرح گردیده که وزیر پیشنهادی در طول دوران خدمت متعهد به اجرای آنها است. همچنین برنامه های راهبردی و عملیاتی در ۱۱ محور اصلی تفکیک و با جزئیات تشریح شده است.

همچنین بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نفت، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نفت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. در برنامه ایشان به برخی از احکام فوق الذکر اشاره ای نشده است که از جمله مهمترین احکام ذکر نشده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

توسعه صنعت خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس و دریای عمان، عرضه گازطبیعی در بورس انرژی، توسعه زیرساخت های سوخت گاز مایع و تقویت پدافند غیرعامل در صنعت نفت.

 بخش پنجم:  پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی

با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

برای مناطقی که نفت و گاز در آنجاست اما محرومند، چه برنامه‌ای دارید؟

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در جلسه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت طی سخنانی گفت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که از سوی پدر خانواده برای خانواده در نظر گرفته می‌شود. ما در مجالس قبلی به دنبال این بودیم که از سمت دولت لایحه به مجلس بیاید، امروز مجلس نمی‌تواند منتظر بماند که دولت لایحه بدهد. آقای اوجی ما خوشحالیم شما مناطق محروم را درک می‌کنید اما باید هرچه زودتر لوایح متناسب با نیازها و برنامه‌ها را به مجلس ارائه بدهید.

وی افزود: دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته است، بیم آن می‌رود که در دهه‌های آینده استخراج سوخت فسیلی بی‌معنا شود، در نتیجه باید استفاده عقلانی و حداکثری از منابع زیرزمینی سوخت فسیلی صورت گیرد. همچنین در میادین مشترک باید سهم خود را دریافت کنیم و مصرف داخلی هم باید تنظیم شود.

چنارانی در ادامه بیان کرد: ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است؛ امروز کمبود انرژی اولیه یا اسراف انرژی یکی ضرورتی است که هر روز بیش از پیش احساس می‌شود در نتیجه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر باید به روزمینی و تجدیدپذیر تبدیل شود. برنامه‌های شما در این زمینه چیست؟

وی افزود: در راستای همگرایی با وزارت نیرو و محیط زیست چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز در آن مناطق هستند اما سودی به مردم آن مناطق نمی‌رسد چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که برخی شرکت‌های نفت و گاز در این مناطق اعمال داشتند چه برنامه‌ای دارید؟ آیا معتقد هستید که دفاتر اصلی آن‌ها باید در مناطق استخراج مستقر شود؟

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب که با آن مواجه هستیم، برای ساماندهی محل استقرار صنایع آب‌بر مانند پالایشگاه اصفهان، تهران و شازند و ... چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در بخش دیگری اظهار داشت: مجلس در راستای برنامه‌های عدالت محوری، فساد ستیزی و .. که برنامه‌های رئیس‌جمهور هم هستند برنامه‌هایی را ارائه داد؛ شما برای تخصیص قیر رایگان چه برنامه‌ای دارید؟ صادرات قیر افزایش داشته است و شما بگویید درخصوص مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چه برنامه‌ای مدنظر شماست؟

وی افزود: هنوز بعد از ۴۳ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه من و تک تک نمایندگان روستاهای محروم از آسفالت وجود دارد. من روستایی دارم که بالغ بر هزار نفر جمعیت دارد و حتی ۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده است. هر روز که ما تذکر می‌دهیم، بیشترین تذکرها مربوط به راه روستایی است این‌ها در حوزه اجرا به وزارت راه مربوط می‌شود اما در حوزه تامین قیر دچار مشکل هستیم. من فریاد نیشابور نقاط محروم شمال و جنوب و شرق و غرب کشور هستم. اگر دیوان محاسبات اجازه اختصاص قیر به صورت تُنی را نمی‌دهد شما چطور می‌خواهید ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ را که برای قیر دیده شده اختصاص دهید؟ چطور می‌خواهید با این ۷ شرکت مافیایی که تولیدکننده قیر هستند، برخورد کنید؟

چنارانی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی نفت، گفت: آقای اوجی کسانی که با شما به وزارت نفت وارد می‌شوند از جنس شما هستند یا غیره؟ ما شما را به عنوان یک فرد جهادی می‌شناسیم. اما برای نمایندگان روشن کنید که برای پروژه توتال و پارس جنوبی برای زمستان‌های سرد چه برنامه‌ای دارید؟ ما به دنبال ارائه دیپلماسی مهندسی شده در این حوزه از جانب شما هستیم.

وی ادامه داد: برای توسعه پایدار صنعت نفت چه برنامه ای دارید؟ برای حفاظت از محیط زیست در برنامه‌های ذیل وزارت‌خانه چه برنامه‌هایی دارید؟ ما انتظار داریم رویکرد وزارت نفت پیشگیری به جای اصلاح باشد. برای سوآپ نفت چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در بخش دیگری ابراز کرد: به نمایندگان توضیح بدهید که برای احداث و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و به روزآوری سامانه هوشمند کارت سوخت چه برنامه‌هایی دارید؟ در راستای تلفیق دو وزارتخانه هم این سرزمین، سرزمین آفتاب و باد است؛ امروز ما مطالبه داریم و انتظار داریم برنامه‌های پیشنهادی شما در راستای برنامه‌های دولت باشد.

حقوق نجومی تعدادی را نباید به حساب مجموعه نفت گذاشت/ آقای اوجی قرارداد صادرات گاز به سه کشور را منعقد کرد

حسین حسین‌زاده در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: من به پاکدستی امین و جهادی بودن آقای اوجی شهادت می‌دهم؛ ایشان در پایین دست، بالادست و صادرات وزارت نفت کار کرده‌اند. در حال حاضر اولویت کشور ما معیشت و اقتصاد است وقتی گفته می‌شود اقتصاد بدون نفت به معنای تعطیل کردن آن نیست بلکه باید از طریق فروش نفت، گاز و فرآورده منابع درآمدی را متنوع کنیم بنابراین این بخش نیازمند فرد متخصص است.

وی ادامه داد: وزارت نفت یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است، بهتر است بگوییم قرارگاه جنگی کشور است و نقش مهمی در اقتصاد اشتغال و حتی فرهنگ ما دارد. از سال 1287 که اولین چاه در مسجد سلیمان حفر شد 113 سال گذشته است در این مدت ما به نفت وابسته بودیم بنابراین فرمانده این قرارگاه باید انقلابی و جهادی باشد. این نفتی که دنیا برای آن می‌جنگد باید فرد متخصص داشته باشد، من آقای اوجی را به مدت دو دهه است که می‌شناسم و مدیر بنده بودند ایشان کار را از دانشگاه نفت شروع کردند و تجربه نشان داده است که هر شخصی که از بدنه آن مجموعه باشد قطعا موفق خواهد بود.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه وزارت نفت، وزارت فرادولت‌هاست اظهار داشت: بحث معیشت نیروی انسانی در مجموعه نفت آن چیزی نیست که در فضای عمومی مطرح می‌شود همین یک ماه پیش سه نفر از مجموعه نفت در غرب کشور در حین عملیات به شهادت رسیدند و یا بسیاری از افراد بخشی از اعضای خود را از دست دادند. بنابراین نباید تعداد اندکی که حقوق نجومی را دارند نباید به حساب مجموعه گذاشت.

وی یادآور شد: ما 288 میلیارد بشکه معادل 13 درصد کل دنیا ذخیره نفت داریم. 16.5 درصد گاز جهان متعلق به ایران است با این حال چالش اصلی ما در زمستان بحث گاز است باید توجه داشت که این نقطه قوت آقای اوجی است زمانی که ایشان معاون وزیر بودند گازکشی به روستاها را دو برابر کردند.

وی یادآور شد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد است و با مظلومیتی که از آقای اوجی دارم قطعا بهترین رای را خواهند آورد مطمئن باشید که خود ما همه در حوزه انرژی و مسئولیت‌های ا جتماعی مطالبه‌گر خواهیم بود.

حسین‌زاده در اشاره به فعالیت آقای اوجی در بخش بین الملل گفت: در حوزه بین الملل ایشان دو بار به عنوان داور بین المللی انرژی از کشور ما انتخاب شدند یا قراردادهای گازی با پاکستان، ترکمنستان و عراق را ایشان منعقد کردند و زمانی که ما نتوانستیم پول گاز را از ترکمنستان بگیریم بحث تهاتر را مطرح کردند که باعث تحریم ایشان شد و این نشانه انقلابی‌گری ایشان است.

شخصیتی باید سکاندار وزارت نفت شود که بتواند در شرایط تحریمی نفت را بفروشد

محمدتقی نقدعلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: نمایندگان مجلس در تعاملی بسیار سازنده و خوب با دولت انقلابی در حال بررسی وزرای پیشنهادی هستند و یکی از صحنه‌های بدیع در حال رقم خوردن است. ما در بسیاری از مقاطع زمانی از آموزه‌های قرآنی دور ماندیم که خدای متعال قول می‌دهد شرط پیروزی و نصرت این است که ذیل جندالله قرار بگیریم. الحمدالله گزینه‌های پیشنهادی اکثرا قابل قبول هستند. من می‌خواهم در طلیعه دولت انقلابی بگویم پس از یک دولت واگرا که به جای چشم دوختن به دست خدا به دست کدخدا چشم دوخته بود دولتی به روی کار آمد که با توکل بر خدا مشکلات مردم را حل کند.

وی ادامه داد: در باب گزینه پیشنهادی وزارت عظیم و مهم نفت امروز گرد هم نشستیم که تصمیم بگیریم جناب اوجی سکاندار بشود یا خیر که ما در باب بودجه کشور و درآمدها دو سه راه بیشتر نداریم که یکی مالیات، دیگری فروش نفت و درآمدهای دیگر است. در آمدهای مالیاتی که مشخص است و سایر درآمدها هم ناچیز است و راهی جز فروش نفت نداریم و باید در این عرصه شخصیتی سکاندار شود که از قدرت برخوردار باشد که در شرایط تحریمی بتواند  نفت را بفروشد.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پیشین اقتصاد را به برجام گره زد و فروش نفت را نیز وابسته به برجام دانست اما کار به جایی رسید که فروش نفت با مشکل مواجه شد و به برکت اقدامات مجلس انقلابی موجب اندکی فروش نفت نفسی بکشد؛ ما امروز کسی را باید سکاندار کنیم که این توان را داشته باشد. برنامه جناب مهندس اوجی را ملاحظه کردم اما مساله فروش نفت بسیار گسترده است.

وی افزود: من در خصوص فروش نفت با وزارت نفت آقای زنگنه ارتباط گرفتم اما بدنه رعب و وحشتی در خصوص فروش نفت داشت. جناب اوجی بداند یک جرات و جسارت ویژه‌ای را نیاز دارد. ما نمایندگان آقای رستم قاسمی را پیشنهاد دادیم که در زمان ارائه برنامه وزارت راه هم ایشان بارها نام وزارت نفت را می‌آورد. برخی مطالب هم از صبح از سوی برخی نمایندگان گفته شد تقاضا دارم برای اینکه نمایندگان باید اعتماد کنند که یکی از عرصه‌های ثروت را به دست آقای اوجی بدهند، وی لیست اموال خود را شفاف بیان کند. امروز طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دستور کار است. در خصوص بحث معیشت کارکنان در برنامه ایشان چیزی ندیدم و برای رای اعتماد اطمینان حاصل نکردم.

اوجی در مورد فهرست اموالش به صراحت خلاف واقع می‌گوید

الیاس نادران در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با وی گفت: هفته دولت را محضر همه عزیزان و مدیران شریف دولت تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم آنچه را که انجام می‌دهند، برای رضای خدا باشد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت پیدا کرده این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند، مردم از مجلس، دولت و شوراها که جریانات اداره کشور هستند، بر این مدار حرکت کند به همین دلیل دوستان اگر ملاحظه فرموده باشند، بنده در مخالفت‌ها و موافقت‌ها بیش از آنکه به کارآمدی افراد نگاه کنم که دقیقاً در کمیته‌های تخصصی بررسی شده است به سلامت افراد و به پاکدستی افراد حساسیت نشان دادم.

وی افزود: در مجالس گذشته، دوستان ما پرسیدند حیف بدتر است یا میل؛ به عزیزان گفتم تا میل نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد امروز در کشور نفوذ از پنجره‌ی فساد وارد شده است، اگر امروز برخی از ریشه‌های ما را می‌زنند، به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید بررسی شود.

نادران ادامه داد: من محضر بزرگ‌مان جناب آقای خطیب دو جلسه که داشتم، عرض کردم آنچه که دوستان ما در مورد ۸۸ و قم می‌گویند به کنار آنچه که در مورد فساد در وزارت شکل گرفته است را  بررسی کرد ما هیچ تعارفی با هم نداریم باید پاک‌ترین افراد در راس امور باشند.

وی با اشاره به جلسات خود با گزینه پیشنهادی وزارت نفت بیان کرد:  متاسفانه فرصت نیست جزئیات را ذکر کنم اما با جناب آقای اوجی جلسه گذاشتم و به ایشان عرض کردم قصد من راستی‌آزمایی است، اقرار به چیزی نیست، چند نکته را به ایشان گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم متاسفانه ایشان نگرفتند. گفتم لیست اموال در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است دیده‌اید؟ گفت نه کدام‌ها را می‌گویید؟  گفتم ۲۹۰ نماینده دیده‌اند، شما چه طور ندیدی؟ گفتم  شما چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانی؟ گفتم من می‌پرسم شما باید جواب دهید. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: آقای اوجی گفت من ۳ آپارتمان دارم که یکی از آن‌ها در میدان هروی است، یکی ارثی است که به خانمم رسیده است و دیگری ارثی است که به خودم رسیده است، گفتم من استعلام اموال شما را از نهادهای ذی صلاح گرفته‌ام ۹ مورد در ۲ صفحه است دوستان کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید، جاهای دیگر هم همینطور است.

