یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محتشمی ‌پور و اهل سنت

غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، نماینده مردم خواف در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، خاطراتی از احترام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور به علمای اهل سنت را نقل کرد.

به گزارش جماران: حریم امام در مطلبی به قلم غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، نماینده مردم خواف در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، نوشت: 

سیدعلی اکبر محتشمی همانند «امام موسی صدر» برای اهل سنت احترام ویژه‌ای قائل بود. روزی در مجلس ششم در کنارم نشست و گفت: «کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» تا چند روز دیگر در لبنان برگزار می‌شود. دوست دارم شما نیز در آن شرکت کنید. با همان حاضر جوابی‌های همیشگی گفتم می‌دانید که من با همه اهمیتی که برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین قائلم «مسئله افغانستان» را در صدر مسائل دیپلماتیک ایران می‌دانم و بر این باورم که مردم افغانستان به ما نزدیک‌تر از اعرابند.

با سعه صدر و مهربانی و با خنده‌ای ملیح که همواره  بر لب داشت سخنم را قطع کرد و گفت از شما می‌خواهم یک روحانی اهل سنت ملا و فرهیخته از شرق کشور برای اعزام به این کنفرانس معرفی کنید. با اندکی تأمل گفتم یک روحانی  فرهیخته سنی می‌شناسم  که بر فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت و همچنین فقه شیعه مسلط است.

همچنان که در حال توضیح ویژگی‌های فرد مورد نظر بودم که مرحوم محتشمی مصرّ بر اعزام ایشان شد و «مولانا عبدالله موحدی» از علمای حوزه احناف خواف با همکاری جناب فرزانه یاور همیشگی دبیرخانه بین المللی حمایت از فلسطین و جناب معین مدیر روابط عمومی مجلس همراه هیأت اعزامی به بیروت سفر کردند و در آن سفر با بسیاری از شخصیت‌ها و علمای جهان اسلام از جمله «سیدحسن نصرالله» دیدار نمودند و همچنین از نقاط مرزی بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز بازدید کردند .

بعد از آن هر وقت سخن از اهل سنت به میان می‌آمد مرحوم محتشمی از مراتب شخصیت علمی و مهربان مولانا موحدی تمجید می‌کرد.

شهید ماموستا ملامحمد شیخ الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری از غرب کشور نیز با معرفی مرحوم محتشمی به کنفرانس بیروت اعزام شده بود و در برگشت از سفر به همراه مولانا موحدی در تهران به منزل ما تشریف آوردند. در آن شب برفی سنگین تمام شهر را سفید پوش کرده بود و با حضور دومفتی اهل سنت فرصتی غنیمت آمد که تا  اذان صبح از فقه، اصول، فلسفه و نحله‌های فکری و پدیده‌های تاریخی مذاهب اسلامی بحث کنیم.

مرحوم شهید ماموستا شیخ الاسلام که مشتاق شنیدن تحلیل‌های متفاوت و آکادمیک از اندیشه و فرهنگ اسلامی بود دعوت کرد تا به همراه مرحوم محتشمی که مسلط بر مباحث حوزه نجف نیز بود در سنندج میهمان ایشان باشیم و در محفلی صمیمانه این گفت و گو تداوم یابد. در اولین دیدار با مرحوم محتشمی گزارش مباحث آن جلسه و دعوت ماموستا شهید را در میان گذاشتم که با استقبال ایشان مواجه شد.

افسوس  که آن دو فرزانه آسمانی شدند  و حسرت‌ها بردل ماند.

روحشان شادباد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.