روحانی رئیس جمهوری در نشست امروز هیئت دولت گفت: سازمان انرژی اتمی ما می‌‌‌‌‎تواند غنی سازی ۲۰ درصد و ۶۰ درصد تولید کند و اگر روزی راکتور ما نیاز داشته باشد، می‌‌‌‌‎تواند ۹۰ درصد هم تولید کند.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بسیار مهم دولت تدبیر و امید احقاق حقوق ملت در زمینه مسائل فناوری های مدرن، نجات اقتصاد، تجارت و تولید کشور بود، گفت: این هدف اصلی و مهم ما در دولت یازدهم بود و به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه با تلاش های انجام شده و مقاومت و ایستادگی ملت، توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران را که ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل تصویب شده بود، لغو کنیم، افزود: در تاریخ سازمان ملل چنین اقدامی بی نظیر یا کم نظیر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کسی تصور نمی کرد پرونده مطالعات ادعای موسوم به "پی ام دی" حل شود و یا اینکه فعالیت های غنی سازی ایران به صورت قانونی پذیرفته شود، گفت: کاری که دولت یازدهم در این زمینه انجام داد اقدامی ارزشمند در تاریخ کشور در زمینه فعالیت های سیاسی و روابط بین المللی است.

رئیس جمهور افزود: دولت با رأی مردم و وعده‌ای که به مردم داده بود در ظرف 100 روز قدم‌های مهمی را برای شکستن تحریم برداشت و در فروردین 94 به توافق کلی با 6 کشور رسیدیم و در 23 تیر 94 با 1+5 به توافقی تحت عنوان برجام دست یافتیم و در دی ماه 94 نیز برجام اجرایی و تحریم‌ها برداشته شد همه دستورالعمل‌های لازم نیز از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام و ابلاغ گردید.

دکتر روحانی اظهار داشت: نتیجه این توافق این است که از طریق گفتگو و تعامل سازنده می‌توان مسایل پیچیده و مهمی که بین کشورمان و کشورهای بزرگ و حتی سازمان‌های بین‌الملل وجود دارد را حل و فصل کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در نتیجه مذاکرات هسته ای و در عمل همه دیدند که توانستیم فروش نفت و میعانات را از حدود یک میلیون بشکه به 2 میلیون و 700 هزار بشکه برسانیم و با درآمد حاصل از آن سرمایه‌گذاری‌ در کشور در بخش‌های آب، برق، پتروشیمی و فولاد شروع شد و بخش بزرگی از موفقیت ما در جنگ اقتصادی ریشه در سرمایه‌گذاری‌های سال‌های 94 الی 96 دارد.

دکتر روحانی گفت: اینکه می‌گفتیم هم سانتریفیوژها می تواند بچرخد و هم زندگی مردم، در عمل محقق شد و طی سال 95 و 96 و ابتدای سال 97 تورم یک رقمی داشتیم که در تاریخ کشور سابقه نداشته است. همچنین در سال 95 شاهد رشد اقتصادی 2 رقمی بودیم و در دنیا رتبه اول را داشتیم. این اقدامات بزرگ در سایه مذاکره و تعامل سازنده حاصل شد و هر کسی حرف دیگری بزند، دروغ می‌گوید.

رئیس جمهور با بیان اینکه صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا و ضدانقلاب از ابتدا با برجام مخالف بودند، اظهار داشت: وقتی یک فرد مجنون سیاسی در آمریکا روی کار آمد او را تحت فشار قرار دادند و به وی گفتند اگر از برجام خارج شوی دیگر برجام باقی نخواهد ماند و کافی است فقط 24 ساعت تحمل سیاسی داشته باشی، اما این محاسبه نیز اشتباه از آب در آمد و ترامپ هر روز بیشتر تحت فشار قرار داشت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: از طرفی در داخل و خارج کشور تبلیغ می‌کردند که صنعت هسته‌ای فروخته شد در حالی که این صنعت با قدرت باقی ماند و سازمان انرژی اتمی در ماه‌های اخیر نشان داد که با چه توانمندی‌ای می‌تواند در مدت زمان کوتاهی غنی‌سازی 20 درصد و  60 درصد انجام دهد. حتی اگر روزی نیاز داشته باشیم و برای رآکتوری نیاز به 90 درصدی هم باشد می‌توانیم آن را انجام دهیم و در مسیر فعالیت صلح آمیز، هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس جمهور ایستادگی و مقاومت مردم را پشتوانه اصلی مذاکره دانست و گفت: مذاکره بدون ایستادگی مردم، هدایت‌های مقام معظم رهبری و با وجود اختلاف و تنش پیش نمی‌رود پس ما آنچه نیاز بود در سایه مذاکره به دست بیاوریم را به دست آوردیم.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ، گفت: به طور متوسط در سال بایستی 60 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم که در این مدت این درآمد  بسیار کاهش یافت و دولت بدون تکیه به درآمد نفت کشور را اداره کرد و امروز همه مشکلاتی که وجود دارد بخاطر وضعیت واردات است.و اگر واردات به موقع انجام شود، زندگی مردم نیز روال عادی خواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه سالانه 40، 50 میلیارد دلار جنس وارد می‌کنیم و همین‌قدر هم باید درآمد داشته باشیم، گفت: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم بایستی در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود در غیر این صورت کارها به درستی پیش نمی‌رود.