وی بیان کرد: من راجع به ایشان از مراجع  به قضایی پرسیدم حال ان‌شاءالله اگر فرصتی پیش آمد، می‌گویم چرا که رئیس مجلس گفتند بعداً بگویم. در جای دیگر آقای اوجی می‌گوید با آقای رستم قاسمی و یک فرد دیگر کاری انجام دادند اما فردی که از آقای قاسمی شاکی بود، علیه من کاری کرد من گفتم چرا این فرد علیه خود اقای قاسمی داستان‌پردازی نکرد، چرا علیه شما این کار را کرد؟ با تو چه پدر کشتگی دارد؟

نادران ادامه داد: دوستان ما استناد می‌کنند به گزارش اطلاعات و نهادهای امنیتی، به  آقای مخبر هم گفتم دکل‌های نفتی و کشتی‌ها را خوردند و روزی که از فرودگاه حضرت امام رفتند، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند.

ایران می‌تواند یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان گاز در جهان باشد

انور حبیب‌زاده بوکانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت طی سخنانی گفت: در کشور ایران بیش از ۹۷ درصد انرژی مورد نیاز داخلی از نفت و گاز تامین می‌شود، همچنین درآمدهای حاصل از فروش نفت هم می‌تواند نیاز اساسی کشور را در حوزه درآمدها تامین کند.

وی افزود: لذا باید استراتژی‌ها با توجه به اهمیت این حوزه اتخاذ شود؛ همچنین جهت‌گیری و اهمیت این بخش بر همه قسمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. رسیدن به نتیجه مستلزم برنامه‌ریزی درست است.

حبیب‌زاده همچنین ابراز داشت: چالش‌های اساسی در بخش انرژی به دلیل فقدان برنامه‌ریزی و نظارت است. پر کردن خلاء نظارتی بر عهده شورای عالی انرژی است. با توجه به حجم ذخایر موجود روند تقاضاهای جهانی برای نفت افزایش پیدا کرده و همچنین می‌توانیم یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان گاز در جهان باشیم.

اوجی از فیلتر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی عبور کرده است/ ما دور هم جمع شده‌ایم تا فضا را مدیریت کنیم

علی بابایی کارنامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: براساس تحلیل های کارشناسی، وزارت نفت با ۸ چالش روبه رو است که این موارد در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده می شود. یکی از چالش های اساسی وضعیت کارکنان شرکت نفت است که در سال های گذشته شرایط سختی را طی کرده اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است، با برنامه ای متقن و واضح این بی عدالتی رفع می شود، احیای دانشگاه نفت تحقق می یابد و بر شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی بازنگری خواهد شد، همچنین وزیر پیشنهادی برای جلوگیری از خام فروشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی مورد توجه مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: وزارت نفت باید به این امر توجه کند و با توجه به ساختار تعاونی ها مردم را پای کار بیاورد. از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی باید خنثی سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیریت مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف برای همه مهم است، بیان کرد: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد، از سوی دیگر دغدغه فارغ التحصیلان برای اشتغال با توجه به صنایع پایین دستی نفت برطرف می شود.

بابائی کارنامی عنوان کرد: صادرات گاز از مباحث مهمی است که با دیپلماسی انرژی می توان آن را پیش برد از این رو وزیر باید توانمندی لازم برای احیای دیپلماسی انرژی داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس یازدهم تاکید کرد: مجلس یازدهم و سیزدهم محکوم به اراده ای هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته، ما دور هم جمع شدیم تا فضا را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا وزیر از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده اند انتظار می‌رود که ایشان یکی از وزرای موفق باشد.

تمام دارایی خود را به رییس جمهور اعلام کردم

جواد اوجی در جلسه امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان در زمینه اموال شخصی خود اظهار داشت: بنده در پیشگاه خداوند، نمایندگان و مردم اعلام می‌کنم آنچه به عنوان دارایی به رئیس جمهور ارائه کردم، هرگونه درایی دیگر که به بنده منتسب شده را با سند به خود این اشخاص منتقل خواهم کرد.

وی افزود: بنده 35 سال در بدنه وزارت نفت حضور داشتم و به عنوان پاک‌دستی و فسادستیزی از سوی آقای رئیسی معرفی شدم. بنابراین هرگونه اموال غیر از آپارتمان و اموالی که اعلام کردم را به اشخاصی که این موضوع را مطرح کردند، منتقل می‌کنم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه با بیان اینکه صنعت نفت مزیت اقتصادی کشور است و 95 درصد در تامین انرژی کشور سهم دارد، افزود: علاوه بر آن، سهم مهمی در تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی کشور دارد.

اوجی گفت: نفت در شرایط تحریم، خط مقدم جبهه اقتصادی بوده و در زمینه فروش نفت، فرآورده، پتروشیمی، تامین کالا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اکنون از عرصه جهاد ما با استکبار است.

وی با بیان اینکه صنعت نفت در جنگ اقتصادی دچار چالش و مشکلات مزمن به دلیل بی‌تدبیری، ناکارآمدی و فشار تحریم شده است، بیان داشت: این موضوعات باعث شد از حالت متعارف خارج شود و اکنون نیازمند تحول از طریق اتخاذ تصمیمات جهادی و اعمال جراحی غیر از مسیر تحول نیست.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ما با مدیریت جهادی و استفاده از ظرفیت جوانان و توان بخش خصوصی مشکلات را برطرف خواهیم کرد، به دغدغه‌ها و موضوعاتی که نمایندگان موافق و مخالف مطرح کردند، اشاره و تصریح کرد: این چالش‌ها وجه مشترک ما در صنعت نفت است که از جمله آنها فروش نفت خام و میعانات به خاطر تحریم است که کاهش یافته و بنده در برنامه خود راه حل آن را اعلام خواهم کرد.

اوجی با اشاره به توسعه میادین مشترک به عنوان دغدغه مشترک با نمایندگان گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به شدت کاهش یافته است. حفظ و نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز و همچنین بالا بودن شدت مصرف انرژی، ناترازی گاز از جمله دغدغه‌هاست.

وی ادامه داد: پرهیز از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص در حوزه پتروشیمی، بازسازی تجهیزاتی که عمر آنها از 50 سال گذشته، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به ساماندهی نیروی انسانی، گازرسانی به روستاها و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی به خصوص در مناطق محروم و نفت‌خیز از جمله دغدغه‌های مشترک و در برنامه‌های آینده بنده است.

وزیر پیشنهادی نفت توسعه متوازن نفت و مبارزه با فساد را از جمله مواردی دانست که با استفاده از مدیران فسادستیز به سرانجام برساند.

اوجی همچنین خاطرنشان کرد: حمایت از ساخت داخل، ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و دیپلماسی قوی از جمله موارد دغدغه نمایندگان و چالش امروز صنعت نفت است.

اوجی با اشاره به رویکرد اصلی خود در صورت رأی اعتماد از نمایندگان، یادآور شد: توجه به دغدغه‌های یاد شده و حل مشکلات و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه‌های بنده است. هرچند دستاوردها و افتخاراتی که تاکنون برای تامین انرژی، توسعه گازرسانی و همچنین توسعه پتروشیمی را نباید نادیده بگیریم اما چالش‌های فوق محل اولویت بنده در صورت کسب رأی نمایندگان است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی خود گفت: تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت و میعانات از جمله برنامه‌هاست. بعد از تحریم‌ آمریکا، میزان صادرات کاهش یافته و رقبا بخشی از بازار صادراتی ما را احیا کردند. احیای این بازار مستلزم اقدام جهادی است که با حمایت دولت و شورای امنیت، عبور از آنها امکانپذیر است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: سوال این است که آیا وزیر نفت باید برای مقابله با تحریم، رویکرد فعال یا موضع انفعال داشته باشد و منتظر محافل بین‌المللی باشد؟ آیا باید روی دشمن برای رفع تحریم حساب کند یا به توانمندی جوانان تکیه کند؟ بنده اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیروی متخصص، رویکرد فعالی برای دور زدن تحریم در پیش بگیرم و با استفاده از روش‌های موجود و تجربه گذشته و سایر روش‌هایی که به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان اعلام نمی‌کنم، اقدامات مهمی را پیش بگیرم.

اوجی ادامه داد: از ظرفیت بخش خصوصی و تمامی دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده می‌کنم. تهاتر نفت با کالا یا سرمایه‌گذاری از جمله این روش‌هاست.

وی افزود: زمانی که بنده به عنوان مدیرعامل شرکت گاز بودم، صنعت گاز کشور تحریم شد اما از طریق تهاتر کالا با گاز وارداتی توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم. آن زمان بهترین روابط را با ترکمنستان داشتیم و مشکلی بابت واردات گاز نداشتیم بنابراین اگر نفت تحریم بود، گاز هم تحریم بود و ما به خوبی از آن هم عبور کردیم.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ما بازارهای جدیدی را برای نفت و گاز شناسایی خواهیم کرد، یادآور شد: در زمینه بودجه 1400 نیز به صورت متمم طرحی را به مجلس ارائه خواهم داد.

اوجی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت 4 مجموعه وزارت نفت و نیروهای متخصص، تحریم‌ها را دور می‌زنیم و روزی خواهد رسید که نمایندگان از من بخواهند فروش نفت را متوقف کرده، خام‌فروشی را تعطیل کنیم و ارزش افزوده ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: در این دولت توسعه و تولید حداکثری از میادین نفت و گاز را محقق می‌کنم. منابع زیرزمینی نفت و گاز جزء انفال است؛ هر اقدامی که منجر به افزایش تولید صیانتی نفت متناسب با ذخایر کشور باشد را انجام خواهم داد تا منجر به افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور شود.

اوجی با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده بهینه از آنها در دستور کار بنده است، اظهار داشت: تامین سوخت مورد نیاز کشور، پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی نیز از دیگر برنامه‌هاست.

وی یادآور شد: زمانی که بنده در شرکت گاز بودم 7000 روستا دارای گاز بود که در پایان تصدی بنده در شرکت گاز به 15 هزار روستا گازرسانی شد و 40 هزار روستا نیز در دستور گاز قرار گرفت.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به لزوم افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخازن گفت: طی 50 سال گذشته دو مخزن ذخیره‌سازی گاز احداث شده که هر دو نیز در دوران تصدی بنده بوده است.

اوجی همچنین با اشاره به دستور کار بودن طرح‌های پالایش گاز و گازرسانی به صنایع جدید خاطرنشان کرد: واردات گاز از ترکمنستان را به طور جدی در برنامه قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف نقشه راه ما است، تاکید کرد: نظام تعرفه‌گذاری باید اصلاح شود و تعرفه مشترکان پرمصرف اعم از خانگی و تجاری و نیروگاهی باید به صورت پلکانی افزایش یابد. باید نظام استاندارد و سیاست تشویقی و همچنین تقویت ماده 12 قانون رفع موانع تولید در زمینه اصلاح الگوی مصرف و بخش تعرفه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ایجاد صنایع پایین دستی و کاهش خام‌فروشی و فروش فرآورده یکی از راه‌های دور زدن تحریم است، بیان داشت: اجرای طرح ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌ها با تامین هدف خوراک صنایع پایین دست از دیگر برنامه‌های بنده است.

اوجی گفت: به کمک بخش خصوصی برنامه مدونی برای زنجیره ارزش و تامین خوراک پایین دست در نظر گرفته‌ایم. همچنین احداث پارک پتروشیمی را اجرایی خواهیم کرد.

وی توسعه پتروپالایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی و حمایت از آنها را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به برنامه‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خاطرنشان کرد: با کمک دولت و مجلس جهت گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری تلاش خواهیم کرد. مردمی‌سازی اقتصاد نفت و گاز و جذب سرمایه مردم از جمله این اقدامات است. همچنین تهاتر نفت و گاز با سازندگان امکان تامین مالی از صندوق توسعه ملی و استفاده از توان مالی موسسات مالی و بانکها از جمله برنامه‌های تامین مالی است.

اوجی یادآور شد: یکی از راه‌های جذب سرمایه، توافق جامع با کشورهای همسو است.

وی با بیان اینکه ساماندهی منابع انسانی و حفظ آنها به عنوان راهبردهای بنده در صنعت نفت است، گفت: سالها علیرغم تولید ثروت، نیروی انسانی مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته و منجر به نارضایتی در بدنه نیروی انسانی صنعت نفت شده و حتی شاهد خروج پرسنل متخصص هستیم. در صورت کسب رأی اعتماد برای رفع این مشکلات اقدامات لازم به عمل خواهند آمد. همچنین ساماندهی امور ایثارگران از نقاط مورد توجه بنده است.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به شفافیت و مبارزه با فساد اظهار داشت: توجه به گلوگاه‌های فساد، ایجاد سامانه‌های شفافیت فساد، نصب تجهیزات اندازه‌گیری و حذف امضای طلایی، جلوگیری از قاچاق فرآورده و بروزرسانی کارهای سوخت از جمله اقدامات در راستای فسادستیزی است.

اوجی افزود: توجه به محرومیت‌زدایی و مشکل اجتماعی مردم به خصوص در مناطق نفت‌خیز از جمله برنامه‌های بنده است. من خود را نماینده مناطق محروم و حاشیه‌ای می‌دانم و به منظور توسعه متوازن مسئولیت‌های اجتماعی یک بند قانونی به مجلس پیشنهاد می‌دهم.

