روحانی رییس جمهوری گفت: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با اشاره به افتتاح 62 طرح توسعه ای و زیرساختی در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور در هفتاد و هشتمین هفته از افتتاح طرح های ملی، گفت: مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال بر عهده دارند و در این دولت کارهای بسیار عظیم و بزرگی در این مناطق صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: مناطق آزاد در آغاز فعالیت این دولت بیشتر وارد کننده بود تا صادرکننده و بخش تجاری آن فعال بود تا بخش سرمایه گذاری که این یک نقیصه بزرگ برای این مناطق بود.

 دکتر روحانی با بیان اینکه امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی تولید کننده هستند و به مرکزی برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند،گفت: در 8 سال گذشته در مناطق آزاد کارهای عظیمی صورت گرفته و طرح های استراتژیک و زیرساختی مهمی در این مناطق اجرا شده است و این مناطق باید به نقطه اتصال ایران و کشورهای جهان تبدیل شود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه راه‌آهن سراسری، گفت: منطقه آزاد اروند در جنوب‌غربی کشور و در منطقه شلمچه پروژه ریلی بسیار مهمی دارد و آن اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره است که اقدامات سیاسی، توافق با عراق و کار مقدماتی آن انجام شده است و بی‌تردید روند تکمیل این خطوط در دولت سیزدهم ادامه و تکمیل خواهد شد.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به اتصال راه‌آهن چابهار به خط آهن سراسری کشور، اظهار داشت: تلاش ما این بود که در پایان دولت این خط آهن را افتتاح کنیم که البته بخشی از آن را افتتاح خواهیم کرد و با تکمیل و افتتاح این طرح مهم، چابهار به دریای خزر، ترکمنستان، اینچه‌برون و در آینده به آستارا متصل خواهد شد که اقدام بسیار بزرگ و مهمی است.

رئیس جمهور افزود: راه‌آهن رشت – کاسپین طرح بسیار مهمی است که 85 درصد آن اجرایی شده است و  در روزهای آینده 5 یا 7 خط آهن سراسری را افتتاح خواهیم کرد که نقش مهمی در اتصال خطوط آهن در سراسر کشور و  به کشورهای منطقه دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در 8 سال گذشته اقدامات عظیمی در مناطق آزاد تجاری و طرح‌های استراتژیکی در این مناطق اجرایی شده است، گفت: حجم اقدامات زیرساختی در 8 سال گذشته نسبت به سال 92، حدود 2 برابر شده است و چنانچه همه طرح‌های موجود، اجرایی شود، حجم این اقدامات و طرح‌های زیرساختی در مناطق آزاد به 10 برابر افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد در نهایت باید نقطه اتصال مهم کشورمان با کشورهای منطقه و جهان شود و در زمینه صادرات می‌توانند نقش ارزشمندی ایفا کنند.

دکتر روحانی در ادامه پایه اساسی تولید را سرمایه دانست و گفت: لازمه رونق تولید، جذب سرمایه است و در کنار آن باید تکنولوژی روز و بازار را به دست بیاوریم. در سال 99 که سال بسیار سختی از لحاظ تحریم و کرونا بود، شعار جهش تولید را عملیاتی کردیم و امسال هم در راستای شعار سال تلاش دولت این است که همه اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

رئیس جمهور در ادامه به مشکل کم‌برقی و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و گفت: در 8 سال گذشته حدود 2500 مگاوات به طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است این درحالی است که قبل از این دولت به طور متوسط سالانه 1700 مگاوات برق اضافه می‌شد، اما با این وجود بخاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال 52 درصد کاهش داشته است و  7 هزار مگاوات تولید برق‌آبی کشور بخاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز بخاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد گردید.

رئیس جمهور افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف نمایند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند.

 

از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم

 

دکتر روحانی ادامه داد: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

رئیس جمهور گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خشنودم که برنامه افتتاح هفتگی پنج‌شنبه‌ها را ادامه می دهیم و در این هفته‌های پایانی به خاطر کمبود زمان و فرصت، دوشنبه‌ها را هم به آن اضافه کردیم. البته این هفته سه‌شنبه شد و امروز هفتاد و هشتمین افتتاح مهم را پیش‌رو داشتیم که برای ملت عزیز ایران مبارک باشد. در اینجا لازم می‌دانم از همه مناطق آزاد کشور که تا امروز فعال بودند، تشکر کنم.