دکتر روحانی با اشاره به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در آمریکا، گفت: این فرد در دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که در صورت پیروزی به برجام برمی‌گردد و در این راستا در اولین اقدام نسبت به برجام نامه‌ای که ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل داده بود را پس گرفت و همزمان اعلام کرد که قصد دارد به برجام بازگردد.

رئیس جمهور با ذکر این نکته که ای کاش همه به اصول 60 و 113 قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، گفت: چنانچه اصل 60 قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد که در اوایل آذرماه لطمه خورد، در اسفند تحریم برداشته می‌شد و امروز شرایط دیگری در کشور حاکم بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز یک سفره آماده‌ای فراهم شده است، گفت: قاعدتاً فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند و امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند ولی به هر حال متأسفیم که 5، 6 ماه فرصت از دست رفت.

رئیس جمهور افزود: دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات متنوعی در عرصه تعامل سازنده انجام داده است که از آن جمله می‌توان به روند آستانه، توافق در دریای خزر، روند مذاکرات 3 جانبه طرح صلح هرمز و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد و اینکه فقط از برجام در زمینه تعامل سازنده سخن گفته می‌شود به این خاطر است که برجام یک مصداق مهم در تعامل سازنده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص کرونا و وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: اینکه با سیاه‌نمایی گفته می‌شود  مردم سیستان و بلوچستان تخت و بیمارستان ندارند، دروغ است و بر اساس آخرین گزارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر 5272 تخت وجود دارد و 540 تخت بیمارستانی فقط در یک سال اخیر در این استان اضافه شده است. لذا نباید حرفی نادرست و ناروا مطرح شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در بخش برق هم که مردم در روزهای اخیر دچار مشکل شدند عمدتاً به دلیل خشکسالی‌های بی‌نظیر و کم‌سابقه در 50 سال اخیر بوده است. بارندگی نسبت به پارسال 52 درصد کمتر شده است، خشکسالی و گرمای شدید و از طرف دیگر افزایش مصرف بخش صنعت در این مشکل تأثیرگذار بوده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 20 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است،گفت:به طور متوسط سالانه 2500 مگاوات تولید داشتیم که از دولت‌های قبل بیشتر است. ضمن اینکه 16 هزار و 309 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز در دست تکمیل است که طی ماه‌ها و سال آینده به افتتاح خواهد رسید و برای افزایش 19 هزار و 925 مگاوات برق نیز اقدامات قانونی و مجوزهای لازم تهیه شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سالروز بهزیستی و تأمین اجتماعی، اظهار داشت: در زمینه بهزیستی و تأمین اجتماعی نیز اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده است. بازنشستگان 2 دهه در انتظار همسان ‌سازی بودند که این دولت در سخت‌ترین شرایط و در جنگ اقتصادی کرونا این کار را در سال 99 انجام داد.

دکتر روحانی افزود: این دولت بود که همه را تحت پوشش بیمه درمانی و سلامت قرار داد و 2 میلیون و 300 هزار نفر از روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تبریک به مناسبت ماه ذی‌الحجه ماه ولایت، ماه عید غدیر و همچنین عید قربان، ماه ایثار و فداکاری و برنامه عبادی مهم حج، امروز بیست و سوم تیرماه است و روز بیست و سوم تیرماه در تقویم ما به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان آمده است.

پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت انجام داد، روز بیست و سوم تیرماه سال 94 بود که به توافق رسیدیم و به همین دلیل این روز  به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده نامگذاری شد.

یکی از اهداف بسیار مهم برای دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حق ملت در زمینه مسایل فناوری‌های مدرن، تجارت ، اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود و این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

برخی از مسایل در سال های قبل در جامعه ما بود که به ذهن مردم اینچنین آمده بود یا در ذهن برخی از جامعه اینچنین بود که قطعنامه‌هایی علیه ما در سازمان ملل تصویب شده است.7 قطعنامه صویب شده واین قطعنامه‌ها ذیل فصل 7 بوده و بنابراین کاری نمی‌شود کرد و این قطعنامه‌ها است که معمولاً کشوری را در شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل 7 می برند،  قطعنامه برای آن صادر می‌کنند یا آن کشور مجبور می‌شود آن قطعنامه را اجرا کند و یا گاهی به جنگ منجر می‌شود.