وی همچنین با اشاره به دغدغه نمایندگان در زمینه تامین قیر روستایی خاطرنشان کرد: با اصلاح تامین مالی تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری اقدامات جدی در این خصوص صورت بگیرد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: ارتقای فناوری و حمایت از دانش‌بنیان‌ها با هدف ساخت داخل و اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات اصلی است. اکنون بازار خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان‌ها 5 میلیارد دلار است و ما تلاش می‌کنیم که از داخل کالا خریداری کنیم تا ضمن تقویت سازندگان داخل، هم‌افزایی صورت گیرد.

اوجی با بیان اینکه حمایت از پارک فناوری در دستور کار است، دیپلماسی و روابط قوی بین‌الملل با استفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله اوپک برای حفظ جایگاه و بازارهای جدید پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گسترش همکاری با همسایگان برای اکتشافات نفت و گاز همچنین سرمایه‌گذاری در دستور کار است.

وزیر پیشنهادی نفت شفاف‌سازی رابطه مالی دولت و نفت و همچنین تنظیم اساسنامه پتروشیمی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.

اوجی در خاتمه گفت: در لیست اموال بنده عنوان شده بود که اتومبیل مازراتی دارم اما اعلام می‌کنم که حتی این خودرو را نمی‌شناسم چه برسد به اینکه متعلق به بنده باشد.

گزارش کمیسیون انرژی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو

 مصطفی نخعی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه ( مجلس شورای در جریان بررسی صلاحیت علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو ، گزارش کمیسیون انرژی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون انرژی بدین شرح است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون  انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده  آقای علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی  وزارت نیرو به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

فریدون حسنوند

رئیس کمیسیون انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده جناب آقای علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

بخش اول: مقدمه

در اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی طی جلسه رسمی در تاریخ  ۱۴۰۰/۵/۲۳ با حضور جناب آقای علی اکبر محرابیان وزیر محترم پیشنهادی نیرو به بررسی سوابق و برنامه ایشان پرداخت. در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن استماع توضیحات ایشان برای عملیاتی نمودن برنامه پیشنهادی، مهمترین چالش های پیش رو در حوزه عملکرد وزارت نیرو را مطرح و اولویت های مورد نظر کمیسیون را در این زمینه تشریح کردند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

    ضرورت افزایش ظرفیت نیروگاهی برای تأمین تقاضا و پر کردن شکاف فزآینده تولید و مصرف برق کشور در سال های پیش رو

    اجرای طرح های ارتقای راندمان نیروگاه ها، کاهش تلفات در شبکه انتقال و توزیع و نوسازی شبکه برق کشور

    شناسایی و جمع آوری مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز با قید فوریت

    بازنگری در طرح های تأمین و انتقال آب در کنار توسعه آب شیرین کن ها

    اجرای برنامه های مقابله با خشکسالی، تغییر اقلیم و کاهش ذخایر آبی

    اجرای کامل قانون "اصلاح الگوی مصرف انرژی" و استفاده از ظرفیت های "ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر" برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب و انرژی

    اتخاذ رویکردهای مناسب در دیپلماسی آب و انرژی برای تأمین منافع ملی کشور به ویژه در حوزه آب های مرزی

    ایجاد بازار برق منطقه ای و تلاش برای تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه

    استفاده از ظرفیت شرکت های توانمند داخلی و نظارت بر صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه های آب و برق

    اصلاح نظام تعرفه گذاری آب و برق

    نحوه تأمین مالی و جذب سرمایه گذاری در صنعت نیرو

    تعیین تکلیف وضعیت بدهی های انباشته به پیمانکاران نیرو و نیروگاه های بخش خصوصی

 

 بخش دوم: شرح استعلامات (شامل مدرک تحصیلی و سابقه ایثارگری)

کمیسیون انرژی طی نامه ای از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت مدارک تحصیلی جناب آقای محرابیان را استعلام کرد که آن وزارتخانه اصالت مهندسی کارشناسی عمران ایشان از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران را تأیید کرد.

بخش سوم: اهم توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

    بازنگری، اصلاح و عدم اتکا به برنامه های تأمین برق از نیروگاه های برق آبی

    تهعد به اجرای برنامه ارائه شده به مجلس صرف نظر از وجود یا عدم وجود تحریم ها

    افزایش ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور به تفکیک؛ الزام صنایع عمده و انرژی بر به سرمایه گذاری در احداث نیروگاه، تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف هر کدام به میزان ۱۰ هزار مگاوات

    جبران حداقل نیمی از ۱۳ هزار مگاوات ناترازی برق کشور در سال اول و تعهد به عدم خاموشی در تابستان سال آینده

    توجه ویژه به آب روستایی و افزایش پوشش آب شرب سالم روستایی از ۷۶ درصد کنونی به حداقل ۹۰ درصد تا پایان دولت سیزدهم

    افزایش ۲۰ درصدی تأمین آب شرب سالم شهری و خروج همه ۳۰۰ شهر دارای تنش آبی طی چهار سال

 بخش چهارم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق آن با اسناد بالادستی

در برنامه ارائه شده توسط آقای مهندس محرابیان ضمن تشریح وضع موجود و بیان مهمترین چالش ها، اقدامات لازم برای مواجهه با چالش های مذکور مطرح شده که وزیر پیشنهادی در طول دوران خدمت متعهد به اجرای آنها است. همچنین برنامه های راهبردی و عملیاتی در ۷ محور اصلی تفکیک و با جزئیات تشریح شده است.

بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نیرو، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. البته عملکرد گذشته ایشان  نشان می دهد که می تواند به احکام بالادستی پایبند باشد.

 بخش پنجم:   پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی

لزوم تشریح استراتژی های حکمرانی در بخش آب و شفاف سازی برنامه ها در این بخش به ویژه در مورد اجرای طرح های انتقال آب بین حوزه ای و همچنین افزایش ظرفیت برق کشور و جلوگیری از خاموشی ها از مهمترین مسائلی است که لازم است وزیر محترم پیشنهادی در صحن علنی توضیحات بیشتری در این خصوص  ارائه کند.

گزارش کمیسیون عمران درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو/ محرابیان شایسته تصدی این وزارتخانه است

 کمال حسین پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران درباره برنامه وزیر پیشنهادی نیرو را به شرح زیر قرائت کرد:

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.«محمدرضا رضائی کوچی-رئیس کمیسیون عمران»

گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای مهندس علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

مقدمه

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت نیرو به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۹-۱۱ و  ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۷-۸ با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسات وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ­ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

شرح استعلامات

طی نامه شماره ۴۳۶۳۵/۵۲/د مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدارک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت ایشان تایید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

- مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب برای رفع کامل تنش آب شرب در شرایط مشابه سال آبی جاری (در حال حاضر ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی می باشد و به ۸ هزار روستا به صورت آبرسانی سیار خدمات ارائه می­ شود)

- تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی با بهره گیری از آب های غیرمتعارف با هدفگذاری تامین آب برای مصارف شرب به میزان ۴۰۰ هزار مترمکعب در روز و تسهیل افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب برای مصارف صنعتی به میزان ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز توسط صنایع و یا سایر ذینفعان متقاضی

- توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب، با تکمیل و بهره برداری از ۴۶ طرح جمع آوری و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب جدید به ظرفیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز

- برنامه ریزی و ایجاد مشوق های لازم به منظور مشارکت صنایع مستقر در نقاط هدف در ایجاد طرح های فاضلاب و استفاده از پساب حاصله در بخش صنعت به ظرفیت ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز

- اصلاح ساختار اقتصاد آب کشور و توسعه مشارکت بخش غیر دولتی در اجرای طرح های تامین و انتقال آب و توسعه تاسیسات فاضلاب

- تداوم طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع

- پایش کمّی و کیفی منابع آب شرب و بهداشتی و اعمال استانداردها و مقررات لازم برای جلوگیری از آلودگی منابع آب و ارتقاء کیفی آن

- حفاظت و بهره برداری از آب های مشترک، صیانت از حقابه های کشور و تقویت دیپلماسی آب

- تهاتر و تسویه مطالبات پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات و کالای بخش آب

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

در حدود ۲۵ عنوان برنامه در حوزه آب و تاسیسات فاضلاب در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری و سنجش پذیری مطلوب و از لحاظ شفافیت و زمانبندی متوسط ارزیابی می­ شود.

انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت صمت و دستیار ویژه رئیس جمهور و برنامه ­های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

نتیجه­ گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه تنش آبی شهرها و روستاهای کشور و توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد و در حوزه تغییر ساختار مصرف آب شرکت های فولادی، آلیاژی و معدنی و اصلاح سامانه خنک کنندگی و شست و شوی مواد خام و همچنین توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و مهار کردن آب های سطحی برنامه عملیاتی ارائه نمایند.

انقلاب نیروگاه‌سازی در استان‌ها به راه بیندازیم/ احقاق حق ایران در هاب شدن از برنامه‌های محرابیان است

عبدالعلی رحیمی مظفری در جلسه امروز صحن علنی مجلس که در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما در آستانه گام دوم انقلاب هستیم و مجلس جوان زمینه ایجاد دولت جوان را فراهم کرد و این مطالبه مقام معظم رهبری بوده است. بنابراین به اسم بی‌تجربگی جوانان را مورد هجمه قرار ندهیم.

وی افزود: در جهت تشکیل کابینه دولت انقلابی کمک کنیم ضمن اینکه بنده اعلام می‌کنم اگر کاستی باشد باید رفع شود. بنده هیچگاه چک سفید امضاء به کسی نمی‌دهم.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان از جنس مردم، بی‌حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت کرده در بحرانی‌ترین شرایط وزارت نیرو که قطعی مکرر آب، کاهش برق به یک‌پنجم و وقوع سیلاب و یا کم‌آبی در بسیاری از مناطق کشور تصدی این وزارتخانه را برعهده بگیرد، کاری بزرگ است.

رحیمی مظفری با بیان اینکه وقوع مشکلات یادشده در فوق به دلیل نبود مدیریت است، خاطرنشان کرد: حل مشکلات یاد شده مدیر جهادی می‌خواهد. محرابیان یک وزیر پرکار جهادی است که مورد تایید هر سه کمیسیون مربوطه در مجلس قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه برنامه محرابیان عملیاتی است، گفت: در زمان دولت نهم و دهم در حوزه وزارت نیرو 350 پروژه مهر ماندگار داشته است و به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در این پروژه‌ها فعالیت کرده است. نشان درجه 2 سازندگی را گرفته و 2 بار از مجلس رأی اعتماد کسب کرده است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: در زمان ایشان قیمت فولاد و سیمان کاهش یافت. برای کاهش آلایندگی صنایع دستور نصب دوربین آنلاین را صادر کرد بنابراین امیدواریم تصمیم درست بگیریم.

رحیمی مظفری با بیان اینکه توجه به برق تجدیدپذیر و تامین آب پایدار شهرها و روستاها در دستور کار محرابیان است، خاطرنشان کرد: رفع ناترازی مصرف و تولید برق و مدیریت مطلوب از جمله کلیدواژه‌های تصدیگری وزیر پیشنهادی نیرو است و کمیسیون‌های مربوطه بر این موضوع اذعان دارند.

وی یادآور شد: مدیریت منابع آب و احقاق حق ایران در بحث هاب شدن از جمله برنامه‌های محرابیان است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های پراکنده در دستور کار او است، ادامه داد: باید انقلاب نیروگاه‌سازی در تمامی استان‌ها راه بیندازیم و به کمک بخش خصوصی این اقدامات صورت گیرد.

رحیمی مظفری افزود: راه‌اندازی نیروگاه‌های خاموش در شرایطی که برق نداشتیم اتفاق افتاد به طوری که به خاطر تفکر غیرجهادی و عدم پرداخت پول نیروگاه‌های خصوصی بسیاری از نیروگاه‌ها در شرایط کمبود برق، خاموش بودند.

وی همچنین گفت: استفاه از آب دریا و پساب در دستور کار محرابیان است.

رحیمی مظفری خطاب به نمایندگان یادآور شد: روی جوانی وزرای پیشنهادی تکیه نکنید. مگر ما با کسانی که سنشان بالا بود چه خاکی بر سر کردیم؟ به این کابینه جوان رأی بدهیم، بنده اعلام می‌کنم مهم نیست چه کسی مسئول می‌شود بنده آخرت خود را فدای دنیا نمی‌کنم و آنچه گفتم به حق بود.

پاشنه آشیل دولت سیزدهم انرژی است/ مساله رمزارزها کنترل نشود مخرب خواهد بود

 پرویز محمدنژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ای کاش فرصت می‌شد تا من به تک تک سوالات برادرم جناب حق وردی پاسخ می‌دادم اما باقی را خود آقای محرابیان خواهند گفت.  بحث تحصیلات و سوابق اجرایی را فرمودید که بخشی از تحصیلات مرتبط است که البته ما در حال انتخاب مدیر هستیم مدیری که داشته‌های سازمان خودش را بشناسد و براساس آن تصمیم بگیرد که در همه برنامه‌ها این مساله را دارند.

وی افزود: فرمودند به کلیات پرداخته شده و من می‌گویم کارنامه ایشان موید جزئیات این مساله است؛ طرح مهر ماندگار که ماندگار شد و ۱۳پروژه نیمه کاره نیروگاهی را ایشان رهبری و مدیریت کردند. حدود ۳۸ طرح سدسازی را ایشان با آورده ۱۲ میلیارد متر مکعب کار کردند. ۲۹ پروژه که ۱۲ به اتمام رسیده است.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: من تشکر می‌کنم از ریاست محترم جمهور که به برخی نمایندگان اعتماد کردند اما ظرفیت‌ها بیشتر بود و کاش بیشتر توجه می‌کردند.