 این دولت تلاش کرد مناطق آزاد دیگری را هم اضافه کند، البته خیلی طول کشید و فراز و نشیب‌های فراوانی داشت تا مجلس شورای اسلامی آنها را تصویب کرد و از این پس مناطق آزاد کشور به حدود 15 منطقه آزاد افزایش پیدا می‌کند و باید مناطق آزاد دیگر هم خیلی سریع‌تر فعال شوند. فکر می‌کنم این 15 منطقه آزاد که تقریباً دور ایران را فرا گرفته و در مناطق مرزی مستقر هستند و خواهند شد، اثر بسیار خوبی در اقتصاد و اشتغال کشور داشته باشد.

در آغاز دولت که شروع کردیم مناطق آزاد یک نقیصه داشت و اینکه بیشتر واردکننده بود تا صادر کننده و بیشتر بخش تجاری‌اش فعال بود تا بخش سرمایه‌گذاری و این هر دو نقصی بود که در مناطق آزاد وجود داشت البته از لحاظ زیرساخت‌ها، بعضی‌جاها خوب بود و بعضی‌جاها می‌بایست تکمیل شود اعم از فرودگاه، توسعه فرودگاه و همچنین بنادری که وجود دارد که باید این بنادر توسعه پیدا کند و همچنین زمینه برای فعالیت‌های اقتصادی شروع شود.

در بعضی از این مناطق مثل چابهار و قشم حتی زمینه برای فعالیت صنایع معدنی، صنعتی سنگین مثل فولاد و پتروشیمی، آماده شد و امروز مناطق قشم و چابهار و همچنین کیش و اروند ، فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند.

ان‌شاء الله پروژه تکمیل راه‌آهن باید ادامه پیدا کند یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم نیز همین خواهد بود. در منطقه آزاد اروند در جنوب غرب کشور و در منطقه شلمچه، یک پروژه راه‌آهن بسیار مهم داریم و آن اتصال راه‌آهن خرمشهر به بصره است یعنی شلمچه به بصره متصل می‌شود کار سیاسی‌ و توافق با کشور عراق و اقدامات مقدماتی آن انجام گرفته، سرمایه‌گذاری مشخص شده و زمین‌ها واگذار شده است. این راه‌آهن بسیار با اهمیت است که راه‌آهن ایران را در منطقه جنوب‌غرب به راه‌آهن عراق متصل می‌کند، راه‌آهن عراق در نهایت به سوریه متصل است در واقع خلیج فارس را به مدیترانه متصل می‌کنیم و این کار بسیار بزرگ و عظیمی است که باید ان‌شاء الله در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند و تکمیل شود.

کار دیگری که در همین زمینه شروع کردیم و اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته، اتصال راه‌آهن از چابهار به راه‌آهن سراسری است در واقع از چابهار به زاهدان و در این کار، تلاش این بود که پایان این دولت، آنرا افتتاح کنیم البته بخشی از این راه‌آهن را افتتاح خواهیم کرد.

احتمالاً بین 5 تا 7 راه‌آهن را در یک روز افتتاح می‌کنیم این یکی از کارهای عظیم تاریخ ایران است که در یک روز قادریم 5 راه‌آهن مهم یا 7 راه‌آهن مهم را به افتتاح برسانیم ان‌شاء الله این کار را خواهیم کرد یکی از آن راه‌آهن‌هایی که افتتاح خواهد شد راه‌آهن زاهدان به خاش است.

البته راه‌آهن خود چابهار به ایرانشهر هم نزدیک به تکمیل است و چیزی باقی نمانده است بین ایرانشهر و خاش، مقداری کار دارد و با یک تلاشی در ظرف ماه‌های آینده این پروژه تکمیل خواهد شد و به افتتاح نهایی خواهد رسید.

منابع  مالی این پروژه تأمین شده است منتها در اجرا مقداری عقب‌ماندگی داریم ان‌شاء الله بخشی از این راه‌آهن افتتاح می‌شود و بخشی در ماه‌های آینده به افتتاح خواهد رسید با افتتاح این راه‌آهن، چابهار به راه‌آهن سراسری کشور متصل می‌شود و به معنایی چابهار به دریای خزر، ترکمنستان، اینچه‌برون، در آینده به آستارا، متصل می‌شود.

راه‌آهن رشت – کاسپین هم برای ما بسیار مهم است همانطور که مدیرعامل محترم اعلام کردند گفتند 85 درصد این پروژه انجام گرفته و یک اشکالات طبیعی، وجود دارد  و الا این راه‌آهن را می‌بایست پارسال به افتتاح می‌رساندیم، تصور ما این بود که در بهمن و اسفند سال 99 به افتتاح می‌رسانیم یک مقداری طول کشید ولی جزو راه‌آهن‌های مهم است..