اما اینکه در تاریخ سازمان ملل آمده باشد که کشوری ایستادگی و مقاومت کرده باشد تا در نهایت آن قطعنامه‌ها بدون اینکه یک لحظه اجرا و لغو شود، جزو موارد بی‌نظیر و یا نادر در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است.

یا اینکه با آژانس در یک مسأله‌ای مواجه بودیم به نام PMD و مواردی که آنها به عنوان احتمال فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز مطرح می‌کردند، دوستان می‌گفتند PMD به این سادگی‌ها حل نمی‌شود یکی از آدم‌هایی که در این کار تخصص و سابقه دارد می‌گفت صد سال دیگر هم این PMD حل نمی‌شود. PMD   به عنوان اهرم همیشه می ماند و دست آژانس همیشه هست  100 سوال هم جواب دهیم 200 سوال طرح می‌کنند. 200 سوال جواب دهیم 400 سوال طرح می‌کنند، اینها حل شدنی نیست.

یا مسأله غنی‌سازی ایران، اینکه دنیا قبول کند ایران می تواند فعالیت غنی‌سازی طبق قانون داشته باشد، چیز سخت و مشکلی بود.می‌گفتند آمده اند روی اینکه ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و نمی‌شود که سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را وادار کرد که بتوانیم به راحتی غنی‌سازی داشته باشیم.

مهم‌ترین‌اش هم رفع تحریم‌ها بود، می‌گفتند این تحریم‌ها به این سادگی‌ها قابل رفع نیست. افرادی بودند از افراد باتجربه در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل که به من می‌گفتند اینکه بخواهیم با 6 قدرت بزرگ مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم اینها شدنی نیست و وقت تلف می‌شود.

کاری که دولت یازدهم انجام داد و به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است اینکه در همان صد روز اول، در کمتر از صد روز اول توانستیم به یک توافق موقتی با 1+5 برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد.

چون آن وقت برنامه این بود که نفت ما در روز کمتر از یک میلیون بشکه فروش می‌رفت. مثلاً 970 هزار بشکه. قرار این بود به تدریج ظرف یکسال آینده این به صفر برسد. 20 درصد 20 درصد کم کنند تا به صفر برسد.

بنا بود اواسط سال 93 حتی یک بشکه نفت ما فروش نرود. تحریم‌ها همانجایی که بود متوقف شد و در برخی موارد دست و بال ما آزاد شد. برخی از منافع بانک مرکزی آزاد شد، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت و در واقع در همان توافق موقت طرف مذاکره قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد.

اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد و این بسیار مهم بود که دولتی  با رای مردم روی کار بیاید و قولی که به مردم داده، ظرف 100 روز یک قدم بسیار مهم برای شکستن تحریم و برای اینکه مردم به حق خودشان برسند برداشته شود.

قدم به قدم جلو رفتیم در فروردین سال 94 به یک توافق کلی  با 6 کشور رسیدیم و در نهایت در 23 تیر سال 94 با 1+5 به توافقی رسیدیم تحت عنوان توافق برجام یا به اسم برجام.  روندهایی داشت هم در برخی کشورهای 1+5  و هم در ایران، آن روندها را عبور کردیم در دی ماه 94، برجام اجرایی و تحریم برداشته شد. قدم به قدم  که برخی از قدم‌ها آنی بود و برخی از قدم‌ها هم یک تشریفاتی را داشت ولی به هر حال همه دستورالعمل‌هایی که لازم بود از طرف اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها ابلاغ و اعلام بشود، اعلام شد و کار شروع شد.

چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟، نتیجه اینکه از طریق گفت و گو و از طریق تعامل سازنده می‌توان مسایل پیچیده و مهمی که بین کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد، حل و فصل کرد این چیزی بود که مهم بود.

یک فکر این بود که با مذاکره حل نمی‌شود و یک فکر این بود که با مذاکره گره باز نمی‌شود، یک فکر این بود که تا آخر زورآزمایی کنیم و در میدان زورآزمایی به جایی برسیم.  با میز مذاکره و حرف زدن نه هیچ وقت PMD حل می‌شود و نه هیچ‌وقت ایران به حق غنی‌سازی می‌رسد و نه هیچ‌وقت تحریم برداشته می‌شود، اما هر سه شد، هر چه هم شلوغ کردند و گفتند اینها کاغذی است و روی کاغذ است و امضاء است .

در عمل مردم همه دیدند که توانستیم نفت و میعاناتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیم به فروش 2 میلیون و 800 هزار بشکه در یک زمان بسیار کوتاه تبدیل شد و این یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان بسیار کوتاه توانست این حرکت سریع را انجام دهد برای اینکه در بازار نفت حق خودمان را به دست بیاوریم.

