روحانی رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر کسانی با کنار گذاشتن انصاف بتوانند خدمات این دولت را نادیده گرفته و انکار کنند، اقدامات انجام شده در بخش سلامت قابل انکار نخواهد بود، گفت: در طرح تحول سلامت به جای آوردن مریض از نقاط مختلف به مراکز درمانی، پزشکان متخصص را به مناطق دور افتاده و محروم بردیم.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور طرح تحول سلامت را یکی از اهداف مهم دولت یازدهم که از سال 93 آغاز و برغم جنگ اقتصادی در دولت دوازدهم با قدرت ادامه یافت عنوان کرد و گفت: اگر این طرح بسیار مهم نبود معلوم نبود که در سال 99 و امسال چگونه می توانستیم با بیماری کرونا مقابله کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بعد از ظهر شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هشتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با بیان اینکه در این دولت تحول بسیار بزرگی در بخش سلامت چه از نظر زیرساختی و چه از نظر نیروی انسانی متخصص ایجاد شده است، گفت: در این دولت در کنار بازسازی و نوسازی 110 هزار تخت بیمارستانی کشور، 40 هزار تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت بیمارستانی اضافه شد.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح یک هزار و 443 تخت بیمارستانی در افتتاح های امروز استان های مختلف کشور، اظهار داشت: در کمتر از دو سال گذشته 13 هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شده که بسیار افتخار آمیز است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر کسانی با کنار گذاشتن انصاف بتوانند خدمات این دولت را نادیده گرفته و انکار کنند، اقدامات انجام شده در بخش سلامت قابل انکار نخواهد بود، گفت: در طرح تحول سلامت به جای آوردن مریض از نقاط مختلف به مراکز درمانی، پزشکان متخصص را به مناطق دور افتاده و محروم بردیم.

دکتر روحانی با اشاره به گزارش های ارائه شده مبنی بر 7 برابر شدن تخت های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان، گفت: این آمار نشان می دهد که در این دولت برای مناطق محروم کارهای بیشتری انجام شده است و اهتمام بیشتری هم برای محرومیت زدایی و هم عدالت و توسعه در بخش سلامت داشته ایم .

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو هزاران تخت بیمارستانی و از جمله یک بیمارستان هزار تختخوابی که بیش از 97 درصد عملیات ساخت آن انجام شده نیز به بهره‌برداری خواهند رسید، گفت: در بخش سلامت کشور به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی تحول چشمگیری رخ داده و اهداف دولت در این زمینه یعنی محرومیت‌زدایی، عدالت و توسعه نظام سلامت به نحو قابل قبولی محقق شده است.

دکتر روحانی همچنین از همه کسانی که در استان‌های مختلف کشور برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تلاش می‌کنند قدردانی کرد و اظهار داشت: پیک پنجم کرونا در بسیاری از استان‌ها بلندتر از همه پیک‌های گذشته بوده و در برخی استان‌ها هنوز به بالاترین نقطه خود نرسیده است و باید از کسانی که فداکارانه در میدان مقابله با این ویروس خطرناک تلاش کرده و موجب آرامش و دلگرمی مردم هستند صمیمانه سپاسگزاری کنم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در روزهای اخیر تصریح کرد: امروز در بسیاری از استان‌ها واکسیناسیون افراد بالاتر از 55 سال آغاز شده است. البته متاسفانه سطح رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته که مردم باید نسبت به مراعات این دستورالعمل‌ها حتی پس از واکسینه شدن توجه و اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

در پایان این مراسم به پاس تلاش‌های رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، لوح تقدیری از طرف وزیر بهداشت و مجموعه کادر درمان کشور به دکتر روحانی اهدا شد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

میلاد مسعود امام هفتم صَلَوات‌ُالله وَ سلامُهُ عَلَیه را خدمت مردم عزیز ایران و همه مسلمانان و شیعیان تبریک می‌گویم.

امروز بسیار خوشحالیم که هشتاد و هفتمین افتتاح در طی سال 99 و سال 1400 انجام گرفت. افتتاح امروز، افتتاح تخت‌های بیمارستانی و پروژه‌های بیمارستانی بود که برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ ای دارد. از سال 93 یکی از اهداف مهم دولت یازدهم مساله طرح تحول سلامت بود. این طرح در سال 93 آغاز شد، تا پایان دولت یازدهم و در دولت دوازدهم علیرغم جنگ اقتصادی این پروژه همچنان ادامه پیدا کرد. اگر طرح تحول در دولت یازدهم و دوازدهم نبود، معلوم نبود چگونه می‌توانستیم در سال 99 و سال 1400 در برابر کرونا مقاومت کنیم.

همانطور که وزیر محترم بهداشت و درمان اعلام کردند، 110 هزار تخت بیمارستانی داشتیم که 40 هزار تخت دیگر به آن اضافه شده و بیش از نیمی از آن 110 هزار تخت هم به طور کامل بازسازی شده است.