وی ادامه داد: این گونه تلقی نشود که اعتماد مردم گرفته شده و فردا مملکت گل و بلبل خواهد شد و شما و کابینه روی خط قرمز آتشین قرار گرفته‌اید و پاشنه آشیل دولت شما انرژی خواهد بود و ما از سال گذشته این هشدار را دادیم و آثار بد آن را دیدیم. اگر امروز به فکر برق نباشیم مطمئنا در زمستان و  تابستان مشکل برق خواهیم داشت. همین امروز حدود ۳ میلیارد متر مکعب سوخت جایگزین برای نیروگاه‌های خود نیاز داریم. آقای محرابیان با دقت و ظرافت به این مساله توجه داشتند.

وی افزود: چند طرح اساسی ایشان آرزو و آمال است که همه ما می خواهیم خصوصا که ایران در حوزه آب  هاب انرژی منطقه شود. تمام کشورهای همسایه محتاج خدمات ما هستند که وزیر پیشنهادی به آن توجه کردند. نکته بعدی توجه به مساله رمزارزها است که اگر کنترل نشود مخرب خواهد بود.

سوابق و تحصیلات محرابیان ارتباطی با حوزه آب و برق ندارد/ بهتر بود او برای وزارت صمت معرفی شود

حسین حق‌وردی نماینده شهریار، قدس و ملارد در جلسه صحن علنی امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌های علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو طی سخنانی گفت: مخالفت من با تصدی این وزارتخانه توسط ایشان به دو جهت است؛ در قسمت اول از تحصیلات شروع می‌کنم همانطور که در رزومه ایشان آمده دانش‌آموخته عمران از دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی، دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه علوم و تحقیقات هستند. همانگونه که مشاهده می‌شود سوابق ایشان در هیچ یک از مقاطع مرتبط با این وزارتخانه نیست جز پایان نامه دکترا که آن هم بیشتر اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما در این حوزه دانش آموختگان زیادی داریم و انتظار از رئیس جمهور محترم این بود که فرد معرفی شده برای این وزارتخانه فردی صاحب نظر در این حوزه باشد.

حق‌وردی در ادامه بیان کرد: اما در حوزه سوابق کاری و اجرایی، ایشان در دولت‌های نهم و دهم وزیر صنعت و معدن بودند و با بدنه این وزارتخانه آشنا بودند و سوابق خوبی هم داشتند؛ لذا اگر اصرار به معرفی ایشان بود، باید برای صنعت معدن تجارت معرفی می‌شدند. آقای محرابیان با ساختار و تشکیلات دیوانی وزارت نیرو آشنا نیستند و آشنایی نیازمند زمان زیادی خواهد بود در حالیکه این وزارتخانه با چالش های مهمی مواجه است و این مناسب نیست.

وی افزود: اطلاعات ایشان از چالش‌های درونی و مشکلات و بحران‌های این وزارتخانه مناسب نیست، شناختی از صاحب‌نظران این حوزه ندارند. وزیر کنونی که صاحب تخصص در این حوزه بود نتوانست مشکلات استفاده از پساب را حل کند، آن وقت ایشان چطور می‌تواند این مساله را حل کند؟

حق‌وردی با تاکید بر اهمیت آشنایی وزیر معرفی شده با وزارتخانه، اظهار داشت: اگر در طول این ۴۰ سال نتوانستیم در وزارتخانه‌های‌مان کادر کارشناسی تربیت کنیم، وای به حال ما. انتظار دیگر از رئیس‌جمهور این بود که فردی معرفی کنند که تمام سطوح کارشناشی و مدیریت را در این وزارتخانه طی کرده باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفت: از جمله دلیل دیگر مخالفت بنده برنامه‌های ایشان است. برنامه ایشان کلی، فاقد راهبرد، توصیفی، انشایی، غیرقابل ارزیابی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و غیرقابل اجرایی است. برنامه ارائه شده درخصوص چالش‌های موجود در حوزه وزارت نیرو حداقل در کوتاه‌مدت حرفی برای گفتن ندارد. همانگونه که همکاران عزیز استحضار دارند مهمترین بحرانی که با آن مواجه هستیم بحران انرژی یعنی آب و برق است اما در برنامه‌های ایشان افق روشنی برای حل این بحران‌ها متصور نیست.

وی ادامه داد: به باور همه کارشناسان مهم‌ترین مشکل کنونی کشور قطعی برق است امسال در تابستان در غرب تهران سه بار در روز قطعی داشتیم، قطعی برق در تابستان به کمبود باران و در زمستان به کمبود سوخت توجیه می‌شود و به دلایل آن یعنی ناکارآمدی اشاره نمی‌شود؛ ما انتظار داشتیم درخصوص راه حل کوتاه‌مدت آن برنامه ارائه دهند، ایشان بفرمایند برای مدیریت این بحران در زمستان و تابستان پیش رو چه برنامه‌ای دارند.

حق‌وردی درخصوص مشکلات حوزه نیروگاهی کشور تصریح کرد: ایشان بگوید در خصوص مقابله با مافیایی که گفته می‌شود با توجیه خصوصی‌سازی نیروگاه‌های تولید برق را غصب کرده و به اختیار خود درآورده و از مشارکت گسترده‌تر بخش خصوصی جلویگری می‌کند چه برنامه‌ای دارد؟ برنامه ایشان درحوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر چست؟ نظر رهبری درخصوص استفاده از صنعت هسته‌ای در تولید برق را چگونه محقق خواهند کرد؟ توضیح بدهند که پذیرش معاهده پاریس را در مشکلات کنونی موثر می‌داند؟

وی ادامه داد: چه برنامه‌ای برای مشارکت بخش خصوصی در تولید انرژی دارد چراکه این کار با منابع دولتی امکان‌پذیر نیست. همچنین بخش خصوصی هم مشتاق حضور در حوزه انرژی است.

نماینده شهریار در ادامه بیان کرد: بحران آب کشور ما تبدیل به یکی از موضوعات و بحران‌های مهم مسئولان و مردم شده است. ایران منابع آبی کم و نزولات کمی دارد این با مدیریت آبی و روش‌های متنوع باید جبران شود. می‌دانیم که مدیریت منابع آبی نیازمند همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف است، یعنی در این حوزه نهادها و سازمان‌های مختلفی درگیرند و چند نهاد ذی‌نفع هستند اما هیچ نهادی به عنوان متولی اصلی شناخته نشده است. به طور مثال وزارت نیرو مسئول تامین آب است و بخش کشاورزی به آب بیشتر نیاز دارد، شورای عای آب هماهنگی را برعهده دارد و سازمان محیط‌زیست هم در نظر گرفتن جنبه زیست محیطی و تنظیم چالش‌های این حوزه و حق‌آبه‌های زیست محیطی را برعهده دارد. این چهار نهاد براساس سیاستگذاری‌های عمدتا جداگانه با یکدیگر حرکت می‌کنند، برنامه وزیر برای هماهنگی این چهار نهاد چیست؟

وی در پایان گفت: برنامه وزارت در حال حاضر ظاهرا بازچرخانی آب است در این چرخش اگرچه پول در چهار مرحله و به چهار عنوان از مردم گرفته می‌شود اما کیفیت مناسبی ارائه نمی‌دهیم؛ برنامه‌های شما در حوزه آب ریز و حفظ منابع طبیعی چیست.

به مردم قول عدم قطعی برق را ندهید/ افرادی با فشار بر وزیر پیشنهادی نیرو به دنبال باندبازی هستند

 امیرحسین بانکی‌پور از مخالفان وزیر نیرو با بیان اینکه من در سه حوزه نسبت به وزیر پیشنهادی نقد دارم اظهار کرد: این سه حوزه شامل کارنامه اجرایی در وزارت صنایع، برنامه‌ها و موضوعات مطرح شده درباره آب است.

وی ادامه داد: برخی از افراد درباره عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو مطالبی را مطرح کردند که در جلساتی که با وی داشتند درباره آنها صحبت کردم که در مواردی قانع و در مواردی دیگر توضیحات قابل پذیرش نبود.

بانکی‌پور یکی از این موارد را عزل بی‌مورد مدیران کارآمد عنوان کرد و افزود:‌ همچنین بی‌تدبیری در مدیریت مانند قطع صادرات فولاد برای کنترل بازار، باندبازی‌ها که به ایشان نسبت داده می‌شود، سوء استفاده از جایگاه از دیگر مواردی هستند که در کارنامه ایشان در وزارت صنایع دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: گفته می‌شود افراد معلوم الحالی وجود دارد که با فشار بر وزیر پیشنهادی نیرو به دنبال باندبازی هستند که این خود فسادزا است.

بانکی‌پور با اشاره به موضوعات مطرح شده رسانه‌ها درباره سوء استفاده از جایگاه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: به من ثابت می‌شود که مدیر فسادستیز با مدیری که فاسد نیست با یکدیگر متفاوت هستند هر چند آقای محرابیان مدیر فاسدی نباشند این موضوع کافی نیست و اصل دولت آقای رییسی بر فسادستیزی مدیران است.

وی ادامه داد: از وزیر پشنهادی نیرو انتظار داریم که لابی‌گری و رفیق‌بازی را به هیچ عنوان نپذیرد چرا که همه اینها مقدمه ایجاد فساد است.

بانکی‌پور درباره نقد دیگر خود در حوزه برنامه‌های پیشنهادی محرابیان گفت: در برنامه‌های پیشنهادی اشکالاتی مطرح است که باید اصلاح یا در مورد آنها توضیح داده شود از جمله آن مدیریت مصرف تقاضای برق، عدم اشاره به برنامه‌های زیست محیطی، بی‌توجهی به ذینفعان حوزه تولید برق و اصلاحات ساختاری، نسبت دادن مشکلات به خشکسالی و کم‌توجهی به اصل 44 است.

وی با انتقاد از قول وزیر پیشنهادی به مردم برای عدم قطعی برق افزود: ما به 30 هزار مگاوات برق نیاز داریم که قطعی برق اتفاق نیفتد اما در حال حاضر تامین آن برای کشور امکان‌پذیر نیست.

بانکی‌پور توضیح داد: آقای محرابیان می‌گوید که 20 هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های حرارتی و 10 هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند در حالی که فقط برای نیروی حرارتی نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که هیچ منابعی برای تامین آن مشخص نشده است.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی حدود 90 درصد آب کشور را مصرف می‌کند اما وزیر نیرو به عنوان متولی اصلی آب راهکاری را برای ارتباط و هماهنگی با وزارت جهاد در این حوزه در برنامه‌های خود ارایه نکرده است.

نماینده مردم اصفهان از وزیر پیشنهادی نیرو خواست در حکمرانی آب دقت بیشتری کند و روندی را اتخاذ کند که برای آب مردم مقابل یکدیگر یا مقابل مسئولین قرار نگیرند.

بانکی‌پور همچنین از وزیر پیشنهادی خواست راهکارهایی را برای توزیع عادلانه آب در نظر بگیرند.

سوابق محرابیان در همه مسئولیت‌ها نشان‌گر تعهد، تخصص و توانمندی جهادی است

 علی‌اصغر خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای محرابیان از جمله مدیران توانمندی است که دانش خود را از دانشگاه علم و صنعت کسب کرده و بی‌تردید فردی که در دو دولت، سوابق کلان اجرایی دارد با اداره وزارت آشنایی تام و تمام دارد و برخی سوابق اجرایی ایشان گشاینده بسیاری از مشکلات است. ایشان در سوابق خود از مشاور رئیس جمهوری و طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودرو و صنایع جانبی و بسط این لایحه در ستاد تبصره ۱۳ و نماینده رئیس جمهور در ستاد تبصره ۱۳ و نماینده در کارگروه مسکن کشور و عضو شورای عالی فنی کشور دارد.

وی ادامه داد: سوابق ایشان در همه مسئولیت‌ها نشان‌گر تعهد، تخصص و توانمندی جهادی ایشان و عملکرد هدفمند و راهبردی است و باید از این تجارب بهره کافی و وافی را برد.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌‎هایی که امروز می‌توانیم نام ببریم جزو کارهای ارزشمند وزارت ایشان بوده وصلاحیت علمی ایشان و هم مورد تائید رئیس جمهور هستند و این برای اعتماد ما کفایت ما کفایت می‌کند.

وی افزود: وزرات نیرو می‌تواند دغدغه‌های زیادی از مردم را حل کند و مدیریت این وزارت خانه باید با تجربه و هدفمند اداره شود.

 

 

 

جلسه علنی مجلس تا ساعت ۲۰ تمدید شد

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت به اتمام رسید و ما تا دقایقی دیگر در خدمت رئیس جمهور خواهیم بود تا دفاعیات خود را از کابینه پیشنهادی دولت ارائه دهد.

بر این اساس لازم است زمان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند و نمایندگان باید نظر خود را در این باره ارائه کنند.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ادامه جلسه علنی تا ساعت ۲۰ موافقت کردند.

 

مشکلات امروز صنعت آب و برق کشور فردی جهادی مانند محرابیان می‌خواهد

موسی احمدی نماینده عضو کمیسیون انرژی در جلسه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو به عنوان موافق وی طی سخنانی گفت: آقای محرابیان فردی است که وزیر صنایع معادن و دستیار رئیس‌جمهور با ماموریت اجرای طرح مهر ماندگار بوده است که ۹۰۰ طرح بزرگ عظیم و ماندگار در حوزه‌های نیروگاه، پتروشیمی، پالایشگاه، سد، راه و ... اجرا کرده است. آن‌هایی که در بحث سابقه مدیریت این شخصیت صحبت می‌کردند، به این نکات توجه بفرمایید.

