درگذشت علامه محمدرضا حکیمی فیلسوف، متفکر و نویسنده با واکنش های گسترده چهره های سیاسی و فرهنگی کشور همراه شد.

به گزارش جماران، پیام های تسلیت و واکنش ها به درگذشت محمدرضا حکیمی در پی می آید:

 

 

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم.

ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند.

ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.

بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.

این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

1 شهریور 1400

 

***

 

سید حسن خمینی: تلاش و زندگی استاد محمد رضا حکیمی همیشه برای همه منشأ توجه و تفکر بود/ دلدادگی آن مرحوم نسبت به امام راحل (س) در سال های مبارزه از دوره های قابل تقدیر و مطالعه در زندگی ایشان است

به گزارش جماران؛ متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت اندیشمند والامرتبه و علامه والامقام استاد محمد رضا حکیمی طاب ثراه تأسف بار و حسرت افزاست. آن بزرگوار در طول عمر خود همواره به اعتلای مکتب اهل بیت علیهم السلام می اندیشید و قلم و زبانش را وقف این امر با ارزش کرده بود. 

تلاش و زندگی او که با فهم ایشان از مکتب تشیع هماهنگ بود همیشه برای همه منشأ توجه و تفکر بود. 

دلدادگی آن مرحوم نسبت به امام راحل (س) در سال های مبارزه از دوره های قابل تقدیر و مطالعه در زندگی ایشان است. 

خدای متعال آن استاد معظم را با اولیاء خود محشور گرداند و به بازماندگان و علاقه مندانش صبر و اجر عنایت فرماید. 

سید حسن خمینی

 

 

***

 

سید محمد خاتمی: محمدرضا حکیمی از تحجر و واپس‌گرایی و ظاهرزدگی به نام دین، بیزار بود

به گزارش جماران؛ متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

ماتم از دست دادن بزرگی ما را سوگوار کرده است که مظهر ایمانِ پاک، دانایی، روشن‌بینی، پارسایی و خیراندیشی و خیرخواهی برای انسان بود.

عالم فرزانه‌ای که بر شاه‌بیت دعوت پیامبران خداوند، «عدالت» پا می‌فشرد و با تأسی به مولای بزرگوارش، امام علی علیه‌السلام هیچگاه حقیقت ناب را فدای مصلحت نکرد و زیبایی حق‌بینی و حق‌گویی را به زشتیِ خوش‌آمد‌گویی و تملقِ این و آن نفروخت.

او ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شیوهٔ زندگی را برگزید تا در عمل نیز ثابت کند که دینی که به زندگی (نه تنها زندگی جاودان) بلکه زندگی پاک و عزتمندانه برای همه انسان‌ها در این دنیا نیاندیشد دین نیست و زندگی نیز بی سرسپردگی و دلدادگی عاشقانه و عالمانه به آفرینندهٔ زندگی که حق و عدل و حکمت مطلق است زندگی نیست. و مگر پرآوازه‌ترین اثرِ پرمحتوای او «الحیاة» نیست؟

او از تحجر و واپس‌گرایی و ظاهرزدگی به نام دین، همان اندازه بیزار بود که از دنیازدگی، التقاط و دین‌ستیزی.

با دلی سرشار از سوز و درد، این مصیبت بزرگ را به همهٔ اصحاب فضل و فضیلت و به انبوه ارادتمندان و بهره‌گیران از دریایِ دانایی و فضل و پارسایی او، بخصوص به برادر بزرگوارش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا محمد حکیمی که جانش از داغ تابسوز برادر کهتر و بافضیلتش آرام نگرفته بود، به مصیبت بزرگ از دست دادن مراد و برادر مهتر خود مبتلا شد تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.

سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا

سیّدمحمّد خاتمی

۱ شهریور ۱۴۰۰

 

 

***

 

رئیسی درگذشت محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت

متن پیام تسلیت رئیسی جمهوری به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی ألإسلام ثُلمة لا یَسُدّها شَیء

رحلت عالم وارسته و استاد بزرگوار، جناب آقای محمدرضا حکیمی موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

این اندیشمند گرانقدر و متفکر فرزانه که از مدافعان و حامیان نهضت حضرت امام خمینی(ره)بودند، با سلامت نفس و بینش عمیق دینی، تمام عمر شریف خود را وقف تبیین معارف و فرهنگ اسلامی و ترویج مکتب نجات بخش اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کرد و با تالیف آثار ارزشمند متعددی از جمله دائرة المعارف ماندگار الحیاة، گنجینه ای پر بار و درخشان از خود به یادگار گذاشت.

کیمیای عدالت و بحث و فحص درباره ابعاد آن، دغدغه همیشگی آن مرحوم بود و خود نیز با حرکت بر سبیل ساده زیستی و بی توجهی به زخارف دنیوی، الگویی عملی برای همه دوستداران این مفاهیم ارزشمند، رقم زد.