از لحاظ تجهیزات، از لحاظ امکانات در طول کمتر از دو سال گذشته 13 هزار تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم. در شهریور پارسال در مراسم افتتاحی که بنده حضور داشتم، افتتاح‌های دیگری هم بوده که وزیر محترم و سایر مسئولین افتتاح کردند، در شهریور پارسال در یک روز 1400 تخت بیمارستانی افتتاح کردیم. امروز هم می‌بینید که هزار و 443 تخت بیمارستانی را در یک روز افتتاح می‌کنیم و همانطور که آقای دکتر نمکی گفتند هزاران تخت دیگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد. فقط یک پروژه بزرگ ما در تهران بیمارستان هزار تختخوابی است که آقای دکتر نمکی گفتند 97 درصد این پروژه آماده است و فقط 3 درصد باقی مانده و از هفته‌های آینده 500 تخت آن آماده بهره‌برداری است. همچنین بیمارستان کودکان حکیم با 226 تخت که آن هم در هفته‌های آینده آماده افتتاح است.

این نشانگر آن است که یک تحول بزرگی در بخش سلامت هم از نظر زیرساختی و هم مخصوصا از لحاظ نیروی انسانی اتفاق افتاده است. اینکه اعلام شد نیروی انسانی بخش سلامت در طول این هشت سال دو برابر شده، بسیار مهم است. اینکه در بخش تجهیزات توانستیم در بخش آی.سی.یو در همین ایام کرونایی تخت‌های آی.سی.یو را تقریبا دو برابر کنیم، نشان این است که یکی از مسائل مهم مورد اهتمام این دولت، از آغاز بخش سلامت بوده است.

به نظرم اگر همه خدمات دولت را کسی بتواند انکار کند و این قدرت انکار را داشته باشد و انصاف را به طور کامل کنار بگذارد، لااقل در چند چیز نمی‌شود کسی منکر واقعیت شود. یکی بحث تحول سلامت است. در بخش سلامت، تحول این هشت ساله غیرقابل انکار است. افتتاح همین امروز یک علامت بزرگ برای این است که خیرین، دولت، متخصصین و دلسوزان همواره تلاش کردند برای اینکه در شهرهای مختلف، در استان‌های مختلف تجهیزات و همچنین متخصصین لازم را همواره آماده به کار داشته باشند.

در طرح تحول سلامت به جای اینکه مریض را به مراکز بزرگ در تهران و در مراکز استان‌ها بیاوریم، متخصصین را به مناطق دور افتاده بردیم و این کارِ بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام گرفت.

نکته‌ای که رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام کرد نکته بسیار مهمی بود که بعد از انقلاب اگر به طور متوسط حساب کنیم امکانات بیمارستانی ما 3.5 برابر افزایش پیدا کرده، در استان سیستان و بلوچستان 7 برابر شده و این نشان می‌دهد که بعد از انقلاب برای مناطق محروم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گرفته است. همین امروز هم افتتاح‌ها را دیدید که در استان‌های مختلف انجام گرفت و دو افتتاح از هفت افتتاح امروز مربوط به استان سیستان و بلوچستان یکی در زاهدان و یکی در زابل بود.

بنابراین دولت اهتمام کافی هم برای محرومیت‌زدایی داشته و هم برای عدالت در سلامت و هم برای توسعه در بخش سلامت. این کار باعث شد که در دوران کرونا بتوانیم مقاوم‌تر در برابر این ویروس ایستادگی کنیم. البته این ویروس، ویروس خطرناکی است. الان تقریبا نزدیک یک سال و نیم است که با آن مواجه و درگیر هستیم. پایان آن برای هیچ کس روشن نیست، یعنی هیچ‌کس نمی‌داند پایان این ویروس چه زمانی است. الان در وسط موج پنجم هستیم. قسمت‌های جنوبی کشور به تدریج از موج خارج می‌شوند، اما در مرکز و شمال کشور این چنین نیست. هنوز در بعضی جاها به پیک نرسیدیم، بعضی جاها در پیک هستیم. این ویروس پنج نوبت ما را مورد هجمه شدید قرار داده و این پیک پنجم در بعضی از استان‌ها از همه آن پیک‌های قبلی بلندتر و بالاتر است.

باید تشکر کنم از همه مسئولین بهداشت و درمان، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مدافعین سلامت، از همه استاندارها و همه عزیزان در استان‌های مختلف، مسئولین دانشگاه‌های پزشکی که کار عظیم و بزرگی را انجام دادند و موجب آرامش و دلگرمی مردم هستند و مخصوصا تشکر کنم از یک تحول بزرگ در امر واکسیناسیون که در هفته‌های اخیر صورت گرفته و امروز بحمدالله شرایط خوبی در زمینه واکسن داریم. افراد مسن 55 سال به بالا و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند به طور کامل تحت پوشش واکسن قرار می‌گیرند و انشاءالله شرایط ما در هفته‌های آینده شرایط بهتری خواهد بود.

واکسن بسیار موثر است برای اینکه جلوی مرگ و میر و همچنین جلوی ابتلا را تا حد زیادی بگیرد و اگر این واکسن ضمیمه شود با مراعات حداکثری مردم که آمار الان آمار خوبی نیست، زیر 40 درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند، در حالی که باید بالای 80 درصد باشد. انشاءالله با مراعات مردم و با افزایش واکسیناسیون در کشور و همچنین اهتمام همه فعالان بهداشت و درمان و سلامت بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

روز بسیار خوبی بود برای همه ما، روز میلاد امام هفتم و افتتاح هزار و 443 تخت بیمارستانی در استان‌های مختلف کشور.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.