وی افزود: شخصیتی که مجری طرح مدیریت و اصلاح مصرف سوخت بوده و نتیجه آن ده میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی بوده است. مهندس محرابیان علاوه بر سوابق مرتبط، تحصیلات مرتبط با وزارتخانه پیشنهادی دارد، تعجب می‌کنم از بعضی مخالفان محترم که گفتند رشته مرتبط نیست وزرای قبلی هم اکثریت تحصیلکرده عمران بودند.

نماینده کنگان، دیر و جم در ادامه بیان کرد: اهم اقدامات مهندس محرابیان در طرح مهر ماندگار داشته باشم به اتمام رساندن ۹۰۰ پروژه کلی و بزرگ از جمله اتمام پروژه‌های نیروگاهی، ۳۸ طرح نیمه تمام سد و افزایش حجم ذخایر آب کشور، اتمام ۱۲ شبکه فاضلاب و تحت پوشش قرار گرفتن جمعت شهری و سایر پروژه‌های عظیمی چون گازرسانی و .. از جمله کارها و خدمات او بوده است.

وی افزود: همکاران بزرگوار مهندس محرابیان از جنس مردم است و درد مشکلات را خوب می‌داند سوابق ایشان نشان می‌دهد که تعامل خوبی با نماینگان مردم برای رفع مشکلات دارد. امروز ما در این وزراتخانه به فردی نیازمندیم که در کوتاه‌مدت بتواند مشکلات عدیده را گره‌گشایی کند که من مرد این میدان را مهندس محرابیان می‌دانم.

احمدی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات امروز آب و برق می‌طلبد که فردی جهادی مانند مهندس محرابیان سکاندار وزارت نیرو باشد. این وزارتخانه اکنون نیازمند ابتکار، خلاقیت و مدیریت جهادی است و وزیر متصدی باید دانش و تحصص را داشته باشد. امروز دیگر جای آزمون و خطا نیست، همگی از نقش آب و برق مطلع هستیم پیشرفت و توسعه و تحقق سند چشم انداز و برنامه توسعه کشور نیازمند تامین آب و برق مطمئن و پایدار بوده و هست.

وی افزود: بنابراین تامین آب و برق در اولویت کارهای ایشان است. یکی از برنامه‌های خوب ایشان استفاده از دریاست؛ امروز ساحل نشینان خلیج فارس چشم انتظار این اقدام منطقی و استفاده از آب‌شیرین کن‌هایی است که وعده داده‌اید.

 

گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان/ سجادی صلاحیت تصدی این جایگاه را ندارد

 مجید نصیرایی در نوبت دوم نشست علنی امروز (سه شنبه ۳ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت "سید حمید سجادی" وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام احترام؛

مستند به ماده(۲۰۲ )آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقاتهرانی

رئیس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

مقدمه:

در راستای اجرای ماده(۲۰۲ )آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۶ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و ۱۶ وزارتخانه دیگر هر یک به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱ - ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲ - تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

۳ - نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

۴ - میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب

۵ - شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

۶ -داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید حمید سجادی وزیر محترم پیشنهادی ورزش و جوانان به استناد نامه شماره ۴۳۳۲۹ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید، در پاسخ وزارت متبوع طی نامه شماره ۴۱۸۹۵/۴ مورخ ۲۴/۵/۱۴۰۰ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه را در مقطع دکتری تخصصی رشته تربیت بدنی – مدیریت و برنامه ریزی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مورد تایید قرار داده است. بر اساس مدارک موجود آقای دکتر سجادی در دولت های نهم و دهم به عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان فعالیت داشته است و در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز به عنوان مشاور وزیر، کمیته ملی المپیک، فدراسیون ورزشهای زورخانه ای فعالیت کرده است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی جهت ایجاد تحول در وزارت ورزش و جوانان:

۱ -انجام تغییرات محسوس مدیریتی در راستای تحول گرایی در سطوح ملی و استانی

۲ -توجه بیش از پیش به حوزه جوانان

۳ -تغییرات بنیادی در کمیته ملی المپیک و توجه بیشتر به حوزه های فرهنگی و اجتماعی ورزش

۴ -ساماندهی واگذاری سهام باشگاه های ورزشی استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس و اوراق بهادار

۵ -استفاده راهبردی از دیپلماسی ورزشی و استفاده از امکان میزبانی در مسابقات بین المللی

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

در بررسی های بعمل آمده از برنامه ارائه شده آقای حمید سجادی، وی ضمن نظرداشت به ماهیت و ساخت نظام ورزشی کشور و امور مربوط به جوانان یکی از مهمترین محورهای خود را به مسائل و ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی و رفتارهای ناهمگون با امور ورزش و جوانان کشور اختصاص داد و با اشاره به وجود بسترهای فساد انگیز و زد و بندهای موجود در قراردادها و تعاملات ورزشی قول مساعد داد ضمن آسیب شناسی با آنها برخورد قانونی نماید.

آقای حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نسبت به برنامه های عملیاتی و قابل اجرا در امور ازدواج جوانان، تحکیم خانواده، مقابله با کم تحرکی عمومی، گرانی انجام تمرینات ورزشی و ایجاد بسترهای لازم در جهت بهره مندی حداکثری آحاد جامعه از امکانات ورزشی و همچنین تعامالت بین المللی و مهاجرت ورزشکاران نظر موافق خود را اعالم کرد.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۵ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق نیست، ۶۰ درصد موارد نیز همسو نمی باشد.

از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۶ درصد احکام و اسناد بالادستی اشاره نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی شامل ۱۱ درصد شرح وظایف وزارتخانه ۱ درصد، سیاست های کلی نظام ۳ درصد، قانون برنامه ششم توسعه و ۱ درصد قانون احکام دائمی می باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اکثریت آراء کمیسـیون فرهنگی با توجه به وجود برخی ابهامات و توضـیحات شـفاهی در برنامه ها، صلاحیت آقای سید حمید سجادی را رد کرد.

نصیرایی مطرح کرد: دو نشست با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان داشتیم که یکی از این جلسات بیش از دو ساعت طول کشیده است. وزیر پیشنهادی بحث‌های مفصلی در ابعاد مختلف با همکاران داشتند.

وی ادامه داد: در موضوع معاملاتی که در حوزه ورزش انجام می‌شود موضوعات مختلفی وجود دارد درباره مافیای ورزش و فسادی که در حوزه ورزش دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: همکاران ما موضوعات و دغدغه‌هایی به صورت جدی در حوزه ورزش داشتند و بحث‌های مفصلی مطرح شد اما متاسفانه علیرغم دو جلسه مهم کمیسیون فرهنگی، توضیحات آقای سجادی که از شخصیت‌های مطرح جامعه ورزشی و از افتخارات ورزشی کشور هستند آن طور که باید نظر دوستان در کمیسیون فرهنگی تامین نکرد و اکثریت آنها قانع نشدند و در عین حال به صلاحیت ایشان برای تصدی این جایگاه رای منفی دادند.

سجادی حتی موفق به کسب ریاست کرسی فدراسیون دو میدانی هم نشد

 «سید علی یزدی‌خواه» نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در جلسه بررسی وزرای دولت سیزدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش در صحن علنی مجلس گفت: اکثر دوستان به من می‌گویند، چرا مدام در مخالفت با وزرا صحبت می‌کنی؟ باید بگویم اگر در مخالفت با وزرا صحبت می‌کنم اینگونه نیست که مخالف کابینه هستم. من از این ۱۹ وزیر پیشنهادی برای ۱۶ وزیر به عنوان موافق ثبت‌نام کرده‌ام و برای ۳ وزیر به عنوان مخالف ثبت‌نام کرده‌ بودم من در قوه قضاییه مدیرکل فرهنگی بوده‌ام و این عمق ارادت من به آقای رییسی است.

وی با اشاره به چرایی مخالفتش با وزیر پیشنهادی ورزش ادامه داد: نکته اول این است که دکتر سجادی از افتخارات ورزشی است، کمتر قهرمانی داریم که در سطح آسیا این میزان قهرمانی داشته باشد و پرچم کشور را به اهتزاز درآورده باشد، اما مخالفت بنده با ایشان در خصوص شخصیت حقیقی ایشان نیست، اما چون  ایشان می‌خواهند جایگاه وزارت ورزش و جوانان را در اختیار بگیرد، به دلیل نکاتی با ایشان مخالف هستم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر سجادی در مجلس نهم نیز برای همین سمت معرفی شدند، اما در مجلس نهم ۱۳۷ نفر با ایشان مخالفت کردند و در آن دوره ۸۶ موافق داشتند، از سال ۱۳۹۰ که ایشان در مجلس معرفی شدند تاکنون کار شاخص ورزشی از دکتر سجادی در کشور ندیدیم که این جایگاه را ارتقاء ببخشد.

یزدی‌خواه ادامه داد: آقای سجادی در دو میدانی از افتخارات کشور هستند و رکوردهایش هنوز جابجا نشده است، اما در بحث مدیریت ایشان بحث زیاد است و موفق نشد حتی در فدراسیون دو میدانی کرسی ریاست را کسب کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به سابقه کاری آقای سجادی گفت: دولت دکتر رییسی دولتی مردمی و قوی است که می‌خواهد در خصوص طبقات محروم و متوسط جامعه وسایر اقشار جامعه خدمات ارائه دهد، دکتر سجادی در دو الی سه سال اخیر در حوزه ورزشی لاکچری مانند بولینگ، بیلیارد و اسب دوانی فعال بوده است. همچنین در سال‌های اخیر با مجتمع ایران مال که بزرگترین مجتمع خاورمیانه است قرارداد دارد، این مجتمع تجاری یکی از ده  مجتمع تجاری بزرگ دنیا است؛ برای من سوال است که کسی که می‌خواهد کار ورزشی کند چرا باید با ایران مال قرارداد ببندد؟ چرا به جنوب شهر نرفت این روحیه، روحیه متمایل به اشرافی گری است و با دولت مردمی سیزدهم تناسب ندارد.

یزدی‌خواه خاطرنشان کرد: ما در قانون در شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان شورای عالی تربیت بدنی را پیش‌بینی کرده‌ایم، در شورای عالی تربیت بدنی دو معاون رییس جمهور و 9 وزیر عضو هستند، دبیر این شورا نیز وزیر ورزش است که این ظرفیت را نمی‌تواند فعال کند البته این شورا هنوز تشکیل نشده است، حضور و عضویت افراد طبق این قانون قائم به فرد است یعنی خود فرد باید شرکت کند و من تردید دارم که آقای سجادی بتواند آن را فعال کند.

وی تاکید کرد: این‌روزها خیلی افراد به ما در خصوص آقای سجادی سفارش‌ می‌کنند تا مراعات ایشان را کنیم و به ایشان رای دهیم، من نگرانم که اگر آقای سجادی رای بیاورد بدهکار قدرت‌های لابی‌گری است و ایشان را مدیریت می‌کنند و ایشان نمی‌تواند مدیریت کند یکی از دلال مخالفت بنده با ایشان نیز این است.

سجادی صلاحیت لازم برای پست وزارت را ندارد/ اجازه ندهیم کار به دست نااهلان بیفتد

«محمد مهدی فروردین» نماینده مردم فیروزآباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: در مورد توانمندی آقای سجادی باید بگویم ایشان مدعی هستد، می‌خواهد در دولت انقلابی وزیر ورزش شوند.می‌گویند ۳۰ سال نقش اول را در ورزش بازی کردند خب در این ۳۰ سال کجا بودند؟ ایشان مشاور آقای مهرعلیزاده و قائم مقام فدراسیون زورخانه‌ای هستند. 

او ادامه داد: ایشان معاون آقای مهرعلیزاده که دولت انقلابی را در مناظره‌ها به تمسخر می‌گرفت هستند، چرا باید ایشان را به کار گیریم؟ 

فروردین اضافه کرد: دولت در یکی از حساس‌ترین شرایط خود است و حق اشتباه کردن نداریم. همانطور که تشخیص مردم در انتخاب رئیس جمهور درست بود، اکنون نوبت ما نمایندگان است که با انتخاب یک وزریرپاکدست و مردمی قوه قضائیه، قوه مجریه و مقننه را متعادل اداره کنیم. 

نماینده مردم فیروزآباد تاکید کرد: باید انقلابی فکر کنیم و تصمیم بگیریم و اجازه ندهیم کار به دست نااهلان بیفتد. ما باید امانتدار مردم باشیم و اجازه ندهیم افراد غیرمردمی، غیرانقلابی و مرفهان بی‌درد جایگزین شوند. 

او با تاکید بر اینکه کسی می‌تواد کشتی به گل نشسته را نجات دهد که از جنس انقلاب باشد، اضافه کرد: شمایی که مدعی وزارت هستید، زمانی که جنگ تمام شد ۱۹ سال سن داشتید، چند جوان ۱۳ساله در زمان جنگ پرپر شدند؟ این ظلم در حق دولت انقلابی است و نمی‌توان به فردی که یک ساعت ایثارگری ندارد اعتماد کرد. 

فروردین افزود: اینها از اشرافیان هستند و در بزنگاه‌ها موضع شفافی نگرفتند. امروز انتظار دارم پاسخ دندان‌شکنی به خواصی که مدعی هستند از بیرون مجلس آن را مدیریت می‌کنند داده شود. 

او گفت: من خاک این ورزش را خوردم و اگر شما دلتان بررای ورزش می‌سوزد من جگرم برای آن می‌سوزد. من از کودکی در زمین‌های خاکی ورزش را شروع کردم و به رده‌های بالای مدیریتی در این زمان رسیدم. اینگونه نیست که هر مدیر ورزشی شایستگی وزارت ورزش را داشته باشد. 