 یکی از حقوقی که از دست رفته بود این بود که می‌گفتند شما در بازار نبودید دیگران بازار را گرفتند و شما نمی‌توانید برگردید. ما به بازار برگشتیم و حق خودمان را در بازار دو مرتبه در نفت و میعانات و حرکت‌هایی که لازم بود تصاحب کردیم. بعد سرمایه‌گذاری‌ها شروع شد. در برق و آب پتروشیمی، فولاد، در جنگ اقتصادی که اشاره می‌کنم توانستیم مقاومت کنیم.

ریشه این مقاومت در سال 94 الی 96 بود. در این 3 سالی که تحریم برداشته شد، توانستیم سرمایه را جذب  و تقویت کنیم توانستیم پالایشگاه‌هایمان را تکمیل کنیم، توانستیم در پتروشیمی حرکت بزرگی ایجاد کنیم و در صنایع معدنی حرکت بزرگ ایجاد کنیم.

وقتی در جنگ اقتصادی رفتیم توانستیم بایستیم. همه تانک، توپ، موشک، هواپیما، هلی‌کوپتر هر چه که لازم داشتیم، البته به تناسب جنگ اقتصادی، هر چه نیاز داشتیم که همان پتروشیمی و فرآورده ها و مواد معدنی و صنایع معدنی و تحرکات در بخش‌های دیگر بود، توانستیم در همین مدت انجام دهیم.

یعنی از اواخر 94 الی 96. شرایط کشور عوض شد. یعنی اینکه می‌گفتیم می‌توانیم کاری کنیم سانتریفیوژ بچرخد چرخ زندگی مردم هم بچرخد که بعضی‌ها می‌گفتند شعار است، دیدند در سال 94 و 95 تورم شد تک رقمی. اواخر 94 هم اینجور شده بود در آن 6 ماهه آخر 94 تورم تک رقمی شد. 95 و 96 تک رقمی بود. حتی فصل اول 97 باز هم تورم تک رقمی بود. تورم را تک رقمی کردیم در یک دوران بزرگ، این همه فصل، تک رقمی بودن تورم در تاریخ سابقه نداشت.

از اول انقلاب به بعد. تک رقمی داشتیم گاهی یک سال، گاهی 1.5 سال، اما اینکه حدود 3 سال نرخ تورم را تک رقمی کنیم بی‌سابقه بود. سابقه نداشت با این حرکتی که ایجاد شد.

از آن طرف رشد اقتصادی ما، رشد اقتصادی را از همان سال 93 تقریباً مثبت کردیم. رشد اقتصادی در سال 93 مثبت بود. از همان 3 ماهه اول مثبت شد ولی در 95 رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد، رشد اقتصادی 2 رقمی با آن حرکت بزرگی که انجام دادیم، این حرکت عظیم و بزرگ در سایه چه چیزی ایجاد شد؟ در سایه مذاکره بود هر که هر حرف دیگری بزند، دروغ است.

در سایه مذاکره و تعامل سازنده به توافق رسیدیم. بعضی‌ها می‌گویند شما که با دنیا توافق کردید دنیا ممکن است توافق را بشکند، پیغمبر هم توافق می‌کرد توافق را طرف می‌شکست. قرآن تعبیر عجیبی دارد می‌گوید "ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّه"، قرآن به پیغمبر می‌گوید هر وقت عهد بستی با کفار آخرش آنها شکستند. هر بار که تو عهد بستی شکستند. بله ممکن است عهدی با طرف ببندد و طرف هم بی‌وفایی کند و عهد را بشکند این است.

منتها 94 الی 96 باقی ماند. 97 هم چند ماهی باقی ماند. یک آدمی که مجنون سیاسی بود در آمریکا روی کار آمد، تحت فشار اسرائیل و عربستان و ارتجاع منطقه و تندهای آمریکا و ضدانقلاب که از اول با برجام مخالف بودند همیشه می‌خواستند بشکنند، کارشکنی کنند یک آدم سفیهی را پیدا کردند، دور او را گرفتند بعد هم به او گفتند اگر تو از برجام بیرون بیایی برجام خودش نمی‌ماند یعنی به ترامپ حالی کردند که 24 ساعت باید تحمل کنی چون تو که از برجام خارج شوی همه دنیا می‌گویند آمریکا از برجام خارج شد فردا صبح ایران خارج می‌شود دیگر تو کنار می‌روی و کسی تو را نمی‌شناسد می‌گویند ایران از برجام خارج شد و همه بار به دوش ایران می‌افتد تحمل سیاسی، تو باید 24 ساعت تحمل کنی.

این محاسبه آنها اشتباه از آب درآمد، این اصل داستان بود و گیر ترامپ اینجا بود، اینجا گول خورد فکر کرد باید 24 ساعت بایستد بعد دید تمام سه سال باید بایستد، هر روز هم تحت فشار بود به هیچ‌یک از اهداف اصلی خود هم نرسید. هدف اصلی آنها این بود که این نظام را بشکنند، اقتصاد ما به فروپاشی برسد، اصلا به هیچ‌کدام از این چیزها نرسیدند.