اینجانب این ضایعه تاسف بار را به عموم شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه مردم عزیز مشهد مقدس و همچنین به خاندان مکرم حکیمی و برادر بزرگوار ایشان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

***

 

 

تسلیت سید هادی خامنه ای در پی درگذشت محمدرضا حکیمی

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای در پیامی درگذشت محمدرضا حکیمی فیلسوف، متفکر و نویسنده را تسلیت گفت.

به گزارش جماران؛ متن این پیام بدین شرح است:

انا لله و اناالیه راجعون

درگذشت استاد فرهیخته و عالم پارسا و نویسنده توانا، مرحوم محمدرضا حکیمی که عمر شریف خود را صرف تألیف و ترویج فرهنگ ناب قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نمود، موجب تأسف و تأثر گردید.

آن فقید سعید، از سال‌های جوانی و تحصیل در حوزه علمیه مشهد، با نگاه متعهدانه و البته نقادانه و شجاعانه به قضایای سیاسی و اجتماعی و مذهبی، ضمن همدلی و همراهی با جریان‌ روشنفکری دینی، سعی در ارائه الگوهای سازنده فکری و فرهنگی به جامعه داشت و به این مهم تا پایان عمر وفادار ماند.

کوشش‌های علمی و فرهنگی و مجاهدت‌های عملی در تبیین اهمیت عدالت در جامعه، و دفاع از حقوق مردم و محرومان، از خدمات ماندگار و کم نظیر ایشان است که همواره قابل اتکا و اعتنا برای پژوهشگران و اهل علم و همچنین مسئولان سیاسی است.

اینجانب مصیبت مذکور را به خانواده محترم حکیمی بویژه برادر گرامی ایشان و جمیع دوستداران آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، علو درجات آن عزیز ارجمند را مسئلت دارم.

سیدهادی خامنه‌ای

۱۴۰۰/۶/۱

 

***

 

پیام تسلیت علی  لاریجانی در پی درگذشت علامه محمد رضا حکیمی‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم 

انا لله و انا الیه راجعون‌

رحلت علامه‌ فرزانه، متفکر، اسلام شناس و ادیب برجسته، استاد محمد رضا حکیمی رضوان الله تعالی علیه موجب تألم و تأسف فراوان شد. فقدان  این شخصیت بی بدیل برای جامعه‌ علمی و فرهنگی کشور، ضایعه‌ ای سنگین و  بی‌جبران است. آن عالم بزرگ و متعهد در طول عمر پربرکت خود، آثار علمی با ارزشی پدید آوردند و تفکر دینی را در دائره‌ای وسیع ارتقاء بخشیدند. آثار پر مغز این دانشمند عالیقدر  در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب می‌ شود. این‌جانب با تسلیت به جامعه‌ علمی کشور  و مخصوصاً به  برادر ارجمند و دیگر بازماندگان محترم ایشان، به روح این عالم بزرگوار درود می‌فرستم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان طلب می‌کنم.

علی لاریجانی

مشاور مقام معظم رهبری

 

 

شهیندخت مولاوردی

‌خدایت بیامرزد چه دلنشین بود پیامهایی که از دلت برمی خاست:

«باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره اش بتوان گفت: از دو‌ مفهوم انسان و انسانیت؛ اولی در کوچه ها سرگردان است و دومی در کتابها!» #فیلسوف_عدالت

 

معصومه ابتکار

‌حکیمی حکیمی آزاده، انسانی عدالت طلب، نویسنده ای مرزبان توحید و‌ خوش بیان بود. 

چه خوب وصی بود برای علی شریعتی 

کتاب هایش برای نسلهای  امروز و فردا  قطعا ارزش مطالعه دارد

روحش شاد 

 

علیرضا معزی

‌برای من و خانواده ام علامه ‎محمدرضا حکیمی یعنی عزیزترین مهمان سالهای کودکی و جوانی که میزبانی اش برای همه امان سعادت بود و افتخار. محضرش برایمان درس دین آگاهی بود و عشق به دانستن و خواندن. دستخط او که به یادگار برای برادرم‎ در سال ۱۳۶۹ نگاشته، یادآور لحظات زیبای درک حضور او است.

 

photo_2021-08-23_12-06-48

 

رضا پورحسین

‌درگذشت حکیم الهی، علامه ‎#محمد_رضا_حکیمی ، اندوه بزرگی است. رحمت و رضوان واسعه الهی بر آن مرد بزرگ، منادی قسط و عدل.

