یادگار امام با انتشار فیلمی با عنوان «درس های حکومت علی(ع) از زبان امام خمینی (س)» که به مناسبت عید غدیر منتشر کرد، نوشت: عید سعید غدیر خم را تبریک می گویم. امام بزرگوار ما تعابیر بلندی در خصوص شخصیت امیرالمومنین(ع) و ویژگی های حکومت علوی دارند. این عید بزرگ بهانه ای برای بازخوانی یکی از این سخنان است که کمتر شنیده و مخاطب آن همه کارگزاران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در همه ادوار هستند.

به گزارش جماران؛ امام خمینی (س) در 13 شهریور 1364 در سخنرانی در جمع مردم و مسئولین نظام اسلامی (استفادۀ صحیح از بیت المال) فرمودند: من این عید سعید بزرگ اسلامی را و مذهبی را به همۀ ملتهای مستضعف و به مسلمین‌‎ ‎‌جهان و به ملت بزرگوار ایران تبریک عرض می کنم. و به فال نیک می گیرم که در یک‌‎ ‎‌همچو روز بزرگی، مسئلۀ تنفیذ صورت گرفت. باید عرض کنم که مصادف با این یوم،‌‎ ‎‌مسئولیتهای بزرگی در پیش دارد. حکومت، حکومت حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ و‌ حکومت، حکومت حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ و‌ ‎‌وضع حکومت او را ما در نظر بگیریم، و کسانی که در حکومت هستند و در دستگاههای‌‎ ‎‌دولتی هستند، سیرۀ آن بزرگوار را در نظر بگیرند و ببینند که باید چه بکنند. البته قدرت‌‎ ‎‌اینکه آنطور کسی عمل بکند، ماها نداریم، کسی ندارد. به طوری که نقل کردند در یکی‌‎ ‎‌از چیزهایی که به بعض از عمال خودشان نوشتند، نوشته اند که: «سر قلمها را نازک‌‎ ‎‌بگیرید، سطرها را نزدیک هم بنویسید، از چیزهایی که فایده ندارد، احتراز کنید».‌‎ این‌‎ ‎‌یک دستوری هست برای همه؛ یعنی، دستوری هست برای کسانی که در بیت المال‌‎ ‎‌دست دارند. اینطور حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در وقت حکومتش دستور می دهد‌‎ ‎‌برای صرفه جویی. او مضایقه می کند که در یک صفحه که می شود ده سطر نوشت، پنج‌‎ ‎‌سطر نوشته بشود؛ یک قلم که می تواند آن مرکّبی که در آن وقت بوده است صرف کند،‌‎ ‎‌سرش ریزه باشد تا کم صرف بشود، حرفهای غیر اصولی نوشته نشود، که صرفه واقع‌‎ ‎‌بشود. باز از ایشان نقل شده است که حساب بیت المال را می کشیدند، چراغی روشن بود،‌‎ ‎‌شمعی روشن بود و کسی آمد با ایشان حرف دیگری می خواست بزند، شمع را خاموش‌‎ ‎‌کردند، فرمودند که این مال بیت المال است، تو می خواهی حرف دیگر بزنی.‌

ما چه کنیم با بیت المال مسلمین؟ وظیفۀ حکومتها چیست با بیت المال مسلمین؟ این‌‎ ‎‌مسئله، مسئلۀ این نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر باشد؛ این دستور‌‎ ‎‌است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند که تا اندازۀ ممکن در‌‎ ‎‌بیت المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم،‌‎ ‎‌باید در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، در کارهایی که می کنیم، تصرفهایی که در‌‎ ‎‌بیت المال می کنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده روی شده باشد، مجازات دارد؛‌‎ ‎‌عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیت المال مسلمین را بزرگ بشمارید.‌»

 

 

حجم ویدیو: 39.81M | مدت زمان ویدیو: 00:01:48
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.