نماینده مردم فیروزآباد گفت: ورزش امروز یک ظرفیت است و اگر خوب مدیریت نشود برای نظام تهدید است. اینها برای انقلاب و نظام هیچ هزینه‌ای ندادند و صلاحیت لازم برای وزیر شدن را ندارند.

اولین بار است که دولتی به خودش جرأت داده و شخصیتی ورزشی را در رأس این وزارتخانه قرار دهد

 محمد وحیدی در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: بدیهی است که عزم راسخ مردم در این شرایط اقتصادی و بحران شیوع کرونا بر انتخاب دولتی مردمی و فسادستیز تجلی یافته و انشالله دل در گرو موفقیت دولت مردمی داریم. خطاب به مردم بگویم که نمایندگان در کمال استقلال و آزادی در خصوص وزرای پیشنهادی دولت به بیان دیدگاه ها پرداخته و مباحث را دنبال می‌کنند و تصمیم خواهند گرفتت که در اصل آن را تطبیق می دهند.

وی ادامه داد:  اصل تضارب آرا امر طبیعی است و وظیفه نمایندگی این است که حجت بر ما تمام شود. در این دوره با توجه به اینکه بحث درمانی کشور بسیار مهم است اما از بحث‌های دیگر این است که این وزارت خانه مهم است و اهمیت ویژه دارد و وزارت خانه‌ای است که نیمی از کشور مستقیم با آن در ارتباط هستند و بخش عمده ای هم برای سلامت ورزش می‌کنند. ضعف ورزش در کرونا سلامت بدن را به مخاطره انداخته است.

وی افزود: مطالبی که امروز مطرح شد نکاتی داشت که به برخی اشاره می‌کنم؛ واقعیت این است که قبلا این دستگاه عظیم هیچ وقت وزارت خانه نبود و حتی دوره‌ای هم که وزارت خانه شد وزیری در راس آن قرار نگرفت که تخصصی و ورزشی باشد و اولین بار است که دولتی به خودش جرات داده که شخصیتی ورزشی را در راس این وزارت خانه قرار دهد.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نتیجه انتقادی که برخی دارند نتیجه انتقاد از همه دوره‌های قبلی است اما می‌خواهند سنگ را بر سر کسی بشکانند که وظیفه‌ای نداشته؛ ضعف کاروان‌های ورزشی و تعلیق و محرومیت فدراسیون‌های ورزشی و مسائل سیاسی حاشیه‌ای مربوط به پناهندگی وجود دارد که حتی شخصیتی امنیتی را در راس این وزارت خانه گذاشتند اما نتوانست این مساله را مدیریت کند. کسی باید باشد که اردو و وزش را بشناسد و بداند چه مطالبه‌ای باید داشته باشد.

جامعه ورزشی از انتخاب وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خوشحال است/ نمی‌شود سجادی پرونده داشته باشد و رئیس‌جمهور بی‌خبر باشد

 جبار کوچکی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در دفاع از حمید سجادی گفت: به دوستانی که فردا در مسند دولت قرار می‌گیرند تاکید می‌کنم؛ چرا بعد از چهار دهه تقریباً از زمان دولت شهید رجایی و شهید باهنر گذشته است اما همچنان به عنوان دولتمردان نمونه و الگو مطرح هستند برای اینکه ساده زیست بودند ظلم ستیز بودند با انحرافات مبارزه کردند با منافقین مبارزه کردند و در این راه شهید شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من واقعاً تعجب کردم رئیس فراکسیون ورزش اینجا حضور پیدا کردند فکر کردم که ایشان یک نقد عمیقی از برنامه‌های دکتر سجادی ارائه می‌دهد همچنین در نظر همکاران آقای یزدیخواه مشاهده کردم جز شعار و گاهی اوقات جز تهمت به عنوان فاسد چیزی ندیدم، اینجا مجلس است و مردم هم می‌شنوند ما باید حرف‌ها را با دقت بزنیم و  می‌خواهیم برنامه وزرا را بر اساس آیین‌نامه داخلی مورد بررسی قرار دهیم و رای دهیم.

وی افزود: تخصص و مدرک تحصیلی دکتر سجادی تائید می‌کند ایشان گزینه مناسبی است. اولین بار است در ورزش و جوانان یک متخصص، یک قهرمان ملی و کسی که در میدان ورزشی تلاش کرده است و قهرمان شده در این وزارتخانه آمده و ما از او دفاع می‌کنیم و کل جامعه ورزشی امروز خوشحالند و انتقادی از این بحث ندارند.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: دوستانی که بحث پرونده و مسائل دیگر را مطرح می‌کنید ایشان را کسی به شما معرفی کرده است که چندی قبل رئیس قوه قضاییه بوده است و به همه پرونده‌های قضایی احاطه داشته است، مگر می‌شود خبر نداشته باشد. اینجا هم آمدید چیزی از پرونده نگفتید ایشان با توجه به اینکه در دولت کاره‌ایی نبود چون تخصص داشت و تخصصش مورد نیاز بخش خصوصی بود، ایشان را دعوت کردند به بخش خصوصی بروند.

وی افزود: گفتند ایشان در ورزش‌هایی مثل بیلیارد که برای مرفهین است، تخصص دارند، ایشان قهرمان دو و میدانی بوده است، دو و میدانی ورزشی همگانی و ورزش مستضعفین است ورزشی است که کل جامعه با این ورزش سر و کار دارد و مرمی است. اگر در یکسری از ورزش‌های فرعی تخصص دارد گفته می‌شود مرفه هستند! من متاسفم این بحث‌ها را مطرح می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسم پهلوانی در ورزش این است که وقتی افراد در میدان ورزش با هم رقابت می‌کنند بعد از اتمام مسابقه همدیگر را در آغوش می‌گیرند. این اخلاق ورزشکاران است و حمایت مدیران وزارت ورزش دولت دوازدهم از وزیر پیشنهادی ناشی از همین موضوع است.

وی افزود: موفقیت‌های سجادی در بخش خصوصی ناشی از توانایی و تخصص وی است و می‌تواند ورزش ایران را در دنیا ارتقا دهد. ایشان در برنامه خود به بخش ورزش همگانی و قهرمانی که دو عنصر مهم هستند توجه دارد و باتوجه به شرایط کرونا، نیازمند تقویت ورزش همگانی هستیم.

وی با اشاره به توجه سجادی به ورزش بانوان در برنامه‌های اعلامی، خاطرنشان کرد: تخصص ورزشی، دیپلماسی ورزشی و اقتصاد ورزش، برگزاری اردوهای تدارکاتی، کمک به هیات های ورزشی و استعدادیابی ورزشی در مناطق محروم از جمله مواردی هستند که در برنامه‌های سجادی مورد توجه قرار گرفته اند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی ورزش را فردی تحول خواه دانست و گفت: امروز در بحث باشگاه‌داری، سرمایه گزاری در رشته های ورزشی پایه و پرمدال، توسعه مسائل فرهنگی در ورزش و ورزش حرفه ای دچار مشکل هستیم و سجادی می تواند این بخش‌ها را متحول کند.

کوچکی‌نژاد یادآور شد؛ اتهامات مطرح شده علیه سجادی را ناشی از دشمنی افرادی در دولت گذشته با اوست چند سال قبل، سجادی ۳۰۰ میلیون تومان به یک باشگاه ورزشی کمک کرد که بعد از تغییر دولت، از روی دشمنی، عده‌ای از دولتمردان گذشته علیه وی پرونده سازی کردند.

برنامه‌های «سجادی» سطحی و عاری از نگاه تحولی است/ تصویر روشنی از بخش جوانان در برنامه‌های او وجود ندارد

محمد خدابخشی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی  وزرای پیشنهادی، برنامه‌های بخشی است که باید بین آنها هم‌افزایی و تعادل صورت گیرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین سازگار بودن این برنامه‌ها با برنامه ششم توسعه و امکان‌پذیری آنها از حیث بودجه‌ای از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار می گرفت. این موارد در صلاحیت کمیسیون برنامه  و بودجه قرار داشت که متأسفانه به آن ارجاع نشد لذا از آقای مخبر می‌خواهیم این برنامه‌ها را در سازمان برنامه و بودجه کشور مورد ارزیابی قرار دهند تا تبعات و آسیب‌های آنها در آینده کشور را دچار مشکل نکند.

وی ادامه داد: نوع نگاه سجادی به اداره کشور در حوزه ورزش اهتمام به امر شایسته‌ سالاری، برنامه و تعامل با مجلس از مواردی که دارای ابهام است لذا سجادی باید اطمینان دهد نگاهش در اداره کشور مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در کشور است. به عنوان مثال الیگودرز و سایر مناطق کمتر توسعه یافته دارای جاذبه‌های فراوانی هستند که باید از آنها استفاده کرد؛ تحقق این امر بخشی از مشکلات اقتصادی را نیز برطرف می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی باید عنوان کند از چه افراد و ترکیبی در اداره این وزارتخانه استفاده خواهد کرد؛ برنامه‌های وی سطحی و با رویکرد حداقلی بوده و حتی عاری از نگاه تحولی است.

خدابخشی بیان کرد: سهم اقتصاد ورزش در GDP و همچنین بررسی وضع موجود در حوزه‌های ورزش قهرمانی، همگانی و جوانان در برنامه‌های سجادی مورد توجه قرار نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید اذعان کرد تصویر روشنی از بخش جوانان در برنامه‌های سجادی وجود ندارد، به عبارتی برنامه فاقد آینده نگری است، بیش از ۵ هزار پروژه ناتمام ورزشی در کشور وجود دارد که گزینه پیشنهادی دولت برنامه‌ای برای آنها ارائه نداده است. همچنین فقدان ارائه برنامه برای ورزش بانوان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، به عنوان مثال همواره بانوان مطالبه پارک‌های ورزشی را داشته‌اند.

وی گفت: در برنامه سجادی ورزش همگانی و ارتقاء بین بخشی برای هماهنگی دستگاه‌ها در این عرصه مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی است که با کم تحرکی افراد در جامعه مواجه هستیم؛ انتظار می‌رفت برنامه‌های پیشنهادی بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارتخانه مذکور ارائه می‌شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: فقدان نقشه راه مشخص در حوزه فعال‌سازی سمن‌های جوانان، ساماندهی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و ... از دیگر مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی به آنها توجهی نشده است.

برنامه‌‌های سجادی غیر تحولی است

 احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سیدحمید سجادی هزاوه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: سجادی را همه می شناسیم، قهرمان و مدال آور پرافتخار ایران اسلامی است. بسیاری از قهرمانان با من تماس گرفتند، برخی برای مخالفت و برخی برای موافقت با آقای سجادی با من صحبت کردند. به همه این قهرمانان ادای احترام می‌کنم و اتفاقا به خاطر قهرمانان پرافتخار وطن امروز در خصوص سجادی به عنوان مخالف صحبت می‌کنم.

وی با اشاره به برنامه‌های سجادی خاطرنشان کرد: برنامه ایشان را بررسی دقیق کردم، حدود یک سال است که با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط هستم، برنامه های سجادی غیر تحولی است، برنامه‌های جاری وزارت ورزش وجوانان را ارائه داده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به دو دلیل سجادی توانایی این وزارتخانه را ندارد؛ اول اینکه سابقه وی در وزارت ورزش و جوانان نشان داد که متاسفانه در آن دوره باعث تعلیق برخی از فدراسیون های ما در عرصه های جهانی شد و کشور را تا مرز تعلیق ورزش پیش برد.

وی ادامه داد: اگر نبود شورای عالی امنیت ملی و وساطت دکتر جلیلی، المپیک لندن را ورزش کشور از دست داده بود. دوم اینکه وزارت ورزش و جوانان مجموعه بزرگی از ورزش و جوانان است، سال های متمادی جوانان مظلوم ایران اسلامی بدون برنامه رها شده اند.

رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حدود ۳ هزار و ۶۰۰  سمن جوانان درکشور وجود دارد و متاسفانه این تعداد سمن بدون برنامه رها هستند. در تمام دولت های اصلاحات سیاسی ترین چهره های دولت خود را بر مسند وزارت ورزش و جوانانی نشاندند تا این سمن ها به عنوان پایگاه های اجتماعی آن ها در بزنگاه های انتخاباتی در خدمت دولت اصلاحات باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد: امروز نیازمند یک چهره انقلابی، شجاع، توانمند در عرصه مدیریت بین بخشی برای هدایت این سمن ها به سمت هویت بخشی ایرانی- اسلامی هستیم. سمن های جوانان امروز متاسفانه برنامه های هویت آفرین در آن ها وجود ندارد. سمن ها که باید نقطه حل مسائل جوانان باشند خودشان به یک بدنه بزرگ بروکراسی اداری تبدیل شده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: من در کمیسیون فرهنگی از سجادی پرسیدم که شما حکمی از آقای مهرعلی زاده، به عنوان قائم مقام فدراسیون ورزش های بین المللی زورخانه ای دارید؟ پاسخ بنده را دادند و گفتند بله، در یک مصاحبه بسیار سنگین من قبول شدم. همکاران؛ چطور ممکن است فردی که در انتخابات در برابر هشتاد میلیون نفر آنگونه آیت الله رئیسی را مورد خطاب قرار داد و وقیحانه صحبت کرد، قائم مقام آن فدراسیون بشود.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر درباره وزارت ورزش و جوانان دبیر شورای عالی جوانان است و مسئله جوانان موضوع اول کشور ما است. موضوع ازدواج، مسکن و فرزندآوری از مسائل مهمی است که جوانان ما با آن روبه رو هستند. به جرات می گویم که سال گذشته شورای عالی جوانان فقط یک جلسه تشکیل داده است درحالی که ارتباطات بین بخشی در وزارت ورزش و جوانان بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان مطرح کرد: بنده اعتقاد دارم به فرمایش امام خامنه ای صندلی مجلس را با هیچ چیز عوض نمی کنم، نوکری مردم را با هیچ چیز عوض نمی کنم، ۲۵ سال است که خاک تاتامی خوردم، مشکلات وزارت ورزش و جوانان یک مدیر جامع، توانمند و در حد معاون رئیس جمهور می خواهد.