این طرح‌ها، طرح‌های بسیار مهم و استراتژیک است، خوشبختانه این طرح‌ها روی کاغذ نیست همه طرح‌ها اجرایی شده و عملیات‌اش انجام می‌گیرد . البته راه‌آهن، شلمچه به بصره بسیار مهم است، آنجا اصل راه‌آهن تا بصره ساده است این کار سریع انجام می‌گیرد یک پل روی شط‌العرب باید انجام بگیرد شاید ساخت آن پل طولانی شود اما در عین حال آن هم در دولت سیزدهم  ودر سال آینده قابل افتتاح است و برای مردم ما بسیار خوب خواهد بود که از هر جای کشور با راه‌آهن به کربلا بروند. یعنی راه‌آهن تا خود کربلا متصل است و  ایام اربعین و غیر ایام اربعین و ایامی که مردم علاقمند به زیارت و فرصت دارند این راه‌آهن می‌تواند بسیار کمک کند.

 

در مناطق آزاد در این دوره 8 ساله، کارهای عظیمی انجام گرفته است

 

این نکته را خواستم تأکید کنم در مناطق آزاد در این دوره 8 ساله، کارهای عظیمی انجام گرفته است و طرح‌های استراتژیکی که برای این مناطق بوده، اجرایی و علمیاتی شده است . طر‌ح‌های زیرساخت در این 8 سال نسبت به سال 92،  2 برابر شده است و طرح‌هایی که در دست اجرا دارند و در گزارش آمده است که تا پایان سال بسیاری از این طرح‌ها قابل افتتاح است اگر همه این طرح‌های در دست اجرا ، عملیاتی شود طرح های زیرساختی 10 برابر سال 92 می‌شود.  کار بسیار عظیم و بزرگی است که یک دولت در ظرف 8 سال بتواند طرح‌های بسیار عظیم و بزرگ و مهم زیرساختی را در مناطق آزاد تا پایان امسال که این طرح‌ها افتتاح می‌شود ، به 10 برابر برساند و تاکنون هم 2 برابر شده است. این کار، بسیار عظیم و مهمی است.

البته مناطق آزاد در نهایت باید نقطه اتصال مهم بین ایران و کشورهای منطقه، بین ایران و کشورهای جهان بشود، و با صادرات ، تأمین کننده بخش بزرگی از نیازمندی‌های ارز کشور باشد و آنجا مرکز جذب سرمایه بشود.

پایه اساسی تولید سرمایه است. یعنی اگر سرمایه نباشد اصلاً تولیدی حاصل نمی‌شود . اول باید دل سرمایه دار را به دست بیاورید بعد باید سرمایه را جذب کنید در کنار جذب سرمایه باید تکنولوژی روز را بیاورید و در کنار تکنولوژی روز و تولید باید بازار را به دست بیاورید این بازار ممکن است داخلی و ممکن است خارجی باشد.

اینها مسایل اصلی و مهم است والا با گفتن اینکه باید تولید را افزایش دهیم و بالا ببریم، بله این شعار خوب است منتها باید در مقام عمل تلاش کنیم و شعار عملیاتی شود.

بسیار خوشحالم در سال 99 که سال بسیار سختی از لحاظ تحریم و کرونا بود، شعار جهش تولید را که مقام معظم رهبری از آغاز سال بیان کردند عملیاتی کردیم البته اگر شرایط کرونا و تحریم، نبود بهتر می‌توانستیم عملیاتی کنیم امسال هم تلاش ما این است که که شعار سال که مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها برای تولید است را عملیاتی کنیم. منطقه آزاد نقش بسیار خوب و ارزشمندی در این زمینه داشته و این نقش را در گزارش امروز دیدیم.

در این چند روز که مردم با کم‌برقی یا بی‌برقی، یا اختلال در برق مواجه شدند، نشان داده می‌شود که سرمایه‌گذاری چقدر مهم است.

در این 8 سال ظرفیت تولید برق را هرسال بیش از 2 هزار مگاوات، حدود 2500 مگاوات اضافه کردیم البته این ظرفیت‌ها در مقام عمل عیناً عملیاتی نمی‌شود با عمل یک مقدار فرق دارد، ولی قبل از ما به طور متوسط 1700 مگاوات برق سالانه اضافه می‌شد پس برق را بیش از آنچه که نرم دولت‌های پیش بوده اضافه کردیم. اما در عین حال شما می‌بینید که هوا فوق‌العاده گرم می‌شود و به خشکسالی برخورد می‌کنیم لذا یک دفعه در زمان پیک دچار مشکل می‌شویم همین مشکلی که مردم عزیز در این چند روز تحمل کردند و رنج بردند و ناراحت شدند و حق با آنها بود.