از آن طرف هم در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که با برجام اصلا صنعت هسته‌ای را فروختند درست است تحریم برداشته شد، درست است PMD  حل شد ولی شما نمی‌دانید پشت پرده، ما دیگر صنعت هسته‌ای نداریم دیگر تمام شد.

صنعت هسته‌ای ما با قدرت باقی ماند و در این ماههای اخیر بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی ما با چه توانمندی و قدرتی می‌‌تواند 20 درصد، 60 درصد تولید کند حتی اگر روزی نیاز داشته باشیم برای رآکتوری 90 درصد هم باشد می‌توانیم و مشکل نداریم هر چه برای صلح آمیز لازم باشد و در مسیر صلح آمیز هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

 این قدرتی است که ایران از خود نشان داد بعد هم آنها فکر نمی‌کردند فردو باز بماند اصلا تمام زور این بود که اولا غنی‌سازی تعطیل شود بر فرض هم که تعطیل نشد، سانتریفیوژ ما حدود 100 دانه بشود و  کار کند نه اینکه 6 هزار سانتریفیوژ فعالیت کند بعد هم در فردو برای همیشه قفل شود نه اینکه در فردو دو تا کسکیت ما به طور مداوم بچرخد هر لحظه خواستیم فیت کنیم و مشکل نداشته باشیم. اصلا در مخیله اینها نمی‌آمد رآکتور آب سنگین اراک باقی بماند با همان ویژگی آب سنگین ماندن، اصلا فکر نمی‌کردند.

همه اینها شد، همه در سایه ایستادگی البته ایستادگی و  مقاومت اینها درست است، ملت ایستادگی کرد اگر ملت ایستادگی نمی‌کرد مذاکره یک پشتوانه می‌خواهد، مذاکره مهم است مذاکره بی پشتوانه نمی‌شود، مذاکره باشد اما در درون دعوا شود آن مذاکره پیش نمی‌رود. مذاکره باشد هدایت‌های رهبری معظم انقلاب نباشد معلوم است آ‌ن مذاکره پیش نمی‌رود، مذاکره باشد مردم ایستادگی نکنند بگویند همین امروز باید نتیجه برسد اگر بخواهد دو سال باشد ما نمی‌ایستیم، مردم ایستادند مذاکره دو سال هم طول کشید مردم حمایت و مقاومت کردند. اینها اصل داستان است.

پس آنکه ما در سایه مذاکره می‌بایست بدست بیاوریم بدست آوردیم تا این نقطه بعد اینها آمدند از برجام خارج شدند خواستند در دوره ترامپ به هم بریزند باز هم مقاومت شد باز هم اساس کار مقاومت و ایستادگی مردم بود، مردم  کار بزرگی انجام دادند الان ببینید سه سال و نیم چه فشاری در زندگی مردم همه جا فشار است، این کار کار سختی بود و سهل نیست یک دولتی که در سال به طور متوسط 60 میلیارد دلار باید درآمد نفتی داشته باشد این درآمد حذف شود و بشود کشور را اداره کرد کار کارِ آسانی نیست.

60 میلیارد کنار برود و جای آن مثلا 9 میلیارد، 10 میلیارد بیاید، 50 میلیارد حذف شده، 50 میلیارد دلار است بعد بگویند شما چه کار به خارج و واردات دارید، همه مشکلاتی که مردم امروز می‌بینید برای همین واردات است. وارداتی که به موقع انجام نمی‌شود. اگر شما می‌بینید در مرغ اشکال پیش می‌آید برای این است که واردات مرغ انجام نمی‌شود، اگر می‌بینید در کالای اساسی که الحمدالله هیچ مشکلی نداریم اگر مشکل پیش می‌آید به خاطر اینکه واردات به موقع نیست، اگر واردات به موقع انجام نشود زندگی مردم متوقف می‌شود.

بگویید اگر در جو، ذرت، کنجاله، روغن و برنج خودکفا هستیم حق با شماست، حتی در خشکسالی در گندم هم اگر خودکفا نیستیم باید گندم هم وارد کنیم، در تر سالی بله، کاری کردیم که در ترسالی و در یک شرایط عادی در گندم برای چند سال خودکفا شدیم اما در خشکسالی باید گندم وارد کنیم. با مردم شوخی نکنید حرف راست و واقعی بزنید شما در سال باید 40، 50 میلیارد دلار جنس وارد کنید همین قدر هم باید درآمد بدست بیاورید، 40، 50 میلیارد باید وارد کنید و 40، 50 میلیارد باید صادر کنید تازه این حداقل است.

