روحانی رییس جمهوری در آخرین آیین افتتاح گفت: وقتی من از پروژه ها تعریف می‌کنم تلویزیون در خبر می‌گوید رییس‌جمهوری از دولت خودش تعریف کرد. اینطور نیست من از دولت خودم تعریف نمی‌کنم بلکه از ملت خودم می‌کنم. همه کار را ملت ایران انجام دادند.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بعد از ظهر یکشنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت خانه های نفت و کشور و سازمان های انرژی اتمی و تامین اجتماعی در سراسر کشور، در هشتاد و هشتمین و آخرین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، اظهار داشت: در 8 سال گذشته اقدامات بسیار زیادی در کشور انجام شده و طرح های بزرگ و عظیمی افتتاح شده و وقتی از این موفقیت ها سخن می گوییم، نه تعریف از دولت بلکه تعریف از ملت بزرگ ایران است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در این دولت در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی کارهای بی نظیری در تاریخ ایران صورت گرفته است، گفت: توسعه پارس جنوبی و عسلویه امروز به خوبی مشهود است و باید بدانیم که این پول نبود که عسلویه را ساخت بلکه عشق به آبادانی ایران و ایمان مردم بزرگ ما بود که عسلویه را ساخت.

رئیس جمهور طرح‌های افتتاح‌شده در منطقه عسلویه را عظیم‌ترین پروژه اقتصادی تاریخ ایران دانست و اظهار داشت: در طول 8 سال گذشته غیر از دوران شیوع کرونا که مانع سفر بود، 6 نوبت از عسلویه بازدید کردم و در هر بار افتتاح فازهای مهمی را در این منطقه شاهد بودیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در طول دولت تدبیر و امید، 10 فاز فعال در پارس جنوبی به 27 فازافزایش یافته است و 17 فاز در طول 8 سال گذشته به افتتاح رسید و امروز می‌توان گفت که تقریباً فازهای پارس جنوبی به اتمام رسیده است و فقط یک فاز بخاطر شرایط تحریم و جنگ اقتصادی باقی مانده است.

رئیس جمهور گفت: در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، اقدامات بی‌نظیری در طول 8 سال گذشته انجام شده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است و کارهای انجام شده در 8 سال را می‌توان با ده‌ها سال قبل مقایسه کرد و البته در این زمینه، کار اصلی را ملت ایران، مهندسین و جوانان انجام دادند.

دکتر روحانی گفت: به ملت بزرگ و سرافراز ایران و به کشور، اسلام و انقلاب خود افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به پروژه‌های انجام شده در زمینه انرژی هسته‌ای با بیان اینکه در زمینه انرژی هسته‌ای تعصب خاصی داریم، اظهار داشت: فشارها و اذیت‌های زیادی از سال 82 تا امروز علیه ملت ایران به بهانه مسأله هسته‌ای انجام شده است، بنابراین موضوع هسته‌ای برای ما حائز اهمیت است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: بعد از برجام تبلیغات سویی انجام شد که دولت ایران در قبال دلار و پول، فناوری هسته‌ای را معامله کرده است در حالی که این حرف نادرست و غیردقیقی بود و با افتتاح‌هایی که در زمینه هسته‌ای انجام می‌شد، به نوعی اقدامات انجام شده در این زمینه متبلور می‌گردید و در ماه‌های اخیر هم که انرژی اتمی موظف شد به یکباره غنی‌سازی 20 درصد و 60 درصد انجام داده و مقدار غنی‌سازی را افزایش دهد و ماشین‌ها و تجهیزات جدید را به صورت زنجیره‌ای فعال کند، اقدامات بزرگی که در این زمینه انجام شده بود، بیشتر تبلور پیدا کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در فناوری هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در ماده اولیه آن و کیک زرد کمبود داشتیم و یکی از خواص برجام ورود کیک زرد به ایران بود و ده‌ها تن در هر مقطعی وارد ایران شده و منابع ما را غنی کرد.

دکتر روحانی افزود: امروز از لحاظ فناوری در ساخت کسک و فعال‌سازی منابع و معادن خود اقدامات نیز خوبی انجام شده است و هزینه تولید کیک زرد از هزار دلار برای یک کیلو به 80 دلار کاهش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در همه حال فناوری خود را حفظ کرده و حفظ خواهیم کرد، تصریح کرد:  البته باید گره تحریم را برطرف کنیم و در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم ادامه این روند در دولت بعد به ثمر بنشیند.

دکتر روحانی با اشاره به پروژه‌های افتتاح‌شده در بخش تأمین اجتماعی، اظهار داشت: اقدامات انجام شده برای استفاده رایگان کارگران و بازنشستگان از بیمارستان‌های دولتی بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت در کمتر از 2 سال اخیر علیرغم همه مشکلات بدهی 140 هزار میلیارد تومانی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرد و امیدواریم از ثمرات آن همه کارگران و ملت ایران بهره‌مند شوند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به سهم خودم از همه عزیزانی که این برنامه‌ها را در طول هشتاد و هشت برنامه برای پخش در سراسر کشور از صدا و سیما، آماده کردند ،‌تشکر می کنم .