مسأله برق در شرایط کرونا، در شرایطی که یک عده بیمار در بیمارستان هستن و برای مردم، کسبه، کارخانجات و تولید بسیار مهم است اینها نعمت‌هایی است که وقتی است. آدم خیلی به آن توجه ندارد که برق چقدر مهم است. وقتی برق می‌رود معلوم می‌شود.

مسأله برق برای زندگی و آسایش و حیات مردم و تولید کشور فوق‌العاده مهم است. امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه شدیم. امسال بارندگی 52 درصد نسبت به پارسال کمتر است.

دیروز که با آقای دکتر اردکانیان صحبت می کردم ،ایشان که توضیح می‌داد،  برق‌آبی ما که 7000 مگاوات برق‌آبی است،تقریبا  قطع شده بخاطر اینکه آب سدهای ما در آن حد نیست که برای توربین‌ها رها شود. پس تولید به این دلیل کم شده است. البته مشکلات دیگر هم داشتیم. مثلاً نیروگاه بوشهر، 1000 مگاوات است این از مدار خارج شد، نیاز به تعمیرات داشت. یک بار برگشت و دو مرتبه از مدار خارج شد و این مشکل تا این حد حل شد.

همیشه تابستان مشکل برق و آب پیدا می‌کنیم و زمستان مشکل گاز پیدا می‌کنیم. مشکل گاز را در این چند سال تقریباً نداشتیم به دلیل اینکه تولید گاز را خیلی افزایش دادیم از 600 و خرده‌ای به هزار میلیون متر مکعب در روز رساندیم بنابراین گاز را خیلی توسعه دادیم. در زمینه برق هم توسعه ما مناسب بود. اشکال خشکسالی امسال است که مانع شده است، البته مصرف خیلی بالا رفته است. مصرف دلایلی مختلفی دارد که گرما و خشکسالی بسیار موثر بوده است.

تولیدات صنعتی ما هم امسال نسبت به سال گذشته تقریباً 50 درصد اضافه شده است. وقتی تولید صنعت اضافه می‌شود، مصرف برق بالا می‌رود و اینها مؤثرند. چیزهای دیگر مثل رمز ارزها و مسایل دیگر هم موثر بوده است.

صبح امروز به معاون اول دستور دادم که بعداز ظهر جلسه مفصلی بگذارد و برنامه‌ریزی کند و برای مشکلاتی که در این زمینه داریم، راه‌حل‌هایش را پیدا کنیم. راه‌حل این است که بخشی از صنعت کشور باید همراهی کند و ساعات فعالیت صنعت را مقداری باید تغییر دهیم. برخی از صنایع که یک دوره تعطیلات برای کارگرهایش دارد و معمولاً در شهریور می‌گذارند که باید این دوران تعطیلات‌ را کمی زودتر بگذارند. برای مردم مهم این است که ساعت خاموشی را بدانند. برفرض امسال نمی‌توانیم به یک شهر در 24 ساعت به طور منظم در این 2، 3 هفته‌ای که هوا خیلی گرم است، برق بدهیم. مردم باید بدانند که زمان این 2، 3 ساعت که برق قطع می‌شود کی و از چه ساعتی است که  بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. این کار باید حتماً انجام بگیرد.

یکی، دو جا در کشورهای دیگر دیدم که حتی در اروپا دیدم که کل برق یک کشور به طور کامل می‌خوابد و یک مرتبه 24 ساعت برق قطع می شود برای اینکه این کار نشود، چند جا به صورت اتوماتیک دستگاه دیسپجینگ دستور خاموشی داده و مشکلاتی برای مردم درست شده است.

 من نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، هم از آنها عذرخواهی می‌کنم و هم از مردم عزیز خواهش می‌کنم یک مقدار همکاری و همراهی کنند . دوستان ممکن است تصور کنند که وزارت نیرو، مقصر بوده. وزارت نیرو مقصر نیست. منتها باید برای مردم توضیح دهند. وزیر محترم نیرو باید در رادیو و تلویزیون برای مردم توضیح دهد و بگوید مشکل چه بوده و راه‌حل مشکل را باید پیدا و اجرایی و عملیاتی کنیم . مردم عزیز همراهی و کمک کنند اگر خدایی نکرده باز هم قطعی برق مورد نیاز است حتماً باید ساعاتش برای مردم مشخص شود که مردم در مشکل و رنج فراوانی نباشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.