اگر کشور بخواهد به یک نقطه مطلوب برسد باید سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام بگیرد، کشور بی مشکل باشد باید در این کشور سرمایه‌گذاری کنیم، سالی 50، 60 میلیارد، 100 میلیارد باید در این کشور سرمایه‌گذاری شود. والا پیش نمی‌رویم و کار پیش نمی‌رود. خداوند کمک کرد مشکلات عجیب غریبی کنار هم قرار گرفت تا زمانی که دورِه  این فرد مجنون تمام شد و مردم آمریکا به او پشت کردند و یک فردی روی کار آمد که در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که اگر پیروز شوم به برجام برمی‌گردم. این در تبلیغاتی انتخاباتی خود اعلام کرد بعد آمد و آبان رسید و انتخابات تمام شد و اواسط آبان 16، 17 آبان معلوم شد که این آقای بایدن برنده شده و معلوم شد که او هم گفت برمی‌گردم بعد هم اولین اقدامی که او نسبت به مساله برجام انجام داد این بود که آن نامه‌ای که ترامپ نوشته بود تحت عنوان اسنپ بک که تحریم‌های سازمان ملل برگردد آن نامه را پس گرفت یعنی این اقدامی بود که در همان ماه اول بایدن انجام داد بعد باز هم وقتی روی کار آمد اعلام کرد که می‌خواهیم تحریم برداشته شود افرادی را هم انتخاب کردند که به ظاهر می‌گفتند علامت این است که می‌توانیم مسائل را با ایران حل و فصل کنیم.

اینکه چه کار می‌توانستیم بکنیم ای کاش همه ما  روی اصل 60 قانون اساسی می‌رفتیم همه اگر به اصل 60 قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم و  همه به  اصل 113 قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، شرایط ما شرایط دیگری بود، ما مذاکره می‌کردیم و در اسفند مذاکره ما تقریبا به همین نتیجه‌ای در اسفند می‌رسید که اخیرا وزیر امور خارجه ما در یک گزارش بسیار خوبی به مجلس شورای اسلامی در 44 صفحه برجام، دوران ترامپ و ایستادگی و مقاومت ملت و مذاکرات وین را تشریح کرده است.

این 44 صفحه را مردم بخوانند می‌بینند که چطور می‌توانستیم به چه نقطه‌ای برسیم. ممکن است کسی بگوید این نقطه‌ای که می‌رسیدید نقطه صد درصد نبوده مثلا نقطه 90 درصد بوده بله آنچه که خواست فرد هست در مذاکرات همیشه به صد درصد نمی‌رسد قبلا هم گفتم مثل یک بازی فوتبال است که اگر سه به یک گل زدید بگویید کم بود ای کاش سه صفر می‌شدیم، سه تا می زدیم طرف هم هیچ نمی‌زد حالا یک گل هم او زده سه گل هم ما زدیم ما پیروزیم، پیروزی قطعی داریم اگر شما سه گل زدید و یک گل خوردید پیروزی بالایی دارید نه پیروزی معمولی. وقتی پیروزی سرِ مرز است همین لحظه آخر در پنالتی، یک وقت سه گل می‌زنید در نیمه اول در نیمه دوم، این پیروزی است پیروزی بزرگی است که بدست آوردید.

چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود و سه گل می‌زند سخت‌مان است کف بزنیم؟ چرا سخت‌مان است آفرین بگوییم،چرا سخت‌مان است در برابر بازیگران قوی صحنه بین‌المللی تعظیم کنیم؟ انجام بدهیم این خط و آن خط ندارد، این جناح و آن جناح، این دولت و آن دولت ندارد. اگر اصل 60 قانون اساسی حاکم بود و لطمه نمی‌خورد، اصل 60 لطمه خورد اصل 60 اگر لطمه نمی‌خورد آن هم در اوایل آذر لطمه خورد اگر 11 آذر نداشتیم و اصل 60 ایستاده بود، در ماه اسفند تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود. فروردین و اردیبهشت و خرداد دیگری را می‌‌دیدند آن مقدار که مقدور بود و امکان‌پذیر بود وزارت خارجه ما و دولت و دیگران تلاش کردند و همه بخش‌های دیگر کمک کردند.

امروز یک سفره آماده‌ای هست این سفره آماده است، باید در باز شود و بیایند مردم کنار سفره قرار بگیرند. سفره آماده است کار آماده شده، قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند ولی انشاءالله امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند ما هم خوشحالیم از اینکه فرق نمی‌کند از اینکه دولت دوازدهم موفق باشد یا دولت سیزدهم موفق باشد ولی در اینکه 4، 5، 6 ماه فرصت از دست رفت بسیار بسیار متاسفیم.

انشاءالله امیدواریم بتوانیم به قول و وعده‌ای که دادیم تا لحظه آخر و روز آخر تلاش کنیم، مردم ما هم مقاومت و ایستادگی کنند تا انشاءالله به پیروزی نهایی دست پیدا کنند. در تحریم اقداماتی که لازم بود در این چند ماه انجام دادیم در همین گزارش وزارت خارجه به مجلس، اگر مردم آن را به دقت بخوانند کاملا می‌بینند که صحنه چگونه بوده و به کجا رسیده ایم و الان در چه نقطه‌ای هستیم، کامل روشن و آشکار است.