 

 

مخبر درگذشت علامه محمد رضا حکیمی را تسلیت گفت

متن پیام معاون اول رییس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت متفکر برجسته و فیلسوف فرهیخته مرحوم علامه محمد رضا حکیمی رضوان الله تعالی علیه موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

مشی و منش زاهدانه این دانشمند فرزانه و متقی و تلاش های علمی و عملی ایشان برای ترویج معارف بلند اسلامی و فضیلت ها و ارزش های رفیع انسانی از او شخصیتی کم نظیر و مورد احترام برای همه نحله های فکری ساخته بود. این عالم پرهیزگار با تالیف ده ها کتاب و مقاله در حوزه تعالیم قرآنی و مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام میراث ارزشمند و ماندگاری برای شیفتگان راه حق و حقیقت بر جای گذاشت.

ضایعه اندوهبار فقدان این اسلام پژوه جلیل القدر را به مقام معظم رهبری، عموم ملت ایران به خصوص مردم شریف مشهد، علاقمندان و بستگان به ویژه خانواده ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عارف حکیم رضوان واسعه الهی و علو درجات و حشر با اولیاء و انبیاء الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت دارم.

محمد مخبر

معاون اول رییس جمهور

 

 

****

 

محمدرضا تابش: علامه حکیمی دانشمندی عدالتخواه بود

انّا لله و انّا الیه راجعون

مردان خدا  پرده ی پندار دریدند

یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند

ارتحال فقیه، مجتهد، فیلسوف ومتفکر برجسته علامه محمد رضا حکیمی موجب تاثر وتاسف فراوان گردید.

از دست دادن وی که انسانی فرهیخته و عالمی خرد ورز و دانشمندی عدالتخواه بود که پرتو انوار دانشش جهان اسلام و مکتب تشییع را منور می ساخت و زندگی زاهدانه و عارفانه اش الگویی عملی برای معرفی انسان کامل در عصر مادی گرایی محض بود، داغی جانسوز بر دل همه دوستداران فضیلت و پیروان اسلام ناب محمدی نهاده است.

از میان صدها‌ تالیف و آثار به جا مانده از وی مجموعه ارزشمند الحیات، درّ گرانبهایی است که با تشریح معارف‌ ناب اسلامی راه را برای انسان علی گونه شدن و استقرار حکومتی هم تراز قرآن می نمایاند و افق های باشکوه حاکمیت اسلام متناسب با مقتضیات زمان ومکان را ترسیم می کند.

خدایش رحمت کند که عالمی ساده زیست و پشت پا زده به دنیا بود.

فقدان این رجل الهی و فقیه صمدانی رابه ملت شریف ایران، حوزه های علمیه، پیروان و دوستداران و شاگردان و تربیت یافتگان مکتب وی، خاندان معزز حکیمی خصوصا برادر فاضل و با تقوای ایشان تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال مسئلت دارم تا روحش برخوردار از رحمت بی منتهای الهی گردد.

محمدرضا تابش_۱۴۰۰/۶/۱

 

***

محمد جواد ظریف:

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

 خبر ارتحال استاد علامه جناب آقای محمدرضا حکیمی فیلسوف، فقیه و متفکر متعهد و برجسته کشورمان موجب اندوه و تاسف اینجانب شد. 

آن عالم فرزانه بعنوان حکیمی قرآن شناس و حدیث دانی برجسته و خردورز عمر پربرکت خویش خود را با تعبد، تهذب و ساده زیستی صرف پژوهش در آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تالیف دهها کتاب و مقاله در دفاع و تبیین اصول و ارزش های توحیدی و انسانی کرد و دغدغه‌مندی و توجه ویژه به فقرا و مستضعفان داشت و قطعا افکار ایشان چراغ روشنی برای رهنمایی حق جویان و نسل جوان کشور در مسیر نورانی قرآن و اهل بیت (ع) خواهد بود. 

اینجانب رحلت مرحوم علامه حکیمی را به خاندان معزز و مکرم و همچنین شاگردان و علاقمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنم و در ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیاء و صلحاء و شهدای کربلا و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می کنم. 

محمد جواد ظریف

 

***

سید احمد حسینی:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال اندیشمند بزرگ،اسلام شناس عدالت خواه وانسانی وارسته فقید سعید مرحوم محمد رضا حکیمی که همه عمر بابرکتش برای نسل فعلی و آیندگان یک الگوی تمام عیار در کسب معرفت و شناخت معارف ناب اسلامی  خواهد بود، ثلمه ای بزرگ به اسلام  وامت اسلامی وارد نمود .

آثار او همچون آثار استاد شهید آیت الله مطهری و امام خمینی عزیز  انسان ساز ومعرف اسلام نابی هست که امروز جویندگان معرفت الهی در حوزه ودانشگاه شدیدا به آن نیازمندند.

رحلت این عالم والا مقام ودانشمند گرانمایه را به ملت شریف ایران ،دانشگاهیان وحوزویان   ، خاندان محترم  حکیمی و مردم عزیز مشهد تسلیت عرض نموده ،از خداوند سبحان علو درجات و رحمت واسعه برای آن معلم بزرگ مسالت میکنیم.

سید احمد حسینی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.