برای ما این افتتاح ها بسیار مهم بود. کشور همیشه در حال سازندگی و افتتاح است و همه زحمت می‌کشند اما در دورانی که از یک طرف وسط میدان جنگ اقتصادی بودیم و از طرف دیگر هجمه کرونا را داشتیم،‌ برنامه افتتاح ها ارزشمند بود.

هجمه کرونا، واقعاً اقتصاد دنیا را با مشکلات زیادی مواجه کرد. رشد اقتصادی جهانی به طور متوسط منهای 3.5 درصد کاهش پیدا کرد بعضی از کشورها، رشد منهای 9 و 10 داشتند. دوران بسیار سختی بود البته این دوران هنوز تمام نشده و هنوز پیش روی ما است.

از یک طرف کرونا و از یک طرف جنگ، در این ماه‌های اخیرهم  خشکسالی اضافه شد در این شرایط خیلی مهم بود که به دنیا جواب دهیم. البته پاسخ اصلی ایستادگی و مقاومت مردم بود اما افتتاح‌ها، خاری بود در چشم آنهایی که علیه ایران، توطئه‌ها را طراحی کرده بودند.

خداوند توفیق داد، زنده بودیم و خدا توفیق حضور را به ما داد تا هشتاد و هشت برنامه را از آغاز سال 99 تا امروز که معروف بود به پنج‌شنبه‌های افتتاح را انجام دهیم . این پنج‌شنبه‌ها برای ما بسیار زیبا بود یکبار که خدمت مقام معظم رهبری بودم در اوایل که چند ماهی گذشته بود ایشان خیلی تجلیل و تشویق کرد و گفت برنامه افتتاح‌های پنج‌شنبه‌های شما، برنامه بسیار خوبی است.

البته اینجا گوینده بودیم و علی برکت‌الله را گفتیم، ولی کار را مهندسین ،کارگران و مدیران انجام دادند، کار را ملت ایران انجام داد.

در افتتاح امروز شاهد افتتاح اسکله‌های دریایی و طرح‌های دریایی مربوط به 27 فاز پارس جنوبی بودیم که همانطور وزیر محترم نفت گفتند، عظیم‌ترین پروژه اقتصادی تاریخ ایران است . خود من موفق بودم در طول این 8 سال خدمت، که غیر از اواخر که یک سال و خرده‌ای کرونا مانع بود برای سفر ، 6 نوبت از عسلویه بازدید کردم و هر بار هم افتتاح فازهای بسیار مهم را داشتیم و از 10 فار به بیست و هفت فاز رسیدیم و 17 فار را در طول این 8 سال به افتتاح رساندیم.

تقریباً پارس جنوبی تمام شده است. فقط یک فاز باقیمانده است و آن هم جنگ اقتصادی باعث شد والا آن هم به ثمر نشسته بود. کار خیلی عظیم و بزرگی است، شما ببینید یک مجموعه که در آغاز این دولت 280 میلیون متر گاز را در روز در اختیار ما می‌گذاشته است ، امروز 700 میلیون و 2.5 برابر شده است.

کار عظیم و بزرگی است. واقعاً عسلویه ، دنیایی از کارگاه‌ها، است. تمام پالایشگاه‌هایی که در خشکی است، حالا با هلی‌کوپتر دور می‌زنید همه اسکله‌هایی که روی آب است. همه لوله‌کشی‌هایی که زیرآب انجام گرفته کار بسیار عظیم و بزرگی از لحاظ مهندسی است.

همانطوری که آقای مهندس زنگنه گفتند، این پول نبود که عسلویه و پارس جنوبی را ساخت، این عشق و ایمان بود، عشق به ایران و ملت و آبادانی بود و این خیلی ارزشمند و خوشحال‌کننده است. خداوند به ما توفیق داد تا در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی ، یک کار بی‌نظیر در تاریخ ایران بگیرد.

این 8 سال را مقایسه کنید با ده‌ها سال قبل تا ببینید چکار عظیمی صورت گرفته است. وقتی تعریف می‌کنم. تلویزیون در خبر می‌گوید رئیس جمهور از دولت خودش تعریف کرده است. نه از دولت خودم تعریف نمی‌کنم، از ملت خودم تعریف می کنم. همه کار را ملت ایران انجام داده است. ما مسبب االاسباب هستیم، ما یک خادم هستیم برای مردم، ما کار بزرگی انجام نمی‌دهیم مردم، مهندسین و جوان‌ها انجام می‌دهند.

شما دیدید کسکی که برای پسماندهای اورانیوم، ساخته شده بود، کار عظیم و بزرگ صنعتی بود این کار عظیم و بزرگ که کار رئیس جمهور نیست، ما مدیریت کلان را انجام می‌دهیم. همه مهندسین و مدیران، این کار بسیار بزرگ را انجام دادند.

الحمدالله ملت، ملت بزرگ و سرافرازی است. به این ملت و ایران و اسلام و انقلاب‌مان افتخار می‌کنیم.