در زمینه کرونا هم همانطور که قول دادیم تلاش خودمان را انجام دادیم و انجام می‌دهیم و البته مساله خشکسالی و مشکلات دیگر را هم داریم آن هم انشاءالله دنبال می‌شود و ادامه پیدا می‌کند البته نسبت به این دو موضوع اشاره‌ای می‌کنم بعد به این نکته هم تاکید می‌کنم که اگر بحث گفتگو و تعامل سازنده را مطرح کردم و فقط برجام را مطرح نکردم، به عنوان یک مصداق مهم در تعامل سازنده دولت یازدهم و دوازدهم بود والا کارهای زیادی شد، روند آستانه هم مال تعامل سازنده این دولت هست. آنچه در دریای خزر هم به توافق رسیدیم مال تعامل سازنده این دولت است، روندهای سه جانبه ایی که بین ایران و روسیه و آذربایجان بود، بین ایران و روسیه و ترکیه بود، بین ایران و ترکیه و قطر بود اینها همه روندهای مختلفی که داشت، طرح صلح هرمز را که داشتیم و ابتکار هوپ اینها همه تعامل سازنده است، در اوراسیا که به نتیجه رسیدیم اینها همه مال تعامل سازنده است. اف.ای.تی.اف که به نتیجه رسیدیم باز هم مال تعامل سازنده بود ما در دولت یازدهم از لیست سیاه درآمدیم بعد ناشی‌گری‌هایی شد که آن یک بحث دیگری است. تعامل سازنده دنیای وسیعی دارد که من در اینجا به گوشه‌ای از آن اشاره کردم.

دو نکته اینجا خدمت مردم عزیز بگویم که در این روزها مطرح شد. یکی در بحث کرونا و راجع به سیستان و بلوچستان. خیلی بحث شد که در سیستان و بلوچستان تخت نداریم، تخت به اندازه کافی نیست البته در جنوب مردم ما متاسفانه با این ویروس دلتا و ویروس هندی مشکلات بسیار زیادی پیدا کردند، در سیستان و بلوچستان، در هرمزگان، در قسمت های دیگر و مدافعین سلامت هم انصافا تلاش کردند همه توان خود را در این زمینه گذاشتند اما اینکه سیاه‌نمایی می‌شود که این مردم سیستان و بلوچستان اصلا تخت ندارند اصلا بیمارستان ندارند، اصلا برای آنها هیچ کاری نشده است.

من گزارش سازمان برنامه و بودجه را  که این گزارش مال دیروز است دیدم. در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر 5 هزار و 272 تخت هست که بر مبنای سرانه به ازای هر هزار نفر 1.75 است یعنی با همان نُرمی که در سراسر کشور ما به طور متوسط هست این هم در همان نرم کمی بالاتر، پس این حرف درست نیست به دروغ به مردم نگویند که دولت‌ها و از جمله دولت یازدهم و دوازدهم برای مردم عزیز سیستان و بلوچستان کاری نکردند.

دولت یازدهم و دوازدهم را خیلی نمی‌توانند متهم کنند ما گاز و راه آهن آنجا بردیم، کارهای عظیمی آنجا انجام گرفته، در عین حال در مساله بیمارستان هم امروز 5 هزار و 272 تخت در سیستان و بلوچستان وجود دارد. 540 تخت بیمارستانی در این یک سال اخیر به اتمام رسیده است پس کار بزرگی شده البته شرایط شرایطِ سخت است همه باید یاری و کمک کنند، نیروهای مسلح هم آماده هستند کمک کنند اگر لازم باشد در هرمزگان، در سیستان و بلوچستان کمک هم می‌کنند، همه همدیگر را یاری می‌کنیم به هر حال مردم را هم دعا می‌کنیم و شفای عاجل می‌خواهیم، واکسیناسیون در یک سطح وسیعی در این استان‌ها شروع شده اما در عین حال دروغ نسبت به نظام نبندند و حرف نادرست و ناروا نزنند.

از طرف دیگر در بخش برق که مردم دچار مشکل شدند ما با یک خشکسالی بی نظیر مواجه شدیم خشکسالی ما در این 50 سال اخیر بی نظیر بود خشکسالی عظیمی بوده و نسبت به پارسال 52 درصد بارندگی ما کمتر شده است، بله سختی هست، آب سدهای ما کم شده وقتی آب سد کم می‌شود نیروگاه آبی ما دچار مشکل می‌شود، وقتی گرما هم اضافه می‌شود تنها خشکسالی نیست نوبت خشکسالی است گرما هم هست ولی امسال گرمای شدیدی هم هست اینها در کنار هم اضافه می‌شود.