سجادی می‌تواند همانند دوران قهرمانی خود در وزارت ورزش و جوانان نیز مدال طلا بیاورد

 ملک فاضلی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: به عنوان یک پزشک می‌گویم شرط اول سلامتی، ورزش است و ورزش در پیشگیری از تمامی مشکلات روحی، جسمی و ... پیشگیری می‌کند.

وی ادامه داد: چه کسی می‌تواند به عنوان یک وزیر در وزارت ورزش و جوانان کار کند؟ کسی که از صفر تا صد را با توان خود طی کرده و مدال طلا کسب کرده می‌تواند در این وزارتخانه نیز با مدیریت خوب مدال بیاورد.

نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانه ملت باید صلاح ملت، جوانان و کودکان را بیان کند، تصریح کرد: باید شخصی از جنس ورزش و نه از جنس سیاستمدار در وزارت ورزش و جوانان فعالیت کند اگرچه سجادی در حوزه سیاست نیز می‌تواند موفق شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به انتقاد مخالفان سجادی در خصوص اینکه این شخص با مجتمع ایران‌مال قرارداد داشته است، اظهار کرد: یک کت نو پوشیدن در قالب ایران‌مال گناه نیست، اگر هم باشد اما جوانان از بلوچستان‌مال با من تماس گرفته‌اند و می‌گویند پای برهنه هستند، این شخص را دیده‌اند و اخلاص و قلب خود را تقدیم ایران اسلامی کرده‌ایم تا رشد کنیم.

فاضلی خطاب به همه نمایندگان گفت: از آنچه در زاویه تاریک وجود دارد، بگذرید و به روشنایی فکر کنید. به آنچه که جامعه می‌پسندد و جنجال نمی‌آفریند توجه کنید و به طرف آنچه که برای ایران و ایرانی افتخار می‌آفریند حرکت کنید. طبعاً هر شخصی که در صحنه کاندیداتوری یک وزارتخانه پا می‌گذارد حتماً مراحلی را طی کرده و تأیید شده است. تأیید‌کننده این شخص آگاهی کامل نسبت به شرایط و شخصیت سجادی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بپیذیرید که برای انتخاب وزیری برای وزارت ورزش و جوانان باید فردی را از جنس ورزش و لمس کننده مشکلات مردم برگزید. همچنین ۵۶ درصد از جمعیت ما را بانوان تشکیل داده‌اند و سجادی برای زیرساخت ورزش بانوان و تکمیل و ساخت ۴ هزار سالن ورزشی در مراکز روستایی و محروم برنامه دارد. شاید فضل خدا باشد که سجادی بتواند مسائل مناطق محروم را حل کند.

نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیاست سجادی در وزارت ورزش و جوانان برای گسترش ورزش میان مردم و جوانان است و با بررسی برنامه این وزیر پیشنهادی چیزی جز خوبی قابل مشاهده نیست البته تمامی افراد در کنار خوبی‌ها و توانمندی‌های خود ضعف هایی نیز دارند اما باید به توانایی یک شخص برای حل مشکلات توجه ویژه داشت.

عملکردی که در دوران مسئولیت سجادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن داشتیم، دیگر تکرار نشد

 اسماعیل حسین زهی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی، معرفی وزرای پیشنهادی جدید را موجب افزایش امیدواری در بین مردم و جوانان دانست.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین افزود: معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با استقبال گسترده افکار عمومی به ویژه ورزشکاران و ورزش دوستان همراه بوده است. آقای سجادی نه تنها به عنوان یک متخصص در حوزه ورزش بلکه یک قهرمان ورزشی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه سجادی در رشته دو و میدانی افتخارات بسیاری برای کشورمان به ارمغان آورده است، ادامه داد: علاوه بر این افتخارات، وی دارای مدرک دکتری تربیت بدنی است.

حسین زهی یادآور شد: در ادوار گذشته همواره افرادی بر مسند وزارت ورزش و جوانان تکیه می زدند که جایگاهی در هیات دولت به آنها اعطا نمی شد، لذا افراد سیاسی مدیریت بخش ورزش را همواره برعهده داشتند، اما آقای رئیسی با سنت شکنی و با استناد به دیدارهای متعددی که با اهالی ورزش و متخصصان این حوزه داشتند، آقای سجادی را برای عهده دار شدن این مسئولیت به مجلس معرفی کردند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس؛ جوان بودن، انقلابی بودن، کارآمدی و ورزشکار بودن را چهار فاکتور رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس عنوان کرد و گفت: آقای سجادی سابقه خوب و طولانی در حوزه ورزش داشته و می تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین حضور وی در معاونت قهرمانی وزارت ورزش، معاونت سازمان تربیت بدنی، عضویت در مجامع فدراسیون های بین المللی، ریاست فدراسیون دو و میدانی، مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد و مدیریت باشگاه سایپا را بخشی از سوابق مدیریتی سجادی عنوان کرد و افزود: سجادی برای ورزش همگانی، ورزش قهرمانی، اقتصاد ورزش، ورزش بانوان و دیپلماسی ورزشی برنامه دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم روی کار آمدن آقای سجادی ۴ هزار پروژه نیمه تمام ورزشی به سرانجام برسد، بیان کرد: در بخش جوانان نیز هویت بخشی به جوانان، ترویج فرهنگ خانواده، مشارکت جوانان ، هویت و باورهای مذهبی جوانان، ساماندهی امور جوانان و برنامه برای اوقات فراغت جوانان از محورهای مهم برنامه های وی به شمار می رود.

حسین زهی تاکید کرد: امیدواریم با توزیع عادلانه امکانات و رفع محرومیت زدایی اتفاقات مثبتی در حوزه ورزش رقم بخورد. در دوره هشتم که آقای سجادی به مجلس معرفی شد، اختلافاتی بین آقای احمدی نژاد و مجلس وجود داشت که نامه ای از جانب رئیس جمهور به مجلس ارسال می شود که این نامه پس از مهلت قانونی وصول شده، این تاخیر به این دلیل بود که رئیس جمهور وقت می خواست گزینه مدنظر خود برای این وزارتخانه را معرفی کند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس خواستار ساماندهی وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شد و گفت: از وزیر پیشنهادی درخواست داریم از نخبگان و تحصیل کردگان اهل سنت نیز برای تصدی سمت های مدیریتی استفاده کند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش های نصرت آباد و کورین یادآور شد: عملکردی که در دوران مسئولیت آقای سجادی در المپیک ۲۰۱۲ لندن داشتیم، دیگر تکرار نشد. همچنین ایشان رکوردهایی در رشته دو و میدانی ندارند که هنوز جابجا نشده است. به عنوان یک ورزشکار و مدیر ورزشی علاقمندم ایشان با رأی بالایی از مجلس رأی اعتماد کسب کند.

وزارت ورزش و جوانان از متن به حاشیه رفت/ دشمن برای ورزش ما برنامه‌های زیادی تدارک دیده است

 «حمید سجادی» وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که در این مدت با آن‌ها گفتگوهای زیادی داشته ام و انشالله استمرار هم‌افزایی این ارتباط و تعامل انجام شده منشا خیر و برکت در نظام ورزش کشور عزیزمان باشد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: یکی از مخاطبان جمله راهبردی رهبر انقلاب، وزارت ورزش و جوانان است، تحول نه فقط خواست ما است بلکه ضرورت گریز ناپذیر این دوره است و وزرات ورزش و جوانان باید پیشتاز تحول دولت مردمی باشد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: چرایی و چگونگی تحول ابتدا از تغییر نگاه، تغییر سیاست‌ها و راهبردها شروع می‌شود ما می‌کوشیم تا گونه دیگری بنگریم در چند سال گذشته وزارت ورزش و جوانان از متن کشور به حاشیه رفته است باید با نگاه فرابخشی برای تعامل با وزرات‌خانه‌ها تلاش کنیم.

سجادی تصریح کرد: بیانیه گام دوم فصل دوم جمهوری اسلامی است و این بیانیه به میدان‌داری جوانان و ساختن کشور با جوانان دعوت می‌کند، برای تحقق گام دوم، این وزارتخانه باید نقشی ستادی پیدا کند نسل جوان را برانگیخته و استعدادهای آنان را پرورش دهند و شکوفایی و تحول آفرینی را برای آنان فراهم کند.

وی ادامه داد: از منظری دیگر نقش تحرک و ورزش در کاهش هزینه‌های درمان غیرقابل انکار است، از مهمترین مولفه‌های تحرک و ورزش، نشاط انسجام اجتماعی و هویت بخشی است و بسیاری از مولفه‌های سبک زندگی امروز از آن تاثیرپذیر است.

او با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه‌های زیادی تدارک دیده و غفلت ما باعث شده این برنامه‌ها را برای ما داشته باشد،‌ گفت: معتقدم رویش‌های انقلاب اسلامی صدها برابرِ ریزش‌های آن بوده است و باید این رویش‌ها را انصافا قدر بدانیم کوشش بنده است بدنه مدیریت ورزش متعلق به جوانان باشد و ایجاد حلقه‌های میانی با سایر دستگاه‌ها هم افزایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش و جوانان پیشانی تعامل با مجلس و دیگر دستگاه‌ها با این ظرفیت مردمی است. اعتماد شما با رای بالا این نشاط را برای رقم زدن این تحول دو چندان می‌کند، چاره‌ای نداریم در این وزارتخانه قوی و مردمی باشیم در این تردید نداریم که جوانان ما بهترین جوانان عامل هستند، 70 درصد جوانان ما متولدین بعد انقلاب هستند و انقلاب را ندیده اند اما پای آن ایستاده‌اند و این یک اتفاق مبارک است که گاهی فراموش می‌کنیم باید با این جوانان کارهای بزرگ کنیم هرجا کار بزرگی شده جوانان پای کار بوده‌اند.

سجادی با بیان اینکه جوانان صدای بنده را بشنوند و به این وزارتخانه و آینده آن و اتفاقات بزرگی که رقم خواهند خورد به فضل الهی امیدوار شوند، گفت: به دوستانی که دغدغه جوانان داشتند در کمال خضوع می‌گویم انشالله در این وزارتخانه یک دبیرخانه مسائل مربوط به جوانان را راه‌اندازی می‌کنیم و نیازهای آنها را با بهره‌گیری از خودشان وشکوفایی استعداد آنها تامین خواهیم کرد البته همه می‌دانند که این کار یک دستگاه نیست کار همه کشور و همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است اما دبیرخانه این قرارگاه در این وزارتخانه  تشکیل می‌شود.

هیچ اتهامی نسبت به هیچکدام وزرا وجود ندارد/ صلاحیت علمی و عملی تمامی وزرا را شخصا احراز کردم/ مردم تاب اختلاف دولت و مجلس را ندارند

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دفاع پایانی خود از کابینه پیشنهادی سیزدهم گفت: ابتدا لازم می‌دانم که هفته دولت را گرامی بدارم و به ارواح مطهر همه شهدای دولت و مجلس درود بفرستم و یاد شهدای بزرگوار رجایی و باهنر را گرامی بدارم و برای همه خدمتگذاران دولت آرزوی توفیق و سعادت کنم.  این روزها پزشکان و پرستاران مجاهدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و همه ما باید متشکر باشیم از کادر درمان و خدا شهدای سلامت را غریق رحمت واسعه خود کند.

وی ادامه داد: جا دارد که از مجلس، کمیسیون‌های محترم، تک تک نمایندگان و هیات رئیسه تقدیر کنم که قریب دو هفته زمان گذاشتید برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چرا که در آیین نامه تصریح ندارد که در کمیسیون‌ها بررسی شود و من تقدیر می‌کنم و کار خوبی بود. این جلوه‌ای از مردم سالاری دینی است که نمایندگان با حساسیت صلاحیت کاندیداها را بررسی می‌کنند و این حساسیت برای وزرا و عموم مردم مشخص می‌کند که حساسیت وکلا نسبت به اداره کشور چیست و بیان این حساسیت ها کار مفیدی است.  

رئیس جمهور گفت: من اشاره کنم به مساله معرفی اعضای کابینه خدمت نمایندگان؛ فرآیند معرفی وزرای پیشنهادی را در جلسه گذشته بیان کردم حال به دلیل اینکه برخی نکات مطرح شد اشاره می‌کنم که معرفی وزرای پیشنهادی براساس شاخص هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها به مردم قول داده بودم و تلاش شد با همین شاخص‌ها باشد مانند کارآمدی، تخصص، مردم داری، فساد ستیزی و صداقت که محور همه این ها کادآمدی است یعنی بررسی صلاحیت علمی و عملی وزرا مورد تایید ما بوده است.

‎رئیس دولت سیزدهم گفت‫:‬ در این سایتی که اعلام کردیم که از جانب نخبگان استقبال شد دو وزیر اسمشان نبود چرا که مجموعه امنیتی هستند و برای وزارت دفاع و اطلاعات با نخبگان وزارت خانه‌ها مشورت کردم اما برای وزرای دیگر نام وزرا ۲۰ تا ۶۰ بار از سوی مردم مطرح شد و باقی را هم در رده‌های مدیریتی بعدی استفاده خواهیم کرد و این یک بانک اطلاعاتی است. 