ساختمان همایش‌های بین‌المللی اصفهان که غیر از اینکه در فیلم امروز دیدم قبلاً عکس و فیلم‌اش را دیده بودم. به این زیبایی و با این مهندسی قشنگ، بنا شده است که البته اصفهان مرکز ذوق ایرانی است و چقدر اصفهان زیباست، آدم مباهات می‌کند به آن مغز طراح و ریاضیدان و معماری که 500 سال پیش در اصفهان این کارهای عظیم و بزرگ را طراحی کردند.

من از چند نفر از رهبران بزرگ دنیا شنیدم که گفتند جایی مثل اصفهان در دنیا نیست. آدم‌هایی که همه عالم را دیده بودند و کشور خودشان، کشور صنعتی پیشرفته است. گفتند ما جایی را به زیبایی اصفهان ندیدیم. همان میدان نقش جهان را ببینید، این کار، کار یک دولت و فرد نیست، کار یک ملت است. این ملت، ملت بزرگی است، در مقاطع مختلف تاریخی این کار عظیم و بزرگ را انجام داده است.

در زمینه انرژی هسته‌ای، یک تعصب خاصی داریم بخاطر اینکه این فشارها، آزارها و اذیت‌هایی که در این مدت از سال 82 تا امروز علیه ملت ایران انجام گرفته، بهانه‌اش مسأله هسته‌ای بوده است لذا مسأله هسته‌ای برای ما مهم است.

تبلیغات سویی در ایران بعد از برجام شده بود که دولت ایران دلار و پول و تجارت را با فناوری معاوضه کرد. یعنی یک فناوری را از بین برد و تعطیل کرد. آن کلمه‌ای که معروف است روی این فناوری سیمان ریخت و عوض آن در یک توافقی پول گرفت وضع مالی‌ و تجاری خوب شد. این حرف نادرست و غیردقیقی بود که بعضی‌ها می‌زدند.

یک جایی می‌بایست تبلور پیدا می‌کرد و روشن می‌شد. بیستم فروردین‌ها تبلور است. همیشه افتتاح‌ها در انرژی اتمی نشان داده می‌شود و مردم می‌دانند و مطلع هستند اما در عین حال در این ماه‌های اخیر که انرژی اتمی به یک دلایلی موظف شد که یک دفعه غنی‌سازی 20 درصد و 60 درصد انجام دهد، مقدار غنی‌سازی را توسعه دهد و ماشین‌های جدید را به صورت کس کیت و زنجیره به میدان بیاورد و این خیلی کار عظیم و بزرگی از لحاظ علمی و فناوری است.

در فناوری الحمدالله خوب پیشرفت کردیم در ماده اولیه‌اش یک مقدار مشکل داشتیم. مثل این می ماند که 10 کارخانه عظیم آرد بزنیم و گندم نداشته باشیم. می‌گفتیم کیک زرد نداریم. در این زمینه هم مطالعه و طراحی شد، غیر از معدن راه دیگری برای کیک زرد پیدا کردیم که روی آن کار می‌شود و عمل می‌شود.

یکی از خواص‌ برجام هم ورود کیک زرد به ایران بود. یعنی ده‌ها تن در هر مقطعی وارد ایران شد و منابع ما را غنی کرد. منابع بسیار عظیمی در اختیار ما قرار داد و این یکی از افتخارات ما بود و امروز الحمدالله برخورداری از  فناوری در ساخت کسک و معادنی که در اردکان و ساقند فعال شد، بسیار ارزشمند است . نکته‌ای که آقای دکتر صالحی گفتند که یک کیلو کیک زرد برای ما هزار دلار تمام می‌شد الان بجای هزار دلار، 80 دلار تمام می‌شود، کار فنی و علمی و دقیقی در این مدت انجام گرفته است.

این افتخار بزرگ را ادامه می‌دهیم، ان‌شاء الله در همه حال فناوری‌مان را حفظ کردیم و حفظ خواهیم کرد.

البته باید گره تحریم و جنگ اقتصادی را هم برطرف کرد که البته در این راستا هم ملت و  هم دولت کار بزرگی کرده که ان‌شاء الله امیدواریم ادامه این روند و این راه در دولت بعدی به ثمر بنشیند و تمام شود. اما پیروزی را خداوند نصیب ما کرده است.

قسمت آخر افتتاح امروز هم بخاطر طراحی درمان کارگران و بازنشستگان عزیز و رایگان شدن برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی،برای ما بسیار خوشحال‌کننده بود و همچنین ، دولت در این 18 ماه، کمتر از 2 سال اخیر علیرغم مشکلات، بدهی‌اش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است و این هم جزو کارهای کم‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم است که 140 هزار میلیارد تومان بدهی را پرداخت کردیم و این کار بسیار عظیمی بوده است.

ان‌شاء الله از نتیجه آن کارگران و بازنشستگان عزیز و همه ملت عزیز بهره‌مند شوند . خدا را شاکرم که این توفیق به ما داده شد که هشتاد و هشت بار خدمت مردم ایران رسیدیم ان‌شاء الله که دل آنها را خوشحال کردیم و طرح‌های بسیار عظیم و بزرگ را افتتاح کردیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.