از آن طرف هم دست صنعتگران ما درد نکند دست آنها را می‌بوسیم. مصرف صنعت ما 10 درصد بالا رفته الحمدالله آنقدر افتتاح‌ها شد در یک سال گذشته نسبت به پارسال، 10 درصد مصرف اضافه شد اینها هم دستشان درد نکند اینها هم هست. کنار هم مشکل پیدا کردیم بعد می‌آیند می‌گویند در این دولت یازدهم و دوازدهم هیچ کاری نشد من دچار حیرت هستم گاهی دروغ می‌گویند ولی دروغ شاخ‌دار خیلی سخت‌تر از دروغ معمولی است، دروغ شاخدار می‌گویند.

20 هزار مگاوات در دولت یازدهم و دوازدهم بر برق و ظرفیت برق کشور اضافه شده چرا نادرست حرف می‌زنید؟ به طور متوسط سالانه از دولت‌های قبلی هم بیشتر بوده، سالانه 2هزار و 500 مگاوات به برق ما اضافه شده، قبلا 1.7 بوده است، این یک واقعیت است. وقتی ما آمدیم یک سری نیروگاه‌‌ها نیمه‌کاره بوده از دولت قبل تحویل گرفتیم و آنها را تکمیل کردیم الان هم که می‌رویم یک سری نیروگاه‌ها نیمه‌کاره است که تحویل دولت بعد می‌دهیم آن چقدر بوده این چقدر بوده؟ بیش از سه برابر نیروگاه‌های نیمه کاره الان آماده است که تحویل می‌دهیم که یک ماه، دو ماه، سه ماه دیگر همه افتتاح می‌شود.

برای اینکه مردم ما بدانند، 16 هزار و 309 مگاوات نیروگاه‌هایی است که در دست تکمیل داریم که به تدریج در ظرف ماههای آینده و سال آینده همه تکمیل خواهد شد. 17 هزار و 925 هزار مگاوات هم برقی است که همه مجوزها و کارهای قانونی آن آماده شده و پول می‌خواهد، اگر سرمایه‌گذاری بیاید اینها شروع به کار می‌شود و اقدام می‌شود فقط یک نیروگاه ما که الان در سیریک ساخته می‌شود هزار و 400 مگاوات است که پول آن تامین است و کارهای آن شروع شده است. این واقعیت‌ها را بگوییم.

البته چند روز مردم در مشکلات زیاد برق قرار گرفتند من خودم هم شخصا از مردم عذرخواهی کردم الحمدالله در روزهای اخیر یک نظام و نسقی پیدا کرده، انشاءالله امیدواریم برق‌های خانگی نرود اگر هم زمانی ناچار است برود با اعلام و ساعت قبلی که البته این روزها به همین صورت بوده، همینطور ادامه پیدا می‌کند، انشاءالله کار پیش می‌رود و انجام می‌دهیم.

و کلام آخر اینکه بیست و پنجم تیرماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی است و این دولت در زمینه بهزیستی و تامین اجتماعی کار عظیم و بزرگی انجام داده است.دو دهه بود که بازنشستگان ما در انتظار همسان‌سازی بودند و این همسان‌سازی در سخت‌ترین شرایط جنگ اقتصادی و کرونا در سال 99 انجام گرفت. این یکی از افتخارات دولت است که در این شرایط بسیار سخت و مشکل توانست همسان سازی را انجام دهد.

این دولت بود که همه را تحت پوشش بیمه درمانی، بیمه سلامت قرار داد، 10 میلیون نفر را در عرض چند سال تحت پوشش بیمه قرار دادیم و همه مردم ایران تحت پوشش بیمه قرار دادیم کاری بود که اصلا نظیر نداشت کاری که برای سلامت در این مدت انجام گرفت پرونده الکترونیکی که الان برای سلامت مردم در حال نهایی شدن و تکمیل شدن است کار عظیم و بزرگی انجام گرفت، برای روستاییان، برای عشایر. 2 میلیون و 300 هزار نفر از روستاییان و عشایر تحت بیمه بازنشستگی قرار گرفتند این هم در این دولت انجام گرفت.

در این زمینه دولت کار عظیم و بزرگی انجام داد غیر از اینکه عده زیادی هم صاحب سهام شدند وقتی در بورس و شستا آمد و آن قدم دیگری بود که برداشته شد در مجموع کار بزرگی انجام گرفت البته باز هم در زمینه بیمه، بازنشستگی، تامین اجتماعی، در کل هنوز هم باید کارهای زیادی انجام بگیرد اما در این دولت کارهای بسیار خوبی الحمدالله انجام گرفته و یکی از نقاط درخشان دولت یازدهم بحث بهزیستی و تامین اجتماعی است که انشاءالله وزیر مربوطه این را بیشتر برای مردم توضیح و شرح دهند اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته است.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.