‎وی افزود: علاوه بر فرآیند بررسی در کارگروه‌ها، استعلام از مراجع قضایی در دستور کار بود و استعلامات موجود است و جا دارد از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دیوان محاسبات تشکر کنم. 

‎رئیس‌جمهور گفت: صلاحیت وزرای محترم نسبت به سلامت نفس و شرایط لازم برای سالم بودن از هرگونه شائبه فساد شرط مطلق ما است. این شرط هم شرطی نیست که بشود از آن گذشت، لذا سلامت وزرا مورد تاکید بوده است.  این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد و فرد پس از رای اعتماد مورد تائید نباشد و این را نمایندگان بدانند هر زمان معلوم شود افرادی که با دولت همکاری می‌کنند سلامتی ندارند بدانید سلامت یک امر مهم و محوری است و کوچکترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد و ما سلامت نفس و دوری از فساد را از شرایط اساسی می‌دانیم. این شرط همواره باید مورد توجه باشد.

‎رئیسی با اشاره به اینکه من در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد و شرط ضمنی مردم برای رای به من مبارزه با فساد است، گفت: اگر گزارشی به من برسد که شخصی مرتکب فساد شده در برخورد با او درنگ نخواهم کرد. لیکن صرف یک اتهام و نکته‌ای که در نامه‌ای نوشته شود و در جایی مکتوب شود، کفایت نمی‌کند، وقتی به سند متقن رسیدیم قطعا برخورد خواهیم کرد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: نسبت به هیچکدام از وزرای پیشنهادی هیچ اتهام مستقر شده و قطعی شده وجود ندارد. مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی و این.ها مورد بررسی قرار گرفته است شاید حتی در یک مرحله به رأی هم منجر شده باشد اما اتهام مستقر شده‌ای وجود ندارد. شاید این سخن را بارها از من شنیدید که «ما در برخورد با فساد خط قرمز نداریم» یک نکته باید مورد توجه باشد و آن اینکه خط قرمز ما در مبارزه با فساد بی استناد سخن گفتن است. در دستگاه قضا هم گفته بودم که خط قرمز ما این است که کسی غیر متفن صحبت کند.

وی افزود: در همین موضوعی که مطرح شد با دوستان در اطلاعات و اطلاعات سپاه تماس گرفتم که این مساله را رسیدگی کنند، از من پرسیدند که حاج آقا اثرش چیست؟ من گفتم که قسم نخورده‌ام که کسی را معرفی که مشکلاتی دارد و خطایی کرده یا مناسب نیست. مجلس و مردم از من انتظار دارند. البته این را نسبت به همگان معتقدیم نه فقط وزیر.

رئیسی همچنین ابراز داشت: نکته دیگری که باید عرض کنم اینکه در روند بررسی‌هایی که ما نسبت به وزرا داشتیم آقای قالیباف به دلیل ارتباطی که با هم داریم و جلساتی که هفتگی داریم، در جریان روند کار بودند. من قبل از اینکه لیست نهایی قطعی شود، برای هر حوزه دو، سه نفر اسامی را دادم که به عزیزان روسای کمیسیون‌ها بدهید و بگویید که یا در جلسه مطرح کنند یا به هر ترتیب در مورد آن‌ها اعلام نظر کنند.

وی افزود: من همکاری با مجلس را امری مهم می‌دانم، مردم تاب اختلاف بین دولت و مجلس را ندارند، مردم دیگر طاقت تکرار اختلافات تلخ گذشته را ندارند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش‌ها و صحبت‌های نمایندگان پیرامون مشکلات روزمره مردم، تصریح کرد: در این روزها عزیزان نماینده گزارش‌هایی از وضعیت کرونا یا وضعیت اقتصادی مطرح کردند که از سر دلسوزی بود، گفت: این شرایط می‌طلبد که کار دولت ان‌شاءالله سریعا آغاز شود. این شرایطی که موجب بیماری همه‌گیر شده همه مردم و همچنین شما و ما را رنج می‌دهد؛ ان‌شاءالله با استقرار دولت بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: همه این وزارت خانه‌ها مهم هستند و شما نیز بر اهمیت آن‌ها اشاره کردید، اما بخش‌هایی که امروز جان و نان مردم در حوزه مسئولیت آن‌ها است مانند وزارت بهداشت، صمت، رفاه و ... و در خط مقدم خدمت هستند؛ لذا می‌خواهم تاکید کنم که وزرای محترم ا‌ن‌شاء‌الله با رأی اعتماد شما بدون فاصله و سریع مشغول کار شوند.

رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: خواسته من این است که همه وزرای پیشنهادی که برنامه‌های خود را ارائه کردند با رأی جدی و قاطع مورد اعتماد قرار گیرند تا بتوانند کار خود را دنبال کنند که در ادامه مجلس در جریان کارها و مردم در جریان نتایج قرار گیرند.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود ضمن دفاع از وزرای جوان حاضر در کابینه پیشنهادی، گفت: نکاتی مطرح شد درخصوص وزرای جوان که سن و سال کمتر یا تجربه کمتری دارند. من عرض کردم که صلاحیت علمی و عملی وزرا را اگر شخصا احراز نمی‌کردم به شما معرفی نمی‌کردم. منتها شما یک کسی را نگاه می‌کنید که مثلا سی سال در وزارتخانه‌ای بوده خب این فرد سابقه لازم را دارد اما کسی ده سال یا کمتر سابقه داشت احراز آن سخت است.

وی ادامه داد: عزیزان برگردیم به اوایل انقلاب، امام چطور به ما اعتماد می‌کرد؟ مگر بنده و آقای قالیباف چند سالمان بود که ایشان فرمانده تیپ و لشکر بودند و من دادستان یک استان بودم. این جوان‌هایی که در مجلس می‌درخشند مگر پیش از حضورشان در مجلس مردم می‌دانستند که نتیجه حضورشان چنین می‌شود؟ اگر ما به جوانان میدان ندهیم چطور می‌توانند کار کنند و پا بگیرند؟ این‌ها اول باید حضور داشته باشند و بعد از مدتی مشخص می‌شود که ارتباط با کار و دستگاه مسئویتی برقرار شده است یا نه. ضمن اینکه بخشی از استعدادها هنوز متبلور نشده است.

رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم کابینه ترکیبی باشد از تجربه و جوانگرایی به همین خاطر جوان هایی که معرفی کردیم اینطور نیست که از دانشگاه آمده باشد و ما معرفی کرده باشیم بلکه این‌ها کارهایی را انجام داده‌اند و تجربه‌هایی دارند اما شاید به اندازه انتظار عزیزان نباشد.

وی افزود: درخصوص یک وزیر جوان ابتدا گفتند اصلا تجربه او کجاست؟ بعد گفتند در چه سطح است و بعد هم گفتند نسبت فامیلی دارد. شما به اصل مطلب دست پیدا کنید که آیا مدرک او مرتبط است یا نه؟ آیا تجربه مرتبط دارد یا نه؟ اینجا دغدغه تجربه کامل مطرح شد بله تجربه را ندارد اما می‌تواند تحول‌ساز باشد. شاید کسی معرفی شود که تجربه دارد اما روحیه او حفظ شرایط موجود است اما روحیه جوانی وقتی وارد شد می‌تواند باعث ایجاد تحول باشد.

وی ادامه داد: من می‌خواهم بگویم که نمایندگان محترم انتخاب برخی جوان‌ها برای وزارتخانه‌ها پیام امید به جوانان کشور است و پیام امید است که کارها را می‌توان به جوان‌ها سپرد؛ ان‌شاء الله مجلس محترم هم این مورد را مورد عنایت قرار خواهند داد. ما کارهای زیادی باهم داریم، تصمیم های مختلفی باید اتخاذ شود. متخصصین بسیار ارزشمندی در مجلس داریم که صاحب نظر هستند در کمیسیون‌ها فعالیت دارند. اگر این دانش و تخصص را را به میدان عمل بیاوریم، می‌تواند کارگشا باشد.

 رئیسی ادامه داد: گفته شد برنامه‌ای که تقدیم مجلس شد کامل نبود، بله این برنامه در مقام بیان نبود بلکه مختصر بود و نمودی از برنامه تفصیلی بود که به زودی تقدیم تک تک نمایندگان محترم و نخبگان خواهد باشد؛ چرا که گفته بودند  ۵ تا ۶ صفحه بنویسید می‌خواهیم تقدیم نمایندگان محترم کنیم‌.

وی خطاب به نمایندگان گفت: اما حق شماست که ببینید برنامه چیست من در جلسه تنفیذ  خدمت حضرت آقا عرض کردم برنامه ما  مبتنی بر برنامه هفتم است و در برنامه دولت سیزدهم  موضوعات مختلفی شناسایی شده است که مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در برنامه مشکل و علل وقوع مشکل‌ها، راهبردها و راهکارها به صورت تفصیلی ذکر شده است و در حدود ۳۰ مسئله‌ی کشور که بیش از وزارتخانه‌هاست  شناسایی شده است و این برنامه‌ها فرا وزارتخانه‌ای هستند که به کل وزارتخانه‌های کشور ارسال می‌شود‌.

 رئیس‌جمهور بیان کرد: نکته دیگری که می‌خواهم عرض کنم آن است که ما انشاالله بعد از رای اعتماد شما نمایندگان محترم اول صبح فردا اولین جلسه دولت را برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که بدون هیچ وقت گیری دولت شبانه‌روز تلاش خواهد کرد، تاکید کرد: ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت تأخیر جایز نیست؛ مسئله اصلی و مهم ما کرونا است و ما این را پیگیری در ارتباط با دولت‌هایی که باید از آنجا واکسن وارد می‌کردیم و هم در ارتباط با ارز،  الحمدلله گشایش‌هایی در حال آغاز است، گشایش‌های جدیدی ارزنده است.

رئیسی بیان کرد: مسئله کرونا درد آور شده است و انشاالله با فعالیت دولت و با حمایت شما نمایندگان عزیز و بزرگوار با پیگیری‌هایی که خواهد شد انشاالله بتوانیم در شرایط و  وضعیت زندگی مردم تغییراتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: علیرغم این‌که برخی معتقدند مگر می‌شود با این وضعیت اعتبارات، برنامه‌ها و  دشمنی های خارجی کشور را اداره کرد؟ می‌گوییم بله، ما معتقد هستیم امکان انجام دارد، در کشور با همین وضعیتی که ما داریم با همین امکانات مادی و معنوی به ویژه نیروی متراکم جوان و کارآمدی که در کشور داریم حل مشکلات کاملا امکان‌پذیر است و ما به تأسی از بزرگان و با یاد گرفتن از فرهنگی که حاج قاسم به ما یاد داد باید بگوییم ما می‌توانیم.

رئیس قوه مجریه در ارتباط با سیا‌ست‌های بین‌المللی ایران گفت: در موضوع سیاست خارجی  وزیر محترم پیشنهادی مسائلی اعلام کردند، من هم در جلسات گذشته عرض کردم برنامه ما برنامه تعاملی با کشورها خواهد بود و عزت، حکمت  مصلحت در دستور کار ما خواهد بود تا همه حقوق و منافع ملت ایران حفظ شود.

وی افزود: باز هم تأکید خواهم کرد مسئله رفع تحریم‌ها را با قوت دنبال می‌کنیم اما سفره مردم را بند این مسائل نخواهیم کرد زیرا اقتصادی که شرطی باشد و بازاری که ثباتش  به این خاطر از دست برود درست نیست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از سیاست‌هایی که در کشور بسیار راهگشاست اما به آن توجه نشده است و در آن بی‌انصافی شده است استفاده از نیروی کارآمد است  ما با بی‌انصافی با هیچکس برخورد نمی‌کنیم کار خوب را می‌گوییم خوب است.

وی افزود: بعضی از قدم‌ها برداشته شده اما کافی نبوده است که این مشکلات امروز به وجود آمد، اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای رهبر معظم می‌تواند کشور را از مشکلات خارج کند اما متاسفانه استفاده نکردند. 

رئیس قوه مجریه گفت: استفاده از فضای اقتصاد مقاومتی را نه به عنوان شعار بلکه به  عنوان یک برنامه استفاده خواهیم کرد و  بنای ما هم این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با قدرت دنبال کنیم.

رئیسی با اشاره به برخی از اظهارات نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی گفت:  نسبت به وزرا برخی از دغدغه‌ها مطرح شد آقایان خودشان نسبت به هر بخشی توضیح دادند اما ممکن است چون وقت کافی نبود برخی از مسائل یا همه آنچه در ذهن نمایندگان بود توضیح داده نشده باشد.

وی گفت: اما من کلیات را گفتم که شامل همه موارد شود اما من یک نکته‌ای را بگویم اشکال  این است وزیر محترم که وارد یک مجموعه شود تنها نیست ما در کنار وزیر تیمی می‌خواهیم که وزارتخانه را اداره کند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: بسیار مهم است چه تیمی در وزارت خانه مستقر می‌شود ،  یعنی علاوه بر خود وزیر نسبت به تیم نظارت خواهم داشت اگر تیم ناکارآمد باشد وزیر خوب باشد کاری اتفاق نمی‌افتد. در مسئله وزارت مسئله تیم وزارت بسیار مهم  است یعنی تیمی که می‌خواهد در وزارتخانه نقش آفرینی کند، باید قوی باشد.

رئیس دولت گفت: ایران قوی نیازمند به یک دولت قوی،  یک وزارتخانه قوی و یک ساختار با مولفه‌های قوی است، قوت و قدرت، لفظی نیست و باید اجرایی شود و این مسئله را وزرای محترم باید  مورد بررسی قرار دهند.

وی تاکید کرد: وزرا و تیم‌شان باید به فساد‌ستیز، پاکدست و کارآمد باشند.

 

ادامه دارد....

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.